Jakie PKD wybrać dla sprzedaży i sklepu internetowego?

Ostatnia aktualizacja: 2022-11-17  |  Średni czas czytania: 02:09
Artykuł reklamowy
Zanim zarejestrujesz własną firmę, musisz określić zakres jej działalności. Do tego służy klasyfikacja PKD. Zastanawiasz się, jaki numer wybrać przy prowadzeniu sprzedaży w Internecie? Dowiedz się tego z naszego artykułu.
Jakie PKD wybrać dla sprzedaży i sklepu internetowego?

Co to jest PKD i jak je określić?

PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności, to system pozwalający określić zakres prowadzonej działalności gospodarczej. Składa się z kodów, które są przyporządkowane poszczególnym branżom i typom działalności. Pełna lista dostępna jest na rządowej stronie www.biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd.

Przy rejestracji firmy we wniosku CEIDG-1 powinieneś podać kod PKD odpowiadający Twojej działalności. Nie musisz ograniczać się do jednego numeru – aby jak najlepiej oddać zakres prowadzonego przez Ciebie biznesu, umieść dodatkowe kody. Możesz znaleźć je za pomocą wyszukiwarki na rządowej stronie lub poprosić o bezpłatną pomoc GUS. W tym przypadku powinieneś złożyć wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego.

Jaki kod PKD wybrać w przypadku sprzedaży internetowej?

W przypadku handlu internetowego podstawowy kod to 47.91.Z. Obejmuje on sprzedaż detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub przez Internet. Znajdziesz go w klasyfikacji działalności w sekcji G (Handel detaliczny, z wyłączeniem handlu detalicznego pojazdami samochodowymi), grupie 47.9 (sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami), klasie 47.91.

Skorzystaj z tego numeru, jeżeli:

  • prowadzisz sklep internetowy,
  • sprzedajesz za pośrednictwem portali aukcyjnych lub marketplace’ów,
  • sprzedajesz w dropshippingu.

Jaki kod PKD wybrać w zależności od branży?

Oprócz kodu podstawowego wybierz numery, które będą jak najlepiej określać zakres sprzedawanych przez Ciebie towarów. Klasyfikacja działalności dokładnie opisuje wszystkie oznaczenia, dzięki czemu łatwiej dopasujesz je do Twojego asortymentu. Kolejne numery PKD możesz dopisać w każdej chwili, wraz z rozszerzaniem oferty Twojego sklepu.

Zobacz listę numerów PKD dla najpopularniejszych branż:

  • 54.Z – PKD dla sprzedaży AGD,
  • 59.Z – PKD dla sprzedaży mebli,
  • 61.Z – PKD dla sprzedaży książek,
  • 64.Z – PKD dla sprzedaży sprzętu sportowego,
  • 65.Z – PKD dla sprzedaży gier i zabawek,
  • 71.Z – PKD dla sprzedaży odzieży,
  • 72.Z – PKD dla sprzedaży obuwia i wyrobów skórzanych,
  • 75.Z – PKD dla sprzedaży kosmetyków,
  • 77.Z – PKD dla sprzedaży zegarków i biżuterii,
  • 78.Z – PKD dla sprzedaży rękodzieła.

Jaki kod PKD wybrać dla hurtowni internetowej?

Wyżej podane numery PKD mają zastosowanie jedynie w przypadku sprzedaży detalicznej. Jeżeli zamierzasz otworzyć hurtownię internetową, powinieneś wybrać kod 46.1. Dotyczy to zarówno hurtowni tradycyjnych, jak i działających w modelu dropshipping.

Przy sprzedaży hurtowej również powinieneś pamiętać o uzupełnieniu rodzaju prowadzonej działalności o dodatkowe numery PKD. Muszą one wskazywać na branżę i rodzaj dostępnego asortymentu.

Sprawdź przykładowe kody PKD dla hurtowni:

  • 41.Z – PKD dla hurtowni z wyrobami tekstylnymi,
  • 42.Z – PKD dla hurtowni z odzieżą i obuwiem,
  • 45.Z – PKD dla hurtowni z perfumami i kosmetykami,
  • 47.Z – PKD dla hurtowni z meblami,
  • 48.Z – PKD dla hurtowni z zegarkami i biżuterią.

Jakie są skutki błędnego wskazania kodu PKD?

Podanie niewłaściwego kodu PKD może zostać potraktowane przez Urząd Skarbowy jako niedopełnienie obowiązków administracyjnych, co z kolei wiąże się z nałożeniem kar, w tym:

  • grzywny,
  • pozbawienia wolności,
  • wykreśleniem firmy z CEIDG (w przypadku JDG).

 W praktyce jednak rzadko się to zdarza. Obecnie klasyfikacja PKD używana jest głównie do celów statystycznych. Nie oznacza to jednak, że nie należy dbać o podawanie odpowiednich numerów PKD i ich aktualizowanie. Błędne oznaczenia działalności mogą skutkować:

  • brakiem możliwości uzyskania koncesji lub licencji,
  • nieprawidłowym zidentyfikowaniem w wyszukiwarkach branżowych,
  • trudnościami w przetargach.

Wybór PKD dla sprzedaży internetowej – podsumowanie

Rejestracja firmy wiąże się z szeregiem formalności, w tym określeniem zakresu prowadzonej działalności. Do tego służy klasyfikacja PKD. Wybór odpowiednich kodów dla sprzedaży internetowej powinien obejmować rodzaj sprzedaży, branżę oraz asortyment.

Wszystkie kody PKD wraz z opisami znajdują się na stronie rządowej. Aby znaleźć odpowiednie oznaczenia dla Twojej branży, możesz skorzystać z wyszukiwarki lub złożyć do GUS wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego.

Więcej informacji na temat kodów PKD znajdziesz pod adresem: https://blog.sky-shop.pl/jakie-pkd-dla-sklepu-internetowego/

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: