Czym jest PR i dlaczego twoja firma go potrzebuje?

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-05  |  Średni czas czytania: 01:34
Artykuł reklamowy
PR bywa kojarzony jedynie ze światem mediów i marketingu. Czy słusznie? I czy rzetelna wiedza na ten temat może przynieść jakiś pożytek?
Czym jest PR i dlaczego twoja firma go potrzebuje?

Skrótowiec PR pochodzi od angielskiego sformułowania public relations – relacje publiczne. Nawet po rozszyfrowaniu, co kryje się za tymi literami, termin ten może się wydawać niejasny i bardzo pojemny. W potocznym rozumieniu PR oznacza budowanie dobrej reputacji osoby, marki, instytucji lub firmy. Pełna definicja, jest nieco szersza – profesjonaliści z istniejącego od 1955 r. Międzynarodowego Stowarzyszenia Relacji Publicznych (ang. International Public Relations Association, IPRA) nazywają PR-em „funkcję zarządzania o ciągłym i planowym charakterze, dzięki której organizacja pozyskuje i podtrzymuje zrozumienie, sympatię i poparcie, tych którymi jest obecnie zainteresowana lub może być zainteresowana w przyszłości (…) w celu maksymalnego dostosowania do nich swoich celów i działalności, aby osiągnąć (…) lepszą współpracę ze społeczeństwem oraz bardziej skutecznie realizować swoje interesy”. Spróbujmy przyjrzeć się bliżej tym definicjom i wyjaśnić, o co tu chodzi.

Public relations jako narzędzie marketingowe

Skojarzenie PR-u z marketingiem nie jest zupełnie nietrafione. Trzeba jednak pamiętać, że marketing to dziedzina szersza niż public relations. PR można nazwać narzędziem marketingowym, którego celem jest kreowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz jej produktów. Aby to osiągnąć, PR-owcy podejmują różnego typu działania (zależnie m.in. od branży i przyjętej strategii komunikacyjnej marki). Są to na przykład:

  • publicity – zwane też media relations, czyli współpraca z mediami i rozpowszechnianie za ich pośrednictwem niereklamowych informacji o działalności firmy. Obecnie takie działania opierają się na współpracy PR-owców i działu content marketingu. Copywriterzy tworzą treści, a PR-owcy zarządzają ich dystrybucją. Nie bez znaczenia jest też wiedza specjalistów od social mediów. Jak sprawnie łączyć te trzy różne dziedziny, pokazują twórcy obtk.pl/blog;
  • kreowanie tożsamości firmy – polega na tworzeniu dobrego wizerunku marki wśród pracowników i otoczenia firmy. Może przejawiać się m.in. przez organizowanie różnego rodzaju akcji, szkoleń i warsztatów;
  • śledzenie, jakie oczekiwania grupa docelowa firmy ma wobec jej działań, a także monitorowanie opinii.

Co daje firmie PR?

Dobrzy PR-owcy potrafią sprawić, że firma przestaje być anonimowa. Dzięki temu przedsiębiorcy zyskują to, co powinno być ich pierwszym celem – rozpoznawalność. Firma wychodzi z cienia innych przedstawicieli branży, a odbiorcy zaczynają wyrabiać sobie o niej dobre zdanie. Obiektywne, niereklamowe działania na rzecz PR (np. obecność kierownictwa firmy w wiarygodnych mediach czy artykuły eksperckie) powalają zbudować stałe zaufanie do marki. Można więc powiedzieć, że PR daje marce specyficzną „aurę”, dzięki której chcemy bliżej zainteresować się działalnością firmy. Po rozpoznawalności przedsiębiorstwo zyskuje sympatię i poparcie – dokładnie tak, jak w przytoczonej na początku definicji PR według IPRA.

Bez dobrego PR-u firma nie pójdzie do przodu. Zdobycie zaufania społecznego dla marki i wypracowanie pozytywnej opinii o niej to krok, którego nie sposób pominąć.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: