Prowadzenie komunikacji marki na TikToku - czy to działa?

Ostatnia aktualizacja: 2020-03-05  |  Średni czas czytania: 01:57
Artykuł reklamowy
Choć pod obecną nazwą TikTok działa dopiero od niedawna, to już stał się jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie. Obecnie korzysta z niego ponad 1,5 miliarda osób.
Prowadzenie komunikacji marki na TikToku - czy to działa?

Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się więcej na temat najszybciej rosnącej platformy social media w historii.

Co to jest TikTok?

To aplikacja umożliwiająca przesyłanie krótkich nagrań wideo, które, dzięki narzędziom do montażu, można przerabiać w dowolny sposób. Jak większość mediów społecznościowych, tak i TikTok, umożliwia komentowanie, polubienia, a także wymianę wiadomości z innymi użytkownikami. Długość filmu może wynosić maksymalnie 1 minutę, ale najczęściej trwają one kilkanaście sekund.

Bardzo ciekawie wyglądają statystyki dotyczące zaangażowania użytkowników. Po pierwsze, ponad połowa osób spędza na TikToku ponad godzinę dziennie. Po drugie, aż 85% posiadaczy aplikacji samemu zamieszcza w serwisie własne treści - dla porównania, na Facebooku to około 20%. Nic więc dziwnego, że marketerzy widzą w platformie ogromny potencjał i pojawia się tam coraz więcej marek.

Historia TikToka

TikTok powstał w Chinach w 2016 roku. Jego twórcą jest ByteDance - firma specjalizująca się w produkcji aplikacji internetowych. Przełomem dla platformy był zakup w 2017 roku, za miliard dolarów, aplikacji musical.ly, która była bezpośrednią konkurencją serwisu. Od tamtej pory TikTok zaczął gwałtownie zyskiwać popularność. Pierwsze pół miliarda użytkowników osiągnął w 2018, miliard na początku 2019, a półtora miliarda kilka miesięcy później. 

Ile osób korzysta z TikToka w Polsce?

W 2019 aplikacja TikTok została pobrana więcej razy niż Facebook, Instagram i WhatsApp razem wzięte. Pokazuje to nie tylko, jak popularna się staje, ale również jak duża jest dynamika wzrostu. Według statystyk, w Polsce, z TikToka korzysta ponad 2 miliony osób.

Formaty reklam na TikToku

Oczywiście każda platforma społecznościowa, tak samo TikTok, powinna przynosić zyski swoim właścicielom, a może robić to, udostępniając powierzchnię reklamową dla firm. Obecnie istnieją 4 formaty reklamowe, z których korzystać mogą marketingowcy.

Najpopularniejszą jest “Infeed native content”, czyli reklama wyświetlana w trybie pełnoekranowym po uruchomieniu aplikacji. W swojej formie przypomina kreacje wykorzystywane w Stories na Instagramie. Druga metoda to “Brand takeover”, umożliwiająca marce „przejęcie” TikToka na danym obszarze i tworzenie własnych hasztagów, wyzwań, filtrów, oraz publikowanie reklam. “Brand lenses” to natomiast opcja do tworzenia przez firmy własnych filtrów. Ostatnią formą reklamy jest “hashtag challenge”, czyli możliwość dawania wyzwań użytkownikom, pod specjalnym hasztagiem.

Innym sposobem promocji jest nawiązanie współpracy z influencerami i zorganizowanie kampanii na podstawie ich zasięgów, a te mogą być naprawdę duże. 40 polskich kont obserwuje ponad milion osób, więcej niż 200 kont ma ćwierć miliona followersów, to więcej niż nakład jakiejkolwiek gazety codziennej w Polsce.

Najbardziej popularne portale społecznościowe nie zawsze muszą być najlepsze. Podstawowa zasada przy budowaniu wizerunku marki w social mediach brzmi: bywać tam, gdzie bywa nasza grupa docelowa - możemy przeczytać na blogu ALEO.com - bazy, w której znajduje się ponad 3,3 miliona firm. Dlatego na TikToku koniecznie powinny znaleźć się firmy, których produkty skierowane są do nastolatków.

Największą przeszkodą i barierą w prowadzeniu kampanii reklamowych na TikToku jest na pewno ich wysoka cena. Obecnie jest to koszt minimum kilkudziesięciu tysięcy złotych, na co może pozwolić najwięksi gracze na rynku. Co zatem z mniejszymi firmami? Początkowo na Instagramie i Twitterze ceny reklam też były niezwykle wysokie, a po upowszechnieniu się platform dostosowywały się do różnych segmentów reklamodawców. Dlatego niedługo powinno pojawić się na TikToku miejsce dla firm z mniejszym budżetem.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: