6krokow.pl -

Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Obsługa informatyczna – w trosce o bezpieczeństwo IT w firmie

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-20  |  Średni czas czytania: 03:18
Artykuł promowany
Polska bezgotowkowa - konkurs
Bezpieczna firma to także taka, która dba o bezpieczeństwo IT. Czym jest bezpieczeństwo informatyczne i jak zadbać o nie w swojej firmie?
Obsługa informatyczna – w trosce o bezpieczeństwo IT w firmie

Komputer i internet stały się obecnie niezbędnymi komponentami działania wielu firm. Korzystanie z nowoczesnych technologii niesie ze sobą wiele korzyści, ale również zagrożenia. Aby im zapobiegać, kluczowa jest odpowiednia obsługa informatyczna, która skoncentrowana jest także na aspektach bezpieczeństwa.

Czym dokładnie jest bezpieczeństwo IT? W jaki sposób można zadbać o nie w biznesie? Czy lepiej robić to samodzielnie, a może zlecić zewnętrznym firmom? Sprawdź teraz, aby także Twoja firma była wolna od zagrożeń!

Bezpieczeństwo IT – co to jest?

Bezpieczeństwo IT, także określane jako bezpieczeństwo informatyczne, odnosi się do całej infrastruktury IT wykorzystywanej również w biznesie.

Gdy firma dba o bezpieczeństwo IT, na przykład przez usługi informatyczne zlecone zewnętrznym specjalistom, wówczas może zminimalizować szereg zagrożeń. Co ważne, największym z nich wcale nie są problemy sprzętowe, ale ludzie, którzy korzystają z infrastruktury IT!

Wobec tego najważniejsza jest taka obsługa informatyczna, która pozwala na zmniejszenie, a także całkowite wyeliminowanie tych zagrożeń przez zastosowanie odpowiednich polityk bezpieczeństwa i wchodzących w nie działań.

Obsługa informatyczna tego typu obejmuje zatem pełną paletę obszarów, z których każdy ma znaczenie dla bezpieczeństwa IT biznesu.

Obszarów IT w firmie wymagające zadbania o ich bezpieczeństwo:

  • dane – ważne dane w firmie, na przykład projekty, dane personalne czy księgowe
  • systemy informatyczne – oprogramowanie używane w firmie, które także daje dostęp do kluczowych danych
  • sieci informatyczne – sieci lokalne i rozległe, w tym także Wi-Fi
  • sprzęt – komputery stacjonarne, laptopy, a także urządzenia mobilne
  • pracownicy – posiadający dostęp do infrastruktury IT w firmie

Zagrożenia w tych obszarach płyną z różnych stron. Przykładowo, mogą być to zbyt słabe hasła do systemów informatycznych, wchodzenie na podejrzane strony internetowe zawierające złośliwe oprogramowanie, brak kopii zapasowych kluczowych danych.

Jak zatem powinna przebiegać obsługa informatyczna w firmie, aby można było zapewnić jej optymalny poziom bezpieczeństwa?

Jak zwiększyć bezpieczeństwo IT w swojej firmie?

Aby firma mogła rzeczywiście być bezpieczna pod kątem IT, konieczne jest wdrożenie odpowiedniej polityki bezpieczeństwa obejmującej dobre praktyki.

Polityka ta powinna bazować na rozpoznaniu zagrożeń i dostosowaniu zabezpieczeń tak, aby rzeczywiście można było im zapobiegać. Jednocześnie należy pamiętać, że także zbyt mocno restrykcyjna polityka bezpieczeństwa nie jest korzystna i może przełożyć się na mniej efektywne działanie firmy.

Przykładowe dobre praktyki stosowane w celu poprawy bezpieczeństwa IT w firmach:

  • regularne aktualizowanie oprogramowania stosowanego w firmie
  • stosowanie oprogramowania zabezpieczającego – programów antywirusowych
  • systematyczne audyty bezpieczeństwa
  • szkolenia i uświadamianie pracowników o zagrożeniach związanych z bezpieczeństwem informatycznym
  • zorganizowane zarządzanie dostępem do danych, systemów informatycznych, sieci
  • przygotowywanie kopii zapasowych ważnych danych
  • szyfrowanie haseł w oprogramowaniu
  • blokowanie wybranych stron internetowych stanowiących potencjalne zagrożenie
Konto firmowe PKO BP

Komu zlecić opiekę nad bezpieczeństwem informatycznym firmy?

Aby firma rzeczywiście była bezpieczna pod kątem IT, konieczna jest odpowiednia opieka informatyczna. W tym przypadku istnieją dwa rozwiązania – zatrudnienie własnych specjalistów, albo też obsługa informatyczna firm świadczona jako outsourcing.

W pierwszym przypadku można uzyskać fachowe wsparcie od ręki – pracownicy dbający o bezpieczeństwo sieci, sprzętu i innych elementów IT będą zawsze do dyspozycji. Oczywiście, aby obsługa informatyczna była na najwyższym poziomie, pracownicy muszą posiadać odpowiednie przygotowanie i doświadczenie. To natomiast przekłada się na dość wysokie koszty, dlatego też taka obsługa informatyczna firm wybierana jest głównie przez największych graczy na rynku.

Druga opcja to skorzystanie ze wsparcia w ramach outsourcingu, czyli z usług realizowanych przez zewnętrzną firmę, która zapewnia wówczas profesjonalne i kompleksowe usługi informatyczne w wybranym zakresie.

Outsourcing IT jest obecnie najkorzystniejszą opcją dla sektora MŚP, czyli małych i średnich przedsiębiorstw. Tego typu obsługa informatyczna obejmuje szeroką gamę usług, które dostarczane są w korzystnych cenach.

Outsourcing IT – bezpieczeństwo informatyczne na najwyższym poziomie

Aby firma mogła działać i rozwijać się bezpiecznie, warto zainwestować w usługi informatyczne świadczone na wysokim poziomie. Outsourcing IT to kompleksowe wsparcie, które obejmuje szereg prac świadczonych przez wykwalifikowanych informatyków – także przez 24 godziny na dobę, gdy zachodzi taka potrzeba.

Outsourcing w ramach IT to popularne rozwiązanie, które pozwala firmie na skoncentrowanie się na swojej działalności i przekazanie kwestii IT w ręce fachowców. Jednocześnie firma nie musi ponosić wówczas wysokich kosztów związanych ze stworzeniem własnego działu IT i zatrudnieniem pracowników.

Wybrane usługi informatyczne oferowane w outsourcingu:

  • przygotowywanie i dbanie o infrastrukturę IT
  • administracja sieci komputerowych
  • helpdesk w razie problemów IT
  • wdrożenia systemów informatycznych i innego oprogramowania
  • serwis urządzeń w przypadku pojawienia się usterek
  • tworzenie polityk bezpieczeństwa
  • profilaktyka antywirusowa
  • tworzenie kopii zapasowych – backup
  • odzyskiwanie danych
  • budowa stron internetowych i ich obsługa
  • szkolenia IT dla pracowników
  • doradztwo informatyczne

Powyższe usługi mogą być świadczone w siedzibie klienta, ale również wtedy, gdy jest to możliwe, jako pomoc on-line – przez czaty, a także przez telefon.

Najczęściej obsługa informatyczna oferowana jest jako pakiety włączające konkretne usługi informatyczne. Klient może wówczas wybrać taki pakiet, który będzie odpowiadał mu najbardziej pod kątem jego zakresu obsługi, a także kosztów. Pakiety różnią się także czasem reakcji na zgłoszenie czy też liczbą godzin obsługi w siedzibie firmy na miesiąc.

Koszty obsługi informatycznej firm rozpoczynają się już od około 500 złotych miesięcznie. Rosną wraz ze wzrostem liczby komputerów i serwerów używanych w firmie. Dokładne koszty można uzyskać od firm outsourcingowych po przekazaniu podstawowych informacji dotyczących obsługi.

IT Center Warszawa – zadbaj o bezpieczeństwo IT w swojej firmie!

Twoja firma działa w Warszawie, Białymstoku lub w okolicznych miejscowościach? Skorzystaj z kompleksowego wsparcia IT oferowanego przez firmę ITCenter!

Specjalnością ITCenter jest obsługa informatyczna przedsiębiorstw zaliczanych do sektora MŚP. Firma ta już od ponad 20 lat zajmuje się realizacją usług informatycznych w szerokim zakresie – dostawa oprogramowania, tworzenie i administracja sieci, a także inne usługi informatyczne na rzecz biznesu.

W ofercie firmy ITCenter dostępna jest także obsługa informatyczna skoncentrowana na bezpieczeństwie IT, która oferowana jest jako korzystny cenowo outsourcing.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 49 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 49 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

Nasze poradniki:

Przydatne linki: