Leasing a koszt eksploatacji auta. ABC zmian prawnych
Od 1 stycznia 2019 roku obowiązują znowelizowane przepisy w zakresie podatku dochodowego PIT i CIT. Zmiany nie pozostały bez wpływu na leasing operacyjny pojazdów osobowych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. Przełożyło się to m.in. na koszt eksploatacji samochodu - szczególnie tego użytkowanego zarówno w celach służbowych, jak i prywatnych.
Leasing operacyjny auta przed zmianami
Do 31 grudnia 2018 roku operacyjny leasing samochodów osobowych był niezwykle korzystny dla przedsiębiorców. Poza tym, że taka forma finansowania firmowej floty pojazdów pozwalała zachować płynność finansową, przynosiła wiele korzyści z podatkowego punktu widzenia. Leasing był jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów na optymalizację podatkową, dzięki któremu można było obniżyć wysokość należnych podatków.
Zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami:
- nie istniał żaden limit kwotowy, powyżej którego nie można było odliczyć pełnej kwoty kosztów leasingu.
- koszt eksploatacji samochodu można było odliczyć w całości.
Nie miało więc większego znaczenia to, czy przedsiębiorca nabywa pojazd o wartości 250 tys. zł, czy o wartości 80 tys. zł. W obu przypadkach koszty związane z leasingiem mógł odliczyć w 100%.
Samochodowy leasing operacyjny po zmianach
Pełna treść ustawy uwzględniająca zmiany w leasingu operacyjnym pojazdów osobowych dostępna jest na stronie internetowej Ministerstwa Finansów - finanse.mf.gov.pl. Jednak wśród najważniejszych kwestii wymienić można:
- limit 150 000 zł - wzięcie w leasing samochodów o wyższej wartości będzie skutkować możliwością dokonywania odliczeń wyłącznie do tej kwoty;
- 75% wydatków eksploatacyjnych - taką część będzie można wliczyć w koszty uzyskania przychodu, jeśli chodzi o koszt eksploatacji samochodu,
- 100% rat leasingowych - limitem 75-procentowego odliczenia nie będą objęte raty leasingowe; będzie można je w całości wliczyć w koszty uzyskania przychodu, o ile wartość samochodu nie przekroczy 150 tys. zł.
Zmiany w leasingu operacyjnym w żadnym stopniu nie dotkną tych przedsiębiorców, którzy pojazdy wykorzystują wyłącznie na cele firmowe. Podobnie jak w przypadku podatku VAT, będą mogli oni wliczyć w koszty 100% rat leasingowych oraz kosztów eksploatacyjnych.
Na większe straty będą narażeni przedsiębiorcy, którzy mają w planach wziąć leasing na tańsze pojazdy - do 150 000 zł. Wówczas jedynym ograniczeniem będzie możliwość wliczenia w koszty uzyskania przychodu 75% wydatków eksploatacyjnych.
Na zmianach dotyczących leasingu najbardziej ucierpią firmy, które do tej pory leasingowały samochody o wartości przekraczającej 150 000 zł. Stracą podwójnie, ponieważ zarówno raty leasingowe oraz wydatki eksploatacyjne będą mogły wliczyć w koszty w 3/4 ich wysokości.
Leasing może być opłacalny?
Poprzez zmianę przepisów finalne wydatki związane z użytkowaniem auta są wyższe. Koszt eksploatacji samochodu może zrekompensować odpowiednia forma finansowania - taka, która będzie dopasowana do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa.
Wybierając formę finansowania, zwróć uwagę na takie aspekty jak:
- wysokość miesięcznej raty - im jest niższa, tym mniejsze finansowe obciążenie,
- możliwość wymiany pojazdu po 3-4 latach - bez angażowania środków firmowych,
- elastyczna opłata wstępna - dopasowana do oczekiwań przedsiębiorcy,
- możliwość skorzystania z tzw. ubezpieczeniowych pakietów dealerskich na korzystnych warunkach.
Wszystkie wymienione kryteria spełnia m.in. Leasing SMARTPLAN na nowe samochody dostępny w ofercie Toyota Leasing. Głównym atutem jest niska rata - leasingobiorca spłaca bowiem jedynie tę część wartości auta, która odpowiada rzeczywistej utracie wartości w czasie trwania umowy. Po zakończeniu okresu leasingowego, przedsiębiorca może skorzystać z jednego z trzech wariantów:
- zatrzymać samochód - spłacając ostatnią ratę, tzw. wykup,
- wymienić pojazd - dzięki gwarancji odkupu przez dealera, wymiana nie wymaga angażowania dodatkowych środków,
- przedłużyć finansowanie - finansując ostatnią ratę produktem dostępnym w ofercie Toyota Banku.
Dzięki korzystnemu leasingowi, wydatki związane z użytkowaniem pojazdu firmowego nie będą stanowiły nadmiernego obciążenia budżetu. Pozwoli to zbudować flotę bez zaburzania płynności finansowej.
Oceń ten artykuł: