Jak mierzyć content marketing?
Czym jest KPI?
W przypadku pomiaru efektywności działań marketingowych należy posłużyć się kluczowymi wskaźnikami efektywności (ang. Key Performance Indicators – KPI), czyli określonymi przed rozpoczęciem kampanii celami działań. Warto potraktować KPI jak przyjaciół, ponieważ dostarczają one cennej wiedzy na temat działań content marketingowych.
Jak zmierzyć zasięg treści?
Większość blogerów oferujących współpracę oraz serwisów, które umożliwiają publikację treści z zewnątrz, przedstawia liczbę unikalnych użytkowników (UU) i odsłon (dane są rejestrowane bezpłatnie na Google Analytics -> Odbiorcy -> Przegląd), również w czasie rzeczywistym (Google Analytics -> Czas rzeczywisty -> Przegląd).
Jest to podstawowy wskaźnik pozwalający na sprawdzenie ilości odbiorców konkretnej strony internetowej. Dodatkowo, jeżeli jest to serwis z poradnikowym contentem lub po prostu blog, można łatwo sprawdzić, jakie tematy cieszą się największym zainteresowaniem.
Istotnym wskaźnikiem efektywności w content marketingu jest także czas spędzony na danej stronie internetowej. Należy potraktować go poważnie, ponieważ sytuacja, w której serwis wykazuje 12 000 unikalnych użytkowników, przy czym spędzają oni średnio na stronie 20 sekund, oznacza, że content nie jest zbyt angażujący. Możliwe, że użytkownicy skanują treść jedynie po nagłówkach i po kilkunastu sekundach opuszczają stronę, nie znajdując dla siebie wartościowych treści. Do monitorowania średniego czasu trwania sesji również służy Google Analytics.
Zaangażowanie odbiorców
Cenną informacją zwrotną jest liczba komentarzy (zwłaszcza w mediach społecznościowych), które wskazują na zaangażowanie odbiorców. Pozytywne komentarze dają energii do działania. Z wpisów z konstruktywną krytyką należy wyciągnąć wnioski i jeżeli to możliwe – bardziej dostosować treści do odbiorców, którzy potrafią być cennymi doradcami. A skoro komentują content, to również go udostępniają. Ilość share’ów jest wskazówką, które treści dobrze się „klikają” i są na tyle angażujące i przydatne, że warto je udostępniać.
Monitorowanie społeczności
Dotąd zajmowaliśmy się wskaźnikami dotyczącymi odsłon, czasu spędzanego w serwisie przez użytkowników, komentarzy czy udostępnień. Warto również pochylić się nad monitorowaniem:
- osób obserwujących/subskrybentów/fanów – w przypadku mediów społecznościowych,
- abonentów – gdy oferujemy płatny content,
- odbiorców newslettera, jeżeli takowy rozsyłamy.
Społeczność jest w końcu bardzo ważnym elementem w całej strategii content marketingowej. Można wpłynąć na jej zaangażowanie poprzez proste komunikaty typu „zostaw komentarz” na blogu, „daj znać, co o tym sądzisz” na Facebooku czy „subskrybuj kanał” na YouTubie.
Warto również kontrolować wzrost, np. poprzez odwiedziny witryny z ruchu bezpłatnego (bez płatnych reklam) i porównane z poprzednim miesiącem/kwartałem lub z wartością, jaką odnotowano przed rozpoczęciem działań content marketingowych. Wzrost można także porównać we wszystkich konkretnych obszarach omawianych w artykule.
Jeżeli ciągle masz wątpliwości, czy rozpocząć kampanię content marketingową – możesz porozmawiać z profesjonalną firmą oferującą wsparcie w zakresie opracowywania i dystrybucji treści zoptymalizowanych pod kątem SEO np. Marketing Match.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: