Podpis elektroniczny - czym jest i dlaczego warto po niego sięgnąć
Kwalifikowany podpis elektroniczny - czym jest?
Kwalifikowany podpis elektroniczny ma taką samą wartość i moc prawną jak podpis odręczny. Znajduje zastosowanie w przestrzeni wirtualnej. Jego autentyczność poświadcza certyfikat kwalifikowany. Pozostaje do dyspozycji wyłącznie tej osoby, do której należy dany certyfikat. Jest wykorzystywany do podpisywania umów o współpracę, ale też załatwiania formalności w urzędach. Istnieje również podpis niekwalifikowany, który przydaje się do szyfrowania informacji. Więcej na ten temat dowiesz się, wchodząc na stronę internetową netvet.pl/podpis-elektroniczny/.
Kwalifikowany podpis elektroniczny - kto może go uzyskać i w jaki sposób?
Każdy może stać się właścicielem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. Musi w tym celu wykupić go od sprawdzonego dostawcy. Kwota, jaką za niego zapłaci, może być uzależniona od czasu jego ważności. Zazwyczaj podpis ten zachowuje ważność w okresie od roku do trzech lat. Komplet obejmuje: oprogramowanie sterujące, karta kryptograficzna i czytnik kart. Istnieją również aplikacje dedykowane urządzeniom mobilnym.
Podpis elektroniczny - jaką formę może przybrać?
Technicznie rzecz ujmując, podpis elektroniczny to nic innego jak komenda wydana oprogramowaniu, które ma za zadanie obliczyć skrót podpisywanego dokumentu, określany jako odcisk palca. W efekcie użytkownik otrzymuje plik tekstowy o unikalnym skrócie, który nie może być pomylony z żadnym innym dokumentem. Tak wygenerowany plik może zostać przesłany do adresata. W pakiecie adresat otrzymuje oryginalny dokument, jego unikalny skrót oraz certyfikat kwalifikowany.
Podpis elektroniczny - jakie znajduje zastosowanie?
Kwalifikowany podpis elektroniczny to bardzo przydatne narzędzie, które sprawdza się w rzeczywistości polskich przedsiębiorców. Pomaga przy sporządzaniu i podpisywaniu umów cywilnoprawnych na odległość. Może być też dodatkową autoryzacją pod fakturą wysyłaną e-mailem. Przydaje się również do wysyłania i autoryzacji Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), przysyłanego do Urzędu Skarbowego. Może być też przydatny w przypadku przedsiębiorców prowadzących handel internetowy i chcących podpisać się pod dokumentami. Przy jego udziale można uwierzytelnić także wiele dokumentów o charakterze urzędowym, między innymi informacje przekazywane za pośrednictwem PUE ZUS czy systemu Płatnik. Bywa pomocny przy składaniu pism do e-Sądu. Rozwiązanie w postaci kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest zbawieniem dla osób borykających się z niepełnosprawnościami ruchowymi, w przypadku których każde wyjście z domu okupione jest wyjątkowo dużym wysiłkiem, a nawet bólem. Podpis elektroniczny to świetna opcja również dla matek wychowujących małe dzieci, które nie mają zbytnio możliwości opuszczenia domu w godzinach pracy urzędów. To również dobre rozwiązanie dla zapracowanych osób, będących w ciągłym ruch i biegu, które w dniach roboczych są zajęte świadczeniem usług dla swoich pracodawców lub klientów. Nie trzeba już składać osobistej wizyty w urzędzie, aby poświadczyć dokument jednym tylko podpisem. Widać więc wyraźnie, że grupa, w przypadku której podpis elektroniczny sprawdzi się doskonale, jest całkiem pokaźna.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: