Prowadzenie firmy w Norwegii - trudności i wyzwania
Rejestracja działalności i wpisanie jej do rejestrów
Aby polska firma w Norwegii funkcjonowała zgodnie z prawem, trzeba ją na początku zarejestrować w urzędzie. Proces ten zrealizować można zarówno tradycyjnie, jak i drogą elektroniczną. Przedsiębiorcy mają też opcję założenia konta firmowego, pozwalającego na przepływy pieniężne powiązane z prowadzonym biznesem. W zależności od charakteru i rodzaju firmy, konieczne jest również wpisanie jej do konkretnych rejestrów. W przypadku obrotów przekraczających 50 000 NOK w ciągu roku, niezbędna będzie rejestracja VAT. Firmy zajmujące się handlem, spółki AS i przedsiębiorstwa zatrudniające powyżej pięciu pracowników muszą wpisać się do rejestru handlowego. Jeżeli natomiast firma zatrudnia co najmniej jednego pracownika, konieczny będzie wpis do rejestru pracodawców.
Opłacanie podatków w Norwegii
Przedsiębiorcy muszą też płacić odpowiednie podatki w Norwegii - dochodowy Forskuddsskatt oraz VAT. W przypadku zatrudniania pracowników, obowiązuje też podatek pracodawcy Arbeidsgiveravgift oraz zaliczka na podatek dochodowy za pracowników. Istotne dla przedsiębiorców jest uważne przestrzeganie terminów składania wymaganych dokumentów, takich jak deklaracja VAT czy roczne zeznanie podatkowe. Aby sprostać specyficznym wytycznym norweskiego urzędu skarbowego, konieczne jest skorzystanie z profesjonalnej pomocy księgowej. Norweskie podatki należą do dość skomplikowanych, jednak kompleksowe doradztwo znacząco ułatwia weryfikację prawidłowości danych i dokumentów. W ramach takich usług uzyskać można obsługę raportowania podatku i VAT, zeznań podatkowych oraz rocznych rozliczeń i sprawozdań z działalności firmy.
Obsługa administracyjna kontraktów
Każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą na terenie Norwegii podlega obowiązkowi raportowemu. W praktyce oznacza to, że firmy realizujące konkretne usługi na terenie tego kraju muszą składać do Norweskiego Urzędu Skarbowego raporty dotyczące kontraktów oraz pracowników na kontraktach i ich wynagrodzenia. W przypadku prowadzenia działalności w branży sprzątającej lub budowlanej, zatrudnione osoby muszą też posiadać specjalne karty HMS. Aby realizacja kontraktów w Norwegii przebiegała prawidłowo, warto skorzystać z pomocy firmy Polish Conncetion. Oferuje ona m.in. raportowanie, kalkulację wynagrodzeń i outsourcing płac czy poświadczanie niezbędnych formularzy.
Zakładanie NUF
Jeżeli firma posiada siedzibę w Polsce i wykonuje zlecenia w Norwegii, funkcjonuje jako NUF - Norskregistrert Utenlandsk Foretak. Taka działalnośc powinna być zarejestrowana poprzez złożenie odpowiedniego wniosku o nadanie specjalnego numeru organizacyjnego. W przypadku NUF, przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność finansową w obu krajach. Prawidłowo wypełniony wniosek powinien zawierać statut firmy, akt założycielski, dane adresowe, pełnomocnictwa oraz wpisy do rejestru, a także dokumenty dotyczące planowanego oddziału w Norwegii - włącznie z jego nazwą, zakresem działalności, danymi osobowymi osób podejmujących decyzje o zobowiązaniach prawnych oraz danymi zarządu. NUF należy ponadto zgłosić do ewidencji podatników VAT, jeżeli w ciągu kolejnego roku jego obroty przekroczą 50 000 NOK.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: