8 korzyści płynących z inbound marketingu
Kluczowym celem inbound marketingu (po polsku nazywanego marketingiem przychodzącym) jest zdobywanie uwagi odbiorcy w sposób dyskretny, naturalnie wynikający z jego zachowań i potrzeb. Dzięki temu potencjalny klient nie czuje, żeby komunikacja danej marki była nachalna i próbowała mu przerwać jego działania, którym nadał własny rytm, ale ma wrażenie, że sam odnajduje przekazy marketingowe, które są dla niego w danym momencie najistotniejsze. To sprawia, że chętniej angażuje się w podejmowanie akcji, na której zależy marketerowi.
#1: Zwiększa świadomość marki i widoczność na rynku
Prowadzenie dobrze dopasowanych do grupy docelowej działań z zakresu inbound marketingu pozwala skutecznie zwiększać świadomość marki i widoczność na rynku. Dzieje się tak, gdy dostarczasz treści idealnie skrojone pod potrzeby i oczekiwania Twoich klientów i potencjalnych klientów. I wcale nie chodzi tu wyłącznie o wychwalanie pod niebiosa swojej oferty, ale o tworzenie contentu, który dotyka wszelkiej maści tematów, będących w centrum ich zainteresowania, ale wciąż w jakiś sposób kręcących się wokół Twojego produktu lub usługi.
Nie bój się publikować treści dotyczących cen, porównujących różne możliwości, przedstawiających alternatywne rozwiązania, a nawet omawiających wady Twoich produktów czy usług. Osoby będące Twoimi potencjalnymi klientami najpewniej takich właśnie informacji poszukują, zanim zdecydują się podjąć ostateczną decyzję zakupową. Generowanie nośnego i wartościowego contentu pozwoli Twojej witrynie znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania, ponieważ Google potraktuje ją jako wiarygodne źródło wiedzy. To z kolei zwiększa prawdopodobieństwo, że użytkownik trafi właśnie na Twoją stronę i podejmie pożądaną przez Ciebie akcje.
#2: Zwiększa zaufanie do Twojej marki
Z powyższej korzyści inbound marketingu wynika kolejna, czyli zwiększenie zaufania do marki. Stając się źródłem wartościowych informacji, zaczynasz być postrzegany jako autorytet. Śmiało można stwierdzić, że niejako przejmujesz kontrolę nad tym, jak będą przebiegały kolejne kroki podejmowane przez konsumentów, wyznaczasz kierunki ich działania. Wysokiej jakości treści pozwalają Ci budować w świadomości odbiorców ekspercką pozycję, dzięki czemu nie tylko wracają do Ciebie po wiedzę i z sukcesem finalizują kolejne transakcje, ale również chętnie dzielą się Twoim contentem, udostępniając go innym i stając się w pewnym sensie ambasadorami Twojej marki.
#3: Zmniejsza koszty pozyskania klienta
Kolejną istotną korzyścią płynącą ze stosowania inbound marketingu jest efekt koła zamachowego (flywheel effect), mającego przełożenie zwłaszcza na kontekst finansowy. Początkowa faza wprowadzania tej strategii nie należy do najłatwiejszych i wymaga sporych nakładów, jednak z czasem efekty konsekwentnie wprowadzanych działań nabierają takiego rozpędu, że inwestycja ma coraz wyższą stopę zwrotu, mimo że kolejne nakłady finansowe nie są na nią ponoszone. W rezultacie, każdego kolejnego klienta pozyskujesz za mniejsze pieniądze.
Koło zamachowe jest w tym przypadku synonimem ciągłego rozwoju, który wymusza podejmowanie działań charakteryzujących się cyrkularnością. Liniowe postrzeganie relacji z klientem zmienia się na szerszy obraz, uwzględniający całość. Identyfikacja głównych wskaźników rozwoju, które przyświecają Twojej firmie, mocnych stron przedsiębiorstwa oraz czynników potencjalnie zwiększających siłę tarcia sprawiają, że strategię inbound marketingu wdraża się o wiele prościej i taniej.
#4: Przyciąga ruch i generuje leady o wyższej jakości
Dobre przygotowanie się do wdrożenia strategii inbound marketingowej powinno zakładać stworzenie person, czyli archetypów klientów, które pomogą tworzyć odpowiednie treści i docierać do odpowiednich odbiorców, w odpowiednim momencie. Warto również zaprojektować szczegółową ścieżkę klienta (customer journey), by określić na których jej etapach serwować dany content. W ten sposób możliwe jest przyciągnięcie wartościowego ruchu, który będzie generował leady jak najwyższej jakości, skłonne do przekształcenia się w lojalnych klientów.
#5: Edukuje
Publikowanie bezstronnych, jak najbardziej wartościowych treści w mediach własnych pozwoli Ci również skutecznie edukować klientów (również tych potencjalnych), którzy coraz klarowniej będą w stanie określić swoje potrzeby i oczekiwania.
W dodatku, odbiorcy, którzy odnajdą wartość w bezpłatnych publikacjach na Twojej stronie czy w mediach społecznościowych, będą bardziej skłonni do pozostawienia swoich danych kontaktowych w zamian za materiały premium np. ebooki. Ich odpowiednie wyedukowanie sprawi również, że będą wiedzieli, jakie możliwości daje im Twoja marka. Dobrze “wykształceni” odbiorcy będą doskonałym fundamentem do pracy zespołu sprzedażowego.
#6: Inbound marketing jest dla małych i dużych firm
Kolejną zaletą inbound marketingu jest jego uniwersalność. Strategia ta idealnie nadaje się zarówno dla małych, jak i dużych przedsiębiorstw. Wiele działań – zwłaszcza w pierwszych fazach wdrażania marketingu przychodzącego – możesz wykonać sam, minimalnym nakładem pieniędzy i stosunkowo niewielkim wysiłkiem. W miarę rozwoju firmy stawiaj sobie coraz ambitniejsze cele, biorąc pod uwagę zasoby i czas, jakimi dysponujesz. Nie bój się też przekazywać pałeczki w ręce profesjonalistów od SEO i copywritingu, którzy wzniosą Twój inbound marketing na jeszcze wyższy poziom i sprawią, że zwrot z inwestycji będzie coraz wyższy.
#7: Bliższa współpraca działu marketingu ze sprzedażą
Jak już wspomnieliśmy, praca wykonana przy inboundzie przez dział marketingu doskonale przeciera szlaki dla działu sprzedaży. Im więcej efektów widzą obie strony, tym chętniej współpracują. To z kolei pozwala w jeszcze lepszym zrozumieniu każdego kolejnego klienta i w jeszcze skuteczniejszym zachęceniu go do wykonania konkretnej akcji. W ten sposób oba zespoły stają się coraz efektywniejsze w działaniu i mocno przykładają się do rosnących zwrotów z inwestycji ponoszonych na inbound marketing.
#8: Precyzyjne pomiary pokazują, co działa
Na koniec świetna wiadomość: działania z zakresu inbound marketingu można w bardzo prosty i klarowny sposób mierzyć. To sprawia, że na bieżąco jesteś w stanie monitorować ich skuteczność i zarządzać nimi. W dodatku, skłania do częstszego eksperymentowania, co pozwala nieustannie rozwijać się firmie i wyciągać wnioski na temat tego, co faktycznie działa i jest warte powtarzania oraz skalowania, a co lepiej zaniechać lub ponownie przeanalizować. Pomaga również w lepszym dostosowywaniu konkretnych treści do konkretnych odbiorców i serwowaniu ich im w odpowiednim czasie oraz miejscu.
Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomógł Ci szerzej spojrzeć na korzyści płynące z inbound marketingu i podjąć decyzję o wdrożeniu go w swojej firmie. Jeśli tak, to czas zacząć działać. Przyciągaj uwagę potencjalnych klientów, sprawiaj, że będą konwertowali i finalizowali swoje transakcje, a także nieustannie staraj się ich zachwycać jak najwyższym poziomem swoich treści. Trzymamy kciuki za wysokie zwroty z poniesionych na ten cel inwestycji – finansowych i czasowych iStrategy.pl.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: