Jak dobrze przeprowadzić onboarding?
Zamknięcie procesu rekrutacji i co dalej?
Konstruowanie ogłoszenia o pracę, wyczerpująca selekcja wszystkich życiorysów, direct i executive search, telefoniczna weryfikacja motywacji kandydatów, rozmowy kwalifikacyjne z wybranymi kandydatami, testy i zadania rekrutacyjne, sesja Assessment Center… niezależnie od tego, jakie sposoby rekrutacji pracowników wybierzemy, trzeba liczyć się z tym, że na końcu czeka nas stresujący moment. Czy kandydat, którego wybraliśmy spośród wszystkich pozostałych przyjmie naszą ofertę? Jeśli tak - to wspaniale. Proces rekrutacji właśnie został zamknięty. Jednak rekruterów czeka teraz kolejne, ważne zadanie - zadbanie o proces onboardingu.
Onboarding - co to jest?
Onboarding pracownika to wszystkie podejmowane przez firmę działania, których celem jest szybka i skuteczna adaptacja nowozatrudnionej osoby w firmie.
Oczywiście pojęcie adaptacja jest stosunkowo szerokie - tak, jak i szerokim pojęciem jest onboarding. Dlatego wprowadzenie nowego pracownika do firmy powinno być kompleksowe i obejmować szereg aspektów, przede wszystkim:
- przekazanie pracownikowi misji, wizji i strategii przedsiębiorstwa
- zapoznanie pracownika z celami firmy (krótkofalowymi i długofalowymi),
- dokładne przedstawienie struktury organizacyjnej,
- wyjaśnienie wszystkich firmowych procesów i procedur dotyczących np. komunikacji wewnętrznej, komunikacji zewnętrznej, obiegu dokumentów, zgłaszania urlopów czy rozliczania nadgodzin,
- przedstawienie pracownikowi szczegółowego zakresu obowiązków na danym stanowisku,
- przedstawienie możliwości rozwoju czyli tzw. ścieżki awansu,
- przekazanie pracownikowi firmowego sprzętu i zapoznanie go z jego obsługą,
- wprowadzenie pracownika do nowego zespołu.
Warto pamiętać, że rozpoczęcie nowej pracy zazwyczaj wiąże się ze stresem i wieloma wątpliwościami. Nowozatrudnieni pracownicy często zastanawiają się, czy dobrze wypadną w oczach przełożonego, czy nawiążą dobre relacje z kolegami z zespołu, a w końcu czy szybko wdrożą się w nowe obowiązki? Dobrym rozwiązaniem jest ułatwienie im szybkiej adaptacji w firmie, a więc przeprowadzenie efektywnego onboardingu.
Kto przeprowadza onboarding w firmie? Poznaj dobre praktyki
Oczywiście to, kto jest odpowiedzialny za onboarding w firmie zależy od specyfiki oraz wielkości przedsiębiorstwa. W większych organizacjach onboarding zazwyczaj organizuje dział w HR, a w małych firmach bezpośredni przełożony lub najbardziej doświadczony członek zespołu.
Idealna sytuacja, do której warto dążyć, jest wtedy, gdy w onboardingu nowych pracowników uczestniczy więcej osób - i po stronie HR, i po stronie zespołu. Specjalista ds. HR odpowiada m.in. za zgromadzenie wszystkich niezbędnych dokumentów, a następnie przedstawienie informacji związanych ze strukturą firmy, wartościami i misją organizacji oraz kwestiami socjalnymi. Z kolei wyjaśnienie szczegółowego zakresu obowiązków oraz nauka obsługi sprzętów i programów leży w gestii bezpośredniego przełożonego i/lub członków zespołu. Dzięki temu każdy odpowiada za to, w czym jest najlepszy.
Dobrze również nadmienić, że onboarding w firmie może być dwojaki, wyróżniamy bowiem:
- onboarding indywidualny,
- onboarding grupowy.
Które rozwiązanie jest lepsze? W sytuacji, gdy firma zatrudnia kilku pracowników naraz zdecydowanie lepiej jest przeprowadzić onboarding grupowy. Efektywniej jest przecież przeprowadzić zbiorowe szkolenia dotyczące tematów ogólnych dla wszystkich, a następnie warsztaty i szkolenia dla mniejszej liczby nowych pracowników związane z danym stanowiskiem. Wtedy, nowozatrudnione osoby szybko nawiązują relację i już od pierwszych dni w firmie czują się swobodnie.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: