Jak reklamować małą firmę w sieci?
Reklama małej firmy a grupa docelowa
Aby planować jakiekolwiek działania marketingowe należy poprawnie określić grupę docelową. Znalezienie konkretnych osób, które interesuje produkt bądź usługa naszej firmy jest najważniejsze w całym procesie planowania promocji. Poznając potrzeby klienta, jego oczekiwania i upodobania łatwiej jest zaplanować akcje marketingowe. Zrozumienie zachowań klientów umożliwia przygotowanie atrakcyjnej, dla tej konkretnej grupy osób, oferty. Inaczej komunikujemy do kobiet, inaczej do mężczyzn. Zupełnie inna forma reklamy spodoba się osobom starszym niż młodym. Dotarcie z ofertą do wszystkich nie jest możliwe. Sprecyzowanie grupy docelowej pozwala zwiększać sprzedaż.
Jak określić grupę docelową małej firmy? Warto wejść w rolę klienta i zadać sobie kilka pytań. Zastanów się jakie jako klient masz potrzeby, problemy, przemyśl proces zakupu produktu w Twoim sklepie, jakość obsługi. Następnie określ preferencje i cechy Twojej obecnej grupy klientów. Zastanów się co mają ze sobą wspólnego. Może się okazać, że grupa jest zbyt zróżnicowana i by właściwie do niej komunikować będziesz miał sprecyzowanych kilka grup docelowych. Warto tez przeanalizować konkurencję, skupić się na tym do kogo komunikuje, przeanalizować ich bloga czy FAQ.
Skuteczna reklama małej firmy wymaga trafnie sprecyzowanej grupy docelowej. Wiedząc do kogo komunikujemy, możemy planować skuteczne działania marketingowe.
UX i strona www Twojej firmy
W kontakcie z klientem bardzo istotna jest strona internetowa Twojej firmy. Ważne jest to jak wygląda, czy komunikuje do odpowiedniej grupy docelowej i czy użytkownik z łatwością się po niej porusza. Aby strona była atrakcyjna dla klientów twojej firmy na pewno musi być responsywna. Klient powinien mieć łatwy dostęp do Twojej witryny z każdego urządzenia, nie ważne czy korzysta z telefonu czy 50 calowego monitora. Zadbaj o to, by strona wyglądała atrakcyjnie na każdym z nich. Atrakcyjność wizualna www nie pozostaje bez znaczenia. Witryna jest wizytówką Twojej firmy, dostosuj jej wygląd do branży w której działasz i upodobań grupy docelowej, inaczej będzie wyglądała strona prywatnego przedszkola, a inaczej radcy prawnego czy sklepu obuwniczego. Korzystaj z tego, że określiłeś już profil swojego klienta i pamiętaj o grupie docelowej przy każdym działaniu marketingowym, które prowadzisz w swojej firmie.
Zadbaj o pozycjonowanie lokalne
Jeśli posiadasz małą firmę warto abyś zadbał o jej pozycjonowanie lokalne. Usługa Google Moja Firma pozwala na tworzenie wizytówek firm, które działają w danym regionie. Dzięki uruchomieniu tej usługi Twoja strona dużo lepiej będzie pozycjonowana w wyszukiwarce Google, a adres Twojej firmy znajdzie się między innymi na mapach Google. Reklamując małą firmę taką jak np. lokalny sklep albo usługi fryzjerskie należy zwrócić uwagę na opinie w internecie, które po dodaniu wizytówki firmy w Google mają możliwość umieścić użytkownicy. Jeżeli w internecie pojawi się negatywna lub nieprawdziwa informacja na temat firmy dobrze na nią odpowiedzieć. Nie ma możliwości jej usunięcia. Warto zachęcać swoich klientów do pozostawiania pozytywnych ocen i opinii. Średnia liczba ocen jest widoczna przy wynikach wyszukiwania w Google.
Aby założyć stronę wizytówkową swojej firmie należy wejść na google.com/business. To bezpłatne i łatwe w obsłudze narzędzie - założenie wizytówki jest intuicyjne, wymaga jednak posiadania konta Google.
Twórz wartościowy content
Niezwykle istotnym elementem strony jest umieszczona na niej treść. Merytoryczny content pozytywnie działa na wyszukiwarkę, przez co strona Twojej firmy jest lepiej pozycjonowana, co za tym idzie klientowi łatwiej na nią trafić.
Tekst na stronie musi być jakościowy, sformatowany w sposób marketingowy, powinien uwzględniać najważniejsze cechy oferty. Należy unikać przeładowania strony treścią, ale tą bezwartościową. Gdy na www znajduje się dokładnie opisany produkt czy usługa klient zostanie na na niej dłużej, być może dzięki temu wróci do danej podstrony lub zdecyduje się na zakup danego produktu.
Promocja firmy w internecie za pomocą contentu jest skuteczna, należy jednak dbać o szczegóły i profesjonalne teksty, promujące brand. Tworząc opisy, artykuły nie zapominaj o słowach kluczowych.
Wybierając słowa kluczowe:
- przeanalizuj kto i co wyświetla się pod daną frazą
- wybieraj słowa kluczowe, które są spójne z Twoją stroną i ofertą
- postaw na 2-3 wyrazowe frazy
- sprawdź konwersję, dowiesz się ile osób szuka danej frazy
- regularnie badaj i analizuj słowa kluczowe
Tworząc treści na stronę zastanów się w jakim celu klient odwiedza twoją stronę internetową. I postaraj się przygotować takie wpisy, które odpowiedzą na nurtujące klienta pytania. Przeanalizuj ilość zakładek, podstron na www. Być może warto pomyśleć o blogu firmowym, który stanie się bazą wiedzy i będzie dodatkowym polem do działania.
Blog firmowy i mała firma
Blog jest dobrym narzędziem służącym do efektywnej promocji firmy w internecie. Tworząc bloga można zbudować zaangażowaną społeczność skupioną wokół branży, którą firma się zajmuje bądź oferowanych przez nią produktów. Dzięki komentarzom pod postami jesteś w stanie poznać preferencje, potrzeby oraz problemy klientów. A także poprawić z nimi relacje. Zastanawiasz się o czym pisać? Przeanalizuj działania konkurencji, zastanów się o czym chciałby czytać Twój klient. Wiele firm decyduje się na pisanie poradników na temat swoich produktów, inni stawiają na nowinki technologiczne. Przede wszystkim nastaw się na rozwój, pisz o nowościach, aktualizuj stare artykuły. Pamiętaj aby dbać o jakość tekstów i częstotliwość z jaką się ukazują. Jeden wpis tygodniowo, to dobra liczba na początek. Nie porywaj się na tworzenie bloga, jeśli nie masz na niego pomysłu ani zasobów. Blog wymaga poświęcenia czasu i zaangażowania, ale z drugiej strony może być skuteczną reklamą firmy.
Kilka korzyści z posiadania bloga firmowego:
- zwiększenie potencjału SEO strony
- wejście w interakcje z klientem
- ukazanie firmy jako eksperta w danej dziedzinie
- poznanie potrzeb konsumenta
- atrakcyjne miejsce do prezentowania oferty
Media społecznościowe a promocja firmy w internecie
Posiadanie profilu firmowego w social mediach powinno być ściśle związane z atrakcyjnością publikowanych treści oraz obecnością grupy docelowej na Facebooku, Instagramie czy Twitterze. Nie każdy brand powinien mieć konto na portalach społecznościowych, nie wszystkie portale pasują do danej branży. Na Snapchacie znajdziemy innych odbiorców niż na Facebooku czy Linkedln. Warto to przeanalizować i zastanowić się, gdzie stworzyć profil firmowy.
Po wybraniu konkretnych portali należy zadbać o jakość profilu, częstotliwość umieszczania wpisów, tematykę oraz atrakcyjne zdjęcia czy grafiki. Prowadzenie profilu firmowego w mediach społecznościowych wymaga czasu i zaangażowania. A czy przynosi efekty? Na pewno profil firmowy w social mediach pomaga w budowaniu świadomości marki i zaangażowania klientów poprzez interakcje z nimi. Media społecznościowe ułatwiają kontakt z klientem, skracają dystans. Czy zwiększają sprzedaż? Na pewno mają ku temu potencjał.
Promocja firmy w internecie to też reklama w social mediach. Małe firmy bardzo często decydują się na kampanie na Facebooku, ze względu na teoretycznie niskie koszty kampanii i dostępność narzędzi. W końcu każdy może przeczytać poradnik i zacząć reklamować swoją firmę poprzez social media. W praktyce nie jest to tak proste. Co prawda Facebook posiada specjalne algorytmy, które optymalizują reklamę, ale nie opłaca się z nich korzystać, jeżeli grupa docelowa ma mniej niż 10 tys. użytkowników. Jeżeli źle zoptymalizujesz kampanię - stracisz pieniądze, które w nią zainwestowałeś. Mogą być to małe kwoty, jednak w podsumowaniu możesz dojść do wniosku, że zostały wydane na darmo. Korzystaj z manualnego optymalizowania kampanii, celuj we właściwą grupę docelową, skrupulatnie zaplanuj budżet kampanii. W przypadku reklamowania się na Facebooku zastanów się nad wynajęciem profesjonalistów do zaplanowania kampanii albo poświęć swój czas na dokładne zgłębienie tematyki reklam na Facebooku.
Czat firmowy
Aby zadbać o dobrą komunikację z klientem warto dodać do swojej strony możliwość rozmowy na czacie. Nawet małe firmy korzystają z tej opcji. Czat kojarzy się klientowi z szybką reakcją i natychmiastowym rozwiązaniem problemu, dlatego tak chętnie go używa.
Zastanawiasz się czego potrzebujesz aby uruchomić czat na stronie firmowej? Oprócz specjalnej wtyczki, która technicznie pozwoli na umieszczenie okienka czatu w Twojej witrynie, potrzebujesz pracowników, którzy będą rozmawiali z klientami poprzez czat. Mając małą firmę nie musisz inwestować w specjalnie dedykowanego pracownika do obsługi czatu. Będą dni kiedy poprzez czat odezwie się 5 klientów, a zdarzą się takie, gdy nikt nie napisze. Wystarczy, że wyznaczysz w firmie 2-3 osoby, które codziennie będą miały możliwość odpowiadania na potrzeby klientów. Kontakt z klientem na czacie może ograniczyć się do wymiany kilku zdań, określenia istoty problemu czy potrzeb, przekazania kontaktu do osoby odpowiedzialnej. Ważne by klient po rozmowie na czacie czuł, że ktoś zainteresował się jego sprawą.
Co zyskasz dzięki funkcji czatu na stronie? Udostępniając klientowi kolejną formę kontaktu poprawiasz jakość obsługi klienta. Czat może ułatwić klientowi przejście przez proces sprzedaży. Jest dobrym rozwiązaniem dla firm, które mają niewielu pracowników, pozwala zaoszczędzić czas - jeden pracownik jest w stanie w tym samym czasie prowadzić kilka rozmów sprzedażowych, przez telefon byłaby możliwa tylko jedna. Poza tym pozytywnie wpływa na wizerunek firmy, jest ona odbierana jako bardziej dostępna, otwarta na potrzeby klientów.
Programy, których potrzebujesz do promocji firmy w internecie
Dobra promocja firmy w internecie wymaga wiedzy i zaangażowania. Warto korzystać również z narzędzi, które pomagają w optymalizacji strony, tekstów, ułatwiają cały proces związany z reklamą małej firmy w internecie. Poniżej programy, bez których ciężko byłoby funkcjonować marketerom.
-
Google AdWords (Ads) - pozwoli Ci na reklamowanie swojej firmy w różnych miejscach w internecie. Najbardziej znaną formą reklamy są linki sponsorowane. Dzięki nim reklama Twojej firmy wyświetli się w wyszukiwarce Google. Jeśli interesuje Cię remarketing czy reklama na YouTube - również w Google AdWords zaplanujesz kampanię. Aktualnie możesz spotkać się z różnym nazewnictwem AdWords - pod koniec lipca Google AdWords zmieniło nazwę na Google Ads.
-
Planner AdWords (Ads) - narzędzie, z którego mogą korzystać osoby, które posiadają i używają Google AdWords. Przyda Ci się do wyboru słów kluczowych do reklam czy artykułów.
-
Google Analytics - jest to popularny system do śledzenia ruchu na stronie. Dzięki statystykom od Google będziesz wiedzieć jak często odwiedzana jest Twoja strona, ile czasu użytkownicy na niej spędzają, a nawet w jaki sposób na nią trafili. Google Analitics jest narzędziem bezpłatnym.
Akcje marketingowe
Jeśli chcesz reklamować swoją firmę w internecie - pomyśl o akcjach, które możesz przeprowadzić. Konkursy, specjalne zniżki czy okazjonalne promocje powodują ruch na Twojej stronie, zwiększają rozpoznawalność marki. Możesz o nich poinformować zainteresowanych korzystając z newslettera, mailingów, bloga czy płatnych reklam. Warto opisywać działania firmy, wrzucać relacje na bloga czy media społecznościowe. Organizować akcje, ale również przyłączać się do takich, które już funkcjonują. Udział w działaniach organizowanych przez społeczność lokalną jest dobrą praktyką. Nie ważne jak duża jest firma, gdy o niej słychać i to pozytywnie - to zawsze działa na potencjalnych i obecnych klientów.
Tekst został napisany we współpracy z firmą EACTIVE.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: