Badania marketingowe i ich najważniejsze rodzaje do wyboru

Ostatnia aktualizacja: 2023-05-10  |  Średni czas czytania: 01:36
Artykuł reklamowy
Najważniejsze jest to, aby znać swój cel przed rozpoczęciem procesu badania marketingowego, a to dlatego, że istnieje więcej niż jeden rodzaj badań. Zrozumienie rodzajów badań marketingowych pomoże skoncentrować się dokładnie na tym, jaki rodzaj informacji próbujesz zebrać w oparciu o główny cel biznesowy.
Badania marketingowe i ich najważniejsze rodzaje do wyboru

Na jakie rodzaje można podzielić badania marketingowe?

Z racji swojego charakteru, badania marketingowe można podzielić na rodzaje, które charakteryzują się badaniem konkretnej grupy. Wyróżniamy:

  • świadomość marki mierzy, jak bardzo znana lub niezbyt znana jest marka na rynku,
  • kojarzenie i postrzeganie marki jest podobne do świadomości marki, ale odnosi się bardziej do obrazowania produktu i opakowania.Odnosi się do psychologicznego związku klienta z firmą,
  • skuteczność marketingu ocenia skuteczność kampanii marketingowej, w tym reklam i tekstów. Informuje także, czy kampania skutecznie dotrze do docelowych odbiorców,
  • prognozowanie sprzedaży pomaga przewidywać przyszłą sprzedaż na podstawie bieżącej sprzedaży i zebranych danych, które są analizowane,
  • śledzenie trendów, czyli trendspotting identyfikuje zjawiska biznesowe związane z nietypowym wzrostem lub spadkiem sprzedaży, które wymagają wyjaśnienia.

Kiedy stosować badania marketingowe?

Częstotliwość przeprowadzania badań rynkowych zależy również od budżetu marketingowego.Warto jednak zauważyć, że im częściej przeprowadzasz badania marketingowe, tym lepiej będziesz poinformowany o swojej branży i wszelkich zmianach w trendach rynkowych, które mogą mieć wpływ na biznes. Badania rynku mogą być przeprowadzane co tydzień, co dwa tygodnie, co miesiąc, co kwartał, co dwa lata lub co rok.

Metody badań marketingowych

Badania marketingowe można przeprowadzić na wiele sposobów.Zrozumienie różnych metod badań marketingowych zapewni stworzenie strategicznego podejścia marketingowego, które pozwoli wybrać odpowiednie metody, aby osiągnąć określony cel biznesowy.Ogólnie rzecz biorąc, istnieją dwa rodzaje metod badań marketingowych:

  • badania rynku pierwotnego,
  • badania rynku wtórnego.

Podczas gdy badania rynku wtórnego dostarczają wyjątkowej ilości danych, badania pierwotne zapewniają elastyczność w projektowaniu ankiet specjalnie ukierunkowanych na dane, których szukasz.Dane zebrane z badań wtórnych mogą służyć jako podstawa do ustrukturyzowania badań podstawowych.Oba rodzaje badań mogą uzupełniać inne, dostarczając solidnej ilości informacji do następnej kampanii marketingowej. Istnieje wiele metod badań marketingowych, a ich wybór zależy od celów badania oraz specyfiki badanego rynku i grupy docelowej. Oto kilka popularnych metod, które wykorzystuje Centrum Badawczo-Rozwojowe BioStat®:

  • ankiety - mogą być przeprowadzane online, telefonicznie lub w formie papierowej,
  • wywiady indywidualne - prowadzone z przedstawicielami grupy docelowej, często w formie bezpośredniej rozmowy,
  • badania jakościowe, czyli zbieranie jakościowych informacji, takich jak opinie, preferencje i motywacje konsumentów,
  • badania ilościowe, czyli zbieranie ilościowych informacji, takich jak dane demograficzne, liczby sprzedaży lub opinie konsumentów w dużej skali,
  • analiza konkurencji, czyli badanie działań konkurencji i ich wpływu na rynek.

Z racji faktu, że badania marketingowe mogą być przeprowadzone na kilka sposobów może prowadzić do tego, że firma wybierze nieodpowiednią metodę. Dlatego coraz więcej firm decyduje się na współpracę z jednostkami zewnętrznymi, takimi jak BioStat®.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: