Przewodnik po zaangażowaniu pracowników: definicja i wskazówki

Ostatnia aktualizacja: 2023-02-05  |  Średni czas czytania: 02:36
Artykuł reklamowy
Kluczem do sukcesu firmy są jej pracownicy. Jak sprawić, żeby zaangażowali się w pracę i osiągali jak najlepsze wyniki? Skorzystaj z tego krótkiego poradnika.
Przewodnik po zaangażowaniu pracowników: definicja i wskazówki

Plan artykułu:

  1. Zaangażowanie pracownika – definicja
  2. Dlaczego firma potrzebuje zaangażowanych pracowników
  3. Jak utrzymać zaangażowanie pracowników na odpowiednim poziomie?
  4. Zaangażowanie pracowników: podsumowanie

Zaangażowanie pracownika – definicja

Zastanówmy się, czym jest zaangażowanie pracownika. Czy to tylko „lubienie” swojej pracy? Zaangażowanie to przychylna postawa pracownika wobec firmy i jej wartości. Pracownik zaangażowany to taki, który:

  • rozumie wartości, które reprezentuje firma i się z nimi utożsamia;
  • angażuje się w pracę zespołową;
  • chce zwiększać wydajność i osiągać wysokie wyniki, aby przynosiło to korzyści firmie;
  • wierzy, że jego działania mają znaczenie dla firmy;
  • koncentruje się na swoich zadaniach, wykonuje je z entuzjazmem i czuje się dumny, że może pracować dla tej konkretnej firmy.

Dlaczego firma potrzebuje zaangażowanych pracowników

Zaangażowanie pracowników odgrywa ogromną rolę w sprawnym funkcjonowaniu firmy.

  1. Zaangażowani pracownicy to „ambasadorzy” firmy. Uczestniczą w procesie oni budowania wizerunku pracodawcy (ang. Employer Branding) oraz polecają jej usługi kolejnym, potencjalnym klientom, tym samym budując dobre doświadczenie klientów (ang. Customer Experience). Rozpowszechniają także ogłoszenia o prowadzonych rekrutacjach oraz włączają się aktywnie w proces onboardingu nowych pracowników, przyczyniając się do utrwalania pozytywnych doświadczeń kandydatów (ang. Candidate Experience).
  2. Zaangażowani pracownicy to mniejsza retencja. Jeśli zachowana jest równowaga między tym, co pracownik daje od siebie (praca, wysokie wyniki), a tym, co otrzymuje od pracodawcy (wynagrodzenie, benefity, pochwały) – czuje się on doceniony i nie ma potrzeby szukać nowego miejsca zatrudnienia.
  3. Zaangażowani pracownicy to maksymalna wydajność. Wysokie zaangażowanie zespołu w osiąganie wyników przekłada się na lepsze wyniki finansowe firmy, przy braku konieczności zwiększania zasobów ludzkich.
  4. Zaangażowani pracownicy droga do sukcesu firmy. Zaangażowani pracownicy chcą, żeby firma odniosła sukces i – według różnych badań – są w stanie poświęcić swój wolny czas, podjąć dodatkowy wysiłek lub rozwinąć swoje umiejętności w konkretnym kierunku, aby stać się częścią sukcesu firmy.
  5. Zaangażowani pracownicy są bardziej kreatywni. Zaangażowanie pracowników może przejawiać się na wiele sposobów, a jednym z nich jest wzrost kreatywności i innowacyjności w zespole. Zaangażowanie w projekty i chęć przyczynienia się do ich powodzenia wyzwalają w pracownikach pomysłowość, potrzebę wprowadzania udoskonaleń i testowania nowych rozwiązań.
  6. Zaangażowani pracownicy to mniejsze koszty. Utrzymanie zaangażowania pracowników na odpowiednio wysokim poziomie przynosi firmie spore oszczędności, z tytułu mniejszej rotacji, niższego wskaźnika absencji oraz obniżonych kosztów rekrutacji. 

Jak utrzymać zaangażowanie pracowników na odpowiednim poziomie?

Utrzymanie zaangażowania pracowników na odpowiednio wysokim poziomie powinno być priorytetem każdego działu HR. Aby ten poziom uzyskać, trzeba umieć określić, jakie czynniki wpływają na zaangażowanie danego pracownika. Tymi czynnikami mogą być m.in.:

  • finansowe lub niefinansowe formy wynagrodzenia (premie uznaniowe, pochwały, dostęp do nowych benefitów pracowniczych);
  • atrakcyjna ścieżka kariery zawodowej oferowana w firmie (unikanie wypalenia zawodowego);
  • relacja z przełożonym, który inspiruje do działania i zachęca do rozwoju (autorytet przełożonego, otrzymywanie regularnych informacji zwrotnych);
  • kultura organizacyjna firmy (przywództwo organizacyjne, dostęp do wiedzy, fakt, że firma rozwija się i inwestuje w kompetencje swoich pracowników);
  • wsparcie zespołu (przyjazna atmosfera, sprawna komunikacja, relacje międzyludzkie);
  • satysfakcja z wykonywanej pracy (odpowiednio przydzielane zadania, elastyczność w organizacji pracy, a w przypadku sprzedaży usług lub produktów – poczucie, że to co się sprzedaje jest wartościowe);
  • przydział zadań umożliwiający maksymalne wykorzystanie kompetencji i aspiracji pracownika.

Aby trafnie wytypować czynniki angażujące można przeprowadzić badanie zaangażowania pracowników, np. w formie ankiety eNPS. Wykorzystując odpowiednie oprogramowanie HR (np. PeoplePulse) wystarczy zaprojektować wygląd ankiety – ilość pytań, tematykę, skalę punktową, a potem rozesłać ją automatycznie do wszystkich pracowników.

Wdrożenie tego typu ankietowania w regularnych cyklach pozwoli zebrać odpowiednią ilość danych. Analiza wyników pozwoli uzyskać pełny obraz tego, jak rozkłada się zaangażowanie zespołu – co je napędza, a co tłamsi. To ułatwi działowi HR obranie nowych kierunków działań lub skorygowanie procesów, jeśli tego wymaga sytuacja.

Zaangażowanie pracowników: podsumowanie

Zaangażowanie pracowników to pojęcie wymykające się wyrazistym definicjom, ponieważ jest wieloelementowym określeniem, zależnym od dużej liczby zmiennych. Niektóre z nich wynikają z preferencji samego pracownika, ale zdecydowana większość zależy od środowiska pracy.

Rolą pracodawcy jest odkrycie tych zmiennych, np. poprzez regularne badanie poziomu zaangażowania pracowników. Pozwala to działowi HR na:

  • stworzenie ciekawszej oferty benefitów pracowniczych;
  • eliminację błędów procesowych (np. w przypadku procesu zatrudniania czy onboardingu);
  • zadbanie o dobrą atmosferę w zespole;
  • obniżenie rotacji pracowników i tym samym – obniżenie kosztów działalności.

Kreatywność i innowacyjność pracowników, ich pasja i chęć do dalszego rozwoju wzmacniają konkurencyjną pozycję firmy na rynku. Można więc śmiało powiedzieć, że zwiększenie poziomu zaangażowania pracowników to inwestycja w przyszłość firmy.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: