Jak rozpocząć działania w dropshippingu?
Jak zacząć sprzedaż w dropshippingu? 7 podstawowych kroków
Dropshipping to nowoczesny model logistyczny, w którym właściciel sklepu internetowego przenosi na hurtownie obowiązki związane z logistyką. Dzięki temu nie musi na własną rękę prowadzić magazynu ani tracić czasu na kompletowanie i wysyłkę zamówień. We wszystkich tego typu procesach wyręczają go hurtownie. Co istotne, za zakupione w hurtowniach towary sprzedawca płaci dopiero w momencie znalezienia na nie kupców. W ten sposób unika ryzyka inwestycyjnego i może wejść na rynek z niewielkim kapitałem.
Jak zacząć dropshipping? Wystarczy wykonać 7 następujących kroków:
1. Wybierz asortyment dla swojego sklepu internetowego
W dropshippingu wybór asortymentu dla sklepu odgrywa podwójnie istotną rolę. Po pierwsze decyduje o potencjalnym zainteresowaniu klientów Twoją ofertą. Z tego względu musisz stawiać na produkty, które cieszą się dużą popularnością. Nie zapominaj jednak o konkurencyjności – nie warto wchodzić na nasycony rynek, ponieważ trudno będzie Ci się na nim wybić. Postaraj się więc znaleźć swoją niszę, proponując konsumentom towary znane i lubiane, ale w konfiguracjach, które zapewnią Ci przewagę nad konkurencją.
Po drugie, wybór asortymentu w dropshippingu będzie miał ogromne znaczenie dla obsługi ewentualnych zwrotów. W modelu tym hurtownie rzadko kiedy biorą za nie odpowiedzialność. Zdecydowanie częściej odsyłane przez klientów produkty trafiają do sprzedawcy, który musi zająć się ich przechowywaniem aż do czasu znalezienia na nie kolejnych kupców. Może okazać się to dla niego dość problematyczne, skoro zrezygnował z prowadzenia magazynu. Z tego powodu stawiaj raczej na towary o niewielkich gabarytach oraz takie, które rzadko podlegają zwrotom. Zamiast basenów ogrodowych czy ubrań, wybierz raczej zegarki bądź akcesoria GSM.
2. Wybierz oprogramowanie e-commerce
Choć z początku możesz nie zdawać sobie z tego sprawy, wybór oprogramowania sklepowego to klucz do sukcesu w e-commerce. Odpowiednia platforma zapewni Ci dostęp do wszelkich niezbędnych narzędzi i pozwoli na automatyzację kluczowych procesów. Dzięki temu błyskawicznie wejdziesz na rynek i każdego dnia będziesz oszczędzać mnóstwo czasu na bieżącej obsłudze zamówień.
Specyfika oprogramowania sklepowego powinna oczywiście zależeć od charakteru Twojej branży, ale wśród obowiązkowych elementów platformy z pewnością można wymienić:
- Gotowe integracje z hurtowniami dropshippingowymi – dzięki temu szybko i łatwo połączysz sklep z ofertami swoich dostawców. Automatycznie pobierzesz wszystkie dane produktowe i zapewnisz sobie ich regularne aktualizacje.
- Integracje z bramkami płatności – funkcja, która zagwarantuje Ci szybkie i łatwe połączenie sklepu z wybranym systemem szybkich płatności.
- Kreator sklepu internetowego – podstawowe narzędzie platformy umożliwiające stworzenie witryny sklepowej w kilku prostych krokach. Aby z niego skorzystać, nie potrzebujesz żadnych umiejętności informatycznych.
- Integracje z dodatkowymi kanałami sprzedaży – działań w dropshippingu nie należy ograniczać do witryny sklepu internetowego. W strategii warto uwzględnić również takie serwisy jak na przykład Allegro.
- Wsparcie techniczne – dzięki temu do swojej dyspozycji będziesz mieć specjalistów, którzy pomogą Ci w przypadku wszelkich problemów z działaniem oprogramowania czy prowadzeniem sklepu.
Powyższe funkcje składają się na obraz kompleksowej platformy SaaS (Software as a Service). W przeciwieństwie do teoretycznie darmowych programów open source, w ramach niedrogiego abonamentu oferuje ona pełną kompatybilność kluczowych narzędzi e-commerce oraz stałe wsparcie techniczne ze strony operatora. Przykład takiej platformy stanowi popularny Sky-Shop.
3. Ustal warunki współpracy z hurtowniami
Od wyboru hurtowni, które będą Cię zaopatrywały, zależy satysfakcja Twoich klientów. Wybierz więc rzetelnych i wiarygodnych dostawców. W pogoni za wysoką jakością usług logistycznych, nie zapominaj o kwestii cen. Zauważ jednak, że z początku mogą one nie być szczególnie atrakcyjne. Aby zarobić na sprzedaży w dropshippingu, warto więc postawić na efekt skali i pozyskiwać wielu klientów przy niskich marżach.
Z czasem hurtownie będą proponowały Ci coraz bardziej przystępne cenniki. W grę wejdą również progi rabatowe oraz kredyty kupieckie. Zwróć uwagę na dostępność tego typu udogodnień podczas wyboru dostawców dla swojego sklepu internetowego.
4. Zintegruj sklep z hurtowniami dropshippingowymi
Jak wspominaliśmy już wcześniej, automatyczne integracje sklepu z hurtowniami dropshippingowymi to podstawa działań w tego typu sprzedaży. Dzięki takiemu udogodnieniu nie musisz ręcznie wprowadzać produktów na stronę. System sam pobiera bowiem wszystkie dane – takie jak tytuły, opisy, zdjęcia, ceny i stany magazynowe – i na bieżąco je aktualizuje. Zdecydowanie ułatwia to zarządzanie biznesem oraz monitorowanie sprzedaży.
Dzięki gotowym integracjom z hurtowniami dropshippingowymi oszczędzasz mnóstwo czasu i pieniędzy. Pamiętaj, że dobry operator usług e-commerce wykona dla Ciebie niezbędne połączenie, nawet jeśli nie jest ono jeszcze domyślnie dostępne w jego ofercie. Zazwyczaj wystarczy przesłać mu plik z danymi produktowymi od dostawcy.
5. Promuj swój sklep internetowy
Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Twoje wyniki sprzedażowe będą tym lepsze, im trafniej zaplanujesz działania marketingowe. Dobra platforma e-commerce z pewnością ułatwi Ci ich prowadzenie. Do podstawowych obszarów, którymi warto się zainteresować, należą kampanie PPC, pozycjonowanie strony w wyszukiwarce, content marketing oraz media społecznościowe. W wykorzystywaniu ich potencjału ograniczyć Cię może jedynie wyobraźnia.
6. Prowadź sprzedaż produktów w dropshippingu
Proces sprzedaży w dropshippingu różni się nieco od transakcji zawieranych w tradycyjnych sklepach internetowych. Twój udział w realizacji zamówień jest zdecydowanie bardziej ograniczony, co wcale nie oznacza, że nie wymaga ona Twojej uwagi. Prowadzenie sprzedaży w dropshippingu obejmuje bowiem następujące etapy:
- Klient składa zamówienie w Twoim sklepie internetowym i opłaca je.
- Przekazujesz zamówienie do hurtowni lub dzieje się to automatycznie.
- Hurtownia kompletuje i wysyła zamówienie do Twojego klienta.
- Na własną rękę dostarczasz klientowi dowód zakupu (paragon bądź fakturę).
- Rozliczasz się z hurtownią.
- Hurtownia przyjmuje ewentualne reklamacje, a Ty – zwroty.
Jak widzisz, Twoje działanie jest wymagane przede wszystkim na etapie dostarczania klientom dowodów zakupów oraz przyjmowania ewentualnych zwrotów. Pozostałe procesy – dzięki inteligentnej platformie sklepowej – możesz jednak w pełni zautomatyzować.
7. Rozliczaj się z Urzędem Skarbowym
Sprzedaż w dropshippingu, podobnie jak każda inna działalność zarobkowa, wymaga odprowadzania podatku dochodowego. W tym przypadku do Urzędu Skarbowego odprowadzasz po prostu odpowiedni procent swojej marży. Stawka będzie zależała od formy opodatkowania, jaką wybierzesz dla swojej działalności gospodarczej (ryczałt ewidencjonowany, zasady ogólne lub podatek liniowy).
Jeżeli zdecydujesz się na prowadzenie sklepu w dropshippingu bez rejestrowania firmy, Twój podatek wyniesie 12% (stawka na zasadach ogólnych w 2022 r.). W takiej sytuacji oszczędzisz na składkach ZUS, ale pozbawisz się możliwości zarabiania więcej, niż wynosi minimalna pensja krajowa.
Jak rozpocząć działania w dropshippingu? Podsumowanie
Dropshipping odznacza się wyjątkowo przyjaznym charakterem, dzięki czemu rozpoczęcie działań w tym modelu jest szalenie proste. Wystarczy Ci dobra platforma sklepowa, która pozwoli na automatyzację kluczowych procesów. Większość obowiązków związanych z realizacją zamówień wezmą na siebie hurtownie dropshippingowe. Po Twojej stronie pozostanie jedynie pozyskiwanie klientów, komunikacja z nimi oraz planowanie rozwoju marki.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: