Jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą używaną?
Potrzeby konsumentów zmieniają się wraz z rozwojem rynku. Dziś cenią sobie oni możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, która wiąże się z wygodą i oszczędnością czasu. Oferując swoje towary w sieci, wychodzisz im więc naprzeciw, przy okazji redukując koszty prowadzenia działalności. Zarządzanie sklepem internetowym nie wymaga od Ciebie bowiem najmowania lokalu czy opłacania mediów.
Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby połączyć prowadzenie stacjonarnego second-handu z obsługą zamówień online. W ten sposób zdecydowanie poszerzysz swoje zasięgi i dotrzesz do zupełnie nowych odbiorców. Pozwoli Ci to zbudować sobie na rynku znaczącą przewagę konkurencyjną.
Gdzie sprzedawać odzież używaną?
Prowadzenie sprzedaży w Internecie to pojęcie niejednoznaczne. Swoje towary możesz bowiem oferować w wielu różnych kanałach. W przypadku odzieży używanej szczególną uwagę warto zwrócić na następujące rozwiązania:
Własny sklep internetowy z odzieżą używaną
E-sklep to pierwszy pomysł, jaki przychodzi do głowy w zakresie sprzedaży internetowej. Gwarantuje Ci on pełną niezależność i umożliwia rozwój marki pod własną domeną. Nie musisz z nikim dzielić się swoimi zyskami ani przejmować się ograniczeniami w zakresie prowadzonych działań marketingowych. Uruchamiając własną witrynę z odzieżą używaną, zbudujesz też lojalną społeczność wokół swojego sklepu.
W pierwszej chwili może Ci się wydawać, że otwarcie własnego sklepu internetowego z używanymi ubraniami wymaga sporych nakładów finansowych i bogatego zaplecza technicznego. Rzeczywistość wygląda jednak zupełnie inaczej. Dzięki dobrej platformie e-commerce możesz szybko i wygodnie uruchomić witrynę sprzedażową, nie posiadając ani specjalistycznych umiejętności, ani dużego kapitału na start. Wystarczy, że skorzystasz z prostego w obsłudze kreatora i zintegrujesz stronę z niezbędnymi rozszerzeniami (np. bramkami płatności, usługami kurierskimi, hurtowniami czy dodatkowymi kanałami sprzedaży). W taki sposób działa między innymi popularny Sky-Shop.
Platformy sprzedażowe
Prowadzenie sprzedaży w różnego rodzaju marketplace'ach to doskonały sposób na powiększenie grona potencjalnych klientów. Z takich serwisów jak Allegro czy eBay korzystają miliony osób w całej Polsce, co daje Ci ogromne możliwości handlowe. Platformy tego typu gwarantują również dostęp do zaawansowanych narzędzi marketingowych, ułatwiających budowę przewagi konkurencyjnej i docieranie do wybranej grupy docelowej.
Minusem korzystania z marketplace'ów jest konieczność odprowadzania różnego rodzaju prowizji, które pomniejszają Twoje zyski. Prowadząc działania w tych kanałach, musisz się również liczyć z występowaniem wojen cenowych, ograniczających swobodę w zakresie narzucanych na produkty marż. Warto pamiętać także o tym, że wizerunek platform zakupowych zawsze będzie odciągał uwagę od Twojej marki, co zdecydowanie utrudni Ci budowę rozpoznawalności na rynku.
Biorąc pod uwagę powyższe wady marketplace'ów, warto stosować strategię wielokanałową. Łącząc działania sprzedażowe w swoim sklepie internetowym z aktywnością w innych serwisach, z jednej strony umożliwisz sobie kreowanie silnej marki, a z drugiej zadbasz o ciągły napływ klientów.
Media społecznościowe
Sprzedając odzież używaną, możesz zrobić doskonały użytek z mediów społecznościowych. Idealnie nadają się one do promowania asortymentu tego typu. Wykorzystasz w tym celu między innymi funkcję sklepu na Facebooku czy sklepu na Instagramie. Pozwoli Ci ona oznaczać konkretne produkty w postach i relacjach, dzięki czemu zainteresowani nimi odbiorcy będą trafiali prosto do Twojej witryny, gdzie sfinalizują transakcję.
Na tę chwilę w Polsce sklep na Facebooku i sklep na Instagramie nie pozwalają na bezpośrednią sprzedaż w serwisie, ale za granicą jest to możliwe. Należy więc spodziewać się, że takie udogodnienie zostanie w końcu wprowadzone także w naszym kraju.
Jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą używaną?
Założenie własnego sklepu z używanymi ubraniami nie powinno Ci sprawić większych problemów. Wystarczy, że będziesz postępować według poniższych kroków:
Zarejestruj firmę
Na samym początku warto założyć własną firmę, która zapewni Ci swobodę działania na rynku. Większość początkujących przedsiębiorców stawia na jednoosobową działalność gospodarczą, której rejestracja jest bezpłatna i wyjątkowo prosta. Do ciekawych rozwiązań należy także spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jej założenie wymaga jednak przynajmniej dwóch osób.
Prowadząc sprzedaż odzieży używanej, możesz też zdecydować się na działalność nierejestrowaną. Unikniesz dzięki niej konieczności opłacania na przykład składek ZUS, ale stracisz też możliwość odliczania kosztów od podatku. Co zaś najważniejsze, będzie obowiązywał Cię limit przychodów, wynoszący połowę minimalnego wynagrodzenia krajowego. Jest to zatem dobre rozwiązanie dla osób, które chcą tylko przetestować swój pomysł na biznes.
Wybierz PKD dla sklepu z odzieżą używaną
Każda działalność gospodarcza w Polsce musi zostać sklasyfikowana zgodnie z PKD. W tym celu podczas rejestracji firmy należy wybrać kody odpowiadające profilowi przedsiębiorstwa. W przypadku sklepu internetowego z używaną odzieżą warto pamiętać o następujących numerach:
- 47.91.Z - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet.
- 47.71.Z - sprzedaż detaliczna odzieży prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
- 47.79.Z - sprzedaż detaliczna artykułów używanych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
Skonfiguruj swój sklep
O możliwościach, jakie dają nowoczesne platformy e-commerce, wspominaliśmy już wcześniej. Jeśli chcesz ułatwić sobie założenie sklepu z odzieżą używaną, najlepiej zrobisz, wykorzystując oprogramowanie SaaS (Software as a Service). Zapewni Ci ono dostęp do gotowych rozwiązań, pozwalających na samodzielne uruchomienie i prowadzenie witryny sprzedażowej.
Dzięki dobremu narzędziu tego typu, z łatwością przejdziesz przez kolejne etapy zakładania sklepu z odzieżą używaną:
- Rejestracja konta na wybranej platformie.
- Wprowadzenie niezbędnych danych na temat firmy.
- Dodanie domeny sklepu internetowego.
- Ustawienie form płatności i dostawy.
- Wprowadzenie regulaminu sklepu i polityki prywatności.
- Instalacja certyfikatu SSL.
- Konfiguracja wyglądu sklepu za pomocą intuicyjnego kreatora.
- Wprowadzenie produktów na stronę.
- Dobór działań marketingowych i promocja sklepu.
Na co zwrócić uwagę, prowadząc sklep internetowy z odzieżą używaną?
Uruchomienie sklepu internetowego to dopiero pierwszy krok do podboju rynku odzieży używanej. Aby zapewnić sobie sukces w tej branży, musisz dostosować do niej swoje działania w sieci. W tym celu zwróć szczególną uwagę na następujące aspekty:
Odpowiednie funkcje sklepu internetowego
Wybierając oprogramowanie sklepowe, upewnij się, że wyposażone jest ono w funkcje niezbędne z punktu widzenia branży fashion. Mowa o takich udogodnieniach jak między innymi:
- wygodne filtrowanie,
- przechowalnia produktów,
- możliwość prezentacji detali ubrań,
- integracja z Instagramem.
Dzięki takim funkcjom zdecydowanie łatwiej będzie Ci prowadzić sprzedaż ubrań z drugiej ręki.
Live commerce
Prowadzenie sprzedaży podczas transmisji na żywo to trend znany jeszcze z czasów telezakupów, przeżywający aktualnie renesans za sprawą relacji w mediach społecznościowych. Znakomicie sprawdza się w przypadku odzieży używanej, ponieważ pozwala z jednej strony wygodnie prezentować zalety produktów, a z drugiej nawiązywać bezpośrednie relacje z klientami.
Odpowiedni dobór asortymentu
Przewagą internetowego sklepu z odzieżą używaną nad stacjonarnym second-handem powinna być wstępna selekcja towarów. Postaraj się od razu sortować pozyskane ubrania, wybierając produkty markowe i wysokiej jakości. Ułatwisz w ten sposób zakupy swoim klientom, docierając zarazem do odbiorców, którzy do tej pory nie przepadali za sklepami z używaną odzieżą.
Tworzenie zestawów
Gotowe zestawy produktów to rozwiązanie, które może przekonać wielu niezdecydowanych do transakcji w Twoim sklepie. Łącząc ubrania w kompletne stylizacje bądź sprzedając paczki różnych artykułów w tym samym rozmiarze, obniżysz ich ceny jednostkowe i zachęcisz klientów do zakupu. W efekcie uda Ci się jednak zarobić nawet na produktach, które normalnie nie zainteresowałyby konsumentów.
Zdjęcia wysokiej jakości
Podczas sprzedaży odzieży używanej w sieci kluczowe okażą się atrakcyjne zdjęcia produktów. Twoi klienci muszą widzieć, co kupują. Zadbaj nie tylko o wysoką rozdzielczość grafik, ale także o odpowiednie oświetlenie i ekspozycję. Zwróć uwagę na jasne tło, zbliżenia detali oraz prezentację ubrań na modelach.
Newsletter
Newsletter to jedno z kluczowych narzędzi marketingowych w internetowym sklepie z odzieżą używaną. Możesz dzięki niemu sprawnie i wygodnie informować klientów o promocjach czy nowych dostawach. Budujesz jednocześnie lojalną społeczność wokół marki, w efekcie stopniowo zwiększając sprzedaż.
Jak otworzyć sklep internetowy z odzieżą używaną? Podsumowanie
Otwarcie sklepu internetowego z używaną odzieżą to dziś nic trudnego. Wystarczy Ci funkcjonalna platforma SaaS, dostosowana do branży fashion. Kiedy uruchomisz już własną witrynę second-hand, zadbaj o jej integrację z innymi kanałami sprzedaży, takimi jak wybrane marketplace'y, serwisy ogłoszeniowe, a nawet media społecznościowe. Dzięki temu szybko zbudujesz sobie bazę lojalnych klientów wokół marki i zyskasz rozpoznawalność w sieci!
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: