Infolinia: 22 300 51 11  Chcesz założyć firmę? Masz pytania? Zadzwoń!

Monitoring cen konkurencji - jak być konkurencyjnym na dynamicznym rynku e-commerce?

Ostatnia aktualizacja: 2021-03-31  |  Średni czas czytania: 01:51
Artykuł promowany
Zaproponowanie klientom konkurencyjnej oferty przy niezliczonej liczbie podmiotów, które oferują podobne lub te same produkty, jest trudnym wyzwaniem, od którego zależą jednak zyski każdego e-commerce’u. Optymalną i możliwie najkorzystniejszą ofertę stworzyć można dzięki szybkiej reakcji na działania konkurencji, którą z kolei umożliwiają narzędzia do monitoringu cen. Dowiedz się, jakie niosą korzyści dla sklepów internetowych.
Monitoring cen konkurencji - jak być konkurencyjnym na dynamicznym rynku e-commerce?

Cena jako kluczowy czynnik zakupowy

Konsumenci w Polsce wskazują cenę jako drugi co do istotności czynnik (na pierwszym miesjcu stawiają jakość produktów), na podstawie którego podejmują decyzje zakupowe. Porównywanie cen jest dzisiaj banalnie proste, ponieważ wystarczy wyszukać dany produkt w internetowej porównywarce cen lub odwiedzić kilka e-sklepów. Nawet drobna różnica na korzyść Twojej konkurencji może spowodować, że klient zrezygnuje z Twojej oferty. Drugim aspektem ceny jest jej wpływ na ranking w porównywarkach cenowych - im niższa cena, tym wyższy ranking, a co za tym idzie - więcej odwiedzin w sklepie i większa szansa na sprzedaż.

Monitorowanie cen produktów - sposób na optymalizację oferty

Sposobem na zwiększenie zysków nie zawsze musi być obniżanie ceny produktów. Oczywiście często działania muszą zmierzać właśnie w tym kierunku, jednak w niektórych sytuacjach monitorowanie cen produktów może pozwolić Ci na podniesienie marży. Możesz sobie na to pozwolić, jeśli:

  • u konkurencji występuje chwilowy brak towaru;
  • jesteś monopolistą w danej dziedzinie produktów;
  • pomiędzy Twoją ofertą, a kolejną najtańszą ofertą w rankingu porównywarek występuje spora różnica ceny, umożliwiająca podniesienie marży bez utraty pozycji w rankingu.

Podnosząc ceny wtedy, kiedy możesz sobie na to pozwolić, nie tracisz klientów, którzy szukają najniższej oferty, nie tracisz pozycji w rankingu porównywarek, a przede wszystkim podnosisz przychody ze sprzedaży.

Kiedy Twoja konkurencja obniży ceny lub wprowadzi czasowe promocje, a Ty będziesz chciał utrzymać swoją pozycję w rankingach porównywarek lub wskoczyć na wyższą, wtedy konieczna będzie obniżka cen. W ten sposób podniesiesz przychody ze sprzedaży poprzez zwiększenie jej wolumenu. Jednak dzięki narzędziom do monitoringu cen w e-commerce będziesz mógł zrobić to rozsądnie i z zastosowaniem się do bieżącej sytuacji na rynku, nie ryzykując nadmiernego obniżenia cen, a wraz z nimi zaniżania przychodów. Np. możesz obniżyć ceny tylko wybranych produktów, będziesz wiedzieć do jakiego pułapu warto zejść z ceną i czy konieczne jest obniżenie marży do poziomu poniżej akceptowalności (np. z powodu licznej konkurencji i wojen cenowych).

Ręczna analiza cen - dlaczego nie warto się w to bawić?

Konkurencja na rynku e-commerce jest bardzo duża, a jej działania pod kątem uatrakcyjniania oferty bardzo dynamiczne. Wskutek tego ręczny monitoring cen wymagałby przeanalizowania bardzo dużej ilości danych, które niestety mogą zdezaktualizować się jeszcze przed podsumowaniem pracy i przygotowaniem wniosków. Powodem tego mogą być  m.in.:

  • zakończenie oferty konkurencji,
  • podjęcie przez nią działań promocyjnych;
  • pojawienie się nowego sklepu w podobną ofertą;
  • wzbogacenie portfolio konkurencji.

Ręczna praca niesie dodatkowo ryzyko popełnienia błędu, dlatego korzystniejszym i efektywniejszym rozwiązaniem są automatyczne narzędzia Dealavo. Dzięki algorytmom wspieranym przez pracę specjalistów zyskasz nieustanny dostęp do aktualnych danych na temat cen i ofert konkurencji, który pozwoli Ci na bieżąco reagować na jej ruchy i przygotowywać dla konsumentów jeszcze bardziej atrakcyjne oferty, nakłaniając ich do zakupu właśnie w Twoim sklepie, a także osiągając wyższe pozycje w rankingach wyszukiwarek.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:

Infolinia

Chcesz założyć firmę?
Masz pytania? Zadzwoń!

22 300 51 11

Bezpłatne doradztwo zapewnia:

Warto wiedzieć

zobacz wszystkie artykuły ›

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: