Jak prowadzić bloga firmowego i czerpać z tego korzyści
Podstawą działań marnetingowych są właściwe kanały komunikacji z klientami, a jednym z nich jest profesjonalnie prowadzony blog firmowy.
Jeszcze do niedawna lekceważono jego znaczenie, jednakże obecnie blog firmowy stał się jednym z ważniejszych kanałów komunikacji marketingowej, stając się nieodłączną częścią strony firmowej. Ciągłego pozostawania w kontakcie z klientem nie da się lekceważyć, dlatego po lekturze tego artykułu powinieneś zastanowić się, czy blog może wpłynąć na zwiększenie sprzedaży i co za tym idzie finansowych zysków, a o to przecież chodzi w każdym biznesie.
Krótka historia blogowania
Już w latach dziewięćdziesiątych, w początkach rozwoju globalnej sieci, ludzie szukali prostego sposobu, aby móc przekazywać innym ważne informacje, czy po prostu dzielić się w Internecie swoimi przemyśleniami na różne tematy. Pierwsze blogi nie były niczym innym, jak stronami internetowymi zakładanymi przez użytkowników, co wymagało jednak pewnej wiedzy, przede wszystkim znajomości języka HTML.
Niestety nie każdy był w stanie opanować niezbędne techniki tworzenia stron, dlatego szybko zaczęto poszukiwać innych rozwiązań, a stały się nimi platformy blogowe szybko zyskujące popularność. Umożliwiały one proste założenie bloga w kilku krokach, chociaż użytkownicy musieli liczyć się z pewnymi ograniczeniami, ilości miejsca na swoje pliki czy pojawiającymi się na blogu reklamami. Ten sposób wyrażania swoich myśli w sieci przyjął się jednak błyskawicznie i do dziś możemy korzystać choćby z blogger.com, najpopularniejszej platformy należącej do Google.
Jak powstała nazwa blog
Na początku ten sposób komunikacji nazywano „weblogiem”, a nazwę tę jako pierwszy zastosował John Barger w 1997, a w 1999 roku do samego „blog” skrócił ją Peter Merholz, twórca jednego z pierwszych blogów, internetowego dziennika „Robot Windsom”. Nazwy internetowy dziennik używa się, bo blog tym właśnie jest, dziennikiem publikowanym w sieci, w którym chronologicznie można zamieszczać kolejne wpisy.
Zakładanie bloga firmowego w 6 krótkich krokach
Skoro poznałeś już historię blogów i wiesz, kto po raz pierwszy je tak nazwał, nadszedł czas na założenie własnego i czerpanie wymiernych korzyści z jego posiadania jako części swojej witryny firmowej.
Samo założenie bloga nie jest trudne, zwłaszcza kiedy korzystasz przy tym z systemów zarządzania treści, CMS (Content Management System), takich jak WordPress. Pozwala on na pełną obsługę nie tylko internetowych dzienników, a najważniejsze, przydatne jego funkcje możesz opanować dosłownie w kilka minut.
Techniczna obsługa bloga nie jest zbyt skomplikowana, lecz pewne umiejętności należy jednak nabyć. W dalszej części artykułu krok po kroku dowiesz się jak założyć własny blog. W ten sposób w krótkim czasie opublikujesz pierwsze wpisy, a czytelnicy zaczną się z Tobą dzielić swoimi uwagami, zarówno na temat samego bloga, jak i działalności, którą prowadzisz.
Założenie bloga wiąże się z koniecznością poniesienia pewnych początkowych, jednak patrząc na funkcjonalność i przydatność tego sposobu komunikowania się z potencjalnymi i stałymi klientami, powinny zwrócić one bardzo szybko. Co zatem trzeba zrobić, aby stać się zadowolonym posiadaczem własnego bloga firmowego? Wystarczy tylko postępować według przedstawionych poniżej sześciu kroków.
Krok 1 - Określenie celu posiadania i wybór rodzaju bloga, jaki chcemy prowadzić
Zanim zajmiesz się techniczną stroną tworzenia bloga firmowego, musisz jasno określić Twój cel biznesowy: dlaczego właściwie chcesz prowadzić firmowego bloga i co z jego pomocą planujesz osiągnąć.
Bez dobrego pomysłu nie ma, co liczyć na sukces, dlatego warto już na samym początku usiąść i dokładnie wszystko zaplanować. Firmowy blog przede wszystkim musi być ściśle związany z branżą, w której działasz, uzupełniać publikacje dostępne na stronie, a nawet je rozszerzać. Mało skuteczne jest dzielenie się osobistymi przemyśleniami na tematy niezwiązane z działalnością firmową.
Spośród wielu dostępnych form blogowania, najlepiej wybrać internetowy poradnik, sprawdzający się doskonale w niemal każdej branży. Jeśli zajmujesz się np. handlem w sieci, to na blogu możesz zamieszczać dokładniejsze opisy produktów niż w sklepie internetowym, przedstawiając ich zalety, ewentualne wady i sposób użytkowania. Dzięki temu skutecznie trafisz w potrzeby odbiorców, a blog stanie się miejscem, gdzie zawsze znajdą oni potrzebne im informacje.
Wybór różnych rodzajów form blogowania jest duży:
- blogi tekstowe - jest to najbardziej tradycyjna forma tworzenia bloga, w której publikujesz artykuły tekstowe,
- videoblogi, gdzie zamiast treści pisanych prezentuje się różnej długości filmy np. instruktażowe;
- audiologi, na których możesz zamieszczać np. poradniki w formie podcastów, czyli materiału audio do odsłuchania;
- fotoblogi, przekazujące informacje w postaci zdjęć, co szczególnie przyda się na firmowym blogu związanych z naprawą i eksploatacją maszyn czy narzędzi.
Krok 2 - Znalezienie hostingu, godnego zaufania serwera do przechowywania naszych plików
Swoją stronę internetową i wchodzący w jej skład blog trzeba gdzieś umieścić i właśnie dlatego, jeśli nie masz w firmie własnego serwera, to musisz poszukać dobrej i godnej zaufania firmy hostingowej. Warto przy okazji wyjaśnić samo pojęcie hostingu, które niewielu tak naprawdę jest znane. Hosting to nic innego, jak usługa polegająca na udostępnieniu określonego z góry miejsca na dyskach komputera (serwera) mającego stałe podłączenie do globalnej sieci.
Dzięki temu zyskasz pewność, że blog przez całą dobę będzie dostępny dla szerokiego grona odbiorców, którzy chętnie będą czerpali z niego wiedzę. Rozróżniamy kilka najważniejszych rodzajów hostingu, a różnice między nimi mogą znacząco wpłynąć na decyzję o wyborze jednego z nich. Większość firm może zaoferować:
- hosting bezpłatny, nadający się raczej wyłącznie do niewielkich zastosowań domowych i nie warto wykorzystywać go do celów profesjonalnych. Bardzo szybko może się okazać, że brakuje miejsca na umieszczenie nowych plików, nieodłączne reklamy na stronie zaczną Cię denerwować, więc i tak prędzej czy później będziesz musiał przejść na jakąś wersję płatną;
- hosting współdzielony, nazywany także hostingiem SSD, płatny, chociaż cena za korzystanie z tej usługi nie jest zbyt wygórowana i wynosi w zależności od wybranych opcji od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych rocznie. Nadaje się zarówno na firmową stronę WWW, jak i wchodzący w jej skład blog, chociaż trzeba tu dzielić dostępne zasoby serwera z innymi użytkownikami. Dostajesz po prostu wydzieloną pewną część przestrzeni dyskowej oraz dostęp do prostego w obsłudze, intuicyjnego panelu administracyjnego. Wadą takiego rozwiązania jest niestety ograniczona pojemność dysku oraz w większości przypadków miesięczny limit transferu, co stwarza poważne ryzyko, że jeśli blog zyska dużą ilość odsłon, to może zabraknąć go bardzo szybko. Dodatkowo duża ilość współużytkowników może nadmiernie obciążać serwer, powodując odczuwalne spadki szybkości ładowania się bloga;
- hosting dedykowany, czyli odrębny serwer w serwerowni, na którym będą przechowane tylko Twoje pliki. Jest to najlepsze rozwiązane, chociaż ze względu na stosunkowo wysokie miesięczne koszty zalecane głównie dużym firmom. Serwer dedykowany możesz w pełni dostosować do swoich potrzeb, co wymaga sporej wiedzy w te dziedzinie, albo zatrudnienia osoby, która na co dzień będzie się tym zajmować. Warto jednak to zrobić i w zamian zyskać wysoki stopień ochrony swoich danych, pełną kontrolę nad konfiguracją, co jest warte wszystkich wysokich kosztów, jakie trzeba będzie ponieść;
- VPS (Virtual Private Server), czyli wirtualny serwer prywatny, gwarantujący najwyższy poziom bezpieczeństwa. Każdy użytkownik takiego serwera otrzymuje wydzielony dla siebie fragment przestrzeni dyskowej doskonale chroniony przed atakami z zewnątrz oraz osobny panel administracyjny, do którego mają dostęp wyłącznie osoby uprawnione. Zalety VPS to przede wszystkim wspomniane bezpieczeństwo, wysoka wydajność, wady to z kolei cena oraz wymagana wiedza o sprawnym sterowaniu takim typem serwera;
- Cloud Server, czyli dane przechowywane w chmurze, serwer o łatwych możliwościach rozbudowy, elastycznym dostosowaniu do wszystkich swoich potrzeb i najmniej wrażliwy na ewentualne awarie.
Krok 3 - Wybór CMS, czyli praktycznego systemu zarządzania treścią
Częsta aktualizacja bloga, umieszczanie na nim nowych wpisów, musi być proste i nie może wymagać od Ciebie znajomości HTML, chociaż opanowanie nawet jego podstaw jest przydatne. Lepiej to jednak zostawić na później i na razie skupić się na znalezieniu najłatwiejszego w obsłudze CMS (Content Management System), czyli systemu zarządzania treścią. Dzięki nim zarządzanie blogiem jest wręcz intuicyjne, umożliwiają bowiem praktycznie swobodną modyfikację publikowanego tekstu, jego formatowanie, usuwanie, dodawanie grafiki, filmów video, tworzenie efektownych galerii zdjęć.
Przez lata istnienia Internetu powstało ich wiele, lecz już od pewnego czasu lider jest tylko jeden i jeśli zależy Ci na używaniu najlepszego, to wybierzcie WordPress. Można go śmiało uznać za jedno z najwydajniejszych obecnie narzędzi wykorzystywanych do tworzenia nie tylko blogów, ale i całych, rozbudowanych stron WWW. Przemawiają za tym jego liczne zalety, którym, już po krótkim używaniu, naprawdę nie będziecie w stanie zaprzeczyć, a według większości użytkowników tego CMS - a najważniejsze to:
Prosta obsługa
Bez problemu poradzi sobie z tym każdy, kto kiedykolwiek miał do czynienia z jakimś edytorem tekstu. Zasada działania WordPress jest podobna, przygotowany tekst wkleja się po prostu do edytora pracującego w oparciu o praktyczny system blokowy. Można więc swobodnie edytować każdy z bloków osobno, bez ryzyka wprowadzenia niekorzystnych zmian w pozostałych. Edytor umożliwia zmianę rodzaju bloku np. z akapitu na nagłówki od H2 do H6, stworzenie listy wypunktowanej lub numerowanej, wstawienie cytatów.
Sam tekst możesz też wyrównać do obu marginesów, wyśrodkować, czy pogrubić jego najistotniejsze fragmenty. Równie proste jest wstawianie do niego zdjęć czy innych obrazków, które wybiera się z dołączonej biblioteki mediów lub z zewnętrznego miejsca np. dysku Twojego komputera. Je także bez problemu sformatujesz, zmienisz rozmiar, nazwę czy dodasz tekst alternatywny, opis istotny z punktu widzenia pozycjonowania bloga. Przykłady, jak wstawiać tekst, formatować go i zamieszczać w nim grafikę pokazują obrazkach poniżej.
Wklejanie tekstu do edytora WordPress
Formatowanie, wybór nagłówków
Dodawanie i formatowanie obrazków
Duża ilość rozszerzeń tzw. wtyczek
Dostępnych zarówno w wersji darmowej, jak i płatnej, pozwalających zwiększyć nie tylko funkcjonalność samego CMS - a, ale i tworzonych z jego pomocą blogów i stron internetowych. Ich liczba sięga już tysięcy, a ich instalacja jest tak samo prosta, jak obsługa całego WordPress. Najszybciej zrobisz to poprzez panel administracyjny, wybierając opcje: „Wtyczki”, następnie „Dodaj nową”, a po uzyskaniu podglądu dostępnych wtyczek wybierz tę, która Cię interesuje i kliknij „Instaluj”. Trzeba ją będzie jeszcze włączyć i w tym celu w menu „Zainstalowane wtyczki” zaznaczasz opcję „Włącz”.
Jeśli zaś jesteś bardziej zaawansowanym użytkownikiem, to możesz pokusić się o ręczną instalację albo przez panel administracyjny, albo bezpośrednio na swoim serwerze FTP. Lepsza jest jednak pierwsza metoda, dzięki czemu unikniesz ewentualnych pomyłek i oszczędzisz sobie konieczności ponownej instalacji całego WordPress.
Tak samo duża ilość motywów, szablonów stron
Również liczonych w tysiącach, płatnych lub darmowych. Samodzielne zaprojektowanie efektownego wyglądu bloga firmowego czy swojej strony nie jest łatwe, jeśli więc nie masz zbyt dużych zdolności plastycznych, wybierz po prostu podobający Ci się szablon. Są one dostępne w dwóch miejscach, w bazie samego WordPress, a dostęp do nich jest przez wspomniany panel administratora, albo na różnych stronach w sieci. W pierwszym przypadku wybierz panelu opcję „Wygląd”, następnie „Motywy” i wybierasz z listy zainstalowanych szablonów lub klikasz „Dodaj nowy”, aby przejść do bazy oferowanych przez WordPress.
Kiedy jakiś Cię zainteresuje, to wystarczy kliknąć na jego podgląd i po chwili jest już zainstalowany. Szablony możesz także instalować ręcznie z zewnętrznego pliku. Po ponownym wybraniu opcji „Wygląd” przejdź do „Dodaj nowy”, później „Wyślij motyw na serwer”, „Przeglądaj” i wskazujesz plik szablonu zapisany wcześniej na dysku komputera.
Prosta instalacja
Instrukcja, zawarta na stronie WordPress, prowadzi użytkownika krok po kroku, nie można więc popełnić żadnych błędów. CMS jest gotowy do pracy zaraz po zainstalowaniu, darmowy i o wysokim stopniu bezpieczeństwa. Aktualizacje podwyższające ten poziom są wypuszczane regularnie, jednak tak, jak w przypadku każdego oprogramowania, musisz liczyć się z pewnym ryzykiem, szczególnie gdy używasz przestarzałej wersji lub instalujesz szablony i wtyczki pochodzące z niepewnych źródeł.
Zgodność z obowiązującymi standardami SEO
Pod pojęciem SEO (Search Engine Optimization), rozumiemy działania optymalizacyjne, jakie trzeba podjąć w celu promocji bloga w Internecie, czyli jego reklamę, dzięki której znajdzie się wysoko w rankingu stron. WordPress jest zgodny z tymi wymogami, ułatwiając to zadanie.
Używając do obsługi swojego bloga WordPress, warto wcześniej poznać jego wady, które niestety również posiada. Mimo niepodważalnych zalet, trzeba liczyć się z wystąpieniem ewentualnych problemów, którymi mogą być:
- dosyć spore koszty zakupu odpowiednich wtyczek, tych, które w danym momencie będą potrzebne, a większość efektownych szablonów stron również jest płatna;
- w wielu przypadkach konieczność opanowania chociaż wspomnianych podstaw tworzenia stron WWW, języka HTML czy obsługi kaskadowych arkuszy stylów CSS. Jest to jednak opłacalne i dzięki temu zyskasz możliwość samodzielnych modyfikacji na swoim blogu, ograniczając koszty korzystania z pomocy zewnętrznej;
- duża ilość ataków dokonywanych na sam WordPress oraz jego stosunkowo duża podatność na na wirusy, niezbędna będzie więc regularna aktualizacja zabezpieczeń i pamiętanie o tworzeniu kopii bezpieczeństwa wszystkich danych;
- wydajność, a jej spadki rosną wraz z ilością zainstalowanych wtyczek, im ich więcej, tym niższa będzie prędkość działania WordPress;
- trudności z formatowaniem tabel, mimo że większość pozostałych opcji formatowania tekstu nie sprawia problemów z obsługą
Oczywiście jeśli nie chcesz, to nie musisz używać WordPress, możesz równie dobrze „postawić” swój blog z pomocą innego systemu obsługi treści lub platformy blogowej, wybierając chociażby spośród takich, jak:
- blogger.com, firmowany przez Google;
- Blogosfera Tumblr, międzynarodowa platforma, niestety o znacznie ograniczonej funkcjonalności;
- Salon24.pl, jak sama nazwa wskazuje, polska platforma blogowa;
- Joomla, CMS open source, dostępny w różnych wersjach językowych, w tym i polskiej, tak samo, jak WordPress nadający się na blogi firmowe;
- Drupal, mogący pochwalić się dużą ilością rozszerzeń, następny projekt open source rozwijany przez szeroką internetową społeczność.
Krok 4 - Jak prawidłowo przygotować treści, które będą cyklicznie publikowane na blogu
Pierwsze aspekty techniczne założenia bloga firmowego masz już za sobą, nadszedł więc czas, abyś dowiedział się, w jaki sposób przygotować treści, czyli najczęściej teksty, które będziesz na nim publikować. Wydawać się może, że nie ma w tym nic trudnego, jednakże nie mogą być one pisane w sposób przypadkowy, lecz z zachowaniem pewnych ściśle określonych reguł. Większość po prostu usiadłaby i przelała swoje przemyślenia na ekran komputera, lecz nie tędy droga.
Każdy tekst zamieszczany na blogu musi być napisany w taki sposób, aby natychmiast wzbudził zainteresowanie odbiorców i to też nie przypadkowych, lecz ich z góry określonej grupy. Zanim jednak powstanie tekst stworzony pod konkretne potrzeby odbiorcy, trzeba zdobyć całkiem sporo informacji o nim samym, przede wszystkim takich jak:
- dane osobiste, oczywiście w miarę możliwości i zgodnie z obowiązującymi w tej kwestii przepisami, między innymi RODO, czyli stan cywilny, ilość członków rodziny, wiek, pasje, czy miejscowość, w której aktualnie mieszka;
- rodzaj wykonywanej pracy zawodowej lub branża, w której działa prowadzona przez niego firma;
- zapotrzebowanie na konkretne produkty albo usługi, które z kolei wy moglibyście mu zaoferować.
Poznanie informacji o czytelniku to nie jedyne zasady, których trzeba przestrzegać. Twoje teksty muszą być również zgodne ze wspomnianymi już regułami SEO, czyli zoptymalizowane dokładnie pod kątem działania robotów wyszukiwania Google i innych używanych wyszukiwarek stron.
Patrząc na treści publikowane na blogach firmowych, można zaryzykować twierdzenie, że większość z nich jest tworzona właśnie pod SEO. Same wymagania Google poznasz, stosując profesjonalne narzędzia, takie jak SurferSEO, pozwalający uzyskać szczegółowe dane, co do przyszłego tekstu:
- ilość słów, z których powinien się składać;
- ilość nagłówków H2 - H6, jakie trzeba w nim zastosować;
- z jakiej ilości znaków mają się z kolei one składać;
- ilość pogrubień w tekście liczona w słowach;
- informacje o brakujących linkach;
- słowa kluczowe, które trzeba użyć.
Sam tekst przyda się też sformatować, nie publikuj go w postaci jednej zbitej bryły, lecz podziel na odrębne, niewielkie akapity, które możesz rodzielić czytelnymi i chwytliwymi nagłówkami. Najistotniejsze informacje zaprezentuj w formie wypunktowań lub wyliczeń, ułatwiających czytelnikom zapoznanie się z nawet największą ilością informacji i szybkie ich przyswojenie.
Wszystkie treści zamieszczane na blogu nie mogą być przypadkowe, lecz powinny stanowić jeden z elementów długotrwałej i starannie zaplanowanej kampanii marketingowej. Jej celem jest właśnie promocja Twojej firmy, i dlatego warto przedtem dokładnie zaplanować tematykę tego, co będzie publikowane. Absolutną podstawą, o czym nie wolno Ci zapomnieć, jest dopasowanie jej do branży, w której działasz i jednocześnie do potrzeb oraz wymagań odbiorców.
Wchodząc na blog szukają oni pewnych jasno sprecyzowanych informacji i muszą je tam odnaleźć, inaczej zrezygnują z przeglądania Twojej strony i co za tym idzie, najczęściej również z Twoich usług jako klienci. Regularne zamieszczanie wpisów pozwoli ich utrzymać, dlatego zawsze powinieneś mieć przygotowane kilka artykułów w zapasie, aby zachować tę ciągłość. Dbając o jakość treści, zyskasz w ich oczach, pamiętając jednocześnie o odpowiedniej formie zwracania się do odbiorcy.
W swoich publikacjach zwracaj się do nich najlepiej bezpośrednio, raczej unikając oficjalnych zwrotów typu „Pan” czy „Pani”. Te formy grzecznościowe sprawdzają się w innych sytuacjach, a bardziej poufały sposób komunikacji oznacza nawiązanie lepszych, bardziej osobistych relacji z odbiorcą.
Krok 5 - Zalety korzystania z usług copywritera i proces optymalizacji bloga
Jak widać na powyższych przykładach, zasad, jakim trzeba się podporządkować, jest całkiem sporo i dla niektórych może stanowić to poważne utrudnienie. Powiedzmy sobie szczerze, że prowadząc firmę, możesz mieć problem ze znalezieniem wolnego czasu na pisanie tekstów, ich publikowanie, aktualizację i zajmowanie się techniczną obsługą bloga.
Lepszym rozwiązaniem jest więc zlecenie tego zadania copywriterowi, czyli osobie, dla której pisanie jest pracą, znającej wszystkie tajemnice tego zawodu, a dodatkowo obeznanej z obsługą systemu WordPress. Są to najczęściej wysokiej klasy specjaliści, znający dokładnie swoją branżę i język polski, a wielu z nich tworzy również teksty w innych językach. Zadbają też o ich wartość merytoryczną, przekazanie dokładnie takich informacji, jakich na blogu poszukują jego czytelnicy, jednocześnie potencjalni klienci firmy oraz o regularne zamieszczanie kolejnych wpisów.
W swojej pracy wykorzystują też przedstawione powyżej narzędzie, a zanim przystąpią do pisania, przeprowadzą dogłębną analizę treści konkurencji, zwłaszcza pod kątem użytych w nich słów kluczowych zapewniających jak najwyższą konwersję.
Nie zastosują więc tych zbyt ogólnych utrudniających, a czasami wręcz uniemożliwiających przeprowadzenie optymalizacji treści. Skupią się na bardziej szczegółowych frazach, rozbudowanych i wieloczłonowych z tzw. „długiego ogona”, lepiej odpowiadających wpisywanym w wyszukiwarkę Google. Narzędziem, z którego często korzystają, jest Ahrefs, pozwalający uzyskać informacje, jakie słowa kluczowe warto zastosować w tekście, ich przydatność czy średnią ilość wyszukiwań w określonym przedziale czasu.
Pozycjonowanie strony z ich użyciem jest efektywniejsze, możecie liczyć na większą konwersję, koszty przeprowadzenia takiej usługi będą o wiele niższe, a sama strona, na której jest blog, będzie też lepiej indeksowana. Wyższa liczba odwiedzin na blogu może z kolei skutkować zwiększeniem sprzedaży oraz zdobyciem wielu wartościowych linków bezcennych dla pozycjonowania.
Takie linki zazwyczaj umieszczają użytkownicy na swoich stronach albo profilach w popularnych portalach społecznościowych, Facebooku czy Twitterze. Wchodzi to w zakres całego procesu pozycjonowania, bez którego blog nie zajmie wysokiej pozycji w rankingu Google, przez co mógłby być całkiem niewidoczny w sieci. Optymalizując go, należy również pamiętać o innych aspektach, a specjaliści od SEO, z których pomocy także powinniście skorzystać, zadbają o:
- sprawdzenie kodu źródłowego bloga oraz wszystkich skryptów dodatkowych, najczęściej decydujących o jego stronie graficznej np. efektownych ruchomych bannerach czy tym podobnych elementach. Ewentualne błędy w kodzie mogą również wpływać na bezproblemowe korzystanie z bloga, dlatego bezwzględnie powinieneś zadbać o ich usunięcie;
- zdjęcia i wszystkie pozostałe elementy graficzne na stronie. Niewłaściwe jest już samo przeładowanie jej grafiką, a jeśli poszczególne obrazki będą miały zbyt duży rozmiar, będzie to natychmiast odczuwalne w spadku prędkości ładowania się strony. O ile przy stałym, szerokopasmowym łączu i otwieraniu jej na komputerze nie zauważysz zbytniej różnicy, to jednak na urządzeniach mobilnych może to być widoczne;
- responsywność strony, a pod tym pojęciem kryje się przystosowanie jej do wyświetlania w różnych rozdzielczościach, co jest obecnie wymagane przez Google, które po prostu nie chce indeksować witryn niespełniających tych kryteriów.
Krok 6 - Czerpanie korzyści z dobrze stworzonego i zoptymalizowanego bloga
Zakładam, że udało Ci się określić cele prowadzenia swojego bloga firmowego i znalazłeś dla niego bezpieczny, wydajny, nielimitowany hosting. Kolejne kroki też na pewno masz za sobą, opanowałeś obsługę WordPress i albo sami piszesz teksty, albo korzystasz pomocy copywritera. Kwestię pozycjonowania lepiej zostawić w rękach specjalistów.
Pozostaje już tylko cieszyć się z częstych odwiedzin rosnącej liczby czytelników, a znaczenia bloga w prowadzeniu jakiejkolwiek działalności gospodarczej nie da się przecenić. Jest to jedno z najlepszych, choć nadal nieco niedoceniane narzędzie promocji i reklamy. Jeśli jednak zastosujesz je w swojej firmie, to początkowe koszty jego wdrożenia zwrócą się bardzo szybko.
Możesz również liczyć na liczne korzyści, a najważniejsze spośród nich, jakie warto umieścić w poniższym podsumowaniu, to:
- zintegrowanie z blogiem innych skutecznych form reklamy, w poczcie Gmail, Google Ads, kampanii CPC (Cost Per Click) czy publikowania tekstów sponsorowanych. Nie da się również bagatelizować znaczenia posiadania bloga dla wspomnianego pozycjonowania całej strony firmowej. Decydujące jest tu regularne zamieszczanie wpisów zawierających starannie dobrane słowa kluczowe w pełni zgodne z branżą, w jakiej prowadzisz działalność. Zadbaj także o linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi wpisami, a po pewnym czasie zauważysz zwiększony ruch na stronie. Istotną kwestią, o jakiej należy pamiętać, jest też właściwa lokalizacja bloga, nie w odrębnej subdomenie, lecz bezpośrednio w katalogu strony, tak aby prowadząca do niego ścieżka wyglądała następująco: stronafirmowa.pl/blog/artykul_1. Blog będzie też uzupełnieniem działań reklamowych podejmowanych poprzez social media. Prowadzenie profili na Facebooku czy Twitterze niesie ze sobą kolejne korzyści, a teraz będziesz mógł na nich umieszczać zwiastuny nowych artykułów i linków do nich;
- budowa pozytywnego wizerunku marki i jednocześnie waszej firmy. Przede wszystkim do tego stworzyłeś swojego bloga i dbasz o jego aktualizację. Bez reklamowania wszystkiego, co oferujesz, nie jest możliwe zaistnienie na tle coraz silniejszej konkurencji. Pozytywne postrzeganie prowadzonej działalności skutkuje także budową świadomości marki. Utrwala się ona w pamięci klientów i staje się łatwo przez nich rozpoznawalna, nawet wśród wielu jej podobnych. Tak samo rozpoznawalne będzie logo i nazwa firmy, a blog jest wręcz stworzony do ich promocji;
- nawiązanie długotrwałych relacji z klientami, a nic przecież tak nie podnosi zysków, jak wierni klienci regularnie robiący zakupy w tym samym, czyli Twoim sklepie internetowym. Wystawiane przez nich w komentarzach pozytywne opinie to najlepsza reklama, docierająca stopniowo do jak największej liczby odbiorców. Wystarczy, że będziesz regularnie dostarczać im odpowiedzi na ich pytania w postaci wysokiej jakości treści oraz przedstaw im, co mogą zyskać na współpracy właśnie z Tobą;
- pozyskiwanie nowych leadów sprzedażowych, czyli znalezienie osób prywatnych lub firm zainteresowanych ofertą. Blog firmowy, jako ważny element content marketingu, doskonale nadaje się przecież do jej prezentacji. W treści artykułów można zamieszczać linki do konkretnych produktów lub usług, po przejściu do sklepu ułatwiające ich zakup;
- uzyskanie opinii eksperta, a nawet lidera lokalnego lub większego rynku w swojej branży. Czy to się uda, zależy głównie od jakości publikacji, a nie mogą to być przypadkowe teksty. Do ich przygotowania naprawdę trzeba będzie się przyłożyć. Nie zapominaj zwłaszcza o sprawdzeniu wiarygodności źródeł, z których Ty albo copywriterzy macie zamiar korzystać. Powstaną dzięki temu treści wysoko merytoryczne, oparte na solidnych i trudnych do podważenia podstawach, które trudno będzie obalić. Informacje przekazywane z ich pomocą staną się tak cenne dla odbiorców, że zaczną Cię traktować jako specjalistę w danej dziedzinie.
Zalety są oczywiste, jednakże powinniście, przed podjęciem ostatecznej decyzji o prowadzeniu firmowego bloga, poznać również jego wady. Nie ma ich co prawda aż tak dużo, lecz warto wiedzieć, że wymaga on:
- właściwego planowania z odpowiednim wyprzedzeniem, szczególnie istotnego, jeśli kolejne wpisy są odcinkami pewnego cyklu i tworzą razem jedną całość;
- kreatywności i to większej, niż może się to wydawać, a przy pisaniu tekstów trzeba będzie uwzględnić specyfikę danej branży, pamiętając też, aby wpisy spełniały wszystkie normy jakościowe;
- konieczność ciągłego monitorowania działań konkurencji i natychmiastowe reagowanie na zachodzące u niej zmiany;
- zatrudnienia osób piszących teksty oraz zajmujących się techniczną obsługą bloga, jeśli sam nie masz kiedy się tym zajmować. Niestety generuje to pewne koszty, podobnie jak zewnętrzny hosting czy zakup odpowiedniego oprogramowania, w tym i wspomnianych wtyczek oraz skórek dla WordPress, albo innego systemu CMS.
Artykuł powstał we współpracy z firmą:
Autor: Piotr Płucienniczak
Content Manager w SEOSPACE, firmie zajmującej się marketingiem w wyszukiwarkach internetowych i prowadzeniem blogów firmowych.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: