Stwórz logo i system identyfikacji wizualnej firmy
Advertisement
Krok 3 z 6

Stwórz logo i system identyfikacji wizualnej firmy

Ostatnia aktualizacja: 2016-08-16
Pierwszy kontakt klienta z Twoją firmą jest podobny do pierwszej randki - trzeba jakoś klienta zauroczyć, wpaść w oko inaczej mówiąc dać się zapamiętać. W celu wyróżnienia się na rynku, każda firma stara się posiadać unikalną nazwę oraz logo - i to właśnie po tych 2 elementach klient rozpoznaje firmę i buduje sobie skojarzenia z nią związane. W poprzednik kroku sporo dowiedziałeś się na temat tworzenia nazw - w tym kroku dowiesz się więcej na temat loga firmowego oraz czym jest system identyfikacji wizualnej firmy.

System identyfikacji wizualnej firmy

Identyfikacja wizualna (ang. corporate identity) jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na kreowanie wizerunku firmy. Odpowiednio przemyślany, zwracający uwagę, przywołujący pozytywne skojarzenia system identyfikacji wizualnej będzie bardzo silnie oddziaływał na odbiór Twojej firmy przez Twoich klientów, kontrahentów i konkurentów.

Corporate identity jest swego rodzaju językiem, którym posługuje się Twoja firma na zewnątrz, wyraża jej pozycję i wartości. Ponadto, jest doskonałym elementem strategii marketingowej, dzięki której marka staje się rozpoznawalna. Dlatego w tym kroku dowiesz się, jakie elementy powinien zawierać system identyfikacji wizualnej Twojej firmy i jak go stworzyć. Do dzieła!

Co to jest system identyfikacji wizualnej

System identyfikacji wizualnej (SIW) stanowi specyfikację wszystkich oznaczeń stosowanych przez firmę oraz charakteryzuje zasady ich używania. SIW stanowią wszystkie te elementy, które mogą być zidentyfikowane przez odbiorców i pozwolą na wyróżnienie konkretnej firmy na rynku.

Elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy:

Elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy dzielą się na elementy wizualne oraz pozawizualne.

Elementy wizualne:

  • Oznaczenie firmy (nazwa, logo, slogan),
  • Księga znaku,
  • Kolorystyka (oznaczeń, siedziby),
  • Symbole dekoracyjne,
  • Typografie firmowe (krój i wielkość wykorzystywanych czcionek),
  • Dress code pracowników (ubiór, identyfikatory),
  • Pieczątki firmowe,
  • Materiały marketingowe (ulotki, gadżety, wizytówki),
  • Design i aranżacja siedziby i otoczenia firmy, stoisk targowych, witryn sklepowych itd.,
  • Wygląd produktów i ich opakowań,
  • Strona internetowa (nazwa domeny i design).

Elementy pozawizualne:

  • Formuła przeprowadzania rozmów telefonicznych,
  • Sposób obsługi klientów,
  • Ścieżki dźwiękowe wykorzystywane przez firmę,
  • Zapachy.

Jak widzisz, na kompletny system identyfikacji wizualnej firmy składa się wiele elementów. Ich ilość oraz postać może się zmieniać w zależności od tego, co ma reprezentować oraz jakimi środkami technicznymi chce posłużyć się dane przedsiębiorstwo. Na początek na pewno powinieneś pomyśleć o nazwie i logo, z czasem możesz rozbudowywać SIW swojej firmy.

Jeżeli chodzi o nazwę dla firmy, więcej możesz przeczytać tutaj:
Opracuj chwytliwą i bezpieczną nazwę firmy.

Jeśli potrafisz możesz zrobić logo firmy samodzielnie, jednak warto opracowywanie go zlecić profesjonalistom. Profesjonalne agencja po opracowaniu dla Ciebie zindywidualizowanego systemu identyfikacji wizualnej firmy, przygotowuje secjalną księgę, w której zawierte moga być wszelkie niezbędne informacje dotyczące zasad tworzenia oznaczeń i wykożystywania elementów graficznych.

Po co projektować system identyfikacji wizualnej firmy

Jak widzisz, SIW składa się z wielu elementów, na których stworzenie na pewno będziesz musiał poświęcić wiele czasu i nakładów. Po co więc tworzyć SIW? O co tyle szumu?

To proste. Spójny i jednolity system jest potężnym narzędziem marketingowy, który może pomóc firmie pozyskiwać nowych klientów. Spektrum zastosowania elementów systemu jest na tyle szerokie, że pozwala dotrzeć do odbiorców w różnych miejscach. Poprzez stałe i konsekwentne stosowanie systemu wpływamy na popularność i zapamiętywalność firmy, co znacząco przekłada się na budowanie „świadomości marki”.

Bez budowania pozytywnego wizerunku firmy, bez sympatii i zaufania klientów nie osiągniemy sukcesu. Warto więc zainwestować w solidny projekt identyfikacji wizualnej, warto dać się dostrzec klientowi, warto konsekwentnie rozwijać system, inwestycja ta z pewnością się zwróci.

Kilka dobrych rad na początek

Stwórz plan działania. Jak widzisz, system identyfikacji wizualnej firmy składa się z wielu elementów, jego tworzenie w związku z tym nie należy do łatwych działań. Nie musisz wszystkiego robić od razu. Najważniejsze jest zaprojektowanie podstawowych elementów np. logo, papier firmowy, wizytówki itp. - w oparciu o już istniejące kreacje można projektować kolejne.
Nie kopiuj! Bardzo ważne jest przy tym, żeby nie korzystać z jakichkolwiek wzorów lub modelów opracowanych już dla innych firm, szczególnie firm konkurencyjnych. Spójny i dopasowany system identyfikacji wizualnej ma zapewnić Twojej firmie wyjątkowość, a nie powielanie działań innych firm.
SIW to proces. Budowa i wdrożenie systemu identyfikacji wizualnej firmy nie są pojedynczymi wydarzeniami, po których wykonaniu możesz zamknąć sprawę. Popatrz na największe firmy (chociażby na Coca-colę) – ich system identyfikacji ciągle się zmienia, ewoluują pewne jego elementy, tak żeby pozostać cały czas „na czasie” i sprostać wymaganiom konkurencji oraz klientów. Dlatego właśnie na tworzenie SIW należy patrzeć jak na proces, który należy kontrolować i w razie potrzeby zmieniać i rozwijać.

Projektowanie logo

Nazwa Twojej firmy i jej logo to dwa podstawowe elementy, które służą jej identyfikacji i bez których na początek ani rusz.

O tym, w jaki sposób stworzyć nazwę dla firmy możesz przeczytać w poprzednim kroku:
Opracuj chwytliwą i bezpieczną nazwę firmy.

Teraz dowiesz się, jakie powinno być dobre logo. Zacznijmy od rzeczy podstawowej: czym jest logo i czym różni się od logotypu.

Logo a logotyp

Pojęcia "logo" używamy potocznie dla całego znaku firmowego, składającego się z sygnetu oraz logotypu (tekstowego przedstawienia nazwy). Potocznie terminem "logo" nazywany jest także sam sygnet (symbol, znak graficzny). Dodatkowym elementem znaku bywa hasło firmowe (ang. tagline).

Przykładowy znak z opisem:

Logo a logotyp

Logo firmy może składać się z:

  • samego logotypu
  • Samego sygnetu / symbolu / godła
  • Logotypu i sygnetu (plus ewentualne hasło firmowe)
  • Logo inicjałowe

Każda z wymienionych opcji może posiadać dodatkowo tagline - slogan lub hasło firmowe będące uzupełnieniem wizerunku marki.

Jak stworzyć logo?

Jeśli chodzi o techniczny aspekt tworzenia logo to możesz je zrobić samodzielnie lub zlecić agencji reklamowej/brandingowej lub grafikowi. Inna ciekawą opcją jest rozpisanie konkursu na logo i ogłoszenie go na platformie designer.pl.

Projektując logo musisz wziąć pod uwagę kilka czynników:

Format - nie projektuj własnego logo w Wordzie! Projekt logo powinien być wykonany w profesjonalnym programie do wektorowej obróbki grafiki. Dzięki temu można w łatwy sposób zmienić skalę projektu i przystosować logo do różnych celów. Najpowszechniejsze formaty plików wektorowych to: cdr (Corel), ai, eps (Programy z pakietu Adobe), .svg (zastosowania internetowe). Pliki w formatach: jpg, png, gif to zwykłe obrazki, których niestety nie można prawidłowo skalować.
Skalowalność - logo musi być skalowalne – po zmniejszeniu logo powinno wyglądać poprawnie. Unikaj zbyt małych czcionek i bardzo drobnych elementów. Nie umieszczaj dużej liczby elementów. Pozbądź się wszystkiego, co nie jest absolutnie konieczne. Minimalizm jest obecnie w cenie.
Elastyczność - logo musi być dostosowane do nośników reklamowych – jeśli zaprojektujesz logo wyłącznie w wersji kolorystycznej to niestety nie będziesz miał możliwości wykonać np. grawer laserowy na materiałach reklamowych lub druku monochromatycznego.
Wygląd. Ostrożnie z gradientami i przejściami tonalnymi – jeśli Twoje logo przeznaczone jest głównie na potrzeby Internetu to nie ma problemu – możesz szaleć, natomiast jeśli będziesz je wykorzystywać w różnych formach reklamy np. sitodruk, grawerowanie laserowe itp. to zastosowanie gradientów w logo będzie cię znacznie ograniczać. Dobre logo zawsze powinno prezentować się dobrze – zarówno jeżeli występuje w małej formie, np. na gadżetach firmowych, jak i w dużej formie na billboardach, w wersji czarno-białej i kolorowej.
Dobór kolorów. Unikaj używania więcej niż trzech kolorów. Rzadko można spotkać się z przykładami dobrego logo, które łamię zasadę trzech kolorów. Ponadto unikaj skrajności, czyli rażąco jaskrawych i ponurych barw. Pamiętaj kolory mają znaczenie kulturowe!
Pismo. W jednym logo nie używaj więcej niż dwóch krojów pisma. Jeżeli chcesz uzyskać efekt dynamizmu – użyj ostrych linii fontów, jeżeli zależy Ci na łagodnym charakterze logo – użyj miękkich linii. Pamiętaj również o licencjach na wykorzystanie czcionek.
Paleta kolorów. Kolorystyka logo na ekranie komputera może znacznie odbiegać od koloru wydruku, dlatego też logo powinno być zaprojektowane przynajmniej w 2 paltach kolorystycznych: RGB (monitory) oraz CMYK (wydruk).

Cechy dobrego logo firmy

Dorze przygotowane i dobrane logo dla Twojej firmy powinno być:

  • Logo proste - obecnie, zauważalnym zjawiskiem w marketingu jest minimalizm. Proste logo dla firmy będzie znacznie lepiej zapamiętywalne przez potencjalnych klientów.
  • Logo unikalne - Unikalne logo firmy pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji. Ludzie o wiele łatwiej dostrzegą Twoją firmę, jeżeli jej logo – stanowiące niejako szyld działalności będzie na tyle wyjątkowe, że przyciągnie uwagę pożądanych odbiorców oferty.
  • Logo dopasowane - logo firmy powinno być dopasowane do wszystkich istotnych uwarunkowań prowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego warto wykonać analizę działalności i otoczenia przedsiębiorstwa. W pierwszej kolejności należy zbadać przedmiot działalności. Zastanów się, jakie produkty lub usługi znajdą się w Twojej ofercie. Następnie sprecyzuj charakter prowadzonego biznesu, politykę firmy oraz jej kulturę organizacyjną – jakie wartości ma wyrażać stworzone logo dla firmy. Kolejnym elementem jest grupa docelowa klientów.
    W analizie swojej firmy i jej otoczenia mogą pomóc Ci modele biznesowe, np. model Canvas.
  • Logo rozpoznawalne - każdy przedsiębiorca wie, że bez inwestowania, nie osiągnie się sukcesu. Jeżeli chcesz odnieść zwycięstwo w biznesie, może warto poświęcić pewien nakład na stworzenie ciekawego logo dla firmy. Nie należy zapominać o tym, że nie ważne jak świetne logo stworzysz, zanim stanie się popularne jak logo Coca-Coli, trzeba je odpowiednio wypromować. Racjonalnie przeprowadzona kampania reklamowa rozpowszechni logo wśród konsumentów, zwiększając poziom świadomości marki.

Jak widzisz, stworzenie dobrego, estetycznego i zapadającego w pamięć logo to niełatwa sztuka, w której obowiązuje wiele zasad tworzenia logo. Na dobrym projekcie nie wolno oszczędzać - przecież logo ma służyć Twojej firmie przez wiele lat - jest jej wizytówką i często pierwszym elementem, z którym będą stykać się Twoi klienci i kontrahenci. Lepiej od razu dobrze zacząć niż później decydować się na zmianę logo i ponosić koszty modernizacji wizualizacji całej firmy.

Księga znaku

Omawiając najważniejsze elementy systemu identyfikacji wizualnej firmy nie da się nie wspomnieć o „księdze znaku”. Księga znaku zawiera projekt logo firmy lub produktu i określa zasady ich używania. Korzysta z niego zarówno firma, do której znak graficzny – taki jak logo – należy, jak i podmioty, które znaku po prostu używają (na stronach internetowych, plakatach czy ulotkach). Znaki towarowe tracą swoje zalety, gdy niezorientowane podmioty umieszczają je na złym tle, niepoprawnie skalują obraz, lub zmieniają format grafiki. Księga znaku precyzuje wszystkie te zasady i wskazuje dokładne wytyczne co do tego, jak znak powinien być umieszczany na wszelkich materiałach.

Księga znaku składa się z:

  1. Logo
    Przedstawienie logo oraz jej poszczególnych wymiarów i proporcji.
  2. Warianty kolorystyczne znaku
    Wytyczne dotyczące kolorów znaku. Oznaczenie wartości kolorystycznych w różnych wersjach logo: kolorowej, monochromatycznej i achromatycznej, w najpopularniejszych paletach barw: RGB, CMYK, Pantone.
  3. Obszary minimalne znaku
    Proporcje oraz wartości logo, które powinny być zachowane w polach ochronnych znaku.
  4. Wielkości minimalne znaku
    Zasady skalowania oraz minimalny rozmiar znaku towarowego.
  5. Kroje pisma do wykorzystania wraz ze znakiem
    Informacje na temat zastosowanych w projektowaniu loga wzorów literniczych.
  6. Zasady prawidłowego korzystania ze znaku
    Przedstawione są w tym dziale przykłady dozwolonego i niedozwolonego użycia znaku.

Wizytówki, papier firmowy, foldery reklamowe, ulotki

Wizytówki firmowe to podstawowa forma reklamy Twojej firmy. Są jednym z podstawowych sposobów komunikacji i zachowania kontaktu z klientem. Trudno sobie wyobrazić spotkanie biznesowe bez wymiany wizytówek. Warto zadbać o ich profesjonalny i estetyczny wygląd.

Papier firmowy jest świetnym uzupełnieniem materiałów reklamowych. Korzystanie z papieru firmowego, pozwala na przygotowanie profesjonalnie wyglądających pism oraz dokumentów, co przekłada się na poprawę wizerunku i prestiżu wśród klientów, co również pozytywnie wpłynie na wizerunek Twojej firmy.

Katalogi i foldery reklamowe to najczęstsza forma prezentacji oferty danej firmy. Pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, czyniąc oferowany produkt lub usługi jeszcze bardziej atrakcyjnymi. Dobrze zaprojektowany i wykonany folder reklamowy przedstawia nie tylko informacje ofertowe, ale również buduje wizerunek firmy w oczach klienta.

Ulotki w pełnym kolorze są najbardziej popularnym i skutecznym sposobem na zaprezentowanie klientom swojej oferty, na przedstawienie firmy, określenie specyfikacji technicznej wyrobów, poinformowanie o różnych wydarzeniach.

Ulotki najczęściej mają różne formaty np. A5, DL, A4 łamane na 3 części. Dodatkowo ulotki można polakierować lub zafoliować, nie tylko zabezpieczając je przed ścieraniem druku, ale dodając im bardziej estetycznego, „bogatego” wyglądu. Kolejną ważną kwestią jest wybór gramatury papieru, na jakim ulotki będą drukowane - należy powiązać to z ich przeznaczeniem. Jeśli ulotka ma być informacją masową, często rozsyłaną lub załączaną do prasy, nie ma sensu drukować jej na papierze o wysokiej gramaturze – wystarczy gramatura: 80-100 g/m2. Inaczej, gdy ulotka ma być drukowana w niskim czy średnim nakładzie i wartością jest nie tylko jej wartość informacyjna, ale również estetyczna, wówczas warto wybrać np. papier kredowy o gramaturze 250-300g/m2, która w odbiorze klienta będzie szlachetniejsza, bardziej prestiżowa. W gramaturze 300g/m2 papieru najczęściej są również wykonywane wizytówki.

Podsumowując

Dobrze zaprojektowany system identyfikacji wizualnej firmy wspiera i buduje markę firmy oraz zapewnia jej lepsze postrzeganie przez klientów i parterów biznesowych. Celem SIW jest zbudowanie spójnego wizerunku firmy – tak by poszczególne materiały reklamowe nie różniły się między sobą w zakresie użycia logo czy też formy graficznej.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

eBook:
Jak założyć własną firmę? w 2017 roku

Wszystkie aktualne informacje o zakładaniu własnej firmy zebrane w jednym miejscu!

zobacz więcej ›

Publikacja dostępna w formacie PDF


Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.