Jak dobrze wypaść na spotkaniu biznesowym?

Ostatnia aktualizacja: 2019-08-22  |  Średni czas czytania: 03:34
Artykuł reklamowy
Spotkanie biznesowe, do którego współcześnie często zalicza się także rozmowę o pracę, okazuje się twardym orzechem do zgryzienia dla niejednego mężczyzny. Nie tylko jeśli chodzi o wymagające negocjacje, stres czy wykazanie się ponadprzeciętną wiedzą, talentem lub demagogią – także w przypadku wyglądu. Jak dobrze wypaść na spotkaniu biznesowym? Oto kilka wartościowych rad.
Jak dobrze wypaść na spotkaniu biznesowym?

Dress code, czyli zrób dobre pierwsze wrażenie!

W biznesie często ocenia się książkę po okładce, dlatego pierwsze wrażenie musi być jak najlepsze. Warto więc dostosować się do dress code'u panującego w miejscu, do którego przychodzisz na rozmowę biznesową lub do osoby, którą na taką rozmowę zapraszasz.

W wielkiej firmie zajmującej się doradztwem finansowym na pewno spotkasz przedstawicieli ubranych właśnie w strój biznesowy, czyli tzw. semi-formal, na który składa się biała (lub po prostu jasna) koszula, garnitur i dopasowany krawat. Jest to strój mniej oficjalny w stosunku do wieczorowego fraku czy smokingu, jednak noszący wszelkie znamiona elegancji i dobrego smaku.

Niektórzy, zwłaszcza osoby zajmujące się finansami, korzystają z tzw. power suit, czyli garnituru w prążki, mającego za zadanie podnosić prestiż właściciela i dodawać mu charyzmy. Spopularyzowali go bankierzy z Wall Street i można go zobaczyć w każdym filmie na temat rekinów biznesu – choćby w „Wilku z Wall Street”. Ważne jednak, jak Ty się w nim czujesz – to czy power suit faktycznie da Ci trochę poweru zależy od tego, czy czujesz się w nim swobodnie.

W agencji marketingowej czy startupowym zespole IT często rezygnuje się ze stroju biznesowego na rzecz mniej oficjalnego ale wciąż eleganckiego stylu business casual. To w zasadzie nieoficjalna kompozycja, składająca się najczęściej z dżinsów i koszuli, do której dołączana jest sportowa marynarka lub rozpinany sweter z wycięciem a także skórzane półbuty.

Warto cały czas pamiętać, że przychodząc na rozmowę o pracę, spotkanie biznesowe lub zapraszając kogoś do swojej firmy, strój biznesowy za każdym razem będzie optymalnym wyborem. Chyba że Twój rozmówca wyraźnie zaznacza, że w jego firmie nie obowiązuje dress code – wówczas warto skupić się na business casual.

Uczesanie i higiena

To chyba bardziej podstawowa zasada niż w przypadku dress code'u. Kto będzie traktował poważnie człowieka, który na rozmowę na temat relacji handlowych czy finansowania działalności przychodzi z rozburzoną, poranną fryzurą i niechlujnym zarostem? Nikt. Dlatego estetyczne uczesanie i zadbany zarost są jednymi z podstawowych zasad zarówno dobrego wychowania jak i higieny osobistej.

Także sama czystość stroju jest niezwykle istotna. Garnitur, który dawno nie widział pralni, nie jest najlepszym wyborem na żadne spotkanie – nawet te prywatne. Niewypastowane buty mogą ujść uwadze rozmówcy, ale czy rzeczywiście warto mu pokazać, że jesteś na tyle leniwy, by nie zadbać o swoje obuwie? A co jeśli pomyśli, że skoro nie dbasz o takie detale stroju, w pracy też będziesz je pomijać lub wypełniać obowiązki bez potrzebnego zaangażowania i dopięcia wszystkiego na ostatni guzik?

Dodatki? Pokaż swój zegarek, a powiemy Ci jakim biznesmenem jesteś!

Jaki dodatek wybrać na rozmowę biznesową? Bezsprzecznie zegarek! Nie tylko wskaże poprawny czas, ale też zaznaczy Twój status, który jest niebywałym atutem podczas ważnej rozmowy. Czy wiesz, z kim chcą współpracować ludzie sukcesu? Z innymi ludźmi sukcesu! A człowiek sukcesu nie będzie miał tandetnego zegarka z bazaru, bo będzie go stać na to, aby pokazać, że może więcej. A więcej mogą ci, którzy wybierają wartościowe zegarki, takie jak choćby amerykańskie zegarki Bulova.

To jedna z najpopularniejszych światowych marek, która funkcjonuje od końca XIX wieku. Doskonałe projekty, pozwalające na stworzenie wyjątkowo eleganckich zegarków, a także wydajne i niezawodne mechanizmy, stały się wizytówką marki, dzięki czemu liczne modele wylądowały na ręce niejednego człowieka biznesu. Także pochodzenie marki dobrze o niej świadczy – amerykańskie modele często znajdują nabywców właśnie wśród osób, które skutecznie zajmują się finansami.

Jak się zachowywać na spotkaniu biznesowym?

Nawet najdoskonalszy ubiór, uczesanie a nawet drogi zegarek nie pomogą, jeśli przychodząc na ważne spotkanie nie przestrzegasz etykiety. Już na początku trzeba wiedzieć, że podczas przyjścia naszego rozmówcy należy wstać, o czym współcześnie wielu zapomina. To przede wszystkim znak szacunku dla naszego rozmówcy.

Po drugie – powitalny uścisk ręki musi być zdecydowany i silny, ale nie na tyle, by połamać drugiej osobie palce. To osoba witająca pierwsza wyciąga dłoń, dlatego warto pamiętać, że zapraszając kogoś na rozmowę, należy wyciągnąć dłoń najpierw. Niektórzy podają rękę w formie tzw. martwego śledzia, czyli wiotką, zwisającą dłoń przypominającą martwą rybę, co nie jest dla ani przyjemne ani pasujące do kogoś, kto chciałby przeprowadzać rozmowę biznesową. W dodatku to widoczny sygnał uległości – a czy przy negocjacjach chciałbyś od razu postawić się w roli tego uległego?

Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą

Podczas samej rozmowy warto też abyś pamiętał o patrzeniu w oczy rozmówcy i reagowaniu na to, co mówi – kiwanie głową, potakiwanie, kontakt wzrokowy świadczą o Twojej uwadze i całkowitym poświęceniu się dialogowi. Musisz jednak uważać, żeby nie przesadzić – nadmierne potakiwanie może wreszcie zacząć przeszkadzać rozmówcy, a przesadnie długi kontakt wzrokowy sprawić, że zacznie czuć się nieswojo. Warto więc co jakiś czas zerkać w notatki, by nie przytłaczać nadmiernie osoby, której słuchasz.

Nie należy z kolei spoglądać na telefon, zegarek czy w ekran komputera bardziej niż jest to potrzebne – rozmawiasz przecież z Twoim rozmówcą, a nie z komputerem. Nie dość, zostanie to odebrane jako sygnał o wyraźnym znudzeniu rozmową, to jeszcze może rzeczywiście odciągnąć Twoją uwagę. Niejeden biznes upadł przez pominięcie jakiegoś ważnego szczegółu!

Przygotuj się na każdą ewentualność

Każde spotkanie biznesowe wiąże się z przedstawianiem pewnych treści – danych, wzorów umów czy choćby materiałów reklamowych. Bardzo często coś staje temu na przeszkodzie – prezentacja nagle przestaje działać, pendrive gubi się, a ulotki zostały w biurze. Warto wtedy pokazać, że jesteś zabezpieczonym na każdą okazję. Ulotki miej zapisane w formacie PDF – zarówno w chmurze w sieci jak i na własnym komputerze/telefonie.

Podobnie z prezentacją, która poza tym, że zapisana na nośniku, powinna znajdować się na internetowym dysku i to nie tylko w formatach odpowiadających prezentacjom, takim jak .ppt czy .pptx, ale też PDF, które są możliwe do uruchomienia na każdym urządzeniu. Dane znajdujące się w smartfonie z kolei zabezpieczą przed fiaskiem spotkania w związku z awarią laptopa. Takie przygotowanie pokaże, że warto robić z Tobą interesy – jesteś przezorny i gotowy na każdą okoliczność.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: