Wybierz efektywną reklamę - czyli jak, gdzie i kiedy reklamować firmę
Krok 5 z 6

Wybierz efektywną reklamę - czyli jak, gdzie i kiedy reklamować firmę

Ostatnia aktualizacja: 2015-05-20
Jeśli przemyślałeś już Twój pomysł na biznes lub jesteś w trakcie jego realizacji, czas zastanowić się nad tym jak reklamować firmę, jak dotrzeć do klienta z przekazem i jak ostatecznie pozyskać klienta tak by skorzystał z Twojej oferty. Od Twojej decyzji gdzie reklamować firmę i jaki sposób reklamy wybrać, będzie w dużej mierze zależało to czy osiągniesz sukces, czy poniesiesz porażkę.

W dzisiejszym świecie jest mnóstwo sposobów na reklamę firmy. Począwszy od wielu dróg promocji w internecie, poprzez reklamy tradycyjne w radiu, telewizji, gazetach, skończywszy na reklamach zewnętrznych w postaci tablic, banerów czy billboardów. W zależności od tego jaką działalność prowadzisz oraz do jakiej grupy klientów chcesz dotrzeć musisz wykorzystać właściwe narzędzia reklamowe. Ze względu na to, że występuje wiele sposobów na reklamę, podzielę je ze względu na ich interaktywność – czyli działania reklamowe w internecie (reklama online) oraz w świecie realnym (reklama offline).

Reklama w internecie (online)

Działania reklamowe w internecie dają duże możliwości promocji Twojej firmy. Jeśli nie wiesz gdzie reklamować firmę - podpowiem krótko - w internecie.
Oto kilka przykładów narzędzi wykorzystywanych w reklamie internetowej.

Strona internetowa

Strona internetowa

Witryna interntowa jest to podstawowe narzędzie reklamy Twojej firmy w internecie. Na decyzję zakupową klienta w 75% wpływa wrażenie, jakie wywarła na nim Twoja strona internetowa (wiarygodność, wizerunek, funkcjonalność, itp.) Dobrze zaprojektowana strona internetowa jest jednocześnie najtańszą formą reklamy.

Zacznijmy od podstaw. W celu założenia strony internetowej w pierwszej kolejności musisz wykupić domenę internetową – czyli nazwę pod którą będzie znajdować się Twoja strona www oraz poczta e-mail. Najkorzystniejsze z punktu widzenia promocji i postrzegania przez klientów są domeny z rozszerzenie: „.pl” oraz „.com”. Ważne jest, aby w nazwie domeny unikać polskich znaków typu: ą, ę, ł, ń, ś, ć, ź itp. Obecnie jest możliwość rejestracji domen z polskimi znakami, ale mają one tę wadę, że realnie można korzystać z nich tylko w Polsce, a ewentualni klienci/kontrahenci zagraniczni będą mieli znacznie utrudniony z Tobą kontakt. Jeszcze przed założeniem strony internetowej warto upewnić się wybrana przez Ciebie domena internetowa jest wolna - czy nikt jej wcześniej nie wykupił lub nie zarezerwował. Jeżeli już zarejestrowałeś (wykupiłeś) swoją domenę, oznacza to, że masz do niej prawo i wyłączność, ale tylko na określony okres czasu. Musisz pamiętać o konieczności przedłużenia jej na kolejny rok, ponieważ w przypadku nieopłacenia domeny na czas przestajesz być jej właścicielem i wówczas może przejąć ją ktoś inny.

Oprócz domeny internetowej do działania strony www konieczny jest również hosting, czyli wyodrębnione miejsce na serwerze, na którym możesz umieścić swoją stronę oraz usługi pocztowe. Istnieją różne rodzaje usług hostingowych. Najprostszy, najpowszechniejszym i jednocześnie najtańszym serwerem jest tzw. serwer współdzielony (wielu klientów korzysta jednocześnie z jednego fizycznego serwera). Jako użytkownik posiadasz określoną przydzieloną ilość miejsca na dysku oraz inne parametry np. transfer czy moc obliczeniową procesora. Jeżeli masz większe wymagania techniczne możesz wykupić serwer VPS, serwer dedykowany lub usługi chmury, ale musisz się liczyć z odpowiednio wyższymi kosztami.

Poza domeną oraz hostingiem potrzebujesz oczywiście samą stronę internetową.
Wraz z rozwojem internetu tworzenie stron internetowych jest coraz prostsze, a jednocześnie paradoksalnie coraz trudniejsze. Stworzenie prostej strony internetowych nie jest zbyt skomplikowane - możesz np. zlecić wykonanie strony w oparciu o gotowy szablon. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne ponieważ od samego początku będziesz już wiedzieć jak będzie wyglądać i działać Twoja strona www. Dodatkowa taka witryna jest zazwyczaj responsywna - to znaczy dostosowuje się ona do rodzielczości ekranu i urządzenia z którego korzysta internauta (komórka, tablet czy laptop).

Jeżeli masz odpowiednią wiedzę i umiejętności możesz zrobić stronę www samodzielnie.
Trudność w projektowaniu stron internetowych polega na tym, że oprócz założenia, iż strona ma być ładna powinna ona również, sprzedawać Twoje produkty lub usługi. Strona powinna być odpowiednio zoptymalizowana i przystosowana do urządzeń mobilnych.
Jeśli nie chcesz korzystać z gotowych szablonów stron lub masz jasno sprecyzowane wymagania, to zaprojektowanie strony internetowej warto zlecić komuś, kto zajmuje się tym zawodowo. Takie rzowązanie bedzie jednak droższe niż wykonanie strony w oparciu o gotowy szablon.
W tym przypadku należy również zachować ostrożność - kiepska strona zrobiona np. przez jakiegoś gimnazjalistę za sześciopak piwa częściej będzie odstraszać klientów niż przyprowadzać nowych. Zastanów się również czy potrzebujesz zwykłą stronę wizytówkową typu: „O firmie, oferta, kontakt” czy też potrzebujesz rozbudowany serwis wraz z panelem zarządzania zbudowany w oparciu o system zarządzania stroną tzw. CMS – to oczywiście wpływa na ostateczną cenę.

Pamiętaj! Źle zrobiona strona internetowa ogranicza Twoje możliwości reklamowe:
  • serwis może niewłaściwie wyświetlać się w różnych przeglądarkach czy na różnych urządzeniach – tracisz potencjalnych klientów
  • brak odpowiedniej optymalizacji sprawi, że będziesz drożej płacił za reklamę np. Google AdWords, a pozycjonowanie strony może okazać się o wiele trudniejsze lub nawet niemożliwe
  • źle zaprojektowana strona, sposób prezentacji treści czy nieintuicyjne menu może sprawić, że będziesz miał bardzo małe efekty z prowadzonych działań reklamowych

Nie musisz się na wszystkim znać. Lepiej zlecić zaprojektowanie strony internetowej specjalistycznej firmie niż uczyć się na własnych błędach i tracić bezcenny czas.

Pozycjonowanie strony internetowej

Strona internetowa

Firmowa strona www to nie wszystko, ponieważ musisz sprawić, aby potencjalni klienci byli w stanie ją odnaleźć i zapoznać się z Twoją ofertą. Jedną z najbardziej skutecznych metod reklamy w internecie jest pozycjonowanie strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie strony to proces, który ma na celu uzyskanie jak najwyższej pozycji danego serwisu w wyszukiwarkach internetowych po wpisaniu określonych słów/haseł do wyszukiwarki.

W Polsce najpopularniejszą wyszukiwarką internetową jest Google (obejmie 96% rynku), dlatego mówiąc o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach praktycznie ograniczamy się tylko do Google. Od tego, na której pozycji w wyszukiwarce znajduje się Twoja strona w dużej mierze zależy Twój sukces. Jak powszechnie wiadomo internauci z reguły odwiedzają strony znajdujące się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, dlatego warto tam się znaleźć. To na której pozycji znajdzie się Twoja strona ma wpływ blisko 200 czynników, pod kontem których Google ocenia Twój serwis.

Z punktu widzenia pozycjonowania kluczowa jest optymalizacja strony internetowej pod kontem kodu jak i treści (unikalne treści odpowiednio nasycone słowami kluczowymi) oraz sposób linkowania, czyli co, i w jaki sposób linkuje do Twojego serwisu.

Pozycjonowanie strony internetowej jest działaniem długofalowym i nie spodziewaj się tutaj szybkiego efektu. Warto zlecić pozycjonowanie specjaliście, który doradzi elementy optymalizacyjne oraz przeprowadzi odpowiednio cały proces.

Uwaga: nie podejmuj się samodzielnego pozycjonowania Twojej strony www jeśli nie znasz się na tym!
Jeżeli będziesz robił to nieumiejętnie, lub będziesz próbował iść „na skróty” możesz doprowadzić do nałożenia przez Google na Twój serwis filtra (spadek o kilkadziesiąt pozycji w dół i duże trudności z powrotem na wyższe pozycje) lub nawet całkowitego bana (usunięcie strony z wyników). Tak czy inaczej może się to okazać bardzo kosztowne. W najgorszym przypadku może doprowadzić do konieczności zmiany domeny na całkiem nową, co pociąga za sobą dodatkowe koszty ponownego wypozycjonowania strony, a także wydruku nowych materiałów reklamowych, wizytówek itp.

Uwaga: Zlecając pozycjonowanie zewnętrznej firmie nie kieruj się wyłącznie ceną! Nie ma czegoś takiego jak darmowe pozycjonowanie. Nie ma również takiego pozycjonowania, które jest tanie i jednocześnie bezpieczne. Coś za coś. Niska cena zawsze z czegoś wynika – najczęściej z niskiej jakości i automatyzacji prac. W chwili obecnej Google jest niezwykle wyczulone na wszelkiego typy automaty i systemy wspierające pozycjonowanie tak więc dobrze się zastanów czy chcesz ryzykować, a jeśli tak to bądź świadomy podejmowanego ryzyka.

Reklama w internecie poprzez Google AdWords

Strona internetowa

W przeciwieństwie do wspomnianej wcześniej długotrwałej usługi pozycjonowania linki sponsorowane Google AdWords dają możliwość szybkiego zaprezentowania Twojej reklamy w wynikach wyszukiwania Google. Uruchomienie kampanii może zająć godzinę i już potencjalni klienci mają szansę zobaczyć reklamę Twojej firmy.

Google AdWords jest to narzędziem pozwalające w dość łatwy sposób prowadzić, zarządzać oraz monitorować skuteczność prowadzonej kampanii reklamowej w internecie. Samo założenie kampanii nie jest skomplikowane, natomiast skuteczna jej konfiguracja wymaga już posiadania wiedzy i doświadczenia. Twoją kampanię reklamową możesz opłacać w dwóch modelach płatności – z góry (przedpłata) lub z dołu – po przeprowadzeniu kampanii. Samodzielnie możesz ustalić wysokość dziennego budżetu reklamowego oraz maksymalną cenę pojedynczego kliknięcia.

Na stronie wyników wyszukiwania, po wprowadzeniu przez internautę określonej frazy kluczowej, Twój boks reklamowy będzie wyświetlany na górze wyników. Fraza kluczowa to po porostu hasło które jest wpisywane do wyszukiwarki np. „cukiernia Radom”. Pozycja poszczególnych reklam zależna jest w dużej mierze (choć nie w 100%) od ceny, jaką zaproponowali poszczególni reklamodawcy – czyli w praktyce jest to pewnego rodzaju licytacja kto zapłaci więcej będzie wyżej. Jednak nie działa to zawsze, ponieważ kolejność reklam jest również zależna od ich skuteczności. Jeśli w reklamę Twojego konkurenta będzie więcej kliknięć i będzie on miał wyższy od Ciebie CTR (współczynnik kliknięć), a jednocześnie strona docelowa będzie bardziej odpowiadała treści reklamy to może się okazać, że jego reklama będzie wyżej od Twojej a dodatkowo zapłaci on mniej za jedno kliknięcie niż Ty.

Oczywiście „wujek Google” pobiera sobie odpowiednią sumkę za to, że internauci klikną w Twoją reklamę. Reklamodawca (czyli Ty) płaci za kliknięcie (wejście na stronę) – stąd taki model rozliczeń nazywa się: CPC (cost per click). Linki sponsorowane są zdecydowanie jedną z najefektywniejszych form reklamy w internecie m.in. ze względu na: trafność (dostajesz to, co w danej chwili Ci interesuje), szybkość (linki sponsorowane wyświetlają się zaraz po wpisaniu w wyszukiwarkę interesującej Cię frazy), efektywność (rozliczanie tylko i wyłącznie za wejście na stronę reklamodawcy), elastyczność (reklamodawca może wprowadzać dowolnie zmiany na swojej stronie, zmiany są widoczne natychmiast), mierzalność (reklamodawca w każdej chwili może sprawdzić efektywność kampanii).

Jednak w tej beczce miodu jest też przysłowiowa „łyżka dziegciu” – mianowicie koszt. Linki sponsorowane są dość kosztownym narzędziem promocji w internecie, w szczególności dla bardziej konkurencyjnych fraz, a osiągany efekt sprzedażowy z tego kanału nie zawsze jest zadowalający. Duża konkurencja na rynku wyszukiwania generuje coraz wyższe koszty prowadzenia tego typu kampanii reklamowych. Reklama może okazać się zupełnie nieefektywna, jeśli zostanie przeprowadzona nieprofesjonalnie – stąd warto zastanowić się nad zleceniem jej jakiejś specjalistycznej firmie.

W pakiecie narzędzi oferowanych przez Google znajduje się także Google Display Network. Dzięki temu narzędziu możemy stworzyć reklamę i umieścić ją na stronach partnerskich Google, tematycznie powiązanych z reklamowaną przez Ciebie stroną. Reklamy można kierować na kilka sposobów: na słowa kluczowe, na określone (wybrane) witryny, na zainteresowania użytkowników, na tematy oraz według cech demograficznych (np. wiek, płeć itp.). Cechy demograficzne określane są przez Google na podstawie odwiedzanych witryn i przypisane do konkretnej przeglądarki internetowej. Poszczególne sposoby kierowania reklam można ze sobą łączyć np. kierowanie reklamy na określone tematy i słowa kluczowe. Reklama w sieci partnerskiej może wyświetlać się w formie tekstowej jak i graficznej.

Ciekawym rozwiązaniem oferowanym przez Google AdWords jest możliwość przeprowadzania kampanii remarketingowych. Ten typ kampanii to odpowiedź na pytanie, jak dotrzeć do klienta. Możesz łatwiej dotrzeć do tych osób, które już wcześniej odwiedzali Twoją stronę, ale np. nie złożyli zamówienia. Dzięki takiemu typowi kampanii możesz łatwiej dotrzeć do tych klientów, którzy już wcześniej odwiedzali Twoją stronę, ale np. nie złożyli zamówienia.

Przy pomocy kampanii remarketingowej możesz dotrzeć do potencjalnego klienta ponownie i wyświetlić mu trafne reklamy w czasie, gdy on przegląda inne strony internetowe. Możesz nawet wyświetlać mu w szczególności reklamy tych produktów, którymi interesował się przeglądając Twoją stronę www. Konfigurując taką kampanię możesz odpowiednio stworzyć listy, pogrupować swoich klientów np. na tych którzy dotarli do koszyka w Twoim sklepie ale się wycofali z jakiś względów i w ten sposób odpowiednio wyświetlać reklamy właśnie takim osobom. Remarketing to również szeroki zasięg. Plusem jest łatwe i darmowe tworzenie reklam tekstowych, graficznych i video dzięki „galerii reklam” oraz możliwość wglądu do informacji dotyczących kosztów kampanii i skuteczności miejsca wyświetlania reklam.

Reklama w serwisach branżowych

Reklama w serwisach branżowych

Serwisy branżowe to strony internetowe, tworzone w celu gromadzenia informacji o produktach, firmach, usługach związanych z poszczególnymi branżami. Portale branżowe ze względu na swoją specyfikę przyciągają odbiorców zainteresowanych konkretną tematyką oraz konkretnym rynkiem.

Typowy portal branżowy posiada różnego rodzaju strefy reklamowe oraz różne dostępne formy reklamy. Mogą to być np. wizytówki firmowe (w katalogu firm branżowych), reklamy graficzne (banery) zamieszczane w wybranych częściach serwisu, artykuły sponsorowane, zamieszczenie reklamy w newsletterze kierowanym do użytkowników itp. Portale branżowe oferują także płatny dostęp do baz wiedzy np. dotyczących informacji handlowych.

W większości przypadków za reklamę banerową portale branżowe rozliczają się w modelu CPM (za tysiąc odsłon reklamy). Opłaty za inne reklamy internetowej są najczęściej ryczałtowe np. kwota X za miesięczną publikację artykułu sponsorowanego w serwisie. Dla większej skuteczności prowadzonych działań reklamowych warto łączyć ze sobą różne formy reklamowe, dzięki czemu skuteczniej oddziałują one na odbiorcę.

Plusem reklamy w serwisach branżowych jest stosunkowo łatwy dostęp do klientów lub kontrahentów działających w wybranym obszarze rynku. Minusem zaś relatywnie wysokie koszty takich reklam w porównaniu do reklam w innych, bardziej ogólnych mediach.

Reklama w serwisach społecznościowych

Reklama w serwisach społecznościowych

W dzisiejszych czasach korzystanie z portali społecznościowych stało się niemalże codziennością dla każdego z nas, może to być więc świetne narzędzie reklamy internetowej. W zależności od tego, do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć, swoją aktywność kierujesz w stronę tych serwisów, na których jest największa szansa dotarcia do docelowego klienta.

Jest wiele serwisów społecznościowych: Facebook, NK, Google+, youtube, twitter, linkedin, goldenline. Każdy z nich ma swoją specyfikę, wady i zalety.

Podejmując działania reklamowe online w serwisach społecznościowych musisz pamiętać o kilku rzeczach:

  • odpowiedz sobie na pytanie – czy ta forma reklamy na pewno będzie dla Ciebie odpowiednia
  • przygotuj strategię działań, czyli o czym będziesz pisał, w jaki sposób, jakie typy treści będziesz zamieszczał, jak często itd.
  • bądź przewidywalny – staraj się regularnie zamieszczać informacje i nie porzucaj swojego profilu (czasem lepiej już go całkiem usunąć niż pozostawić, jako nieaktywny od dłuższego czasu)
  • zarezerwuj sobie zasoby – do prowadzenia fanpage czy konta na twitterze potrzebujesz wartościowych treści oraz czasu lub pieniędzy, za które wynajmiesz kogoś kto będzie za Ciebie to prowadził
  • zamieszczaj unikalne informacje – powtarzanie informacji wtórnie po kimś innym nie zawsze się sprawdza

Działania reklamowe w serwisach społecznościowych mają duży potencjał np. obecność na Facebook’u może bardzo przyczynić się do pozyskiwania nowych klientów (85% użytkowników poleciło znajomym markę, którą zna z Facebook’a).

W wybranych serwisach możesz zamieszczać zdjęcia produktów, informacje o ofercie firmy, branżowe ciekawostki, przeprowadzać konkursy czy udzielać porad. Mądrze prowadzone działania to dobry sposób, aby „dać się zauważyć”. Niezwykle popularne a jednocześnie skuteczne jest np. tworzenie wartościowych kanałów video w serwisie YouTube. Dzieląc się za darmo swoją wiedza czy poradami budujesz pozytywny wizerunek, który może przełożyć się późniejszą sprzedaż.

Uwaga! Warto zachować zdrowy rozsądek. Działania promocyjne w serwisach społecznościowych to z reguły działania wspierające. Nie budują one trwałej i solidniej przewagi konkurencyjnej, a często nie generują również dużej sprzedaży. Jeżeli np. Facebook z dnia na dzień zmieni regulamin i usunie Twój profil to tracisz dostęp do Twoich potencjalnych klientów, dlatego też dywersyfikuj ryzyko i staraj się korzystać z wielu różnych sposobów promocji.

Blog internetowy

Blogi internetowe

Nie ma potrzeby definiowania, czym jest blog. Jeżeli sam jeszcze takowego nie prowadzisz, to na pewno odwiedzasz wiele z nich i czytasz wpisy autorów na przeróżne tematy. W dzisiejszych czasach prawie co czwarty Polak pisze bloga na jakiś temat!

Wydawać by się mogło, że to idealny sposób na reklamę Twoich produktów czy usług w internecie. Jednak jest jedno „ale” - do tworzenia wiarygodnego bloga potrzebujesz zasobów (czasu i/lub ludzi). Przede wszystkim potrzebujesz czasu na regularne pisanie i dodawanie rzeczowych i merytorycznych artykułów, a także jasno sprecyzowanej strategii, czym Twój blog ma być.

Twój blog może być prywatny lub firmowy – w każdym przypadku musisz jasno określić o czym będziesz pisał i jak chcesz być postrzegany. Tworząc bloga musisz być przewidywalny – jeżeli publikujesz jeden artykuł tygodniowo to staraj się utrzymywać taką częstotliwość (podobnie z tematyką).

Do skutecznej promocji w internecie możesz również wykorzystać inne blogi. Możesz na przykład wykupić artykuł sponsorowany na jakimś poczytnym blogu dotyczącym Twojej branży, albo zaproponować współpracę blogerom branżowym tak by opisywali Twoje produkty i usługi. Możesz kilku wybranym blogerom rozesłać próbki produktów do tego by je przetestowali a następnie opisali swoje wrażenia.

Możliwości jest wiele, warto jednak działania podejmować świadomie. Musisz odpowiedzieć sobie na jedno kluczowe pytanie: Po co Ci blog i w jak sposób sprawić by wpłynął on na Twoją sprzedaż?

W Twojej firmie to sprzedaż jest kluczowa i ona zawsze powinna być w Twojej głowie na pierwszym miejscu, a wszelkie podejmowanie działania powinny ją w jakiś sposób wspierać i usprawniać. Bez skutecznej sprzedaży nie będzie Twojej firmy niezależnie od tego jak wyjątkowy będzie Twój firmowy blog. Dlatego zastanów się jak najefektywniej go prowadzić i tym samym jak najefektywniej dotrzeć do klienta.

Fora dyskusyjne

Fora dyskusyjne

Promocja na forach dyskusyjnych ma na celu utkwienie w świadomości klientów informacji o istnieniu Twojej firmy lub produktów, a także budowanie pozytywnego postrzegania Twojej firmy przez klientów.

W zakresie promocji na internetowych forach dyskusyjnych możliwe są dwie strategie promocji:
  1. Promocja wizerunku – zamieszczasz wartościowe wpisy i budujesz swoją wiarygodność. Nie powinieneś zamieszczać żadnych linków reklamujących Twoją firmę w postach, ponieważ coraz powszechniej traktowane są one jako zwykły spam. W tego typu promocji liczy się Twoja aktywność, zaangażowanie i bezinteresowna pomoc. Występujesz oficjalnie pod własną marką, rejestrujesz się na swoje imię i nazwisko i budujesz świadomie swój wizerunek, jako specjalisty w danej dziedzinie.
  2. Promocja SEO – jest to dobry sposób na reklamę firmy lub produktu. Ten typ promocji w gruncie rzeczy zmierza do przekierowywania ruchu na Twoją stronę oraz wspieranie działań pozycjonowania strony (SEO) w wyszukiwarce internetowej Google. Do zamieszczanych postów dodajesz linki kierujące do Twojej strony www. Zamieszczane wpisy mogą być anonimowe lub pochodzić z prywatnych lub fikcyjnych kont użytkowników. W tym modelu trzeba pamiętać by wpisy były możliwie maksymalnie naturalne (nie wyglądały na zwykły nachalny spam). Dodatkowo musisz wiedzieć jak wyglądaj zasady na danym forum, ponieważ posty łamiące zasady danego forum są usuwane automatycznie przez administratorów.

Pamiętaj! Do promocji wizerunku w internecie warto wykorzystać wartościowe fora, które mają renomę w Twojej branży oraz są często czytane przez klientów (fora o współczynniku Page Rank powyżej 3). Natomiast do działań promocji SEO warto wykorzystać mało popularne fora, często wielotematyczne, na których zasady wpisów nie są mocno restrykcyjne, a zamieszczane linki nie mają parametru „nofollow” (tzn. przekazują wartość i robot Goolge skanujący daną stronę będzie odwiedzał stronę wskazywaną przez link).

E-mail marketing

E-mail marketing

E-mail marketing jest to typ reklamy internetowej, realizowany za pośrednictwem rozsyłanych wiadomości e-mail, w celu pozyskania nowych klientów, lub dotarcia do klientów, którzy już z naszych usług korzystają. Twoje pierwsze skojarzenie pewnie będzie związane z dużymi ilościami wiadomości spam, które zapewne otrzymujesz na swoją skrzynkę e-mail. Jednak wbrew pozorom, e-mail marketing jest jednym ze skuteczniejszym narzędzi marketingu. Warunkiem skuteczności jest jednak odpowiednie profilowanie grupy docelowej oraz opracowywanie perswazyjnych i dobrze dopasowanych wiadomości, a nie wysyłanie jednej ogólnej wiadomości do możliwie największej ilości odbiorców. Jeśli odpowiednio dopasujesz treść e-maila i rodzaj produktu do danego klienta możesz odnieść sukces.

Rynek marketingu internetowego oferuje wiele narzędzi do wysyłania e-maili reklamowych. Możesz rozsyłać wiadomości z Twojej zwykłej skrzynki pocztowej za pośrednictwem programu pocztowego typu Outlook z pakietu Microsoft Office, czy też darmowego Tunderbirda. Jednym z narzędzi dostępnych on-line jest outlook.com. Jest to bezpłatna platforma pocztowa służąca nie tylko do odbierania i wysyłania wiadomości, ale także pozwala zarządzać kalendarzem, kontaktami oraz umożliwia ustawić godzinę wysyłania e-maili np. jeśli piszesz maila późno w nocy ale chcesz go wysłać nazajutrz z samego rana możesz to zrobić, nie musisz przy tym wstawać z samego rana żeby wysłać wiadomość.

Jedną z najlepszych płatnych platform, dostępnych na Polskim rynku, służących do e-mail marketingu jest FreshMail. Jest to narzędzie, które dostarcza wiele potrzebnych funkcji:
  • wysyłanie kampanii mailingowych,
  • wysyłanie kampanii SMS,
  • przeprowadzanie Spam testów,
  • wysyłanie maili do pojedynczych odbiorców (wiadomości transakcyjne),
  • zarządzanie odbiorcami (subskrybentami) raportowanie wyników kampanii,
  • zarządzanie listami odbiorców.

FreshMail umożliwia również dokonywanie pomiarów skuteczności prowadzonej kampanii. Masz możliwość podglądu ile osób otworzyło wiadomość, ile ją przeczytało a także ile osób kliknęło w któryś z linków zamieszczonych w wiadomości.

Reklamy wirusowe/marketing wirusowy

Reklamy wirusowe/marketing wirusowy

Czyli jak zarazić reklamą. Reklamy wirusowe to takie reklamy, które klienci sami między sobą rozprzestrzeniają. Nie zawsze jest to konkretna informacja może to być np. proces budowania marki. Zaletą takiej reklamy internetowej jest to, że nie jest ona wprost kojarzona z reklamą. Z reguły tego typu reklamę czy wiadomość dostajesz od znajomego, a więc już na wstępie budzi ona Twoje zaufanie.

Co musisz zrobić, aby Twoi odbiorcy nie tylko przeczytali/otworzyli/zobaczyli materiał reklamowy, ale także zaczęli go rozsyłać? Otóż ważnym elementem w przypadku marketingu wirusowego – jest jego forma. Forma jest dowolna, począwszy od śmiesznych, zabawnych załączników, gadżetów, tapet na pulpit, wygaszaczy, kartek wirtualnych, skończywszy na filmach, kanałach dyskusyjnych, oraz poleceniach artykułów i wiadomości czy sloganów reklamowych. Ważne jest w tym przypadku stworzenie takiego sloganu reklamowego, który przeniknie do języka potocznego użytkowników, np. „takie rzeczy tylko w Erze”, „no to frugo”, „może frytki do tego”, „nie bawisz się nie żyjesz”.

Chwytliwe hasło reklamowe pozwoli zaistnieć w świadomości użytkowników tak, że oni sami, bardzo często nieświadomie będą przekazywali sobie te hasła czy slogany.

W przypadku tworzenia reklam wirusowych warto jednak pamiętać o kilku ważnych zasadach:
  • podstawę takiej promocji w internecie musi stanowić atrakcyjna dla internauty treść. Jeśli skupisz na niej chociażby na moment uwagę internauty to możesz być pewien, że przekaże on taką reklamę dalej (zaciekaw go, rozśmiesz),
  • musisz zachować proporcję między rozrywką a reklamą, nie za dużo reklamy, ale też nie sama rozrywka,
  • musisz wybrać jak najpraktyczniejszy sposób dystrybucji reklamy. Zwróć uwagę na wielkość pliku z taką reklamą i format. Na to w jaki sposób będzie ona pobierana, czy w formie załącznika czy będzie pobierana prosto z serwera czy też zamieścisz ją w jakimś serwisie społecznościowym,
  • warto przetestować reklamę zanim „wrzucisz” ją w obieg. Zrób to na swoich znajomych, poproś ich o opinie, recenzje, uwagi. Dzięki temu możesz zweryfikować czy reklama spełnia początkowe założenia.

Działania reklamowe offline

Oprócz reklamy internetowej warto prowadzić działania reklamowe również za pośrednictwem tradycyjnych mediów. Pomimo coraz większego znaczenia internetu nie można zapominać o tym, że potencjalni klienci oglądają przecież telewizję, słuchają radia, czytają gazety czy przemieszczają się np. komunikacją miejską. Dlatego, też reklamy, które są przekazywane za pośrednictwem kilku mediów mogą okazać się być bardziej skuteczne.

TV, radio, prasa

Reklama telewizyjna jest dość kosztowna. Ceny reklam są uzależnione od konkretnej stacji telewizyjne, od długości emisji czy też pory emisji. Musisz również pamiętać, że trzeba przynajmniej kilkunastu kontaktów klienta z emitowaną reklamą, aby została ona zapamiętana przez telewidza. Ważna jest również pora prezentacji reklamy np. jeśli sprzedajesz zabawki dla dzieci to warto się reklamować w godzinach rannych powiedzmy w przedziale od 7 do 10 rano, a także w okolicach godziny 19, ponieważ wówczas większość dzieci ogląda bajki w telewizji. Różnego rodzaju reklamy leków lub produktów dla osób starszych warto reklamować w godzinach wieczornych, kiedy większość starszych osób ogląda serwisy informacyjne, wiadomości, wydarzenia, fakty itp. Aby dotrzeć do klienta docelowego, musisz dokładnie przeanalizować tę kwestię.

Podobnie wygląda specyfika reklamy radiowej. W radiu, również w zależności od rodzaju produktu Twoje reklamy powinny być emitowane o takiej porze, w której potencjalnie najwięcej klientów słucha radia np. młodzież w większości słucha radia późno wieczorem lub w nocy, wtedy warto reklamować produkty dla nich przeznaczone.

Podobnie ma się rzecz z prasą. Możesz umieścić ogłoszenia w dziennikach, tygodnikach, dwutygodnikach lub miesięcznikach. Z tym, że im rzadziej dana gazeta jest wydawana tym dłużej trwa ekspozycja reklamy i rośnie ilość kontaktów z Twoim przekazem reklamowym. Dzienniki jak sama nazwa mówi wychodzą codziennie, tak więc najprawdopodobniej Twój potencjalny klient raz przejrzy gazetę i wyrzuci do kosza ponieważ nazajutrz wychodzi „świeży” dziennik. Zastanów się więc dobrze, gdzie najlepiej reklamować firmę w Twoim przypadku, ponieważ w różnych warunkach inaczej może się sprawdzić reklamowanie w radiu, telewizji czy prasie.

Reklamy zewnętrzne

Reklamy zewnętrzne to np. bilbordy. W tym przypadku również warto jest umieścić bilbord w takim miejscu gdzie jest duży ruch, dużo ludzi, samochodów. Wtedy masz większe szanse, że ktoś zwróci na Twoją reklamę uwagę. Na bilbordzie możesz reklamować w zasadzie wszystko. Począwszy od reklamy firmy lub konkretnego produktu, poprzez reklamę jakiegoś konkretnego wydarzenia, występu zespołu muzycznego, targów pracy itp., skończywszy na reklamie np. otwarcia sklepu czy galerii handlowej. Bilbord dobrze jest umieszczać na odpowiedniej wysokości tak, aby był widoczny np. z szyby autobusu, lub samochodu przejeżdżającego obok.

Reklamą zewnętrzną jest również oklejanie autobusów lub samochód kursujący po mieście z „mobilnym bilbordem”. Często takie samochody z reklamą też „mówią” np. przez megafon, w trakcie jazdy można usłyszeć całą ofertę. Jeżeli okleisz reklamą autobus, który kursuje cały dzień po mieście, to jest ogromna szansa, że minimum połowa z ludzi podróżujących takim autobusem zwróci uwagę na Twoją reklamę a co za tym idzie zwróci uwagę na Twoje produkty.

Udział w targach branżowych

Jest to również jedna z efektywniejszych form promocji. Możesz tam zareklamować swoją firmę i promować się praktycznie w dowolny sposób. Możesz rozdawać ulotki, wizytówki, katalogi produktów, gadżety reklamowe z logo Twojej firmy. Możesz również zorganizować degustację swoich produktów, pokazy lub rozdać próbki w zależności od tego, jaki biznes prowadzisz.

Szkolenia, prezentacje, pokazy

Możesz także zorganizować różnego rodzaju szkolenia lub prezentacje, na które powinieneś zaprosić potencjalnych klientów lub partnerów biznesowych. Warto dzielić się wiedzą i prezentować się, jako specjalista w branży. To owocuje w dłuższym okresie czasu, ponieważ nawet jeśli klient nie złoży zamówienia w danej chwili to nabierze pozytywnego przekonania do wartości jaką oferuje Twoja firma i może zaowocować to w przyszłości jakimś zleceniem.

Sponsoring

Ciekawą formą reklamy jest także sponsoring. Przykładowo logo Twojej firmy znajduje się na koszulkach klubu piłkarskiego, a dzięki temu Twoja firma jest pozytywnie odbierana przez kibiców. Pozytywny wizerunek sportowców często przenosi się na wizerunek sponsora. Sponsoring możesz również realizować w mniejszej skali np. wspierając organizację lokalnego festynu, jakiejś imprezy czy organizując charytatywną zbiórkę. W takim przypadku Twoja firma nie tylko będzie zapamiętana i lepiej kojarzona, ale także z pewnością może to pozytywnie odbić się na jej obrotach.

Reklama partyzancka

Reklama partyzancka to specyficzna forma reklamy, która ma za zadanie dość intensywnie oddziaływać na zmysły potencjalnego klienta. Są to nietypowe reklamy, wykorzystujące niekonwencjonalne środki, mające na celu przykuć uwagę odbiorcy np. reklama w formie napisu sprayem na murze. Reklamy partyzanckie to głównie kampanie społeczne np. przeciwko przemocy w rodzinie, czy prowadzeniu po alkoholu.

Ambasadorzy marki

Specyficzną formą reklamy offline jest reklama za pośrednictwem ambasadorów marki. Ambasadorzy marki są to osoby, które przetestowały Twój produkt i zdecydowały się go promować. Można powiedzieć, że są oni związani z daną marką. Przekonani do niej, sami użytkują produkty i aktywnie informują o nich swoich znajomych. Bardzo ważnym elementem jest to, że ambasador danej marki powinien dobrowolnie jej zwolennikiem, tylko wtedy może ją efektywnie promować. Za pozyskiwanie klientów dla naszej firmy odpowiedzialny jest w tym typie reklamy ambasador, dlatego warto odpowiednio dobierać osoby na to stanowisko.

Ambasador marki musi umieć przedstawić produkt, znać jego zalety i umieć przekonać do niego innych. Zatrudniając ambasadora warto pamiętać, by ta osoba była komunikatywna, otwarta, potrafiła dzielić się poglądami z innymi, ale także nie ignorowała uwag innych osób. Klienci kojarzą produkt z ambasadorem np. dobrze jest kiedy ambasadorką firmy produkującej kosmetyki jest kobieta zadbana, ładnie umalowana, z ładną cerą i młodo wyglądająca ponieważ wtedy klienci mogą pomyśleć że „używa kosmetyków firmy X i dlatego tak dobrze wygląda, może i ja spróbuję”.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.