Jak wybrać terminal płatniczy dla nowej firmy?

Ostatnia aktualizacja: 2020-08-07  |  Średni czas czytania: 03:28
W 6 prostych krokach dowiedz się jak wybrać terminal płatniczy dla nowej firmy, z jakimi kosztami wiąże się posiadanie terminali płatniczych i jakie funkcje posiadają poszczególne urządzenia. Oferta na rynku jest naprawdę potężna, dlatego warto wziąć pod uwagę kilka elementów, które sprawią, że prowadzenie działalności będzie z terminalem prostsze i bardziej opłacalne.
Jak wybrać terminal płatniczy dla nowej firmy?

W 6 krokach dowiesz się:

  • Jak działa terminal płatniczy
  • Jakie są różnice pomiędzy terminalami
  • W jaki sposób użytkować terminal za darmo przez dwa lata
  • Jak obsługiwać terminal
  • co poza przyjęciem transakcji potrafi terminal

1. Czym jest i jak działa terminal płatniczy?

W Polsce w połowie 2020 roku funkcjonowało prawie milion terminali płatniczych. Urządzenia te można spotkać praktycznie wszędzie. Mają je nawet właściciele straganów, pracownicy parkingów i sprzedawcy pamiątek.

Brak terminala może skutkować brakiem transakcji, bo klient nie będzie miał przy sobie gotówki. Brak możliwości płatności bezgotówkowej oznacza często nie tylko utratę konkretnej transakcji, ale również klienta, który już do Ciebie nie wróci.

Czym jest terminal płatniczy i jak działa?

Terminal płatniczy to inaczej terminal POS - od angielskich słów point of sale, czyli punkt handlowy. Terminal jest niewielkim elektronicznym urządzeniem, które pośredniczy w transakcjach bezgotówkowych. Terminale, w zależności od rodzaju mogą przyjmować płatności bezgotówkowe dokonywane nie tylko za pomocą karty płatniczej, ale również telefonem i BLIKiem.

Terminal przyjmuje płatność kontaktując się z bankiem za pośrednictwem centrum autoryzacyjnego. Do przyjęcia transakcji potrzebna jest też komunikacja z kasą fiskalną. Najłatwiejszy i najszybszy w obsłudze będzie POS, który po naciśnięciu jednego klawisza na kasie fiskalnej, odbiera od niej informacje na temat kwoty. Po zbliżeniu karty czy telefonu terminal wysyła sygnał do kasy fiskalnej, a ta, jeśli transakcja przebiegła pomyślnie automatycznie drukuje paragon fiskalny. Jeśli płatność się nie powiodła, osoba obsługująca terminal może próbować pobrać ją ponownie lub poprosić klienta o skorzystanie z innej metody płatności.

Jaki terminal pasuje do Twojej działalności

Na początek należy więc zastanowić się czy pragniemy posiadać tradycyjny terminal płatniczy (POS) czy może terminal mobilny (mPOS). Brak możliwości płatności bezgotówkowej to coś niedopuszczalnego w restauracji czy sklepie, ale już w gabinecie dentystycznym, gdzie płatności dokonuje się wyłącznie w recepcji zupełnie wystarczy zwykły POS. Co więcej w wielu firmach przyda się więcej niż jedno urządzenie (kawiarnia, sklep z kilkoma kasami, siłownia itp.) Są też działalności, gdzie w ogóle nie potrzebny będzie POS (przewóz osób, mobilna kosmetyczka).

2. Czym jest program Polska Bezgotówkowa?

Polska Bezgotówkowa to program, który ma na celu upowszechnienie i promocję obrotu bezgotówkowego w Polsce.

Dzięki szerokiej współpracy instytucji państwowych i prywatnych, każdy przedsiębiorca może skorzystać z darmowego terminala płatniczego i nie ponosić ŻADNYCH kosztów jego użytkowania przez 12 miesięcy lub do chwili, w której obrót na terminalu sięgnie 100 000 zł.

1 lipca 2020 roku fundacja Polska Bezgotówkowa poinformowała, że liczba terminali zainstalowanych w ramach akcji sięgnęła 300 tysięcy. Zaś od początku trwania programu Polska Bezgotówkowa wykonano tymi terminalami blisko 300 milionów transakcji.

3. Czy jest możliwość zwolnienia z płatności za dzierżawę terminala na dłużej?

W ramach programu Polska Bezgotówkowa masz rok użytkowania POS`a za darmo. Jednak 12 miesięcy bez opłat szybko zlecą i co dalej? Ile kosztować będzie dalsze funkcjonowanie w Twojej firmie terminala?

Wszystko zależy od oferty, jaką przedstawiają operatorzy, ale lepszym pomysłem na początku działalności jest jednoczesne otwarcie rachunku bankowego i wybór terminala z oferty swojego banku. Wówczas po spełnieniu odpowiednich warunków możesz liczyć na szereg profitów związanych z posiadaniem terminala np. w Santander Bank Polska łączny okres zwolnienia z dzierżawy terminala może wynieść nawet dwa lata! (12 msc - od Polska Bezgotówkowa + 6 msc dla firm, które wskażą do rozliczeń rachunek firmowy  Santandera+ 6 msc w ramach bieżącej promocji dodatkowej). Opłaca się? A jakże!

Advertisement

4. Obsługa terminala płatniczego

Dla osób, które w handlu i usługach nigdy nie pracowały, obsługa terminala może być skomplikowana, ale tak naprawdę to nic trudnego. Co więcej nowoczesne POS`y są bardzo inteligentnymi urządzeniami, które minimalizują ryzyko popełniania jakiegokolwiek błędu.  

Pierwsze, co trzeba zrobić jeśli masz już u siebie terminal płatniczy to jego prawidłowe podłączenie do kasy fiskalnej. W większości przypadków to nic trudnego. Później już osoba obsługująca terminal ma tylko wprowadzić za pomocą klawiszy kwotę do zapłaty. Klient dokonujący płatności może zbliżyć do terminala kartę lub telefon, wprowadzić PIN, jeśli to konieczne i już. POS drukuje potwierdzenie transakcji, a obsługa pyta czy klient życzy sobie potwierdzenie transakcji.

5. Rodzaje terminali. Mobilny czy przenośny, a może tylko stacjonarny?

Generalnie terminale płatnicze dzielimy na POS i mPOS, ale są również inne opcje. POS jest zwykle tańszy i cięższy od mPOS`a. Terminal mobilny najczęściej znajduje zastosowanie w miejscach, gdzie transakcja odbywa się poza budynkiem (restauracja). Jakie są inne rodzaje terminali?

Poza POS i mPOS istnieją jeszcze terminale aplikacyjne, które działają np. w smartfonach czy tabletach i tylko posiadają specjalne oprogramowanie, które umożliwia integrację z kasą fiskalną. To doskonałe rozwiązanie dla firm, które już posiadają jakieś mPOS i chcą zwiększyć ilość terminali bez zakupu dodatkowych urządzeń.
Tu także wybór terminala może być uwarunkowany ofertą operatora. I tak np. w przypadku umowy zawartej z bankiem Santander, terminal mobilny MobileMerchant w umowie na 36 miesięcy mamy 0 złotych za abonament, 0 złotych za instalację.

6. Funkcje terminala - czyli co poza zapłatą za zakup może robić terminal?

POS może nie tylko pośredniczyć w zapłacie za dokonany zakup, ale spełniać kilka dodatkowych funkcji.

Terminale płatnicze potrafią:

  • wypłacać gotówkę
  • doładować kartę w telefonie
  • doładować punkty w programie sprzedażowym lub lojalnościowym
  • dać klientowi możliwość wydania napiwku osobie obsługującej
  • zapłacić w obcej walucie
  • dodać na wydruku logo Twojej firmy

Wybierając terminal i jego funkcje warto pamiętać, że opłata a dzierżawę, prowizje od transakcji czy czas księgowania pieniędzy nie będzie identyczny u różnych operatorów. Znacznie lepiej będzie wybrać markowy terminal, oferowany przez sprawdzoną instytucję bankową. Wówczas można za jednym razem zdecydować się na konto firmowe i poszerzyć możliwości programu Polska Bezgotówkowa w wybranym banku. Niektóre banki oferują nie tylko atrakcyjne kwoty prowizji po dwuletnim okresie promocji, ale również pełne wsparcie przedsiębiorców na etapie wdrażania i serwisowania POS`ów.

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Przydatne linki: