Opracuj chwytliwą i bezpieczną nazwę firmy
Krok 2 z 6

Opracuj chwytliwą i bezpieczną nazwę firmy

Ostatnia aktualizacja: 2016-08-16
Kluczową kwestią dla stworzenia dobrego wizerunku firmy jest wybranie jej unikalnej i zapamiętywalnej nazwy. Źle wybrana nazwa firmy może podkopać lub znacznie utrudnić budowanie jej pozytynego wizerunek. W tym kroku poradnika dowiesz się, dlaczego nazwa jest ważnym elementem wizerunku firmy oraz jak stworzyć chwytliwą nazwę dla firmy.

Dlaczego nazwa dla firmy jest ważna w budowaniu jej wizerunku?

Pierwsze wrażenie pozostawia w świadomości odbiorcy najtrwalszy ślad. Gdy jest pozytywne, firmie łatwiej je podtrzymać i utrwalać w kolejnych kontaktach. Zadaniem nazwy dla firmy, oprócz funkcji odróżniającej nasze produkty od innych, jest kształtowanie odczuć odbiorców tak, by były podstawą do budowania jednoznacznego wizerunku.

Jak nazwać firmę? Ciekawa nazwa dla firmy stanowi pierwszy przekaz, jaki kierowany jest w kierunku potencjalnych odbiorców, jest podstawowym i pierwszym elementem, z którym klienci identyfikują dany biznes.

To dzięki nazwie klient identyfikuje się z marką, szczególnie w pierwszej, zapoznawczej fazie. Dlatego też bardzo ważne jest, aby znaleźć nadać swojemu biznesowi dobrą nazwę.

Jaka powinna być chwytliwa nazwa dla firmy?

Nazwanie Twojej firmy powinno być przemyślaną decyzją. Lepiej na początku zainwestować swój czas i maksimum energii w stworzenie świetnej nazwy niż później, w toku już rozpoczętej działalności tę nazwę zmieniać, co pociągnie za sobą dodatkowe koszty, czas i energię.

Jak nazwać firmę? Chwytliwa nazwa dla firmy jest prosta – w przekazie, wymowie, pisowni i brzmieniu. W jaki sposób sprawdzić czy Twoja nazwa spełnia te warunki? Zrób test słuchawki. Wyobraź sobie, że wypowiadasz nazwę swojej firmy przez telefon – zastanów się czy osoba po drugiej stronie słuchawki będzie mogła bez kłopotu zrozumieć oraz zapisać tę nazwę, bez zbędnych tłumaczeń z Twojej strony. Kolejnym warunkiem, który spełnia dobra nazwa jest zwięzłość. Twoi klienci z większą łatwością zapamiętają krótką nazwę niż dłuższą.

W dzisiejszych czasach prowadzenie swojego biznesu bez posiadania własnej strony internetowej to jak iść na wojnę bez broni.

Ciekawa nazwa firmy budzi skojarzenia z branżą, w której działasz. Oczywiście, Twoja nazwa powinna wyróżniać się wśród konkurencji, na przykład, gdy otwierasz firmę budowlaną, lepiej unikaj w jej nazwie elementu „bud”, ponieważ jest to bardzo sztampowe rozwiązanie, stosowane przez większość firm działających w tej branży.

Nazwa Twojej firmy powinna wzbudzać wśród Twoich klientów i kontrahentów pozytywne skojarzenia. Przykładowo, uczucia takie może wzbudzić salon fryzjerski „Piękna fryzura” czy piekarnia „Chrupiące pieczywo”.

Koleją ważną kwestią jest sprawdzenie, czy dla Twojej nazwy istnieje wolna domena internetowa, najlepiej z końcówką .pl lub .com.

Marketing internetowy, którego skutecznym narzędziem jest własna strona internetowa, z pewnością wpłynie pozytywnie zarówno na wizerunek firmy, jak i na wielkość Twojej sprzedaży, a co za tym idzie, zysku.

Dobra nazwa dla firmy Cię nie może ograniczać. Co to znaczy? Oznacza to, że nie jest zbyt wąska, może sobą objąć szerszą gamę produktów i usług. Załóżmy, że zakładasz firmę, którą nazywasz po prostu „Sprzedaż laptopów”. Załóżmy, że Twoja firma dobrze prosperuje, i po jakimś czasie chcesz poszerzyć zakres swoich usług o ich naprawę. I co teraz? Będziesz musiał zmienić nazwę firmy. Dlatego właśnie czasami lepiej jest nadać jej „szerszą” nazwę.

Chwytliwa nazwa dla firmy nie zawiera skrótów i akronimów. Załóżmy, że nazwiesz swoją firmę „ABC”. Co taki skrót mówi o Twoim biznesie? Bez rozszyfrowania tego akronimu – dosłownie NIC.

Nazwa powinna być też sprawdzona pod kontem jej tłumaczenia na języki obce. Dlaczego? To co nie będzie śmieszne w języku polskim, w Hiszpanii czy Niemczech może wywołać dziwne lub śmieszne skojarzenia. Najlepszym przykładem takiej wpadki jest posunięcie firmy Ford, która jeden ze swoich modeli samochodów nazwała Ford Pinto. O ile w Stanach Zjednoczonych czy w Polsce nazwa ta nie wywołuje żadnych skojarzeń, o tyle w Brazylii słowo „pinto” oznacza męskie genitalia. Właśnie dlatego, jeżeli rozważasz rozszerzenie prowadzenia swojej działalności na skalę międzynarodową, sprawdź dokładnie znaczenie swojej nazwy w innych językach.

Kolejnym równie ważnym elementem jest sprawdzenie, czy wybrana przez Ciebie nazwa nie jest już zarejestrowana jako znak towarowy. Nazwy firm rejestrowane są w urzędach patentowych. Takie zarejestrowanie nazwy sprawia, że jest ona prawnie chroniona, i tylko jej właściciel ma prawo do jej wyłącznego używania. Jeżeli zaczniesz posługiwać się nazwą już zarejestrowaną to możesz narazić się na konsekwencje wypłacenia komuś odszkodowania za bezprawne korzystanie z jego nazwy, dlatego prawne aspekty nazywania firm są bardzo ważne.

W skrócie, chwytliwa nazwa dla firmy jest:

  • Prosta i krótka
  • Zapadająca w pamięć
  • Budzi pozytywne skojarzenia
  • Wyróżnia się wśród konkurencji
  • Ma wolną domenę internetową (najlepiej z końcówką .pl lub .com),
  • Jest łatwa w wymowie
  • Nie jest zbyt wąska
  • Nie zawiera skrótów i akronimów
  • Jest neutralna w języku obcym
  • Można ją zastrzec

Wymogi formalne rejestracji nazw dla firm

Jest jeszcze jedna bardzo ważna kwestia przy wybieraniu nazwy dla swojej firmy - trzeba sobie jasno powiedzieć o wymogach prawnych.

Na temat form prawnych tworzenia firmy przeczytasz tutaj:
Wybierz formę prawną działalności gospodarczej.

Należy wziąć pod uwagę, że każda forma prawna ma inne wymogi co do tworzenia nazw.

Tworzenie nazwy dla firmy – czy warto zlecić to zadanie profesjonalistom?

Jak widzisz, stworzenie dobrej nazwy dla firmy to nieprosta sprawa. Jeżeli postanowiłeś stworzyć nazwę Twojej firmy samodzielnie, musisz zarezerwować sobie dużo czasu na wymyślanie, analizy i weryfikację pomysłów oraz zadbać o to, żeby Twoja nazwa spełniała wszystkie wymogi formalne i prawne.

Jeżeli nie masz czasu lub pomysłu na stworzenie nazwy to jej zaprojektowanie możesz zlecić komuś, kto się na tym zna i robi to zawodowo. Jeśli ktoś zna się na rzeczy to otrzymasz kilka, ale za to przemyślanych i najlepszych propozycji popartych konkretną analizą. Sama nazwa firmy to nie wszystko, ważny jest kontekst jej użycia, osobowość marki, przeznaczenie, jakie ma prezentować wartości, dla jakiej grupy docelowej jest kierowana, czy nie ma wad prawnych, czy można ją zastrzec oraz konkretna idea, historia, która tą nazwę wspiera.

Dlatego warto jest zlecić stworzenie ciekawej nazwy dla firmy specjalistom. Nie dość, że zaoszczędzisz czas i energię, które poświęciłbyś na wymyślanie i analizę nazwy, to jeszcze uzyskasz nazwę, która nie jest zajęta przez inną firmę i możliwa do rejestracji.

Więcej o rejestracji nazwy firmy i ochronie prawnej marki przeczytasz tutaj:
Chroń stale markę i wizerunek Twojej firmy.

Błędy przy tworzeniu nazwy dla firmy, które mogą negatywnie wpłynąć na jej wizerunek

Jak nazwać firmę? Przede wszystkim - nie kopiuj nazw innych firm, nie staraj się również robić nazw podobnych, ponieważ najczęściej wychodzi to karykaturalnie (np. produkty z napisem Adidos czy Giorgio Armanti). To, co jest dobre dla konkurencji, nie zawsze będzie dobre dla Ciebie. Podobieństwo nazw może również nieść za sobą konsekwencje prawne, w tym odszkodowawcze względem właściciela takiej samej lub podobnej nazwy.

Jeźli nie umiesz to nie wymyślaj nazwy sam dla siebie - zapytaj o zdanie inne osoby, przyjaciół czy rodzinę. Weryfikuj opinie i wyciągaj wnioski. Jeżeli tworzymy coś samemu to często nie mamy do tego czegoś dystansu. Dlatego warto jest zasięgnąć opinii innych osób.

Nie śpiesz się - dokładnie przemyśl, jakie wartości musi nieść ze sobą nazwa Twojej firmy i z czym ma się kojarzyć. Odczekaj trochę i ponownie przeanalizuj wymyślone propozycje – pośpiech nie jest najlepszym doradcą, a pochopne wybranie nazwy dla firmy może narazić Cię na dodatkowe koszty jej ewentualnej zmiany.

Jeżeli chcesz działać poza rynkiem polskim sprawdź, co Twoja nazwa oznacza w innych językach oraz w jakim kontekście będzie używana.

Staraj się unikać rozbieżności pisowni i wymowy - może to znacznie utrudnić praktyczne wykorzystywanie nazwy np. podanie jej przez telefon.

Nie komplikuj - nazwa ma budować wyjątkowe skojarzenia, ale nie mogą być to zbyt abstrakcyjne i skomplikowane skojarzenia, tak by za każdym razem tłumaczyć klientowi, o co nam chodziło.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.