Koncesja na alkohol w restauracji - co zrobić, by ją uzyskać?
Spis treści:
- Co to jest licencja na alkohol i jakie są jej rodzaje?
- Jak zdobyć koncesję na alkohol w restauracji? Procedura krok po kroku
2.1. Uwzględnij sprzedaż alkoholu w biznesplanie
2.2. Skompletuj dokumenty
2.3. Złóż wniosek
3. Zezwolenie na alkohol w lokalu – podsumowanie
Co to jest licencja na alkohol i jakie są jej rodzaje?
Licencja upoważnia lokal gastronomiczny do kupowania i sprzedawania alkoholu. Istnieją trzy typy zezwoleń na sprzedaż alkoholu:
- „do 4,5% zawartości alkoholu oraz na piwo,
- powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa),
- powyżej 18% zawartości alkoholu”.
Jeśli w ofercie naszego lokalu mają się znaleźć napoje o każdej z trzech wymienionych zawartości procentowych alkoholu, będziemy – analogicznie – potrzebować trzech pozwoleń na ich sprzedaż.
Jak zdobyć koncesję na alkohol w restauracji? Procedura krok po kroku
Aby móc legalnie sprzedawać alkohol w działalności gastronomicznej, należy spełnić określone wymagania. Zanim jednak dojdziemy do załatwiania koniecznych formalności, musimy mieć pewność, że nasz lokal umożliwia przechowywanie i serwowanie alkoholu. Ważne, by wiedzieć, jaki rodzaj alkoholu chcemy mieć w menu.
Uwzględnij sprzedaż alkoholu w biznesplanie
Oferowanie alkoholu gościom powinno być dobrze przemyślane i zorganizowane. Jeśli prowadzimy elegancką restaurację z barem, warto postawić za nim wykwalifikowanego barmana, który będzie przygotowywał pyszne drinki. Jeśli chcemy oferować gościom wina do posiłków, możemy stworzyć tzw. ścianę, na której będziemy je prezentować oraz zainwestować w szkolenie somelierskie dla obsługi. Schłodzone, lokalne gatunki piwa świetnie pasują do baru szybkiej obsługi lub pizzerii. Po takich ustaleniach możemy przejść do załatwiania kwestii formalnych.
Skompletuj dokumenty
Zazwyczaj, aby otrzymać licencję na sprzedaż alkoholu, należy przygotować dokumenty takie jak m.in.:
- wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
- pozytywna decyzja Państwowego Inspektora Sanitarnego dotycząca spełnienia warunków sanitarnych lokalu,
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- dokument poświadczający tytuł prawny restauratora do lokalu, w którym zamierza sprzedawać alkohol,
- zgoda właściciela, zarządcy lub administratora budynku (jeżeli lokal gastronomiczny znajduje się w wielorodzinnym budynku mieszkalnym).
Złóż wniosek
Gdy uda nam się skompletować niezbędne dokumenty, musimy wypełnić wniosek o wydanie zezwolenia na sprzedaż alkoholu, a następnie go wysłać. Dokument znajdziemy w urzędzie miejskim lub urzędzie gminy, do którego przynależy nasza działalność gastronomiczna. Formularz jest również dostępny w formie online na stronie www danego urzędu. Wraz ze złożeniem wniosku musimy uiścić stosowną opłatę za licencję na wskazane w konto. Na wydanie zezwolenia czeka się zazwyczaj do miesiąca.
Zezwolenie na alkohol w lokalu gastronomicznym – podsumowanie
Alkohol to element, o który goście często wzbogacają zamówione dania. Jego sprzedaż powinna być dostosowana do charakteru lokalu, menu i preferencji klientów. Należy również pamiętać o legalności całego przedsięwzięcia. Jeśli chcemy oferować napoje alkoholowe w lokalu, musimy zdobyć odpowiednie zezwolenia. Inaczej grozi nam kara grzywny.
Więcej szczegółów: https://www.restaumatic.com/blog/koncesja-na-alkohol-w-lokalu-gastronomicznym-jak-ja-uzyskac/
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: