Jakie są zagrożenia dla domeny internetowej i jak możesz ją ochronić

Ostatnia aktualizacja: 2017-10-18  |  Średni czas czytania: 05:54
Czy wiesz, że samo zarejestrowanie domeny internetowej i płacenie za nią abonamentu nie czyni Cię jej prawnym właścicielem? Brzmi dziwnie? A jednak to prawda. Możesz paść ofiarą przejęcia Twojej domeny, którą posługujesz się już nawet od kilku lat. Z tego artykułu dowiesz się o zagrożeniach dla domeny internetowej oraz w jaki sposób zapobiegać takim sytuacjom.
Jakie są zagrożenia dla domeny internetowej i jak możesz ją ochronić

Jakie są zagrożenia dla domeny internetowej?

W dzisiejszych czasach większość przedsiębiorców wie jaki potencjał kryje w sobie zaistnienie i promocja firmy w internecie. Podstawowym narzędziem, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą się reklamować i kontaktować ze swoimi klientami jest strona internetowa.
Prześledźmy typowy scenariusz. Zaczynasz rozwijać swoją markę. Twoje produkty szybko znajdują uznanie wśród klientów i partnerów biznesowych. Rozwijasz swoją stronę internetową, inwestujesz w jej coraz lepszy wygląd i funkcjonalność. Po kilku latach ciężkiej pracy Twoja marka staje się synonimem wysokiej jakości, a Twoja domena internetowa zyskuje w wynikach wyświetleń i zdobywa wysoką pozycję w wyszukiwarce Google.

Jednak świat biznesu bywa brutalny i mogą znaleźć się w nim osoby, które chciałby szybko wzbogacić się Twoim kosztem.

Zagrożenie nr 1

Sprawdzając, że Twoja marka i domena internetowa nie korzystają z ochrony w Urzędzie Patentowym, Twoja nieuczciwa konkurencja może wypuścić na rynek produkty pod identycznym lub zbliżonym do Twojego znakiem towarowym w celu zmylenia konsumentów, którzy zamiast Twoich, zaczną nabywać produkty oszustów korzystając z ich domeny internetowej.

Zagrożenie nr 2

Zarejestrowanie domeny internetowej w Urzędzie Patentowym może dać Twojej konkurencji drogę do odebrania Ci praw do Twojej domeny. W jaki sposób? Rejestrując domenę internetową jako znak towarowy osoba zdobywa prawo do jej wyłącznego używania i może wezwać Cię do zaprzestania naruszania jej prawa oraz wypłacenia odszkodowania. Właśnie w taki sposób Twoja domena internetowa może zostać Ci odebrana zgodnie z prawem, jeżeli nie zauważysz w porę, że konkurencja zgłasza Twój znak towarowy do rejestracji.

Zagrożenie nr 3

Kolejne zagrożenie dla Twojej domeny internetowej stanowią cyberprzestępstwa, takie jak: cybersquatting, cyberswildcattring, typosquatting czy cybersmearing.

Cybersquatting zwany również domaingrabbingiem to działanie polegające na rejestrowaniu domen o nazwach podobnych lub identycznych z istniejącymi zastrzeżonymi znakami towarowymi, nazwami firm, nazwiskami lub pseudonimami osób fizycznych. Może w efekcie doprowadzić do szantażu domenowego, wprowadzania użytkowników w błąd, a nawet strat finansowych podmiotu, którego prawa się narusza.

Cyberswildcatting jest to składowanie domen internetowych zawierających w nazwie konkretne słowa lub znaki towarowe, które są, lub mogą zostać w przyszłości wykupione przez zainteresowane podmioty. Osoby dopuszczające się takich czynów działają w złej wierze i z premedytacją, w celu uzyskania korzyści wymuszając od swojej ofiary niewspółmiernie wysoką cenę za pożądaną domenę.

Typosquatting jest nieuczciwą techniką rejestracji domen niemalże identycznych z już istniejącymi zastrzeżonymi znakami towarowymi, nazwami firm, nazwiskami lub pseudonimami osób fizycznych. Cyberprzestępcy żerują w tym przypadku na pomyłki literowe użytkowników. Rejestrują domenę praktycznie identyczną z nazwą istniejącej już strony internetowej firmy, wprowadzając literówkę, która zdarza się internautom najczęściej. W ten sposób uzyskują ruch, który realnie kierowany powinien być na stronę określonej firmy poszukiwanej przez użytkowników.

Cybersmearing to rejestrowanie domen ośmieszających. Działanie to polega na zakładaniu strony internetowej, gdzie w nazwie domeny dodaje się do znaku towarowego obraźliwe określenie.

Czy zarejestrowanie domeny i płacenie za nią abonamentu chroni Twoje prawa?

Oczywiście zarejestrowanie domeny internetowej to konieczność. Już na początku tworzenia strony internetowej powinno się zadbać o jej zarejestrowanie w systemie domen internetowych. W Polsce zarządzany jest on przez Naukową i Akademicką Sieć Komputerową (NASK). Poza wyborem dostępnej, tj. niezarejestrowanej wcześniej nazwy domeny internetowej możemy wybrać jedno z wielu rozszerzeń takich jak .pl czy .com. Kiedy zarejestrujemy już domenę, by strona sprawnie działała musimy pamiętać, by corocznie opłacać zarówno domenę, jak i serwer, na którym zamieszczona jest strona.

Jednak musisz mieć świadomość, że zarejestrowanie domeny i płacenie raz w roku abonamentu za nią wcale nie oznacza, że Twoja domena internetowa jest bezpieczna.

Rejestrując znak towarowy możesz uniknąć tego typu sytuacji, a nawet jeśli coś takiego Ci się przydarzy, możesz skutecznie walczyć i wygrywać z nieuczciwą konkurencją. Będziesz w stanie nie tylko wymusić na oszuście zmianę znaku towarowego, ale przysługiwać Ci będzie stosowne odszkodowanie.

Rejestracja domeny jako znak towarowy

Możesz ochronić swoją domenę rejestrując ją jako znak towarowy. Znaki towarowe rejestrowane są w Urzędzie Patentowym.
Dzięki rejestracji domeny jako znak towarowy zdobędziesz wyłączne prawo do jej używania . Urząd patentowy wyda Ci specjalne świadectwo ochronne, które jest zabezpieczeniem Twoich praw do domeny i będzie stanowiło skuteczne narzędzie do ochrony oraz do walki z ewentualnymi naruszeniami Twoich praw. Zarejestrowanie domeny będzie dla Ciebie zabezpieczeniem przed ewentualnymi naruszeniami.

Co da Ci zarejestrowanie domeny internetowej jako znak towarowy?

  1. Wyłączne prawo do używania Twojej domeny - zastrzegając domenę internetową w urzędzie patentowym uzyskujesz wyłączne prawo do korzystania z zastrzeżonej domeny na określonym terenie przez okres 10 lat, z możliwością przedłużenia tego okresu. Stajesz się realnym właścicielem swojej domeny i masz na to dowód w postaci świadectwa wydanego przez urząd.
  2. Narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją - w razie jakiegokolwiek naruszenia, możesz zabronić bezprawnego działania i zażądać odszkodowania i naprawienia szkody jaką poniosłeś z tego tytułu. Już samo podejrzenie naruszenia wystarczy, by na podstawie świadectwa potwierdzającego, że jesteś uprawnionym do korzystania z zastrzeżonej domeny internetowej, do wydania postanowienia sądowego o zajęciu towaru osoby naruszającej Twoje prawa do znaku.
  3. Zastrzeżenie znaku towarowego zwiększa renomę Twojego biznesu - posiadając zastrzeżony znak towarowy możesz umieścić przy nim symbol R w kółku - ®. Dzięki temu symbolowi będziesz mógł jeszcze bardziej zbudować swoją pozycję na rynku, ponieważ firmy, które mają zarejestrowany znak towarowy są lepiej postrzegane przez kontrahentów i potencjalnych klientów. Firma sprawia wrażenie profesjonalnej, znającej swoje prawa i w razie potrzeby skutecznie dbającej o swoje interesy. Z jednej strony dajemy sygnał klientom i kontrahentom - jesteśmy profesjonalistami, a z drugiej strony konkurentom - w razie potrzeby skorzystamy z naszych praw i nie pozwolimy ich naruszać.
  4. Źródło zarobku - kolejną zaletą, która wiąże się z zastrzeżeniem znaku towarowego jest zarabianie na marce. Znak towarowy posiada swoją cenę, posiada wartością sam w sobie w zależności od jego renomy i dochodów które przynosi. Dzięki temu można udzielać odpłatnej licencji na posługiwanie się rozpoznawalnym znakiem towarowym. Na rejestracji znaku towarowego można zarobić również w inny sposób, np. można go sprzedać. Potencjalni nabywcy często są w stanie dać za zastrzeżoną domenę internetową, która ma już wyrobioną pozycję i wyskakuje wysoko w wynikach ogromne pieniądze. Zamiast inwestować w reklamę i promocję zupełnie nowej strony, bez gwarancji sukcesu, łatwiej jest zapłacić za już rozpoznawalną domenę.

Jak zarejestrować domenę internetową jako znak towarowy?

Skoro wiesz już, że rejestracja znaku towarowego może skutecznie ochronić Twoją domenę internetową i niesie ze sobą wiele korzyści, to pewnie teraz zastanawiasz się jak wygląda taka rejestracja. Znaki towarowe rejestrowane są w urzędach zajmujących się ochroną własności intelektualnej i przemysłowej. Prawie każde państwo posiada swój własny urząd zajmujący się rejestracją znaków towarowych. W Polsce jest to Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej. Oprócz rejestracji znaku towarowego w poszczególnych państwach swoją domenę internetową można chronić również na terenie Unii Europejskiej, w której działa Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Istnieje jeszcze światowy system ochrony znaków towarowych, dzięki któremu można zastrzec swój znak w wielu państwach jednocześnie, składając tylko jeden wniosek o jego rejestrację w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Jak widzisz, możliwości masz wiele, w zależności od tego, w jakim kraju zależy Ci na ochronie swojego znaku towarowego.

Jeżeli chcesz zarejestrować swoją domenę jako znak towarowy, to możesz zrobić to samodzielnie, ale musisz wiedzieć, że rejestracja znaku towarowego nie jest prostą czynnością, dlatego najlepiej skorzystać z pomocy rzecznika patentowego lub kancelarii brandingowej.

Proces rejestracji domeny internetowej jako znaku towarowego w większości państw wygląda bardzo podobnie.

Na przykładzie Polski:
Najpierw należy złożyć do Urzędu Patentowego RP wniosek, w którym zostanie przedstawiony znak oraz odpowiednia klasyfikacja towarów i usług, dla których ten znak się zastrzega. Następnie Urząd Patentowy bada ten wniosek pod względem wymogów formalnych oraz pod względem przesłanek bezwzględnych, które uniemożliwiają rejestrację danego oznaczenia jako znaku towarowego. Do przesłanek bezwzględnych należą, między innymi opisowość oznaczenia (występuje, gdy znak w bezpośredni sposób opisuje towary i usługi, które mają być nim oznaczane) lub jego sprzeczność z dobrymi obyczajami (np. gdyby oznaczenie zawierało w sobie wulgaryzmy). Jeżeli Twój znak towarowy przejdzie pozytywnie weryfikację ze strony urzędu, to zostanie opublikowany w specjalnym biuletynie, czyli zostanie podany do informacji publicznej. Od tego momentu inne firmy mają 3 miesiące na to, aby zapoznać się z Twoim znakiem i jeżeli uznają, że narusza on ich prawa mogą zgłosić swój sprzeciw do rejestracji Twojego znaku. Jeżeli żaden sprzeciw nie wpłynie lub okaże się bezzasadny, to Twoja domena będzie chroniona jako zarejestrowany znak towarowy.

Ile kosztuje ochrona domeny jako znaku towarowego?

Znasz już zalety rejestracji swojej domeny jako znaku towarowego oraz wiesz w jaki sposób wygląda proces jej rejestracji. Pewnie teraz zastanawiasz się ile wyniesie Cię jej prawne zabezpieczenie. Koszty rejestracji znaku towarowego dzielą się na dwie kategorie: opłaty urzędowe oraz dodatkowa zapłata dla rzecznika lub kancelarii brandingowej, która pomoże Ci zarejestrować Twoją domenę.

Wysokość kosztów urzędowych zależy od ilości klas towarów i usług klasyfikacji nicejskiej, dla których zechce się zastrzec tę domenę. Klasyfikacja nicejska wskazuje na zakres towarów i usług, które mają być objęte ochroną dla konkretnego oznaczenia. Mówiąc inaczej, w klasyfikacji nicejskiej pogrupowane w poszczególne klasy są różnorodne towary i usługi. Tych klas jest w sumie 45. Wraz ze wzrostem ilości klas towarów i usług w wykazie dla Twojego znaku, wzrastają opłaty urzędowe. Na szczęście, jeżeli chodzi o domenę internetową w grę zazwyczaj będzie wchodziła jedna lub dwie klasy, także koszty nie będą aż tak wysokie.

Koszty urzędowe rejestracji domeny internetowej na terytorium Polski:

  • opłata zgłoszeniowa: 450 zł za zgłoszenie w jednej klasie towarów i usług + 120 zł za każdą kolejną klasę
  • opłata za ochronę: 400 zł za każdą klasę + 90 zł za publikację znaku w Wiadomościach Urzędu Patentowego

Koszty urzędowe rejestracji domeny internetowej na terytorium Unii Europejskiej:

  • opłata zgłoszeniowa i za ochronę: 850 euro za jedną klasę + 50 euro za drugą klasę + 150 euro za każdą kolejną klasę powyżej dwóch

Nie czekaj, chroń swoją domenę już dziś i zabezpiecz się przed nieuczciwym wykorzystywaniem jej przez inne osoby i firmy - zarejestruj znak towarowy.

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Dowiedz się więcej o rejestracji nazwy i logo Twojej firmy!

Zapytaj eksperta

Zadzwoń: 883 222 282

Zapytaj eksperta

Marcin Setlak

prawnik

Potrzebujesz wsparcia?
Chętnie odpowiem na Twoje pytania.

Przydatne linki: