Jak promować sklep w wyszukiwarce Google?

Ostatnia aktualizacja: 2020-08-03  |  Średni czas czytania: 05:40
Artykuł reklamowy
Promowanie sklepu w wyszukiwarce Google to szereg działań, które musisz wykonać, aby przyniosły one poprawę widoczności Twojego serwisu. Podstawowe prace możesz przeprowadzić samodzielnie, a wskazówki, jak to zrobić, znajdziesz poniżej.
Jak promować sklep w wyszukiwarce Google?

W sześciu krokach dowiesz się:

  1. Jak poprawić jakość contentu na swojej stronie?
  2. Co to są dane strukturalne i dlatego warto je używać?
  3. Dlaczego wersja mobilna lub szablon RWD są takie ważne?
  4. W jakim celu optymalizuje się szybkość ładowania strony?
  5. Jak ułatwić robotom indeksowanie Twojej strony?
  6. Po co   zakładać konto w Google Moja Firma lub na Facebooku?

1. Jakość contentu

Pamiętaj, że roboty wyszukiwarki oceniają zwartość Twojego serwisu pod kątem jakości i, w razie potrzeby, możesz ją poprawić. Poniżej znajdziesz dodatkowe informacje, jak i gdzie warto podnieść jakość treści.

W przypadku sklepu internetowego skup się przede wszystkim na produktach. Jeżeli posiadają dodatkowy opis, sprawdź, czy nie jest on duplikatem wewnętrznym lub zewnętrznym, kopiując fragment i wklejając go do wyszukiwarki. Możesz się tym samym przekonać, czy opis występuje na innej stronie - w Twoim lub innym serwisie.

Pamiętaj, że unikalne treści to jeden z wielu czynników, które wpływają na ranking Twojego serwisu, dlatego w miarę możliwości staraj się opisywać swoje produkty tak, by nie powielać tekstów.

W przypadku braku opisów przemyśl, czy nie warto dodać najważniejszych informacji o produkcie lub jego przeznaczeniu. Kilka zdań, lista wypunktowana lub tabela z parametrami to tylko parę dodatkowych elementów, które znacznie urozmaicą opis produktu.

Zmiany w opisach produktów możesz wykonać w większości przypadków poprzez panel administracyjny sklepu. Zwykle jest to zakładka „Oferta”, „Katalog” lub po prostu „Produkty”. W tych zakładkach istnieje możliwość wyboru i późniejszej edycji opisu produktu.

2. Dane strukturalne

Twojego sklepu nie oceniają wyłącznie ludzie, ale również algorytmy wyszukiwarki, biorące pod uwagę setki czynników. Spraw, aby Twoja strona była „zrozumiała” dla robotów sieciowych - w tym celu zadbaj o dane strukturalne, czyli dodatkowe dane interpretowane przez wyszukiwarki internetowe.

Danych strukturalnych możesz użyć do oznaczenia m.in. produktu, nawigacji okruszkowej czy opinii. Oznaczenie strony produktu może przełożyć się na zmiany wyglądu wyników Twojego serwisu w wyszukiwarce. Taka zmiana może przełożyć się na wybór Twojego serwisy spośród wszystkich wyników wyszukiwarki. Poniżej przykład dwóch wyników, jeden z dodatkowymi elementami, a drugi bez.

Pierwszy przykład zawiera m.in. opinie i cenę produktu. Te dodatkowe elementy to Fragmenty rozszerzone, czyli najważniejsze informacje dla użytkownika. Jak wprowadzić takie zmiany w swoim sklepie?

Przede wszystkim zapoznaj się ze stroną schema.org - znajdują się tam przykłady i informacje dotyczące oznaczania elementów na stronie. W przypadku strony produktowej warto zwrócić uwagę na takie informacje jak:

  • nazwę produktu,
  • opis produktu,
  • zdjęcie,
  • cenę wraz z walutą,
  • dostępność,
  • opinie użytkowników.

Aby wyróżnić wyżej wymienione elementy, musisz dokonać zmian w kodzie strony. Możesz dodać np. dodatkowe znaczniki i atrybuty na stronie produktu lub przesłać dane za pomocą formatu JSON.

Wdrożenie danych strukturalnych, poza zmianą w wyglądzie wyników, może przełożyć się na m.in. wzrost współczynnika CTR (ang. click through rate).

3. Wersja mobilna i RWD

Jeżeli sprzedajesz w sieci, pamiętaj, że coraz więcej zakupów jest realizowanych przez urządzenia mobilne. Jak w przypadku każdej strony, tak i w Twoim sklepie warto zadbać o dedykowaną wersję mobilną lub szablon RWD. Oba wyjścia mają swoje zalety i wady, ale najważniejszym plusem jest to, że użytkownicy będą mogli zrealizować transakcje w wygodny sposób, a Twój serwis może zajmować wyższe pozycje w wynikach wyszukiwarki na urządzeniach mobilnych.

Jeżeli nie wiesz, czy Twój sklep posiada wsparcie dla najmniejszych urządzeń, czym prędzej to sprawdź - w łatwy sposób możesz to zrobić, korzystając z testu zgodności z urządzeniami mobilnymi Google (Mobile-Friendly Test) https://search.google.com/search-console/mobile-friendly czy podobne narzędzie znajdujące się pod adresem https://testmysite.thinkwithgoogle.com/. Niektóre sklepy oferują domyślny szablon dla urządzeń mobilnych, ale może on odbiegać od wyglądu na wersjach desktopowych.

Miej na uwadze, że Google coraz częściej informuje o zalecanych dotyczących urządzeń mobilnych. Poza wersją mobilną czy RWD liczy się również szybkość ładowania strony, czy występowanie pełnoekranowych pop-up’ów.

Jeżeli posiadasz odpowiednie umiejętności, możesz przystosować swój serwis do urządzeń mobilnych lub zlecić takie działania zewnętrznej firmie. Pamiętaj o tym, żeby strona była przyjazna w obsłudze i zoptymalizowana również o wspomnianej szybkości ładowania strony, o czym przeczytasz w kolejnym punkcie.

4. Szybkość ładowania strony

Zbadaj, czy Twój sklep ładuje się wystarczająco szybko, nawet jeśli na Twoim komputerze strona otwiera się sprawnie, na urządzeniach mobilnych może być zupełnie inaczej.

Dlaczego? Ponieważ nie wszystkie telefony mają stały dostęp do szerokopasmowej sieci, wszelkie wizualizacje bądź niezoptymalizowane grafiki mogą opóźniać ładowanie Twojej strony. Twój komputer i sieć może mieć w tym punkcie znaczącą przewagę nad telefonem czy tabletem.

W niektórych sklepach istnieje możliwość m.in. minimalizacji kodu HTML czy kompresja JS. Dodatkowo warto sprawdzić grafikę na stronie, a przede wszystkim jej rozmiar.

Niekiedy opóźnienie w ładowaniu strony leży po stronie serwera. Twój hosting w przypadku sporej oferty i ruchu może być zbyt mocno obciążony, co niestety będzie wpływało na czas wyświetlania stron. Co możesz zrobić? Przede wszystkim zoptymalizować swój serwis pod kątem obciążenia - m.in. ograniczenie i optymalizacja zapytań do bazy lub po prostu zmienić pakiet hostingowy /serwer na bardziej wydajny, najlepiej z obsługą HTTP/2.

Niektóre silniki sklepów oferują wsparcie w zakresie wydajności, m.in. cache plików czy stron, które są często ładowane, co może znacząco przyśpieszyć działania Twojej strony. Taki cache może być stosowany dla stron produktowych, kategorii, a nawet wyszukiwarki (zwykle dla najczęstszych zapytań).

Poszukaj zakładki „System” lub „Zaawansowane” w panelu administracyjnym. Z reguły znajdziesz tam odpowiednie opcje do aktywowania.

Musisz wiedzieć, że czas potrzebny na załadowanie strony jest jednym z wielu czynników rankingowych, dlatego warto go skrócić. W tym celu możesz wykorzystać narzędzie PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/), które wskaże wszelkie elementy warte poprawy.

5. Roboty wyszukiwarek

Zweryfikuj, jak Twoja strona jest „widziana” przez robota wyszukiwarki. W tym celu skorzystaj z Google Search Console i zakładki zgłaszania strony do indeksu wyszukiwarki. Dla robotów indeksujących bardzo często strony nie są poprawnie wyświetlane, ponieważ ich zasoby są niedostępne lub dostęp do nich został zablokowany.

Strona dla użytkownika i robota może przez to wyglądać zupełnie inaczej, cześć informacji może się nawet w ogóle nie wyświetlać.

W Google Search Console otrzymasz mały raport zawierający informacje, z którymi zasobami jest problem. W większości przypadków będą to:

  • style CSS,
  • pliki graficzne,
  • skrypty JS,
  • fonty.

Zablokowane zasoby należy zablokować, w szczególności te wyżej wymienione. Jeżeli nie jesteś pewien, czy je odblokowałeś poprawnie, skorzystaj z kolejnego narzędzia w Google Search Console - Testera pliku robots.txt. Przy jego pomocy możesz testowo sprawdzić odnośnik do poszczególnych zasobów i w ten sposób zweryfikować, czy roboty mają do niego dostęp.

Poniżej kilka przykładów dyrektyw, które odblokują kolejno: wszystkie

  • style CSS w katalogu/css/ np. plik main.css, slider.css i reset.css,
  • grafikę w formacie JPG znajdującą się w katalogu /images/ np. slider1.jpg, jpg,         
  • oraz jeden skrypt JavaScrips umieszczony w folderze /src/ np. slider.js.

Allow: /css/*

Allow: /images/*.jpg

Allow: /src/slider.js

6. Profile w Internecie

Każdy biznes, tym bardziej sklep, powinien mieć zweryfikowaną wizytówkę Google Moja Firma. Zwykle zawiera ona dane firmy, adres strony www, adres e-mail, godziny i dni otwarcia. Warto ją dodatkowo uzupełnić o opis. Przy okazji można pomyśleć nad zachęcaniem naszych Klientów do oceny naszej firmy.

Wizytówka Google Moja Firma może być wyświetlana na niektóre zapytania w wyszukiwarce, co docelowo przekłada się na ruch dla Twojej strony.

Facebook i inne serwisy społecznościowe to kolejne miejsca, gdzie można założyć profil, który również warto uzupełnić o wszelkie niezbędne dane. Takie profile pomagają budować markę i wzbudzają zaufanie, a dodatkowo są kolejnym medium promocji serwisu w Internecie.

Gdzie umieścić odnośnik do Twojego serwisu?

Pozycjonowanie to również działania tzw. off-page, czyli poza stroną. Głównie polega to na pozyskiwaniu odnośników z zewnętrznych serwisów i stron. Agencje SEO posiadają listę serwisów bądź też własne wartościowe strony, na których publikują odnośniki do pozycjonowanych stron. Samodzielnie możesz szukać serwisów o wysokiej jakości. Powinny być moderowane, a dodatkowo mieć wartość dla użytkownika np. opinie czy komentarze dotyczące danej firmy / serwisu. Są to pierwsze kroki ku budowaniu rozpoznawalności Twojej firmy w wyszukiwarce. Niektóre serwisy katalogowe zajmują wysoką pozycję w wynikach wyszukiwarki. Pamiętaj, że nie każdy płatny katalog jest wysokiej jakości i warto na nim umieścić odnośnik do Twojego sklepu. Nie zawsze więcej, znaczy lepiej.

Źródłem odnośników mogą być również partnerzy, stali odbiorcy i dostawcy Twoich produktów. Warto z takich stron pozyskiwać odnośniki np. do stron producentów. Takie powiązane może korzystnie wpłynąć na ranking Twojego serwisu.

Przy okazji zadbaj o budowanie autorytetu w dobrze Ci znanych serwisach branżowych czy tematycznie powiązanych z Twoją ofertą. Na pewno znasz kilka - może napiszesz artykuł, poradę lub przedstawić przykładową aranżację, lub zastosowanie produktu? Takie wpisy cieszą się popularnością wśród użytkowników, a odnośnik z niego może dodatkowo wpłynąć na rozpoznawalność marki.

Na zakończenie

Pamiętaj, że wyniki Twojej pracy mogą być widoczne dopiero po kilkudziesięciu dniach, a nawet później. W przypadku działań na stronie kieruj się przede wszystkim dobrem użytkownika. Opisy produktów nie muszą być wcale długie, skup się przede wszystkim na najważniejszych informacjach i formie, a dodatkowo możesz zachęcić do jego zakupu. Dane strukturalne ułatwią robotom wyszukiwarek interpretację oferty Twojego sklepu, natomiast optymalizacja szybkości dla urządzeń mobilnych na pewno wpłynie korzystnie na wygodę użytkowania serwisu. Zadbaj o jakość strony i obsługę klienta tak, aby użytkownicy w sieci chętnie umieszczali odnośniki do Twojego serwisu.

Ostatnia rada na zakończenie. Jeżeli nie jesteś pewien swoich działań, zapytaj specjalistów z branży SEO - przydatne są tutaj fora, blogi firmowe, grupy w social media. Natomiast same agencje SEO mogą wskazać właściwą drogę promocji Twojego sklepu w sieci, a nawet poprowadzą wszelkie działania (związane nie tylko z pozycjonowaniem) za Ciebie.

Dotykowe informacje o pozycjonowaniu stron znajdziesz pod adresem www.grupa-tense.pl/pozycjonowanie/. Na stronie znajduje się poradnik, który rozjaśni kolejne kwestie związane z optymalizacją strony i całym procesem pozycjonowania strony.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: