6krokow.pl -

Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Lista rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę przed założeniem swojej firmy

Ostatnia aktualizacja: 2018-09-25  |  Średni czas czytania: 08:52
TaxCareAdvertisement
Założenie własnej firmy nie jest zbyt skomplikowanym procesem dlatego warto się odpowiednio do niego przygotować. Przede wszystkim, zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie własnego biznesu musisz dobrze przemyśleć kilka kwestii po to, aby założenie działalności nie tylko przynosiło Ci oczekiwane zyski, ale również satysfakcję. W tym artykule znajdziesz listę rzeczy, które musisz wziąć pod uwagę przed założeniem swojej firmy.
Co musisz wziąć pod uwagę przed założeniem firmy | 6krokow.pl

Listę rzeczy, które powinieneś zrobić przed założeniem działalności gospodarczej, możemy podzielić na 3 kategorie odnoszące się do:

  • przygotowania oferty dla przyszłych klientów - do tej kategorii należą sprawy, które są ściśle związane z przyszłą działalnością, a w szczególności zorientowanie się co do zapotrzebowania na oferowany przez Ciebie produkt, a także odpowiednie jego zareklamowanie;
  • organizacji działalności, pracy i finansów firmy - tutaj znajdziesz listę spraw, które związane są z działaniem Twojej firmy - chodzi przede wszystkim o jej struktury i techniczne kwestie jej funkcjonowania;
  • niezbędnych formalności - przed założeniem firmy warto zorientować się w kwestii spraw formalnych, które będziesz musiał załatwić, np. wybór formy opodatkowania, czy wysokość składek ZUS.
Oferta dla przyszłych klientów Organizacja działalności, pracy i finanse firmy Formalności
Zbadanie rynku zbytu dla towarów lub usług, które będziesz oferował Przewidywany czas „rozkręcania” firmy Orientacja co do wysokości składek ZUS
Identyfikacja grupy docelowej    
Sprawdzenie konkurencji w swojej branży Zatrudnianie pracowników Sprawdzenie możliwości dofinansowania firmy
Przygotowanie oferty dla klientów Podsumowanie potencjalnych kosztów działalności Uzyskanie zezwoleń, koncesji lub wpisu do działalności reglamentowanej
Ustalenie odpowiedniej ceny towarów i usług Finansowanie na rozpoczęcie działalności Wybór formy działalności
Sprawdzenie ryzyka w działalności Księgowość Wybór formy opodatkowania
Pomysły na reklamę   Lokalizacja działalności
Poznanie opinii innych    

Zbadanie rynku zbytu dla towarów lub usług, które będziesz oferował

Jeśli chcesz założyć swoją firmę, to z pewnością masz pomysł, czym się będziesz zajmował. Być może Twoja przyszła praca jest spełnieniem Twoich marzeń, Twoją pasją lub jest po prostu sposobem na zarabianie pieniędzy. Zanim jednak zaczniesz realizować swój plan musisz upewnić się, czy to, z czym chcesz wejść na rynek będzie miało zbyt. Sprzedaż określonych towarów będzie miała sens, jeśli produkty, które masz zamiar sprzedawać ktoś będzie chciał kupić, natomiast zajęcie się usługami wymaga, aby tych usług ktoś potrzebował.

Badanie rynku polega na pozyskiwaniu informacji, które dotyczą procesów i zjawisk powstających w danej branży, a także ich przyczyn. W rzeczywistości są to informacje dotyczące podaży, popytu, cen produktów i usług, ale też dotyczące konkurencji, oczekiwań klientów czy sytemu sprzedaży.

Ze względu na różne kryteria, badania rynku można podzielić ze względu na:

  • horyzont czasowy - w ramach tego rodzaju badań możemy analizować przeszłe i aktualne zjawiska rynkowe, bądź prognozować przyszłe trendy i sytuację na badanym rynku;
  • sposób pozyskiwania danych - tutaj badanie rynku można podzielić na ilościowe i jakościowe. Badania ilościowe pozwalają na wyciągnięcie wniosków co do panujących tendencji na rynku. Badania jakościowe natomiast służą dokładnej analizie i przeprowadzane są najczęściej w celu nie uzyskania suchych statystyk, a w celu dowiedzenia się dlaczego ten produkt, a nie inny;
  • typ analizowanych danych - dane do analizy możemy pozyskać przez samodzielne przeprowadzenie badań w danym środowisku, bądź skorzystać z istniejących już opracowań, które dotyczą interesującego nas tematu;
  • cel badania - badania rynku mogą zmierzać do dogłębnego poznania danego zjawiska, przeprowadzenia testów danych towarów lub usług, albo do określenia ceny produktów.

Identyfikacja grupy docelowej

Badając rynek zbytu warto również zastanowić się nad potencjalnymi klientami dla Twoich towarów lub usług. Zanim wystartujesz z biznesem musisz dowiedzieć się kto będzie korzystał z zaproponowanej przez Ciebie oferty. W tym celu możesz:

  • przeprowadzić własne badania poprzez wywiady, ankiety, testy w miejscu, w którym masz zamiar prowadzić działalność;
  • skorzystać z dostępnych źródeł, które są pomocne w opracowaniu informacji na temat branży, rynku i kliencie.

Analiza grupy potencjalnych klientów pozwoli Ci określić jaka grupa ludzi faktycznie jest lub byłby zainteresowana skorzystaniem z Twojej oferty. Są to informacje istotne, ponieważ dzięki nim będziesz miał orientację w kwestiach takich jak do kogo skierować reklamę i w jakiej formie, a także lepiej poznasz swoich klientów.

Sprawdzenie konkurencji w swojej branży

Przed rozpoczęciem działalności powinieneś również sprawdzić, czy w okolicy, w której masz zamiar otworzyć swoją firmę działa już konkurencja o tym samym lub zbliżonym profilu działalności jak Twoja. Jest to bardzo ważny punkt, ponieważ wejście na rynek, w którym funkcjonuje już kilkanaście takim samych przedsiębiorstw nie będzie miało sensu nawet jeśli zaproponujesz najlepszą ofertę, ze względu na to, że może być ciężko z pozyskaniem klientów, którzy są już przywiązani do jednego dostawcy i mają np. zniżki lojalnościowe.

Poznanie działań marketingowych konkurencji może okazać się przydatne na późniejszym etapie działalności. Przede wszystkim pozwoli Ci na opracowanie własnej strategii sprzedaży i reklamy, dlatego też obserwacja innych firm jest czymś co należy zrobić jeszcze przed wejściem na rynek, a później należy to na bieżąco aktualizować. Ale jak zrobić analizę konkurencji? Przepis na to jest prosty:

  • określ rynku, na jakim zamierzasz działać,
  • zrób listy konkurentów, którzy działają na tym samym rynku,
  • ustal kryteriów, według których chcesz zbadać konkurencje,
  • przeanalizuj każdą markę przez wszystkie kryteria, które przyjąłeś,
  • podsumuj swoje obserwacje i wyciągnij wnioski z badań,
  • co jakiś czas (np. raz w roku) powtarzaj analizę.

Przygotowanie oferty dla klientów

Po zbadaniu rynku zbytu, potencjalnych klientów i konkurencji czas na przygotowanie oferty dla klientów. Musisz dokładnie przemyśleć co chcesz zaoferować, czym chcesz się wyróżnić i w czym możesz być lepszy od konkurencji. Pamiętaj jednak, że lepsza oferta to zawsze korzystniejsza cena - często lepszą ofertą są artykuły, które na przykład są wyprodukowane z lepszego materiału.

Kluczem do sukcesu będzie stworzenie oferty „nie do odrzucenia”. Jak ją zrobić? Prawdopodobnie nie będą to ulotki, czy duży bilbord w mieście. Żeby oferta trafiła do klienta, przede wszystkim powinieneś:

  • wprowadzić produkt na odpowiedni rynek - sprawdzeniu, czy to co oferujesz, jest potrzebne na danym rynku, służy badanie rynku i grupy docelowej. Ma ono pomóc Ci dowiedzieć się, czy na Twój towar lub usługi będzie popyt. W tym celu musisz poznać swoich klientów, aby dowiedzieć się, czego potrzebują i oczekują;
  • pozwolić na testowanie Twoich towarów - z takiej metody pozyskiwania klienta korzystają największe firmy. Dawanie próbek, testerów, kup trzy w cenie dwóch, czy testuj przez miesiąc daje wiele możliwości na pozyskanie klientów, a co więcej zachęcenie ich do korzystania właśnie z Twoich produktów;
  • zwiększyć wartość oferowanych towarów - jedna z najskuteczniejszych metod sprzedaży. Zwiększenie wartości polega tutaj na dodaniu do „głównego” towaru, towarów ubocznych, które będą jedynie dodatkiem do tego docelowego - na przykład sprzedając komplet garnków możesz dodać do nich inne elementy potrzebne do gotowania, które automatycznie podwyższą wartość kompletu garnków. Taki zabieg sprawi, że klient chętniej nabędzie taki komplet, ponieważ będzie w nim więcej rzeczy;
  • motywuj klienta do działania - chodzi o to, aby zachęcić do kupna. W tym celu możesz na przykład napisać na ulotce „dla pierwszych 100 klientów drugi produkt gratis”. Taka zagrywka zmotywuje klienta do wybrania się do Twojego sklepu, restauracji, czy baru. Pamiętaj jednak, żeby grać uczciwie - w przeciwnym razie może obrócić się to przeciwko Tobie.
PKO BPAdvertisement

Ustalenie odpowiedniej ceny towarów i usług

Polityka cenowa często jest kluczem do osiągnięcia zysku z prowadzonej działalności. Cena nie może być za niska - bo to będzie nieopłacalne dla Ciebie, ale też nie za wysoka - bo to zniechęci potencjalnych klientów.

Przy ustalaniu ceny produktów, czy usług, które będziesz sprzedawał musisz pamiętać, że składa się na nią kilka elementów:

  • koszt zakupu, wykonania produktu lub materiałów,
  • podatek dochodowy,
  • podatek VAT,
  • ewentualna prowizja przy sprzedaży internetowej,
  • możliwe opłaty celne w przypadku sprowadzania materiałów z zagranicy.

Sprawdzenie ryzyka w działalności

Przez sprawdzenie ryzyka w działalności mamy na myśli przede wszystkim konieczność zastanowienia się, czy w swojej firmie będziesz ponosił odpowiedzialność za czyjeś zdrowie, czy życie przez to, że Twój produkt może komuś zaszkodzić. Ryzyko działalności może polegać również na poniesieniu strat, które mogą pojawić się w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W takich wypadkach warto zastanowić się czy nie potrzebujemy ubezpieczenia.

Pomysły na reklamę

Dobry marketing to podstawa w pozyskaniu klientów. Znając już grono osób zainteresowanych oferowanymi przez Ciebie produktami lub usługami możesz dostosować reklamę na przykład do ich wieku. Oferta kierowana do młodych osób częściej trafi do nich przez Internet niż do osób starszych. Na początek warto więc wypisać sobie pomysły na zareklamowanie swojej firmy, a później jeśli jest to możliwe oszacować koszty każdego z nich.

Poznanie opinii innych

Mając pomysł na biznes i zamiar otworzenia własnej działalności, warto również zapytać o opinię na przykład znajomych, czy osób które byłyby zainteresowani zakupem Twoich towarów lub skorzystania z usług. Opinia innych osób może pomóc Ci w poznaniu zdań potencjalnych klientów na temat ceny produktu czy w ogóle zainteresowania nim.

Przewidywany czas „rozkręcania” firmy

Zakładając własną działalność powinieneś założyć, w jakim czasie chcesz aby Twój interes zaczął przynosić zyski. Początki działalności są szczególnie trudne dla przedsiębiorców ze względu na konieczność poniesienia wydatków na samo otwarcie firmy, a później na bieżące opłaty i towar. Założyć należy również, że przez kilka miesięcy firma nie będzie przynosić zysków.

Zatrudnienie pracowników

Przed podjęciem działalności ważne jest również to, żeby zastanowić się, czy Twój pomysł na biznes nie wymaga zatrudnienia pracowników na samym początku, czy chwilowo poradzisz sobie sam. Jeżeli dojdziesz do wniosku, że potrzebujesz kogoś do pomocy, to zastanów się czy ma być to pracownik na stałe, czy wystarczy outsourcing.

W przypadku zatrudnienia pracowników, musisz liczyć się z tym, że wiążę się to z określonymi obowiązkami - np. koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy w zakładzie pracy. Oprócz tego, konieczność zatrudnienia pracownika lub pracowników będzie też warunkować formę opodatkowania przedsiębiorstwa ze względu na ograniczenia w niektórych formach opodatkowania.

Podsumowanie potencjalnych kosztów działalności

Zawsze warto podsumować ile konkretnie potrzebujemy pieniędzy na rozpoczęcie i dalsze prowadzenie działalności gospodarczej. Na początek ustal, jakie wydatki będziesz musiał ponieść jednorazowo, żeby w ogóle wystartować z biznesem, a następnie weź pod uwagę koszty, które będziesz ponosił regularnie w swojej firmie.

Najczęściej ponoszone koszty to:

  • czynsz,
  • media,
  • wyposażenie biura,
  • zakup urządzeń,
  • prowadzenie strony internetowej,
  • szkolenia,
  • koszty marketingu,
  • koszty księgowości.

Finansowanie rozpoczęcia działalności

Każdy, kto zamierza rozpocząć własną działalność gospodarczą wie, że będzie musiał na ten cel przeznaczyć określone środki. Pojawia się wtedy pytanie - jak sfinansować rozpoczęcie działalności? Środki własne, kredyt czy może dotacje? To wszystko zależy od tego, czy jesteś w stanie sam sfinansować swój pomysł, czy nie obędzie się bez zewnętrznego finansowania.

Na pytanie, skąd wziąć pieniądze na założenie własnej firmy istnieje dużo odpowiedzi. To, którą opcję wybierzesz zależy od Twojej osobistej sytuacji. W każdym razie do wyboru masz:

  • dotacje z urzędu pracy,
  • dofinansowanie na rozpoczęcie działalności gospodarczej ze środków unijnych,
  • Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości,
  • fundusze pożyczkowe,
  • pożyczka z banku,
  • kredyty z EFI,
  • rządowe programy pożyczkowe,
  • finansowanie społecznościowe - crowdfunding,
  • znalezienie wspólnika,
  • konkursy organizowane przez organizacje i firmy.

Księgowość

Porządek w dokumentach to podstawa, żeby nie utonąć w ogromie papierów, które przewalają się w każdej firmie niezależnie od tego, czy jest ona mała, czy duża. Podejmując się prowadzenia firmy musisz być pewny czy jesteś w stanie i chcesz zająć się księgowością samodzielnie, czy chcesz skorzystać z pomocy księgowej lub biura rachunkowego. Dobra księgowa w firmie to skarb, ale małej firmie możesz zastąpić ją sam.

Wybierając księgowość do firmy musisz zastanowić się jakie masz potrzeby. Należy wziąć pod uwagę przede wszystkim:

  • rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej - od tego zależy konieczność prowadzenia pełnej lub uproszczonej księgowości,
  • czy zatrudniasz pracowników - w takim przypadku musisz liczyć się z tym, że obowiązków księgowych znacznie przybywa w zależności od ilości zatrudnianych pracowników,
  • wysokość opłat - każda opcja księgowa odznacza się koniecznością ponoszenia opłat.

Jeżeli chodzi o opcje księgowości, jakie masz do wyboru to:

  • księgowość tradycyjna prowadzona samodzielnie, przez zatrudnienie księgowej lub zlecenie prowadzenia księgowości przez biuro rachunkowe
  • lub księgowość internetowa, która polega na dokonywaniu rozliczeń za pomocą stron internetowych oferujących księgowość online.

Orientacja co do wysokości składek ZUS

Składki ZUS to zmora każdego przedsiębiorcy. Warto wcześniej dowiedzieć się, jaka jest bieżąca wysokość składek na ubezpieczenia społeczne po to, żeby wiedzieć, czy będziesz w stanie zarobić tyle, aby je opłacić. Oprócz tego warto także sprawdzić, czy przysługuje Ci ulga ZUS-u przez pierwsze dwa lata działalności.

Płatność składek ZUS jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy, którego wysokość często zniechęca do podejmowania działalności gospodarczej. Jednakże dla osób, które rozpoczynają swoją działalność gospodarczą, mogą skorzystać z preferencyjnej składki ZUS, co oznacza, że przez pierwsze 24 miesiące od rozpoczęcia działalności, składki ZUS płaci się w mniejszej wysokości. Preferencyjny ZUS nie przysługuje wszystkim przedsiębiorcom - wyłączeni są tutaj:

  • wspólnicy spółki jawnej,
  • wspólnicy spółki komandytowej,
  • wspólnicy spółki partnerskiej,
  • jednoosobowi założyciele spółki z o. o.,
  • twórcy i artyści,
  • przedsiębiorcy, którzy w ramach swojej działalności świadczą te same usług, co świadczyli na rzecz swojego byłego pracodawcy przez dwa lata przed rozpoczęciem działalności gospodarczej.

Warunkiem skorzystania z preferencyjnego ZUS-u jest złożenie oświadczenia o tym, że w ciągu 60 miesięcy przed rozpoczęciem działalności nie prowadziło się żadnej innej działalności gospodarczej.

Uzyskanie zezwoleń, koncesji, czy wpisu do rejestru działalności regulowanej

Niektóre formy działalności wymagają zezwolenia, koncesji lub wpisu do rejestru działalności regulowanej.

Przykłady działalności gospodarczej, dla której konieczne jest zezwolenie:

  • obrót hurtowy i detaliczny napojami alkoholowymi,
  • prowadzenie salonu gier, zakładów wzajemnych, loterii,
  • opróżnianie zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych, prowadzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt,
  • prowadzenie giełdy i rynku pozagiełdowego,
  • utworzenie funduszu emerytalnego i towarzystwa emerytalnego,
  • podjęcie i wykonywanie transportu drogowego,
  • działalność brokerska,
  • prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

Koncesji wymagają na przykład:

  • wydobywanie kopalin ze złóż,
  • wytwarzanie i obrót materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją,
  • ochrona osób i mienia,
  • przewozy lotnicze,
  • prowadzenie kasyna gry.

Wpisu do rejestru działalności regulowanej wymaga na przykład:

  • usługi detektywistyczne,
  • prowadzenie stacji kontroli pojazdów,
  • wprowadzanie środków ochrony roślin do obrotu,
  • działalność telekomunikacyjna,
  • działalność pocztowa,
  • prowadzenie żłobka lub klubiku dziecięcego,
  • wyrób lub rozlew napojów spirytusowych oraz winiarskich,
  • działalność lecznicza,
  • odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.

Wybór formy działalności

Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej musisz wybrać formę w jakiej chcesz ją prowadzić. Przede wszystkim zastanów się, jaka forma będzie dla Ciebie najbardziej korzystna - czy będzie to jednoosobowa działalność gospodarcza, czy może spółka.

W wyborze odpowiedniej formy działalności trzeba wziąć pod uwagę, że jednoosobowa działalność gospodarcza i forma spółki ma swoje wady i zalety, które trzeba gruntownie rozważyć, aby zdecydować, która będzie lepsza. Trzeba mieć również na uwadze, że wybór formy wiąże się z aspektami formalno-prawnymi - poszczególne formy działalności będą się różniły między sobą na przykład sposobem rejestracji działalności, innymi możliwościami opodatkowania działalności, a także innymi wymogami w kwestii księgowości.

Wybór formy opodatkowania

Forma opodatkowania działalności gospodarczej uzależniony jest od rodzaju biznesu, który zdecydowałeś się prowadzić, a także od uzyskiwanych przychodów, chęci korzystania z ulg podatkowych czy rozliczania się z wspólnie z małżonkiem.

Formy opodatkowania działalności to:

  • podatek dochodowy od osób fizycznych,
  • podatek dochodowy od osób prawnych,
  • ryczałt od przychodów,
  • karta podatkowa.

Lokalizacja działalności

Szukając lokalu dla swojej firmy, na początku musisz zastanowić się jakiego pomieszczenia właściwie szukasz - czy ma to być biuro, powierzchnia pod sklep czy gastronomię. Wybór lokalizacji wymaga wzięcia pod uwagę wielu czynników - pod tym względem należy rozważyć poniższe kwestie:

  • branża w jakiej działasz,
  • przeznaczenie lokalu,
  • wymogi, jakie ma spełniać lokal - czy musi zawierać określone prawem wyposażenie (np. w przypadku gastronomii),

O lokalizacji przedsiębiorstwa w głównej mierze nie powinna decydować o wyborze lokalu, ponieważ jak wiadomo najbardziej atrakcyjne miejsca są tam, gdzie jest dużo klientów, a co za tym idzie wzrasta koszt wynajęcia takiego lokalu. Lokalizacja często jest kluczem do sukcesu, dlatego nie warto oszczędzać na odpowiednim lokalu i ryzykować niepowodzeniem w mało znanym miejscu.

Oceń ten artykuł:

Partnerem serwisu jest:

Taxcare

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
eBook: Jak założyć własną firmę

eBook:
Jak założyć własną firmę? w 2018 roku

Wszystkie aktualne informacje o zakładaniu własnej firmy zebrane w jednym miejscu!

zobacz więcej ›

Publikacja dostępna w formacie PDF

Nasze poradniki:

Przydatne linki: