6korkow.pl
Poradnik jak założyć i prowadzić firmę krok po korku
794-442-662
kontakt@6krokow.pl

Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Strategia biznesowa nastawiona na sukces

Ostatnia aktualizacja: 2018-01-18  |  Średni czas czytania: 01:33
Artykuł promowany
Jak wynika z wielu badań dotyczących przedsiębiorczości Polaków, jesteśmy społeczeństwem coraz bardziej otwartym na wdrażanie własnych pomysłów biznesowych – w dużej i w małej skali. O założeniu własnych firm myślą szczególnie osoby z młodszych grup wiekowych. Początkujący przedsiębiorcy – co oczywiste, chcą dążyć do sukcesu. Poszukiwać mogą informacji dotyczących tego, jak już na starcie zwiększyć swoją przewagę konkurencyjną i jak zaistnieć na rynku. A do tego potrzebna jest dobra strategia biznesowa. Co się za tym kryje?


„Strategia” w kontekście walki i przetrwania nie jest przypadkowym określeniem, słowo wywodzi się z języka greckiego: „stratós” to „armia”, „ágein” – „dowodzić”. Warto mieć świadomość, że zarządzanie firmą etymologicznie odnosi się do świadomego ukierunkowania celów. To ciągła walka o pozycję na rynku. Bez dobrze przemyślanej i spójnej strategii biznesowej firma działa chaotycznie, a sukces, jeśli udaje się go osiągnąć, jest po prostu dziełem przypadku. Nie da się ukryć, że rynek jest już mocno nasycony przedsiębiorstwami, oferującymi różnego rodzaju usługi i produkty. Kluczem do sukcesu jest wypracowanie konkurencyjnych, niestandardowych rozwiązań, rozpoznawalności marki i jej pozytywnego odbioru.

Strategia biznesowa – co to właściwie jest?

To nic innego jak szczegółowe warianty postępowania w różnych sytuacjach, które mogą wydarzyć się w przyszłości (z uwzględnieniem analiz obecnej sytuacji rynku, prognoz i trendów). Dzięki temu, gdy coś się dzieje, można reagować szybko i w konkretny sposób. Nie wkrada się panika, bo dokładnie wiadomo, jakie podjąć działania w danych okolicznościach. Ale to tylko schemat postępowania w sytuacji kryzysowej. Oprócz tego niezbędne jest opracowanie założeń przedsiębiorstwa (warto również zastanowić się, jak firma ma być odbierana na zewnątrz) i celów, które mają zostać osiągnięte. Oznacza to, że na samym początku trzeba mieć ogólny plan tego, co chce się osiągnąć. W obszarach, w których rozwój następuje szybko, konieczne jest dostosowywanie strategii biznesowej do zmian zachodzących na rynku, optymalne jest opracowanie jej na maksymalnie 5 lat. Natomiast przedsiębiorstwa, działające na polu charakteryzującym się niewielkimi zmiennymi, mogą pozwolić sobie na zaplanowanie działań nawet na 10 lat.

Wielkość firmy a strategia biznesowa

Dowodem na to, że strategia jest niezbędna w każdym przedsiębiorstwie jest to, że wszystkie duże firmy mają w swojej strukturze wyodrębnione specjalne działy, zajmujące się wyłącznie zarządzaniem strategicznym. Ale są również przedsiębiorstwa, które decydują się outsourcing. Niewielkim podmiotom trudno jest przebić się przez konkurencję – takie działania są nieco trudniejsze – dlatego lepiej przekazać je w ręce doświadczonych specjalistów, takich jak z 2B Up Consulting. Niektórzy uważają, że w przypadku firm, zatrudniających mniej niż 50 pracowników, podstawą jest elastyczność, a to się kłóci ze sztywnym schematem zastosowanym w strategii biznesowej (w takich przypadkach wystarczy ogólna wizja). Jednak praktyka pokazuje, że w długofalowej perspektywie, lepsze efekty daje postępowanie oparte o strategię biznesową.

Oceń ten artykuł:

Partner serwisu:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
Onet. Mój Biznes + bonus

Uwaga! Niebawem nowa wersja eBooka na 2018 rok!

eBook:
Jak założyć własną firmę? w 2017 roku

Wszystkie aktualne informacje o zakładaniu własnej firmy zebrane w jednym miejscu!

zobacz więcej ›

Publikacja dostępna w formacie PDF

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.