Poradnik 6krokow.pl

Co warto wiedzieć
o prowadzeniu własnej firmy

Budowanie świadomości marki firmy

Ostatnia aktualizacja: 2016-10-31
Jeżeli zakładasz firmę, przemyśl strategię związaną z budowaniem świadomości Twojej marki w oczach klientów. Jeżeli już na początku system identyfikacji Twojej marki będzie spójny, przyniesie Ci to o wiele szybsze efekty, przekładając się na wyższą sprzedaż. Z tego artykułu dowiesz się w jaki sposób zbudować i systematycznie zwiększać wartość marki na rynku.

Buduj świadomość marki od samego początku

Jeżeli zastanawiasz się, po co właściwie „tracić” czas i pieniądze na budowanie świadomości marki, musisz wiedzieć, że im bardziej popularna i uznana marka, tym wyższe ceny towarów. Za sprawdzoną ofertę klienci będą w stanie zapłacić więcej, niż za produkt nieznanego pochodzenia. Konsekwentne budowanie świadomości marki to inwestycja, która z wielkim prawdopodobieństwem nie tylko Ci się zwróci, ale przyniesie wymierne korzyści.

Wykreowanie silnej świadomości marki może sprawić, że potencjalni klienci spośród dostępnych produktów wybiorą właśnie Twoje, niesie jednak jeszcze jedną zaletę. Po za wyższą ceną, którą możesz uzyskać za produkty lub usługi sygnowane znanym logo, znacznie łatwiej będzie Ci rozszerzyć działalność i wprowadzić nowe produkty na rynek. Każda promowana marka posiada pewne charakterystyczne cechy. Jeżeli konsumenci będą kojarzyć Twoją, z wysoką jakością czy miłą obsługą, wówczas przeniosą tę cechę na każdy inny produkt sygnowany Twoim logo lub nazwą.

Czym jest marka?

Każdy przynajmniej „mniej-więcej” kojarzy, czym jest marka. Pierwsze co może przychodzić na myśl, to nazwa danej firmy czy jej logo pojawiające się na produktach. O pewnych produktach mówi się, że są markowe, aby odróżnić je od produktów masowych i w tym kontekście słowo „markowe” oznacza produkty znanych firm, które charakteryzują się wyższą jakością.

Jeżeli chodzi o definicję „marki”, to zależy pod jakim kontem się spojrzy na to słowo. W powszechnym znaczeniu rozumie się przez nią znak fabryczny (towarowy) umieszczany na wyrobach firmy, który pozwala odróżnić ją od konkurencji. W marketingu marką jest zarówno nazwa, symbol, znak graficzny odróżniający ofertę na rynku, jak i zespół cech produktu związany z wyobrażeniem odbiorcy o korzyściach płynących z jego użytkowania. Czym jest marka dla księgowych? Z ich punktu widzenia marka oznacza rodzaj majątku intelektualnego, który zwiększa wartość firmy. Księgowi zajmują się wyceną danej marki patrząc na to, jakie nakłady firma poniosła, żeby tę markę wypromować, jak długo czasu jej to zajęło i ile kosztowałaby odsprzedaż tej marki.

Jest jeszcze spojrzenie prawnicze, według którego markę traktuje się jako prawnie chroniony symbol wskazujący na pochodzenie produktów i zabezpieczający je przed naśladownictwem i podrabianiem. Marka w terminologii prawniczej będzie utożsamiana ze znakiem towarowym, który można prawnie chronić przed nieuczciwym wykorzystaniem przez konkurencję rejestrując ją jako znak towarowy.

Ile warta jest marka?

Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak duże znaczenie ma marka? Jeden z bardziej znanych cytatów biznesowych odnośnie marki głosi:

„Gdyby trzeba było podzielić firmę, to oddałbym majątek, halę produkcyjną i wyposażenie, a sobie zatrzymałbym markę – i tak wyszedłbym na tym o wiele lepiej.
(John Stuart)

Jak widzisz, niektórzy wyceniają swoją markę na większe pieniądze niż cały pozostały majątek trwały, taki jak maszyny czy hale produkcyjne. Dlaczego? Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego marka może być aż tyle warta? Oczywiście chodzi tutaj o jej rozpoznawalność. Wyobraź sobie, że cofasz się w czasie o ok. 25 lat. W Stanach Zjednoczonych właśnie powstała firma zajmująca się nowymi technologiami o nazwie Apple. Jak myślisz, ile nakładów pieniężnych byłoby potrzebnych, żeby firma znalazła się w tym miejscu, w którym znajduje się dzisiaj, w 2015 roku? Na pewno byłyby to bardzo duże pieniądze. Jak duże? Specjaliści wyceniają markę Apple na ok. 145 mld dolarów.

Według rankingu Forbes w 2015 r. najbardziej wartościową marką na świecie był amerykański Apple, który wyceniono na ok. 145 mld dolarów. Drugie miejsce zajął Microsoft, a trzecie Google. Te trzy marki razem wzięte są warte 280 mld dolarów, czyli 4 razy tyle co wysokość budżetu Polski za 2015 r.

No dobrze, ale po co Ci tak właściwie takie informacje? Pewnie sobie pomyślisz: moja firma przecież nigdy nie będzie tak wielka jak giganci, tacy jak Apple czy Microsoft. Po pierwsze: skąd taka pewność? Uwierz w swój biznes. Po drugie: nawet jeżeli jesteś dopiero na początku swojej drogi z własnym biznesem, warto obserwować najlepszych i wykorzystać rzeczy, które zdały egzamin w ich przypadku. Warto jest naśladować podejście do marki, które wyznają największe firmy na świecie. Dzięki swojej konsekwencji w jej budowaniu i promowaniu znajdują się teraz na szczycie.

Jak zbudować świadomość marki?

Budowanie świadomości marki, które z języka angielskiego można nazywać również brandingiem, polega na kreowaniu i utrwalaniu w umysłach konsumentów faktu istnienia oraz pozytywnego wizerunku konkretnej marki.

Jak już wspomnieliśmy, budowanie świadomości marki powinno być przemyślane już od samego początku istnienia danej firmy. Podstawą wszystkiego jest stworzenie dobrej nazwy dla firmy. Chwytliwa nazwa dla Twojej firmy będzie fundamentem, dzięki któremu skuteczniej zbudujesz pozytywny wizerunek swojej marki wśród klientów i kontrahentów. Równie ważna będzie również identyfikacja wizualna Twojej marki, na którą składa się wiele różnorodnych elementów, jednak najważniejszym z nich zawsze będzie nazwa lub logo.

O identyfikacji wizualnej Twojej marki przeczytasz tutaj: Stwórz spójny system identyfikacji wizualnej firmy.

Na początku swojej drogi w budowaniu świadomości marki warto jest również zadbać o jej bezpieczeństwo prawne, przez rejestrację logo i nazwy swojej firmy jako znaku towarowego. Powinieneś pamiętać również, że aby sprzedać skutecznie swoje produkty czy usługi przekaz reklamowy musi być spójny oraz skierowany do konkretnej grupy docelowej.

Masz pomysł na biznes, ale nie wiesz jak zabrać się do zbudowania świadomości własnej marki? W takim przypadku dobrym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług kancelarii brandingowej. Kancelaria brandingowa to firma zajmująca się projektowaniem i ochroną marki. Tworzy nazwy dla firm i produktów, zajmuje się identyfikacją wizualną marki, stworzeniem logo, oraz aspektami prawnymi dotyczącymi ochrony marki. Działanie kancelarii brandingowej łączy w sobie aspekty marketingowe oraz prawne, dzięki czemu marka jest dobrze przygotowana do zdobywania klientów i renomy, jest również bezpieczna pod względem prawnym.

Nie czekaj na późniejszy moment, nie czekaj aż rozkręcisz swój biznes. Zrób krok w stronę sukcesu i stwórz strategię budowy świadomości swojej marki już dzisiaj. Wypromuj swoją markę szybciej i skuteczniej.

W stworzeniu takiej strategii może pomóc Ci narzedzie do tworzenia modelu biznesowego. Przeczytasz o nim więcej w artykule: Jak stworzyć dobry model biznesowy korzystając z modelu biznesowego Canvas?.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.