Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Jaki system płatności wybrać w sklepie stacjonarnym i internetowym

Ostatnia aktualizacja: 2017-08-23  |  Średni czas czytania: 07:41
Podjęcie działalności handlowej wiąże się z wieloma decyzjami między innymi z tym jaką formą płatności udostępnić klientom w Twoim sklepie. W związku z tym należy wybrać system płatności w zależności od tego, czy będzie to sprzedaż tradycyjna, czy internetowa. O tym, jakie systemy płatności funkcjonują na rynku oraz co wziąć pod uwagę przy ich wyborze, dowiesz się w niniejszym artykule.


Sposoby płatności w tradycyjnym sklepie

Tradycyjny sklep to najbardziej powszechny rodzaj firmy handlowej. Zakup towaru w sklepie odbywa się w oparciu o pineniądz, który może być wyrażony w postaci gotówki (banknotów i bilonu) lub może mieć postać elektroniczną. Dzięki specjalym systemom płatności możesz w łatwy sposób realizować w sklepach transakcje elektroniczne przy użyciu karty płatniczej, kredytowej lub nawet telefonu.

Rodzaje terminali i sposoby zapłaty

Głównym elementem systemu płatności w zwykłym sklepie jest terminal płatniczy (POS). Terminale płatnicze to niewielkie urządzenia elektroniczne, które służą przede wszystkim do płatności bezgotówkowych.

Terminal płatniczy POS umożliwia zapłatę:

  • kartą z paskiem magnetycznym, z chipem albo zbliżeniowo
  • smartfonem, zegarkiem lub breloczkiem z funkcją zbliżeniową
  • kodem BLIK, który jest generowany w smartfonie

Aby dokonać płatności, potrzebna jest łączność, najczęściej internetowa. Informacja o zrealizowanej płatności przekazywana jest do banku, który wystawił kartę poprzez centrum autoryzacyjne. Jeżeli klient ma wystarczające środki na koncie wówczas jego konto jest obciążane kwotą transakcji a w terminalu pojawia się komunikat o jej jest potwierdzeniu. Jeśli natomiast z różnych powodów transakcja nie dojdzie do skutku np. brak połączenia z bankiem lub brak środków na koncie klietna wówczas do terminala zostanie przekazana informacja o odrzuceniu transakcji.

Jeżeli chodzi o rodzaj terminali, to podstawowym rodzajem są terminale stacjonarne, które podłącza się do linii telefonicznej, albo internetu stacjonarnego lub mobilnego (GPRS), oraz terminale przenośne, które działają przez internet mobilny lub WiFi i zasilane są baterią. Pozostałe elementy, takie jak ekran monochromatyczny czy kolorowy, albo obsługa klawiaturą czy dotykowo, nie mają zbyt istotnego znaczenia. Nie mają one również wpływu na jakość korzystania z urządzenia. Dopasowanie odpowiedniego modelu terminala zależy głównie od rodzaju danej działalności.

Wskazanym systemem płatności dla przedsiębiorców prowadzących sklep będzie terminal zintegrowany z kasą fiskalną wraz z PinPadem.

PinPad jest to dodatkowe urządzenie podpinane do terminala, które umożliwia wprowadzenie przez klienta kodu PIN-u. Najczęściej jest on wraz z modułem zbliżeniowym, który nie wymaga potwierdzenia PIN-em transakcji do kwoty 50 zł. Takie rozwiązanie zdecydowanie skraca czas obsługi klienta.

Dostawcy usług płatniczych

Wybór systemu płatności w sklepie to nie tylko nabycie urządzenia do płatności kartą. To także wybór dostawcy usług i operatora systemu płatności.

O tym, kto może być dostawcą usług płatniczych wskazuje ustawa o usługach płatniczych. Określa ona zamkniętą listę podmiotów, które mogą być dostawcami takich usług oraz zakres ich działalności.

I tak zgodnie z ustawą dostawcami usług płatniczych mogą być:

  • bank krajowy, oddział banku zagranicznego, instytucja kredytowa
  • instytucja pieniądza elektronicznego
  • oddział podmiotu świadczącego pocztowe usługi płatnicze
  • instytucja płatnicza
  • Europejski Bank Centralny, Narodowy Bank Polski
  • organ administracji publicznej
  • spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa lub Krajowa Spółdzielcza Kasa Oszczędnościowo-kredytowa
  • biuro usług płatniczych

Dostawcy usług płatniczych to nie to samo co operatorzy tych usług. Operatorami terminali są podmioty oferujące urządzenia do płatności kartą. Najwięksi z nich to:

  • eService
  • Bank Pekao
  • Elavon

Przedsiębiorca decydując się na wprowadzenie do swojego sklepu systemu płatności bezgotówkowej, przy wyborze operatora powinien kierować się następującymi kryteriami:

  1. ceną urządzenia – składa się ona z kosztu dzierżawy terminala, która zależy od wybranego modelu urządzenia oraz prowizja od przyjętych transakcji
  2. czasem oczekiwania na przelew środków pochodzących z transakcji – ile czeka się na przelew pieniędzy na nasze konto zależy od operatora i banku, i w tym zakresie nie ma konkretnego czasu, jak długo to może trwać. Czasami będzie to kilka dni, ale niektórzy operatorzy oferują przelew już następnego dnia. Jest to kryterium istotne z punktu widzenia płynności finansowej firmy
  3. serwis – jak każde urządzenie, tak i terminal może ulec awarii. Dlatego istotne będzie znalezienie takiego operatora, który oferuje usunięcie awarii w jak najkrótszym czasie

Dlaczego warto zainstalować terminal?

Płatność kartą jest coraz bardziej popularną formą płacenia za zakupy, czy usługi. Większa powszechność korzystania z takiej metody, skłania coraz więcej przedsiębiorców właśnie do zainstalowania takiego systemu płatności w swoim sklepie.

Wprowadzenie możliwości płatności kartą może zaprocentować wzrostem zysku przedsiębiorcy z tego względu, że staje się on bardziej przyjazny dla klientów. Klienci coraz częściej chcą płacić kartą lub telefonem ponieważ jest to dla nich po prostu wygodne. Terminal oprócz przyjmowania płatności może również być narzędziem do sprzedaży doładowań do telefonów komórkowych. Jeżeli przedsiębiorca aktywuje u operatora tego typu dodatkowe usługi, może również prowadzić ich sprzedaż bez dodatkowego obowiązku pilnowania czy ma dostępne wszystkie karty-zdrapki do każdej sieci w każdym nominale, bo drukuje on bezpośrednio z terminala kod doładowania.

Terminale płatnicze mogą pełnić również funkcję bankomatu. Usługa wypłacania gotówki bezpośrednio w punkcie handlowym lub usługowym nie jest jeszcze wszędzie dostępna, ale spotykana już w coraz większej ilości miejsc. Jednorazowo można wypłacić kwotę do 200 zł. Taka opcja może być sukcesem szczególnie w rejonach, gdzie nie ma w pobliżu bankomatu.

Decydując się na zainstalowanie bezgotówkowego systemu płatności, przedsiębiorca będzie mógł ograniczyć koszty na dostarczenie zgromadzonej gotówki do banku, a oprócz tego zaoszczędzi na prowizji pobieranej przez bank przy wpłacaniu pieniędzy na konto. Częstsze zapłaty kartą minimalizują rónież ryzyko przyjęcia fałszywych banknotów.

Specjaliści z Grupy ONET pomogą Twojej firmie zaistnieć na rynku

Sposoby płatności w sklepie internetowym

Sklep internetowy to niezwykle popularna forma prowadzenia firmy handlowej. Często jest on alternatywą dla tradycyjnego sklepu. Wielu przedsiębiorców prowadzi równolegle zarówno sklep tradycyjny jak również internetowy. Jest on wówczas alternatywnym kanałem dystrybucji towarów dla klientów którzy preferują jednak zakupy internetowe.

Płatności z tytułu transakcji internetowych wymagają odmiennego systemu płatności niż w tradycyjnym sklepie. W tym zakresie przedsiębiorca ma również bardzo duży wybór.

Działanie systemu płatności w sklepie internetowym

Systemy płatności w internecie pozwalają klientom na szybką zapłatę za zamówione produkty, a sprzedawcom na szybką realizację zamówień. System płatności jest dużym ułatwieniem w zawieraniu transakcji, ale warto wiedzieć, że czasami środki z konta pośrednika nie od razu trafiają na konto sprzedawcy. Jednak w przeciwieństwie do tradycyjnego przelewu bankowego, proces płatności za pośrednictem systmu przebiega znacznie szybciej. Klient przekazuje płatość na konto pośrednika a do oprogramowania sklepu interntowego jest przesyłane potwierdzenie realizacji transakcji dzięki czemu sprzedawca może od razu zrealizować zamówienie. Płatność jest następnie automatycznie transferowana na konto sprzedawcy.

Jak możemy płacić w Internecie?

Aby dobrać system płatności dla sklepu internetowego na początku należy zapoznać się z tym, jakie są możliwości dokonania zapłaty w sieci.

Głównymi sposobami dokonywania płatności w internecie są:

  • przelew – polega na zalogowaniu się do swojego banku, gdzie autoryzuje płatność. Wszystkie dane potrzebne do przelewu wypełnione zostają automatycznie, a dane zostają zaksięgowane natychmiastowo.
  • płatność SMS – polega na wysłaniu SMS na podany numer, a w zamian klient otrzymuje kod dostępu do wpisania na stronie. Należność pobierana jest u operatora sieci komórkowej.
  • płatność kartą – wbrew pozorom jest to najbezpieczniejszy sposób płatności przez internet. Polega na tym, że klient dokonując płatności, musi uzupełnić dane karty w przeznaczonym do tego formularzu, następnie zatwierdzić transakcję i poczekać na odpowiedź centrum rozliczeniowego.
  • portfel elektroniczny – ten sposób płatności odzwierciedla tradycyjny portfel, z tym że jest on w Internecie. Klient zakłada konto u wybranego dostawcy, na które wpłaca pieniądze. Dokonując zakupu, płaci z portfela. Zazwyczaj usługa ta jest darmowa, ale czasami może wiązać się z prowizją.

Kryteria wyboru systemu płatności internetowych

System płatności w sklepie powinien być atrakcyjny dla kupującego i sprzedawcy. Przy wyborze należy zwrócić uwagę przede wszystkim na dostępne opcje płatności, bezpieczeństwo systemu oraz łatwość w obsłudze.

W celu dobrania systemu płatności internetowej należy wziąć pod uwagę następujące kryteria:

  • opłata rejestracyjna lub aktywacyjna – czasami serwisy chcą opłaty za samo założenie konta, a czasami założenie jest bezpłatne, ale płaci się za jego aktywację. Uzależnione jest to od danego systemu
  • opłata za wypłatę środków z konta – zazwyczaj jest to operacja bezpłatna
  • ilość darmowych wypłat środków z konta w miesiącu – opłata za wybór środków może być nie pobierana, jednak czasami ich ilość może być limitowana
  • opłata za zwrot środków na konto kupującego – zdarza się tak, że kupujący rozmyśli się z zakupu już po dokonaniu zapłaty. Opłata za zwrot tych środków może wynosić określoną kwotę (np. Tpay jest to 0,90 zł) lub określoną prowizję za transakcję
  • opłata chargeback – chargeback z angielskiego dosłownie oznacza obciążenie zwrotne. Jest to zwrot środków za transakcję, która była dokonana kartą płatniczą i następuje w przypadku, gdy klient nie był zadowolony z produktu, który dostał, albo nastąpiła pomyłka techniczna w realizacji zamówienia. W imieniu klienta chargeback prowadzi bank, który jest wystawcą karty
  • prowizja za e-transfer, e-przelew i za płatność kartą – są to prowizje za dokonanie natychmiastowego przelewu bezpośrednio z bankowości internetowej
  • rodzaj obsługiwanych kart – nie wszystkie systemu płatności dają możliwość płatności każdą karta. Najczęściej obsługiwane są karty Visa i MasterCard
  • płatności mobilne – dotyczy oferowanych płatności SMS lub przez aplikacje
  • integracja z PayPal
  • języki strony transakcyjnej
  • strona transakcyjna dostosowana do urządzeń mobilnych – coraz więcej sklepów internetowych oferuje wersje mobilne stron, aby pozyskać klientów, którzy korzystają częściej z przenośnych urządzeń. Warto więc, aby nasz system płatności był też mobilny

Oprócz dogodności dla przedsiębiorcy w wyborze systemu płatności w sklepie, należy wziąć pod uwagę także wygodę dla potencjalnych klientów. Do takich kryteriów będzie należało przede wszystkim bezpieczeństwo w dokonywaniu transakcji, łatwość w obsłudze wybranego przez nas systemu oraz dostępne opcje płatności. Trudne w obsłudze strony nie zachęcają konsumentów do robienia zakupów, a także przyzwyczajenia ludzi (na przykład co do płatności) decydują o tym, czy dany klient zechce kupić coś w naszym sklepie internetowym.

Systemy płatności w internecie

Wybór systemu płatności w sklepie internetowym zależy od potrzeb i oczekiwań jakie wobec niego stawiamy. Poniżej zostały przedstawione najbardziej popularne internetowe systemy płatności.

Dotpay

Systemy płatności w internecie Dotpay

Dotpay – istnieje na rynku od 2001 r. Zdecydowanie uważany jest za jeden z najlepszych systemów płatności.

Oferuje wiele form płatności takich jak:

  • płatność kartą
  • przelewy internetowe
  • przekazy bankowe i pocztowe
  • płatności przez telefon, na przykład IKO, mPay
  • płatności mobilne
  • SMS premium
  • e-Raty
  • płatności z zagranicy
  • PayPal

Koszty i prowizje nie są narzucone odgórnie, a uzgadniane indywidualnie z konsultantem. Najczęściej zależą od wysokości obrotu firmy, wartości transakcji i rodzaju działalności. Nie ma opłat abonamentowych.

Przelewy są realizowane w ciągu kilku dni. Wypłata z konta nie ma minimalnej kwoty, a środki są dostępne w każdym momencie. Istnieje również możliwość dokonywania zwrotów. Kontrola środków odbywa się poprzez panel administracyjny, a oprócz tego powiadomienia o każdej wypłacie przesyłane są e-mailem, SMS lub bezpośrednio do sklepu internetowego.

PayU

Systemy płatności w internecie PayU

PayU – na rynku jest to najmłodszy pośrednik płatności i ma najmniej rozbudowaną ofertę, jednak zdobył już zaufanie swoich użytkowników. Ten system płatności oferuje przelewy z 22 banków i skorzystanie z rat internetowych PayU.

Formy płatności:

  • przelew elektroniczny
  • przelew bankowy
  • karta płatnicza
  • e-raty
  • SMS premium
  • płatności mobilne

Podobnie jak w Dotpay, koszty i prowizje są uzgadniane indywidualnie. Przez pierwsze 3 miesiące korzystania z systemu i w przypadku rat PayU prowizja wynosi 0%, a po tym okresie wynosi od 2,2% do 2,5%. W dostępie do środków nie ma ograniczeń i sprzedawca może wybierać środki kiedy chce.

Tpay

Systemy płatności w internecie Tpay

Tpay (dawniej Transferuj.pl) – ten system płatności w internecie cieszy się zadowoleniem swoich klientów, jednak jego oferta nie jest tak szeroka jak poprzednich. Gwarantuje za to wysokie bezpieczeństwo transakcji i łatwość w zarządzaniu płatnościami.

Oferowane formy płatności to:

  • szybkie przelewy
  • płatność kartą
  • płatności międzynarodowe
  • płatności mobilne
  • PayPal

Prowizje (od 1,9% do 2,5%) i opłaty serwis pobiera przy wybieraniu środków z konta, a także opłatę aktywacyjną za założenie konta.

Zgromadzone środki można wypłacić w dowolnym momencie (realizacja do 3 dni) bez minimalnej kwoty wypłaty, jednakże 4 wypłaty w ciągu miesiąca są darmowe, a każda kolejna wynosi 2 zł. System daje również możliwość zwrotów, a także duży wybór banków.

Przelewy24

Systemy płatności w internecie Przelewy24

Przelewy24 – możliwości tego systemu płatności podnosi fakt, że jest to jedna ze spółek firmy DialCom24, która tworzy oprogramowania dla klientów biznesowych i indywidualnych. System oferuje przelewy z 32 banków.

Formy płatności możliwe w systemie:

  • przelewy
  • przekazy i karty płatnicze
  • płatności cykliczne
  • płatności mobilne przez telefon
  • płatności SMS premium
  • PayPal

Abonament wynosi 0 zł. Prowizja waha się od 1,9% do 2,5% w zależności od formy płatności. Stawki podlegają negocjacji. Dodatkowym kosztem jest rejestracja, która wynosi 1,50 zł.

Dostęp do środków jest nielimitowany i możliwa w każdej chwili, a realizacja wypłat trwa do 24 godzin. Kontrola środków dostępna jest w panelu administracyjnym z zestawieniem transakcji.

Payeezy

Systemy płatności w internecie Payeezy

Payeezy – ten system płatności w internecie oferuje najbardziej popularne formy płatności, czyli szybkie przelewy, e-portfele i karty płatnicze. Jest to nowy system, który dynamicznie się rozwija. Nie pobiera opłaty abonamentowej, a wysokość prowizji ustalana jest indywidualnie.

PayPal

Systemy płatności w internecie PayPal

PayPal – jest alternatywą dla innych form płatniczych, na przykład dla zwykłego przelewu bankowego. Płatność jest dokonywana przez klienta bezpośrednio z konta PayPal, które doładowywane jest środkami z rachunku bankowego lub z dodanej karty kredytowej lub debetowej. Założenie i zamknięcie konta jest bezpłatne.

Opłaty dla sprzedających są naliczane od otrzymanych płatności, a prowizje naliczane od miesięcznego obrotu sklepu. Oprócz tego PayPal nalicza prowizje z transakcji z karty kredytowej, przelewu międzynarodowego i innej waluty. Dysponowanie środkami jest dowolne, a ich kontrola jest dostępna na panelu administracyjnym razem z historią transakcji.

Podsumowanie

Niezależnie od tego, czy prowadzisz sprzedaż tradycyjną, czy sklep internetowy, wybór systemu płatności w sklepie jest ważną decyzją. Zanim zdecydujesz, warto pomyśleć o wadach i zaletach oferty, jaką oferuje nam operator usług płatniczych. Należy również wziąć pod uwagę nie tylko swój punkt widzenia, ale również klienta, czyli z jednej strony wybrany system płatności musi być opłacalny dla przedsiębiorcy (niskie prowizje, małe opłaty), ale też komfortowy dla klienta.

Jeżeli prowadzisz tradycyjny sklep, w którym korzystasz z terminala POS, a dodatkowo masz też sklep internetowy, warto wybrać takiego dostawcę usług płatniczych, który będzie mógł obsłużyć Twoje wszystkie płatności. Połączenie usług pozwoli Ci obniżyć koszty ich obsług, a co za tym idzie będzie to korzystniejsze dla firmy.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości
Onet. Mój Biznes + bonus

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

eBook:
Jak założyć własną firmę? w 2017 roku

Wszystkie aktualne informacje o zakładaniu własnej firmy zebrane w jednym miejscu!

zobacz więcej ›

Publikacja dostępna w formacie PDF

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.