Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Jak skutecznie chronić nazwę firmy?

Ostatnia aktualizacja: 2016-02-06
Jak skutecznie chronić nazwę firmy
Bezpieczna nazwa dla firmy pozwoli Ci bez problemu zarejestrować firmę, zastrzec nazwę jako znak towarowy, oraz ułatwi egzekwowanie swoich praw w przypadku, gdy konkurencja będzie chciała Ci zaszkodzić. Dowiedz się, na czym polega tworzenie nazw firm i na jakie aspekty szczególnie warto zwracać uwagę w tym procesie.

Sens nazwy dla firmy

Sens nazwy dla firmy ma wielkie znaczenie ze względu na to, jak dany biznes ma być postrzegany przez potencjalnego klienta. W obrocie gospodarczym istnieje wiele przedsiębiorstw, których nazwy nie przekazują niczego, co by wskazywało na przedmiot działalności firmy. Mało tego, niekiedy wprowadzają odbiorcę w błąd.

Bezpieczna nazwa dla firmy, która w wyraźny sposób nawiązywać będzie do prowadzonego interesu, może być solidną podstawą przy budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa. Aby stworzyć odpowiednią nazwę firmy, warto zapoznać się z poniższymi zasadami.

Prosta, krótka i dopasowana nazwa firmy

Prosta nazwa firmy będzie oddziaływać na świadomość większego grona odbiorców. Prosta nazwa niesie tę jeszcze zaletę, że wyrażenie łatwe w wymowie, łatwiej zrozumieć odbiorcy (przedstawiając firmę telefonicznie). Co więcej, jeżeli fonetyczna wymowa nazwy firmy będzie taka sama jak zapis graficzny, nikt nie będzie miał problemów z jej poprawnym odczytaniem przy pierwszym kontakcie.

Potencjalny klient łatwej znajdzie naszą firmę, jeżeli jej oznaczenie bezpośrednio wskazywać będzie na rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, jej charakter oraz ofertę. Przy tworzeniu nazw dla firm musimy dokonać analizy swojej działalności gospodarczej oraz stworzyć profil klienta docelowego. Analiza prowadzonej działalności gospodarczej pozwoli nam określić wartości, którymi kieruje się firma, produkty i usługi, jakie są w ofercie oraz te cechy, które wyróżniają nasze przedsiębiorstwo na tle konkurencji. Dzięki tej wiedzy możemy zbudować odpowiednią nazwę firmy, która jednoznacznie nawiązywać będzie do wspomnianych kwestii.

Kolejnym aspektem, który należy zbadać, jest profil klienta docelowego. Pamiętajmy, że tworzona nazwa ma przede wszystkim odpowiadać naszym klientom właśnie. Sprecyzujmy, czym kieruje się konsument w naszym sektorze i całej branży. Poznając upodobania naszych kontrahentów, ich możliwości finansowe, wiek czy wykształcenie będziemy w stanie nazwę, która przemówi do podświadomości każdego zainteresowanego naszą ofertą. Skąd potrzeba tworzenia nazw firm dopasowanych do rodzaju działalności? Nazwa firmy jest swego rodzaju ogniwem łączącym przedsiębiorstwo z konsumentami, które z jednej strony powinno nawiązywać do prowadzonej działalności, z drugiej zaś odpowiadać kontrahentom i zachęcać ich do interakcji.

Krótka nazwa firmy jest znacznie skuteczniejsza od złożonej i długiej, w głównej mierze przez możliwości mózgu człowieka. Ludzie łatwiej i szybciej zapamiętują krótkie, charakterystyczne hasła – pozostają one w pamięci na dłużej. Dodatkową zaletą jest estetyczny wygląd struktury danych firmy na pieczątkach, plakatach etc.

Niepowtarzalność oznaczenia przedsiębiorstwa

Oznaczenie działalności gospodarczej powinno być unikatowe. Wyjątkowość ta powinna wynikać z braku podobieństwa do nazw istniejących już w danej branży. Zadanie to może okazać się trudne ze względu na mnogość firm w obrocie gospodarczym. Jeżeli jednak chcesz, by Twoja nazwa firmy była bezpieczna, to całemu procesowi powinien towarzyszyć również etap weryfikacji unikalności oznaczenia. Warto w tym celu przejrzeć Internet, bazy zarejestrowanych znaków towarowych, katalogi firm itp. Dzięki takim działaniom uchronimy się być może przed oskarżeniami o naruszenie praw własności intelektualnych osób trzecich w przyszłości. Oryginalna nazwa firmy ma jeszcze jedną zaletę – wysoki stopień wyróżniający. Na rynku istnieje wiele przedsiębiorstw o profilu podobnym do naszego. Oryginalna nazwa firmy pozwoli nam się z tego tłumu wyróżnić, co jest bardzo istotne, zwłaszcza na początku działania firmy.

Bezpieczeństwo prawne nazwy firmy

Prawo polskie reguluje tworzenie nazw firm i narzuca twórcom pewne podstawowe zasady określające warunki, jakie powinna spełniać każda nazwa firmy. Ciekawostką jest, że w wykładni naszego prawa słowo „nazwa” jest tożsame ze słowem „firma”. Aby nazwa firmy była bezpieczna, należy stosować się do wszystkich przepisów dotyczących nazw firm. Jedną z cech, jest wspomniana w poprzednim akapicie niepowtarzalność nazwy firmy. Pod aspektem prawnym jesteśmy zobligowani do przestrzegania tej zasady, a jej niespełnienie może skutkować odmową zarejestrowania firmy. Nie zarejestruje się również firmy, której oznaczenie będzie wyrazem zbyt ogólnym i powszechnie używanym.

Bezpieczna nazwa dla firmy nie może godzić w prawa osób trzecich, głosić mowy nienawiści oraz godzić w godność osób trzecich. Problemem może się okazać na przykład zarejestrowanie firmy, której nazwa jest szeroko rozumiana jako wulgaryzm. Nazwa przedsiębiorstwa nie może również wprowadzać klientów w błąd, analogicznie do zasady dopasowania nazwy. Przestrzeganie powyższych zasad pozwoli zainteresowanym zastrzec stworzone oznaczenie jako znak towarowy, co znacznie zwiększy bezpieczeństwo nazwy firmy na rynku, a w razie naruszenia ułatwi egzekwowanie swoich praw.

Na tworzenie odpowiednich nazw firm duży wpływ ma również forma organizacyjno-prawna prowadzonej działalności. Jeżeli prowadzimy jednoosobową działalność gospodarczą lub spółkę cywilną zastosowanie będą miały przepisy dotyczące nazw z kodeksu cywilnego. Jeżeli zaś firma jest którąkolwiek z pozostałych spółek, wówczas zastosowanie mają regulacje prawa spółek handlowych. Odpowiednia nazwa dla firmy w każdej formie organizacyjno-prawnej powinna zawierać konkretne elementy (obligatoryjne oraz dodatkowe) i strukturę.

Poprawność językowa

Przy tworzeniu nazw firm należy przestrzegać zasad poprawnej polszczyzny – oczywiście, jeżeli mówimy o polskich nazwach. Wszelkiego rodzaju błędy ortograficzne czy składniowe, są bardzo niekorzystnie widziane przez konsumentów. Niekiedy, w intencji twórcy jest zbudowanie nazwy z lapsusem. Specjalnie wprowadza się jakiś błąd, jednak lepiej wystrzegać się tego rodzaju działań, ponieważ firma o takim oznaczeniu może być postrzegana jako nieprofesjonalna, niechlujna i nierzetelna. Bezpieczna nazwa firmy powinna być klarowna nie tylko znaczeniowo, ale i językowo.

Niektóre nazwy firm pochodzą z obcego języka. Jeżeli decydujemy się już na obce brzmienie oznaczenia, to zadbajmy by była zrozumiała przede wszystkim dla klientów docelowych. Niezależnie od pochodzenia musimy dokonać analizy jeszcze jednego aspektu – czy słowo nie oznacza czegoś niepożądanego w obcym języku. Przy planach wejścia w przyszłości na obcy rynek sprawdźmy, czy nazwa naszej firmy nie brzmi dwuznacznie ze względu na język państwa, na którego rynek chcemy wejść. Zdarza się, że nie mamy określonych kierunków, nieznane są wszystkie przyszłe rynki docelowe. Wówczas, dobrze jest zweryfikować znaczenie oznaczenia w przynajmniej kilku, najpopularniejszych językach świata.

Solidnie przygotowana, bezpieczna nazwa dla firmy pozwala prowadzić biznes, bez obawy o legalność, odpowiednią semantykę i skuteczność przekazu. Biznesowi zawsze towarzyszy ryzyko i stres, jednak działania zabezpieczające nazwę naszej firmy pozwolą znacznie ograniczyć te negatywne strony biznesu. Lepiej zapobiegać, zamiast leczyć – warto więc pamiętać o opisywanych aspektach, by prowadzić interesy z przyjemnością.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.