Jak działa e-faktura? Biznesowe udogodnienie
1. Czym jest e-faktura? Główne zalety wystawiania faktur elektronicznych
2. Jak działa wystawianie faktur elektronicznych?
3. Co musisz wiedzieć na temat faktur ustrukturyzowanych?
4. Jak korzystać z KSeF?
Wdrożona w procedury przedsiębiorstwa e-faktura jest w stanie uprościć wiele procedur, jeśli zaś firma korzysta z faktur wystawionych przez intuicyjny program do faktur, całość nie zajmie zbyt wiele czasu.
Czym jest e-faktura? Główne zalety wystawiania faktur elektronicznych
E-faktura jest po prostu elektronicznym odpowiednikiem tradycyjnej faktury papierowej. Dokument wystawia się i przechowuje w formie elektronicznej, który jest transmitowany między firmami za pomocą różnych technologii internetowych. Wystawianie i otrzymywanie faktur elektronicznych odbywa się w sposób automatyczny. W przeciwieństwie do faktur papierowych, proces generowania, wysyłania i odbierania e-faktur jest w pełni zintegrowany z systemami informatycznymi firm.
Główne zalety, jakie mają elektroniczne faktury, to:
- szybkość i Skuteczność - e-faktury są dostarczane w czasie rzeczywistym, eliminując czas potrzebny na dostarczenie tradycyjnej faktury pocztą,
- oszczędności - związane przede wszystkim z redukcją kosztów drukowania, opakowania i wysyłki faktur papierowych,
- eliminacja pomyłek - faktury elektroniczne eliminują ryzyko ludzkich błędów, co prowadzi do większej precyzji i dokładności danych,
- wpisanie się w nurt eko - eliminacja papieru przyczynia się do ochrony środowiska, zmniejszając emisję dwutlenku węgla.
- łatwiejsze płatności - e-faktury, dzięki integracji z systemami płatności online, ułatwiają dokonywanie płatności dotyczących poszczególnych faktur.
Korzyści te obejmują także faktury korygujące.
Jak działa wystawianie faktur elektronicznych?
Proces fakturowania z wykorzystaniem stworzonego w tym celu oprogramowania jest bardzo intuicyjny. Po wejściu w odpowiednią opcję wystarczy wprowadzić potrzebne dane, a więc:
- datę wystawienia faktury,
- numer faktury, dzięki któremu można ją jednoznacznie zidentyfikować,
- dane podatnika i nabywcy towarów lub usług,
- numer NIP,
- datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, jeśli jest inna niż data wystawienia faktury,
- nazwę i rodzaj towaru lub usług, a także ich liczbę lub miarę,
- cenę jednostkową towaru lub usług netto,
- kwoty rabatów, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,
- wartość sprzedaży netto,
- stawkę podatku,
- sumy wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku,
- kwotę podatku od sprzedaży netto,
- kwotę należności ogółem.
Dzięki programowi do wystawiania faktur na podstawie podanych danych dokument generuje się w zasadzie automatycznie.
Co musisz wiedzieć na temat faktur ustrukturyzowanych?
Bardzo ważną informacją dla wszystkich przedsiębiorców jest fakt, że od 2024 roku obowiązkowe będzie korzystanie z KSeF. Co to jest KSeF? Krajowy System e-Faktur - bo o nim właśnie mowa - umożliwia wystawianie drogą elektroniczną faktur, w tym faktur ustrukturyzowanych.
Czym jest faktura ustrukturyzowana? To po prostu faktura elektroniczna, która ma ściśle ustalony format XML, zamiast dość popularnego formatu PDF. Jest ona wystawiana i otrzymywana poprzez program komputerowy zintegrowany z systemem teleinformatycznym Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Po zakończeniu sprzedaży podatnik łączy się z systemem, rejestrując dokument i nadając jej numer. Faktury ustrukturyzowanej nie będzie trzeba wysyłać do nabywcy. Po nadaniu jej danych identyfikujących (unikalnego numeru faktury w systemie KSeF) możliwe jest logowanie do niej, pobranie i korzystanie.
Na chwilę obecną można korzystać z faktur ustrukturyzowanych jako jednej z trzech dopuszczalnych form dokumentowania transakcji. W 2024 roku Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy dla wszystkich płatników VAT.
Jak korzystać z KSeF?
Dla kogo KSeF jest przeznaczony? W pierwszej kolejności ten obowiązek będzie spoczywał na podatnikach VAT mających swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności dla celów VAT na terenie Polski. Z kolei podatnicy zwolnieni z VAT będą musieli korzystać KSeF nieco później, bo od 1 stycznia 2025 r.
Po udanej autoryzacji i uwierzytelnieniu, użytkownik ma możliwość zalogowania się do systemu KSeF. Po zalogowaniu, każda osoba ma dostęp do funkcji systemu zgodnie z jej przyznanymi uprawnieniami. Oznacza to, że użytkownik może przeglądać, tworzyć oraz odbierać faktury ustrukturyzowane w zależności od swoich pełnomocnictw.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: