Jak motywować pracowników - 6 typów osobowości

Ostatnia aktualizacja: 2017-07-09  |  Średni czas czytania: 02:49
Artykuł reklamowy
Nie od dziś wiadomo, że motywacja jest kluczem do zwiększenia efektywności pracy zatrudnionych.
Jak motywować pracowników - 6 typów osobowości

Nie od dziś wiadomo, że motywacja jest kluczem do zwiększenia efektywności pracy zatrudnionych. Nawet pracownika, który codziennie podbija setki dokumentów pieczątką firmową można skutecznie zmotywować dzięki właściwemu podejściu. Lepsza znajomość charakteru różnych pracowników i odpowiedni dobór motywacji sprawi, że staną się wydajniejsi. Czym jest motywacja? Czy wystarczy określić w zespole pracowników poszczególne osobowości i odpowiednio je nastawić do wykonywanej pracy? A może skuteczniejsze będzie wdrożenie powszechnie znanej metody kija i marchewki?

Na czym polega motywacja?

Motywacja jest procesem, który pozwala tak regulować zachowania pracowników, by przyczyniali się do osiągnięcia celów danego przedsiębiorstwa. Motywacja jest siłą wewnętrznego napięcia, którego nie zawsze jesteśmy świadomi. Choć w teorii wydaje się to proste, to w praktyce jest jednym z największych wyzwań, jakie stoją przed menadżerami i pracownikami działu HR. A to dlatego, że motywacja jest skuteczna tylko wtedy, kiedy jest odpowiednio dopasowana do potrzeb konkretnych pracowników.

Motywacja dzieli się na dwa zasadnicze rodzaje:

  • motywacja zewnętrzna (nagrody, podwyżki, awans i inne korzyści materialne);
  • motywacja wewnętrzna (poszerzenie wiedzy, nowe doświadczenia, poczucie odpowiedzialności).

Różne typy osobowości i sposoby motywowania

Aby wzbudzić w pracownikach motywację do pracy warto na początku określić sposoby na motywowanie konkretnych typów osobowości. Wprawdzie rzadko zdarza się sytuacja, w której pracownik reprezentuje tylko jeden typ osobowości (najczęściej łączy w sobie cechy dwóch czy trzech typów), ale dobór skutecznej motywacji zależy od wyboru tego dominującego.

Typy osobowości zawodowych opracował J.L. Holland, który uważa, że preferencje zawodowe kształtują się zawsze w relacji do środowiska.

1. Typ realistyczny

Typ realistyczny

Realiści to osoby, które chętnie działają i rozwiązują nowe problemy. Zazwyczaj wyróżniają się umiejętnościami manualnymi, mechanicznymi lub talentami praktycznymi. Są rzeczowi, praktyczni i gospodarczy. Lubią aktywność fizyczną, raczej unikają zawodów wymagających kontaktów z innymi ludźmi.

Jak zmotywować? Określ konkretne cele i utwierdź podwładnego w przekonaniu, że jego praca jest ważna. Umiejętnie dobieraj zadania, by dostarczyć mu różnorodnych bodźców. Pamiętaj, że realistów łatwiej zmobilizować do pracy wykorzystując motywację zewnętrzną niż wewnętrzną.

2. Typ badawczy

Typ badawczy

Badacze poświęcają dużo czasu na analizę otoczenia. Chętnie podejmują próby zrozumienia otaczającego ich świata, teoretyzują, postrzegają siebie jako osobę inteligentną i dokładną. Lubią pracę umysłową, ale unikają stanowisk, na których musieliby wykazać się zdolnościami przywódczymi.

Jak zmotywować? Wysyłaj pracownika na szkolenia i daj mu możliwość współpracy z kompetentnymi, wykształconymi ludźmi. Wyznaczaj mu zadania na takim poziomie, które będą stanowiły dla niego podstawę do rozważań i szukania nowych rozwiązań.

3. Typ artystyczny

Typ artystyczny

Artyści kochają rzeczy piękne. Interesują się sztuką, muzyką i literaturą. Ich największym atutem jest kreatywność, którą potrafią wykorzystać nawet w niecodziennych sytuacjach. Bazują na swoich zdolnościach twórczych, nie lubią rygoru i rutyny. Chętnie podejmują działalność twórczą.

Jak zmotywować? Wyznaczaj mu zdania, które są pełne nowych bodźców i wymagają kreatywnego podejścia. Unikaj tworzenia rutynowych harmonogramów, które szybko u artystów prowadzą do wypalenia zawodowego.

4. Typ społeczny

Typ społeczny

Społecznicy uwielbiają kontakty z innymi ludźmi. Starają się doradzać innym, wyjaśniać im pewne sprawy, opiekować się nimi. Ich największymi zaletami jest łatwość nawiązywania kontaktów oraz troska o dobro innych. Chętnie pomagają innymi, choć praca fizyczna nie jest ich mocną stroną.

Jak zmotywować? Angażuj pracownika w różne zadania. Organizuj spotkania integracyjne, daj mu możliwość pozostawania w kontakcie z kolegami także po pracy. Doceniaj jego osiągnięcia i pokaż mu, że liczysz się z jego zdaniem.

5. Typ przedsiębiorczy

Typ przedsiębiorczy

Przedsiębiorcy lubią pracować z ludźmi, ale zależy im głównie na korzyściach osobistych. Ważne są dla nich władza i pieniądze, chcą mieć wpływ na innych ludzi. Do wytężonej pracy mobilizuje ich sukces finansowy oraz społeczny, dążą do poszerzania zakresu swoich wpływów. Wyróżniają się zdolnościami krasomówczymi i przywódczymi, bywają postrzegani jako osoby pewne siebie, choć impulsywne. Zdecydowanie unikają pracy fizycznej oraz skomplikowanych zagadnień naukowych.

Jak zmotywować? Kieruj go na stanowiska, na których będzie mógł wykazać się swoją wiedzą i podejmować decyzje. Daj mu szansę rozwoju, wysyłając go na dodatkowe kursy i szkolenia.

6. Typ konwencjonalny

Typ konwencjonalny

Konwencjonaliści czują się doskonale podczas pracy z danymi, które można porządkować i strukturalizować. Cenią porządek i bezpieczeństwo, rozwiązują problemy według pewnych, ustalonych zasad. Są rzetelni i dokładni, jednak potrzebują jasnych wskazówek dotyczących wypełniania swoich obowiązków. Unikają konfliktów i problemów interpersonalnych.

Jak zmotywować? Licz się z problemami pracownika i komunikuj się z nim w sposób jasny i klarowny. Otwarcie chwal go za sukcesy, ale też zwracaj mu uwagę na niepowodzenia.

Motywacja skutecznym sposobem do zwiększenia wydajności pracowniczej

Lepsze wyniki pracownika wcale nie muszą się wiązać z korzyściami finansowymi. Motywowanie podwładnych wyłącznie podwyżkami czy zarządzanie opierające się na metodzie kija i marchewki już dawno odeszły do lamusa. Twoi pracownicy spędzają w pracy długie godziny, dlatego też urozmaicenie ich szkoleniami czy choćby spotkaniami integracyjnymi mogą spowodować widzialną różnicę w ich zachowaniu. Podstawowa wiedza na temat typów osobowości poszczególnych pracowników oraz sposobów ich motywacji, choć początkowo wydaje się trudna do realizacji, to jednak w efekcie długofalowym skutkuje zgranym zespołem i przynosi firmie większe korzyści.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: