Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

Ostatnia aktualizacja: 2017-03-17  |  Średni czas czytania: 12:38
Zarejestrowany znak towarowy zwiększa wartość przedsiębiorstwa, pogłębia zaufanie konsumentów do marki, a także powstrzymuje konkurencję od czerpania nienależnych korzyści z cudzej renomy. Rejestracja znaku towarowego jest zawsze korzystna. Z tego artykułu dowiesz się jak zastrzec nazwę firmy, co to jest rejestr znaków towarowych i dlaczego ochrona znaku towarowego jest taka ważna.
Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

Co to są znaki towarowe?

Znak towarowy to każde oznaczenie graficzne, które umieszczasz na swoich produktach, aby klienci mogli zidentyfikować Twój produkt i odróżnić go od produkt konkutencji. Najczęściej znakiem towarowym będzie nazwa i logo firmy.

Znaki towarowe to nie tylko nazwa i logo firmy. Jest kilka form w których może występować znak towarowy:

  • forma słowna - znakiem towarowym może być: wyraz, slogan reklamowy, nazwa lub fantazyjne zbitki liter
  • forma graficzna - znak towarowy to: logo, rysunek, ornament, symbol, emblemat lub zestawienia kolorystyczne
  • forma słowno - graficzna - znakami towarowymi mogą być: rysunek, logo, ornament z elementami literowymi lub słownymi
  • forma przestrzenna - znaki towarowe w tej formie to: kształt towaru lub opakowania
  • forma dźwiękowa - znakiem towarowym może być: melodia lub zespół dźwięków np. sygnały audycji radiowych, czy słynny ryk lwa należący do firmy z branży filmowej Metro Goldwyn Mayer

Jak chronić znak towarowy?

Wiesz już, że znakiem towarowym może być nazwa Twojej firmy, jej logo oraz nazwy Twoich produktów. Pomyśl teraz o wszystkich pieniądzach i czasie, które poświęciłeś w celu wypromowania swojej firmy. Pomyśl o tym, jak trudno jest zbudować określoną pozycję na rynku. Pomyśl o tym, w ilu różnych miejscach widnieje nazwa Twojej firmy: w nazwie domeny internetowej, na szyldach, banerach, opakowaniach produktów, wizytówkach i innych materiałach reklamowych.

Jeśli nagle zostałbyś zmuszony do zmiany swojej marki to w praktyce musiłabyś zaczynać wszystko od zera - dlatego nie powinno Cię dziwić, że ochrona znaku towarowego jest bardzo ważna.

Myślisz, że jeśli zarejestrowałeś swoją firmę w CEIDG lub w KRS to jej nazwa jest chroniona prawnie? Niestety, taka rejestracja nie daje ochrony prawnej nazwie Twojej firmy. Urzędy rejestrujące przedsiębiorców nie sprawdzają, czy firma o danej nazwie już istnieje - mogą zarejestrować dziesięć czy dwadzieścia firm o takiej samej nazwie. Co w takim razie robić, żeby chronić nazwę i logo swojej firmy? Najszerszą ochronę prawną daje rejestracja znaku towarowego w urzędzie patentowym (Rejestr znaków towarowych) i uzyskanie charakterystycznego znaku ® przy swojej nazwie oraz logo.


ochrona znaku towarowego

Dlaczego warto zastrzec znak towarowy?

  1. Uzyskasz wyłączne prawo posługiwania się danym znakiem towarowym
  2. Zdobędziesz narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją
  3. Podniesiesz renomę i prestiż swojej firmy
  4. Na znaku towarowym będziesz mógł zarobić

Wyłączne prawo posługiwania się znakiem towarowym

Prawo ochronne na znak towarowy (ochrona znaku towarowego) polega przede wszystkim na wyłącznym używaniu tego znaku. Prawo to gwarantuje, że żaden inny podmiot nie będzie mógł używać Twojego znaku towarowego - prawo do jego używania należy tylko do Ciebie. Niestety, nie jest to prawo nieograniczone, przecież często można spotkać się z sytuacją, gdy istnieje dwie lub więcej firm o takiej samej nazwie. Czy mówi Ci coś nazwa Biedronka? Jeżeli mieszkasz w Polsce, to na pewno kojarzy Ci się z siecią supermarketów. Jednak możesz natknąć się też na apteki o nazwie Biedronka. Taka sytuacja jest możliwa, ponieważ prawo ochronne na znak towarowy nie jest absolutne - może obejmować tylko konkretne towary i usługi, wskazane we wniosku o rejestrację znaku towarowego. Dla uproszczenia można powiedzieć, że znak towarowy będzie chroniony dla konkretnej branży - nie ma przeszkód do tego, żeby istniały dwie sieci Biedronka - jedna w branży handlowej a druga w farmaceutycznej. Żaden z potencjalnych klientów nie pomyli ze sobą tych dwóch firm.

Na przykład:
W Urzędzie Patentowym RP zarejestrowane są trzy firmy o nazwie Expol. Jedna z nich zajmuje się drukiem i sprzedażą książek, druga działa w branży owocowej - produkuje i sprzedaje soki, mrożonki i wino, a trzeci Expol zajmuje się doradztwem, szczególnie w obszarze procedury celnej.

Tak jak widzisz, zastrzeżenie nazwy firmy nie powoduje całkowitego monopolu na posługiwanie się tą nazwą - ten monopol będzie ograniczony do branży, w której działasz. Jeżeli zarejestrujesz nazwę swojej firmy, to nikt inny w Twojej branży nie będzie mógł posługiwać się taką samą, lub podobną nazwą. Prawo wyłączne nie obejmuje tylko takiej samej nazwy, ale również nazwy podobne, np. nazwa FIORELLA jest podobna do nazwy FLORELA, przez co może wprowadzić potencjalnych klientów w błąd.

Ile lat trwa ochrona znaku towarowego? Prawo ochronne na znak towarowy trwa przez 10 lat od dnia zgłoszenia znaku towarowego do rejestracji, ale może być przedłużane za odpowiednią opłatą o dowolną ilość razy.

Ponadto, ochrona znaku towarowego jest ważne tylko dla określonego terytorium - nie jest ważna globalnie. Jeżeli zarejestrujesz nazwę firmy w Urzędzie Patentowym w Polsce, to Twój znak będzie chroniony na jej terytorium. W takim przypadku nic nie stoi na przeszkodzie, żeby firma o takiej nazwie jak Twoja działała na ryku we Francji, Wielkiej Brytanii, czy w Chinach. Oczywiście, jeżeli chcesz zdobyć szerszą ochronę terytorialną, to jest taka możliwość, możesz zarejestrować nazwę firmy na całą Unię Europejską lub na wybrane kraje z całego świata, ale wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Dlatego, jeżeli planujesz działać tylko na terytorium naszego kraju, rejestracja w polskim urzędzie patentowym powinna w zupełności spełnić Twoje oczekiwania.

Podsumowując powyższe, można wyróżnić kilka cech prawa ochronnego na znaki towarowe:

  • jest to prawo podmiotowe - przysługuje konkretnemu, zgłoszonemu we wniosku przedsiębiorstwu lub osobie
  • jest to prawo wyłączne - przez rejestrację znaku towarowego, nabywa się prawo do jego wyłącznego używania tego znaku w danej branży
  • jest to prawo czasowe - prawo ochronne na znak towarowy trwa dziesięć lat od daty dokonania jego zgłoszenia w urzędzie patentowym
  • jest to prawo terytorialne - ochrona znaku towarowego obowiązuje wyłącznie na terytorium, dla którego zastrzeżono znak towarowy

Zastrzeżenie znaku towarowego - narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją

Rejestracja znaku towarowego daje korzyść w postaci narzędzia do walki z nieuczciwą konkurencją. W jaki sposób? Załóżmy, że nie zastrzegłeś znaku towarowego. Po jakimś czasie Twoja firma zaczęła prężnie się rozwijać, dzięki Twoim wysiłkom marketingowym produkty, które produkujesz, stają się pożądane przez klientów i stają się synonimem wysokiej jakości. Niestety, świat biznesu bywa brutalny. Ktoś kto chciałby Ci zaszkodzić będzie mógł: zgłosić Twój znak towarowy w Urzędzie jako swój, ponieważ Urząd Patentowy nie sprawdza, kto jest faktycznym właścicielem znaku towarowego. Co się może stać w takiej sytuacji? Twój nieuczciwy konkurent może nawet zakazać Ci używania Twojej nazwy i to w majestacie prawa, dokumentując się prawem ochronnym na Twój znak towarowy! Oczywiście, zawsze możesz odwołać się do tego, że Twój konkurent zastrzegł znak towarowy w złej wierze, ale jest to trudne do udowodnienia i wiąże się z długotrwałym i kosztownym procesem, podczas którego nie będziesz mógł posługiwać się nazwą Twojej firmy. Jak widzisz możesz przegrać biznesowo, nawet wygrywając ostatecznie proces.

Kolejną rzeczą, którą może zrobić Twoja nieuczciwa konkurencja to zastrzeżenie logo. Konkurent może wypuścić na rynek produkty pod identycznym lub podobnym do Twojego znakiem towarowym w celu skorzystania z Twojej renomy i zmylenia konsumentów, którzy zamiast Twoich zaczną nabywać produkty konkurencji. Rejestrując znak towarowy, możesz uniknąć tego typu sytuacji, a nawet jeśli coś takiego Ci się zdarzy, możesz bardzo skutecznie walczyć zablokować nieuczciwą konkurencją.

Nie czekaj na pojawienie się takich negatywnych sytuacji i zastrzeż znak towarowy.

Co przysługuje Ci w razie naruszenia Twoich praw, gdy Twój znak towarowy jest zarejestrowany w urzędzie patentowym?

  1. możesz zakazać dalszego używania Twojego znaku towarowego, przez osobę, która go narusza
  2. możesz zażądać odszkodowania
  3. możesz zażądać wydania bezpodstawnie uzyskanych przez tę osobę korzyści
  4. możesz zażądać wycofania z obrotu towarów łamiących prawo

Zastrzeżenie nazwy i logo to podniesienie renomy i prestiżu

Zastrzeżenie nazwy i logo firmy

Dzięki rejestracji znaku towarowego będziesz mógł dodać do niego symbol ®, który na pewno już nie raz widziałeś przy nazwie znanych firm.
Symbol ® to pierwsza litera od angielskiego słowa „Registered”, które znaczy „zarejestrowane”. Mogą używać go tylko firmy, które znajdują się rejestrze znaków towarowych w Urzędzie Patentowym. Jeżeli używasz tego symbolu, a nie masz zarejestrowanego znaku towarowego, to uważaj, bo grozi za to kara grzywny!

Dodanie symbolu ® do nazwy czy logo firmy zdecydowanie podnosi jej prestiż. Twoi kontrahenci od razu dostają sygnał, że jesteś przedsiębiorcą, który dba o swoje interesy i że można Ci zaufać. Również większość klientów wizualnie kojarzy ten znak, ponieważ znajduje się on przy znanych markach. Mimo tego, że często klienci mogą nie wiedzieć, co do końca on oznacza, to i tak kojarzy się on z solidnością oraz prestiżem.

Ochrona domeny internetowej

W dzisiejszych czasach praktycznie każda firma musi w jakiś sposób zaistnieć w Internecie. Najprostszym sposobem jest założenie swojej strony internetowej, co wymaga inwestycji czasu i pieniędzy. Warto więc pomyśleć o bezpieczeństwie swojej domeny internetowej. Bardzo dynamicznie również rośnie też sektor e-handlu. Jeżeli prowadzisz e-sklep, to tym bardziej musisz pomyśleć o bezpieczeństwie swojej domeny internetowej, której rozpoznawalność i pozycja jest dla Ciebie pewnie najważniejszym źródłem dochodu.

Jeżeli myślisz, że wykupienie i opłacenie domeny internetowej jest wystarczającym środkiem jej ochrony, to niestety, ale się mylisz.

Na przykład:
Wyobraź sobie sytuację, w której Twój konkurent zakłada stronę internetową o bardzo podobnej domenie do Twojej i zaczyna zajmować się działalnością podobną lub taką samą, co Twoja. Twoi klienci przypadkowo mogą wejść na jego stronę, poszukując Twojej. Ta strona może być tak podobna do Twojej, że klient nawet nie zorientuje się, że to nie u Ciebie robi zakupy. Niestety, to nie fikcja - takie sytuacje się zdarzają. I w takim przypadku nie pomoże Ci wykupienie domeny internetowej. Najbardziej efektywna jest rejestracja domeny internetowej jako znaku towarowego w urzędzie patentowym. Wówczas będziesz mógł podjąć działania przeciwko nieuczciwym konkurentom, chcącym wzbogacić się na Twojej pozycji.

Ponadto, rejestrując domenę internetową jako znak towarowy, zyskasz poczucie bezpieczeństwa - znak towarowy jest rejestrowany na okres 10 lat. Będziesz mógł spać bezpiecznie, dzięki zabezpieczeniu źródła Twoich dochodów.

Na znaku towarowym możesz zarobić

Kolejną zaletą, która wiąże się z zastrzeżeniem znaku towarowego, jest zarabianie na marce. Znak towarowy posiada swoją cenę, której wartość określa się na podstawie renomy, popularności i dochodów, które przynosi.

"Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę - i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej."
John Stuart, dyrektor korporacji Quaker

W jaki sposób możesz zarobić na swoim znaku towarowym?

Na przykład przez udzielanie odpłatnej licencji na posługiwanie się Twoim znakiem. Ponadto, zarejestrowany znak towarowy stanowi osobny element wartości przedsiębiorstwa, który można sprzedać. Potencjalni nabywcy często są w stanie zapłacić za zastrzeżony znak towarowy ogromne pieniądze dlatego, że to się im po prostu opłaca. Zamiast inwestować w reklamę i promocję zupełnie nowej marki, bez gwarancji sukcesu, czasami łatwiej jest zapłacić za już rozpoznawalną markę.

Jeżeli zdajesz już sobie sprawę z tego, że warto zastrzec znak towarowy, to pewnie teraz zastanawiasz się jak zastrzec nazwę i logo firmy? Odpowiedź na to pytanie znajdziesz poniżej.

Jak zastrzec znak towarowy?

W jaki sposób zarejestować znak towarowy i uzyskać prawo chrony? Żeby korzystać z prawa ochronnego na znak towarowy, trzeba zgłosić go do rejestracji w Urzędzie Patentowym. Urząd Patentowy rozpatruje zgłoszenie - bada, czy dany znak towarowy można zarejestrować i czy nie wpłynął żaden sprzeciw innych osób. Jeżeli Urząd nie stwierdzi żadnych nieprawidłowości oraz nie wpłynie żaden sprzeciw, to wyda on pozytywną decyzję o rejestracji znaku towarowego. Teraz pozostanie tylko wniesienie opłaty i możesz cieszyć się z ochrony nazwy i logo swojej firmy.

Ten opis wydaje się bardzo prosty, jednak sama procedura niestety nie jest taka łatwa i przyjemna - żeby zgłosić znak do rejestracji trzeba znać się na prawie własności przemysłowej. Dlatego kwestię zastrzegania znaku towarowego warto zlecić specjalistom - kancelarii brandingowej lub rzecznikowi patentowemu.

Gdzie możesz zastrzec znak towarowy?

Tak jak już była mowa, ochrona znaku towarowego jest ograniczona do danego terytorium - jeżeli zarejestrujesz znak towarowy w Polsce, to będzie on chroniony tylko na jej terytorium, a przedsiębiorstwa w innych państwach w Twojej branży będą mogły posługiwać się tą samą nazwą. Nie ma jednak przeszkód, żeby wyjść ze swoim znakiem poza Polskę - możesz skorzystać również z rejestracji znaku towarowego w Unii Europejskiej.

Znak towarowy możesz zastrzec:

  • w krajowym urzędzie ds. własności przemysłowej - w Polsce będzie to Urzęd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
  • w regionalnym urzędzie, np. w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej w Alicante (Hiszpania)
  • w Międzynarodowym Biurze Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie, dzięki któremu można zastrzec znak towarowy w wybranych państwach świata

Poniżej znajdziesz opis każdej z tych procedur.

Procedura rejestracji znaku towarowego w polskim Urzędzie Patentowym

Infografika: Procedura rejestracji znaku towarowego w polskim Urzędzie Patentowym
Grafika opracowana na w opraciu o infografikę UPRP.

Przed przystąpieniem do rejestracji znaku towarowego zawsze warto sprawdzić, czy oznaczenie nie zostało już zarejestrowane. Można to zrobić samemu, korzystając z baz udostępnionych na stronie internetowej Urzędu Patentowego RP (www.uprp.pl) lub też skorzystać z usług specjalistycznej kancelarii brandingowej albo rzecznika patentowego.

Rejestracja znaku towarowego i jej etapy:

Wypełnienie podania o udzielenie prawa ochronnego na znak towarowy.
We wniosku trzeba podać swoje dane, przedstawić znak towarowy oraz wskazać, dla jakich towarów i usług ma być używany ten znak towarowy. Przy wskazaniu rodzajów towarów i usług, dla których chcesz zarejestrować swój znak, należy posłużyć się klasyfikacją nicejską, dzielącą towary i usługi na 45 klas (towary podzielone są na 34, natomiast usługi na 11 klas). Z tą klasyfikacją można się zapoznać na stronie internetowej Urzędu Patentowego.

Wstępne badanie
Po otrzymaniu Twojego wniosku Urząd Patentowy przeprowadza wstępne badanie, które polega na tym, że Urząd sprawdza, czy wniosek został wypełniony poprawnie i kompletnie oraz czy została wniesiona opłata rejestracyjna (o opłatach przeczytasz w dalszej części artykułu). Jeśli Urząd nie dopatrzy się uchybień formalno-prawnych w podaniu o rejestrację znaku towarowego, przechodzi do badania merytorycznego. Jednocześnie do wiadomości publicznej zostaje podana informacja o zgłoszonym znaku, tak aby zainteresowane podmioty mogły wyrazić swoją opinię, lub gdy zgłoszony znak narusza ich prawa, także zgłosić sprzeciw. Ujawnienie zgłoszenia następuje najpóźniej w dwa miesiące po jego dokonaniu.

Urząd Patentowy ma obowiązek sprawdzić, czy znak towarowy może być zarejestrowany. Artykuł 129 ustawy o prawie własności przemysłowej wymienia kilkanaście sytuacji, kiedy znak nie będzie mógł być zastrzeżony. Między innymi nie udziela się ochrony na oznaczenia, które ze swojej istoty nie mogą być znakiem towarowym (szczególnie kiedy nie da się ich przedstawić w formie graficznej), nie nadają się do odróżnienia towarów na rynku, czy też są sprzeczne z dobrymi obyczajami. W wyniku merytorycznego badania zgłoszenia, urząd może wydać decyzję o odmowie rejestracji znaku. Zgłoszenie zostaje opublikowane w Biuletynie Urzędu Patentowego RP.

Okres sprzeciwowy
Kolejnym etapem w rejestracji znaku towarowego jest okres sprzeciwowy. Inne firmy, które uznają, że zgłoszony znak może naruszyć ich prawa, mogą wnieść w ciągu trzech miesięcy sprzeciw. Termin ten jest nieprzywracalny, co oznacza, że po jego upływie wygasa całkowicie możliwość sprzeciwu, a więc oznaczenie zostanie zarejestrowane. Sprzeciw powinien zawierać podstawę prawną i faktyczną, a także uzasadnienie. Urząd informuje następnie strony o możliwości polubownego rozstrzygnięcia sporu w terminie do 2 miesięcy (z możliwością przedłużenia do 6). Jeśli jednak do takiej ugody nie dojdzie, urząd rozpatruje sprzeciw, w wyniku czego oddala go (wtedy znak zostanie zarejestrowany) lub uznaje za zasadny.

Rejestracja znaku towarowego w Unii Europejskiej

Infografika: Procedura rejestracji znaku towarowego w Unii Europejskiej
Opracowanie własne.

Jeżeli jesteś przedsiębiorcą, który myśli o wejściu ze swoimi produktami na rynek wybranych państw Unii, np. Francji czy Niemiec lub chcesz działać na terenie całej Unii, zastrzeżenie znaku towarowego w Unii Europejskiej to dla Ciebie idealne rozwiązanie. Zgłoszenia dokonuje się w jednym miejscu, a ochrona obejmuje wszystkie państwa członkowskie UE.

Zastrzeżenie znaku towarowego Unii Europejskiej zaczyna się od złożenia wniosku do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) z siedzibą w Alicante (Hiszpania). Rejestracji można dokonać za pośrednictwem internetu, poczty, przez pełnomocnika lub osobiście w Alicante.

Po złożeniu wniosku rozpoczyna się okres badań. EUIPO bada wniosek o zastrzeżenie znaku towarowego pod względem formalno-prawnym, czyli czy wniosek spełnia wszystkie kryteria i czy jest prawidłowo wypełniony pod względem merytorycznym badaniu merytorycznym między innymi sprawdza się czy identyczny lub podobny znak towarowy nie został już zarejestrowany i czy nie figuruje już w unijnej bazie znaków towarowych. Po takim sprawdzeniu EUIPO wysyła listy informujące do właścicieli identycznych lub podobnych do Twojego znaków towarowych. Następuje 3 miesięczny okres sprzeciwowy, w którym inni przedsiębiorcy mają prawo dokonać sprzeciwu co do Twojej rejestracji. Jeżeli nikt nie zgłosi sprzeciwu lub sprzeciw okaże się nieuzasadniony, znak towarowy zostanie zarejestrowany, a informacje o rejestracji zostaną opublikowane.

Unijna ochrona znaku towarowego trwa 10 lat licząc od daty zgłoszenia i może być przedłużona na dalsze 10 letnie okresy ochronne.

Rejestracja międzynarodowego znaku towarowego

Infografika: Rejestracja międzynarodowego znaku towarowego
Opracowanie własne.

Jeśli działalność Twojej firmy wykracza poza granice Unii Europejskiej, wtedy warto rozważyć rejestrację znaku towarowego w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (www.wipo.int/portal/en/).

Przykładowo:
Jeżeli chcesz zarejestrować znak towarowy w Chinach i w Rosji musisz najpierw z sukcesem zarejestrować swój znak w polskim urzędzie patentowym, ponieważ zgłoszenie międzynarodowe wnosi się za pośrednictwem Urzędu Patentowego RP do Biura Międzynarodowego WIPO. Zadaniem WIPO jest sprawdzenie wniosku pod względem formalnym. Jeśli wniosek jest wypełniony prawidłowo, znak jest rejestrowany w Rejestrze Międzynarodowym oraz publikowany w Biuletynie Międzynarodowym. Następnie właściwe urzędy wskazanych państw (Chin i Rosji) badają, czy nie ma przeszkód dla rejestracji znaku towarowego w danym państwie. Zaletą rejestracji międzynarodowej jest to, że zamiast przechodzenia całego procesu rejestracji znaku w każdym państwie oddzielnie, składa się tylko jeden wniosek w jednym języku (angielskim lub francuskim).

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego?

Zastrzegając znaki towarowe, musisz mieć świadomość, że będziesz miał wyłączność na używanie znaku na terenie Polski tylko na wybrane towary i usługi. Wyboru dokonuje się w oparciu o klasyfikację nicejską. To, ile wyniesie Cię opłata za rejestrację znaku towarowego, zależy od liczby klas towarowych, dla których zechcesz zarejestrować swój znak. Oczywiście im więcej klas, tym opłaty będą wyższe.

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego w Polsce?

Na łączną opłatę składają się:

  • 400 PLN - zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej (w wersji elektronicznej)
  • 450 PLN - zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej (w wersji tradycyjnej)
  • 120 PLN - dopłata za każdą klasę powyżej 1 podstawowej
  • 90 PLN - opłata za publikację zarejestrowanego znaku w WUP
  • 400 PLN - opłata za 10 letni okres ochronny, za każdą klasę towarową
  • 200 PLN - od wniosku o przedłużenie prawa ochronnego (drugi i kolejne okresy ochrony)

Łączne koszty rejestracji znaku towarowego w Polsce w jednej klasie towarowej będą wynosiły Cię 940 PLN. Jeżeli zechcesz zastrzec znak w dwóch klasach, to opłaty urzędowe wyniosą 1 460 PLN. Im więcej klas, tym wyższe opłaty dla urzędu.

Ile kosztuje rejestracja znaku towarowego w Unii Europejskiej?

Jeżeli chodzi o rejestrację znaku towarowego Unii Europejskiej, to opłata oczywiście jest dużo większa, ponieważ rejestrujesz swój znak towarowy w 28 krajach. Oceniając wysokość opłat, należy brać pod uwagę fakt, że ochrona dotyczy 28 państw. Tym samym wysokość opłat urzędowych dla jednej klasy towarów i usług, w przeliczeniu na jedno państwo, wynosi zaledwie 30 EUR czyli około 130 PLN.

Poniżej znajdują się wybrane opłaty związane ze znakami towarowymi Unii Europejskiej:

  • 1 000 EUR - za zgłoszenie tradycyjne
  • 850 EUR - za zgłoszenie online
  • 50 EUR - dopłata za drugą klasą towarów i usług
  • 150 EUR - dopłata za trzecią i każdą kolejną klasę towarów i usług.
  • 1 000 EUR - za przedłużenie ochrony o kolejne 10 lat tradycyjne
  • 850 EUR - za przedłużenie online
  • 50 EUR - dopłata za przedłużenie drugiej klasy towarów i usług

ochrona znaku towarowego

Ile kosztuje rejestracja międzynarodowego znaku towarowego?

Tak jak już była mowa, zgłoszenia międzynarodowego znaku towarowego dokonuje się za pośrednictwem urzędu patentowego kraju pochodzenia znaku. Wniosek składany jest w Urzędzie Patentowym RP, gdzie należy uiścić opłatę od wniosku o rejestrację międzynarodowego znaku towarowego w wysokości 600 PLN.

Opłaty za rejestrację uiszczane są na konto WIPO we frankach szwajcarskich.

Poniżej są zaprezentowane wybrane opłaty związane z międzynarodową ochroną znaku towarowego:

  • 653 CHF - za znak czarno-biały
  • 903 CHF - za znak barwny
  • 100 CHF - za każdą klasę towarów powyżej trzech
  • 300 CHF - za dokonanie wpisu o zarejestrowaniu znaku
  • 100 CHF - za każde wskazane państwo członka porozumienia
  • 653 CHF - opłata podstawowa za przedłużenie ochrony o kolejne 10 lat
  • 100 CHF - za każdą klasę towarów powyżej trzech przy przedłużaniu ochrony

Uwaga na oszustów!

Uwaga na fałszywe faktury! Po przesłaniu wniosku i opublikowaniu znaku, możesz otrzymać faktury lub wezwania do zapłaty za "wpis w rejestrze znaków towarowych" lub w innych podobnych, nieautoryzowanych przez urząd patentowy rejestrach. Pamiętaj, żeby nie opłacać żadnych takich dokumentów. Jedyne opłaty dokonywane są bezpośrednio na konto Urzędu, a Urząd nigdy nie wystawia faktur.
Więcej informacji na temat fałszywych faktur znajdziesz tutaj.

Monitoring znaku towarowego

Jeżeli zagłębiłeś się w procedurę rejestracji znaku towarowego to pewnie zauważyłeś, że występuje w niej okres sprzeciwowy, w czasie którego przedsiębiorcy mogą zgłosić swój sprzeciw do rejestracji konkurencyjnego znaku towarowego. Urząd nie bada, czy zgłaszany znak, jest taki sam lub podobny do już zastrzeżonych znaków – sam musisz trzymać rękę na pulsie i reagować – właśnie temu celowi służy monitoring znaków towarowych.

Monitoring znaków towarowych polega na obserwowaniu zgłoszeń wpływających do urzędów patentowych. Monitoring znaku towarowego jest wykonywany w celu zapobiegnięcia sytuacji, w której taki sam lub podobny znak towarowy zostanie zarejestrowany przez Urząd Patentowy. Działanie takie może w efekcie doprowadzić do rozwodnienia znaku, wprowadzenia konsumentów w błąd co do tożsamości producenta i innych konsekwencji które mogą zaszkodzić pierwotnemu właścicielowi znaku. W takim przypadku monitoring odbywa się w zakresie wystąpienia ewentualnego ryzyka i kolizji - poprzez występowanie podobnych znaków towarowych.

Czuwaj, aby Twoja konkurencja nie wykorzystywała podobnych nazw do tych należących do Ciebie i nie wprowadzała Twoich klientów w błąd.

Monitorowanie znaków towarowych może polegać również na obserwowaniu, co zgłasza konkurencja. Możesz wykorzystać ją jako całkowicie legalny „wywiad gospodarczy”.
Przedsiębiorcy zanim wejdą z jakimś produktem na rynek zabezpieczają go często od strony prawnej. Najlepszym przykładem jest rynek gier komputerowych. W Internecie co chwila pojawiają się informacje, że jakaś firma pracuje nad nowa grą, ponieważ najpierw zgłosiła dany znak towarowy do ochrony. Zresztą nie trzeba się ograniczać tylko do znaków towarowych. Takie samo monitorowanie może obejmować również patenty, wzory użytkowe oraz przemysłowe.

Jak możesz trzymać rękę na pulsie?

Najlepszym sposobem będzie skorzystanie z usług firm zajmujących się monitoringiem znaków towarowych. To prawda, możesz zajmować się tym samodzielnie, ale jest to bardzo żmudna i czasochłonna praca, a firmy, które świadczą takie usługi korzystają ze specjalistycznych programów ułatwiających pracę ze znakami towarowymi. Nie czekaj, bądź o krok przed Twoją konkurencją i monitoruj znaki towarowe!

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Przydatne linki: