Bezpieczeństwo w marketingu afiliacyjnym - jak chronić się przed oszustwami?

Ostatnia aktualizacja: 2023-09-27  |  Średni czas czytania: 02:25
Artykuł reklamowy
Czy marketing afiliacyjny jest bezpieczny? To pytanie zadaje sobie wielu reklamodawców, chcących zainwestować w ten rodzaj marketingu. Na wstępie pora rozwiać wątpliwości: afiliacja to w pełni legalny sposób prowadzenia kampanii marketingowych, który przynosi szereg korzyści zarówno firmom, jak i współpracującym z nimi podmiotom. Na skutek nieuczciwych praktyk stosowanych przez niektórych reklamodawców i wydawców marketing partnerski dorobił się jednak przez lata niezasłużenie negatywnej reputacji, której dopiero ostatnio się pozbywa. Reklamodawcy mogą zostać narażeni na fałszywe kliknięcia, podczas gdy wydawcy na nieuczciwe programy partnerskie, które nie zapewniają godziwych wynagrodzeń. Przeczytaj ten artykuł, aby dowiedzieć się o ryzykach, z jakimi możesz się spotkać, prowadząc program partnerski, i jak możesz stawić im czoła.
Bezpieczeństwo w marketingu afiliacyjnym - jak chronić się przed oszustwami?

Ryzyka w marketingu afiliacyjnym

Brand bidding

Brand bidding to używanie w reklamach kontekstowych słów kluczowych powiązanych z marką lub znakiem towarowym. Nieuczciwi wydawcy lub Twoi konkurenci mogą ustawiać kampanie reklamowe na słowa związane z Twoją marką kluczowe, przekierowując na własne witryny ruch, który normalnie trafiłby bezpośrednio do Ciebie. Użytkownik, który szuka Twojej marki, prawdopodobnie kliknie na link, nie zwracając uwagi na to, czy jest to link reklamowy, czy organiczny. Dlatego część ruchu organicznego z wyszukiwań Twojej marki lub produktu może albo trafić na Twoją witrynę za pośrednictwem autora kampanii brand biddingowej (za co musisz mu zapłacić niezasłużoną prowizję), albo zostanie przekierowane do konkurencji. Przy ponad 350 mln zł wydanych na reklamę w wyszukiwarkach w Polsce w I kwartale tego roku (według raportu Publicis Groupe Polska) nawet drobny ułamek tej kwoty wydany na nieuczciwy brand bidding może więc poważnie zaszkodzić Twoim wynikom w sieci.

Ruch motywowany

Ruch motywowany to ruch, w którym wydawcy nagradzają użytkowników za pożądaną akcję. Przykładem może być strona oferująca drobne wynagrodzenie za obejrzenie reklamy do końca i kliknięcie w nią. Użytkownicy, którzy wykonali takie działania, nie są zainteresowani Twoim produktem lub usługą - motywuje ich wyłącznie nagroda pieniężna. Z drobnymi wyjątkami (gdy np. promujesz swoją aplikację mobilną i chcesz zapłacić za jej pobranie) nie jest to wartościowy ruch.

Ruch pochodzący z botów

Nieuczciwi wydawcy mogą stosować boty do wygenerowania akcji docelowych takich jak pobranie aplikacji czy zarejestrowanie się na Twojej stronie. Zmuszają Ciebie w ten sposób do wypłacenia prowizji za fikcyjny ruch, który nigdy nie przełoży się na rzeczywistych użytkowników.

Cookie dropping / cookie stuffing

Inaczej “podrzucanie ciasteczek”, to z kolei metoda nieuczciwej konkurencji między wydawcami. Ponieważ dużo programów partnerskich identyfikuje wydawców, którzy powinni dostać prowizję, po plikach cookies, niektórzy “sprytni” afilianci, zamiast promować programy partnerskie w jawny i uczciwy sposób zaszywają na swoich stronach wiele ciasteczek z różnych programów i sieci afiliacyjnych. Jeśli ktoś odwiedzi stronę takiego wydawcy, jego przeglądarka zostanie bez jego wiedzy i zgody zainfekowana tymi plikami. Gdy użytkownik później zrobi zakupy w sklepie, który rozpozna cookies, wydawca dostanie ekstra prowizję za nic.  Na tym procederzy tracą uczciwi wydawcy, ale także reklamodawcy, wypłacający faktycznie nienależne prowizje.

Nieuczciwe programy partnerskie

Wydawcy także mogą doświadczyć nieuczciwych zachowań ze strony programów partnerskich, które nie zapłacą należnych prowizji lub celowo zaniżą wartość prowizji za sprzedaż lub sprowadzenie ruchu. Niektóre programy wymagają zapłaty za dołączenie do nich, co z reguły jest próbą wyłudzenia pieniędzy i wrażliwych danych. Programy znanych marek, czy uznane sieci afiliacyjne zawsze są darmowe.

Jak chronić się przed oszustwami

Jak się zabezpieczyć przed takimi praktykami? Warto zainwestować w rozwiązanie do monitorowania użycia słów kluczowych, które wykrywa i pozwala zablokować próby brand biddingu zanim przyniosą duże szkody. Takie rozwiązanie oferuje na przykład sieć partnerska Admitad. Narzędzie Brand Auditor monitoruje w czasie rzeczywistym kampanie reklamowe z całego świata, pozwalając reklamodawcom zabezpieczyć swoje budżety reklamowe, zapewnić ochronę swoich marek i zagwarantować wysoką jakość ruchu otrzymywanego od partnerów.

Pamiętaj też, aby uwzględnić w swoim programie partnerskim wyraźne wytyczne dotyczące akceptowanych i zakazanych źródeł ruchu. Uzupełnij je dokumentami takimi jak czarna lista słów kluczowych zakazanych dla wydawców - jeśli słowa z tej listy zostaną użyte w ich kampaniach, będziesz miał podstawę do działania.

Jeśli jesteś wydawcą, przed przystąpieniem do programu partnerskiego, zawsze sprawdzaj wcześniej opinie innych użytkowników, warunki umowy oraz historię programu. Wybieraj programy, które są transparentne w swoich działaniach i wynagrodzeniach. Unikaj programów, które mają ukryte opłaty lub niejasne warunki.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: