5 trendów, które będą rządzić w gastronomii w 2019 roku

2019 to rok dużych wyzwań dla gastronomii. Analizy poprzednich sezonów i upodobań konsumentów oraz zyskujące na popularności zjawiska wskazują, że najbliższe kilka miesięcy to czas ekologicznych rozwiązań i powrót do orientalnych, a także egzotycznych smaków.
Zero waste
Klienci mają coraz większą świadomość tego, w jakim stanie znajduje się środowisko naturalne. Zainteresowanie wegetarianizmem i weganizmem spowodowało, że zamawiamy coraz więcej produktów roślinnych, a restauracje serwujące dania wegańskie pękają w szwach. Pokłosiem tego stanu rzeczy jest idea zero waste. Już w 2018 roku dużo mówiło się o marnowaniu odzieży – podobno w samej Polsce generuje się 2,5 mln ton opadów tekstylnych. Jak można się domyślać, w przypadku branży spożywczej jest jeszcze gorzej. 2019 rok to dla restauratorów szansa na wyjście naprzeciw oczekiwaniom konsumentów w tej kwestii. Wiele dużych sieci już zrezygnowało z plastikowych słomek na rzecz zamienników powstających z biodegradowalnych surowców. Menu restauracji coraz bardziej się skracają - serwuje się w nich dania na bazie składników, które jeszcze kilka lat temu nie pojawiłyby się w żadnym lokalu, np. pesto z liści rzodkiewki (nic nie może się zmarnować!).
Restauracje typu pop-up
Otwierane z zaskoczenia restauracje to utopijna wizja? Niekoniecznie! Tego typu knajpki, tzw. pop-up’y, na dobre zadomowią się na rynku gastronomicznym w 2019 roku. Ich idea opiera się głównie na czasowości – powstają na sezon lub na określony czas. Przeważnie są to niewielkie miejsca, z krótkim menu (klient albo nie ma możliwości wyboru lub jest on niewielki), które wspierają wspomnianą już ideę zero waste. O powstaniu takich lokali można dowiedzieć się poprzez obserwowanie miejskich wydarzeń.
Fermentacja żywności
Polacy są z fermentacją za pan brat. Jako jeden z nielicznych krajów w Europie stosujemy ten sposób przygotowywania żywności od wieków. W ostatnich latach do restauracji i barów powróciły kiszona kapusta oraz ogórki. Wyraźnie widoczne jest też to, że coraz więcej restauracji wyposaża się w sklepach z gastronomią (np. horeca-24.pl/urzadzenia-i-akcesoria-kuchenne) w gadżety, które mogą być przydatne w kiszeniu żywności. Dlaczego takie smakołyki cieszą się popularnością? Przede wszystkim ze względu na prozdrowotne właściwości, a te są dla konsumentów coraz ważniejsze. Fermentacja sprzyja poprawie trawienia i pomaga w walce z dolegliwościami jelitowo-żołądkowymi. Jakie produkty mają szansę stać się modnymi w 2019 roku? Oprócz wspomnianych już przetworów będą to: kefir, kombucha (poddana fermentacji herbata), pasta miso oraz tempeh (sfermentowana soja).
Egzotyczne smaki
Sushi czy pizza to dania, które większości Polakom są już dobrze znane. W 2019 roku do głosu dojdą egzotyczne i z pozoru wydawałoby się, że mniej atrakcyjne niż dobrze znana kuchnia włoska czy japońska, smaki. Według specjalistów od food studies w tym sezonie na topie będą:
- kuchnia Azji Środkowo-Wschodniej – Tadżykistan, Kazachstan, Uzbekistan,
- kuchnia koreańska,
- kuchnia karaibska,
- kuchnia marokańska.
Comfort food
Choć konsumenci z pewnością będą chcieli spróbować nowych dań, to wciąż będzie dla nich ważne jedzenie przygotowane w tradycyjny sposób, kojarzące się z ich dzieciństwem czy rodziną. Tzw. comfort food to m.in. kotlet schabowy z ziemniakami i surówką, zupa pomidorowa, rosół, jabłecznik czy domowe lody o smaku waniliowo-czekoladowym.

Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: