Jak znaleźć pomysł na biznes i atrakcyjną niszę rynkową?
Krok 2 z 6

Jak znaleźć pomysł na biznes i atrakcyjną niszę rynkową?

Ostatnia aktualizacja: 2015-06-30
Każda firma działa na jakimś rynku, który można precyzyjnie określi zarówno geograficznie, pod względem jego rozmiaru, klientów czy też specyfiki. Zastanawiasz się jaki biznes otworzyć? Dobry pomysł na własny biznes niezależnie od tego czy prowadzisz go w domu, w małym mieście czy jest on ogólnopolski musi spełnić jedno podstawowe zadanie - musi dostarczać Twój produkt/usługą w miejscu i czasie gdy akurat Twoi klienci jej potrzebują.

Co to jest nisza rynkowa?

Z definicji, rynek niszowy jest małym wycinkiem, segmentem większego rynek, który można określić poprzez zdefiniowanie, jakie wybrane kategorie produktów lub usług chcemy dostarczać naszemu klientowi.

Co to jest nisza rynkowa

Jak znaleźć niszę rynkową?
Nisza rynkowa to po prostu miejsce, w którym nie występuje zbyt duża konkurencja lub dysponujesz taką ofertą, z którą mógłbyś liczyć na opłacalną podaż, a Twoja konkurencja miałaby problemy, aby przebić Twoją ofertę.

Istnieje wiele korzyści z kierowania swojej oferty na rynek niszowy:
  1. Mniejszy kapitał na start - nie musisz inwestować tak dużych środków jak przy dużym rynku
  2. Szybki rozwój - można szybko rozwijać swój biznes i szybko promować swoje produkty i usługi
  3. Mniejsza konkurencja - jeżeli masz mniej konkurentów to łatwiej jest z niemi walczyć
  4. Pierwszy spija śmietankę - jeśli jesteś pierwszy, a rynek nie jest duży, możesz go szybko zdominować i sprawić, że nowym konkurentom nie będzie się opłacało na niego wchodzić
  5. Staniesz się rozpoznawalny - jest ogromna szansa, że staniesz się autorytetem na swoim rynku, co w znacznym stopniu może zmniejszyć koszty działań marketingowych
  6. Prostsza logistyka - na mniejszym rynku jest zdecydowanie łatwiej budować kanały dystrybucji oraz kanały zakupowe
  7. Większa rentowność biznesu - możesz pozwolić sobie na wyższe marże i nie musisz konkurować jedynie ceną

Za przykład takiej niszy rynkowej może posłużyć np. sklep internetowy z domowo robionym mydłem, specjalistyczny sklep dla osób otyłych, hodowla świerszczy dla sklepów i ogrodów zoologicznych czy sklep dla hokeistów. Każdy z tych biznesów został jasno określony i trafia w konkretny segment rynku, który nie był wcześniej zagospodarowany lub firmy, które go obsługiwały robiły to niejako „przy okazji” i nie odkryły jego potencjału.

Twoja skala może stanowić Twoją przewagę! To, co Ty postrzegasz, jako niszę rynkową i wielką szansą na rozwój dla wielu firm, które w jakimś stopniu obsługują już Twój rynek nie będzie on atrakcyjny. Wiąże się to ze skalą prowadzonego biznesu. Jeżeli ktoś robi milionowe obroty interesuje się zwiększaniem przychodów właśnie w tej skali i nie będzie zbytnio skupiał na wielokrotnie mniejszym rynku.

W zależności od rynku, może się okazać, że niektóre jego segmenty rynku są bardziej konkurencyjne od innych. Z tego powodu trzeba koniecznie przeprowadzić odpowiednie badania rynku docelowego.

Jak znaleźć pomysł na własny biznes? - 15 źródeł inspiracji

Jak znaleźć pomysł na własny biznes

Może spędzasz wiele czasu na zastanawianiu się, w jaki sposób wpaść na swój genialny pomysł. W Twojej głowie zawitała pustka i kołacze się tylko jedna myśl, że przecież wszystko zostało już wymyślone. W takiej sytuacji może po prostu trzeba zmienić sposób myślenia. Nigdy dokładnie nie wiadomo, gdzie możesz znaleźć inspiracją, genialny pomysł na biznes może być tuż obok Ciebie!

Niestety nie ma jednej konkretnej recepty na wyszukanie dla siebie odpowiedniej niszy rynkowej. Istnieją jednak metody, które mogą pomóc w znalezieniu odpowiedniego pomysłu na biznes.

1.Szukaj problemów do rozwiązania

Świat jest pełen problemów, które należy rozwiązać. W każdym problemie, z jakim się spotykasz istnieje potencjalna możliwość przeobrażenia go w dochodowy biznes. Ludzie mają wiele potrzeb, często nieuświadomionych, które chętnie by zaspokoili. Jak sądzisz skąd wziął się otwieracz do puszek czy nożyczki dla osób leworęcznych?

  • Twój dom - rozejrzyj się wokół domu czy mieszkania. Co stanowi problem? Zapychająca się kanalizacja? Brak klimatyzacji? Brudny dywan? Jeśli zauważać te problemy w swoim własnym domu, jest duża szansa, że inni również mogą mieć z tym problem.
  • Twoja okolica - ludzie, którzy mieszkają blisko Ciebie mogą być wielkim źródłem inspiracji. Pomyśl o tym, jakich masz sąsiadów – może są to w większości osoby starsze, które potrzebują pomocy w jakimś zakresie, a może na Twoim osiedlu mieszka mnóstwo rodzin z dziećmi a w bliskiej okolicy nie ma przedszkola?
  • Twoje biuro - jeśli chcesz rozpocząć dodatkową działalność w niepełnym wymiarze czasu równolegle do obecnej pracy zapytaj współpracowników, może potrzebują wsparcia w jakimś obszarze życia.
  • Lokalny rynek - czy jesteś miłośnikiem jedzenia? Może w Twojej okolicy brakuje sklepu z ekologicznym czy wegańskim jedzeniem? Jeżeli masz takie możliwości może rozpoczniesz np. produkcję własnych dżemów lub soków.

2.Podpatruj i adaptuj

Aktywnie obserwuj otaczający cię świat. Może się okazać, że na przykład na zagranicznych wakacjach odkryjesz świetny pomysł i z sukcesem przeniesiesz go na Polski rynek. Jednak nie powielaj pomysłów na siłę – to bardzo rzadko się udaje.

3.Obserwuj jak inni rozwiązali jakiś problem, może zrobisz to lepiej

W każdej sytuacji, jesteś otoczony przez problemy, które ktoś inny próbuje rozwiązać. Możesz znaleźć lepszy sposób na rozwiązanie tego samego problemu. Nazywa się to strategią czerwonego oceanu. Jest to strategia wchodzenia na już istniejący rynek. Aby sprzedawać więcej powinieneś być lepszy od swojej konkurencji. Reguły gry na wybranym rynku zostały już dawno ustalone, a Ty musisz się do nich dostosować.

Pamiętaj, że Włosi wymyślili pizzę, ale dopiero Amerykanie ją spopularyzowali. A żartobliwie to ujmując „To Chińczycy wymyślili deskę klozetową, ale dopiero Europejczycy zrobili w niej dziurę :)”.

4.Szukaj w internecie

Czy kiedykolwiek poszukiwałeś wyczerpujących informacji na jakiś temat, a długie poszukiwanie nie przyniosło efektu? W tym momencie możesz zadowolić się czymś, co znalazłeś, zrezygnować lub zrobić to samemu. Bardzo ciekawym sposobem jest przeglądanie różnych forów dyskusyjnych lub socjal media. Niejednokrotnie ludzie sami podpowiadają o swoich potrzebach i braku możliwości ich realizacji pisząc: "Dlaczego nie ma..." lub "Szkoda, że nie można...". Wystarczy sprawdzić czy jesteś w stanie dostarczyć ludziom tego, czego potrzebują.

Jeżeli chciałby zacząć przygodę z handlem internetowym a nie masz pomysłu, co sprzedać warto zbadać bieżące trendy, co najlepiej sprzedaje się lub co ma duży potencjał wzrostu. Takich informacji możesz szukać w serwisach: Allegro, Ebay, Amazon czy Aliexpress – najlepiej sprzedawane produkty (aktualizowane, co godzinę). Możesz również znaleźć jakiś produkt, którego nie ma na rynku i próbować go wprowadzić importując go np. z Chin. W tym celu niezwykle pomocny może się okazać serwis Alibaba.com. W podobny sposób zostały wprowadzone na Polski rynek e-papierosy, a firma, która to zrobiła stała się potentatem rynku z wielomilionowymi przychodami.

5.Rozwijaj swoje pasje i zainteresowania

Jeżeli jesteś pasjonatem jakiejś tematyki wiedzy, majsterkowania czy dyscypliny sportu możesz poszukać pomysłu w tym, co lubisz i na czym się znasz. Na przykład może Twoją pasją jest np. łucznictwo a w Twoim mieście nie ma miejsca ani szkoły gdzie można się tego nauczyć – może warto rozpocząć prowadzenie kursów dla osób zainteresowanych tą dyscypliną sportu?

6.Przeanalizuj swoje doświadczenie zawodowe

Zweryfikuj, jakie masz zasoby i predyspozycje. Gdzie wcześniej pracowałeś? Jakie są Twoje doświadczenia? Czym na obecną chwilę dysponujesz? Co wiesz Ty i Twój zespół? Każda praca ma w sobie ukryty potencjał "niszowy". Musisz być tylko wrażliwy na potrzeby innych ludzi (klientów i współpracowników), a będziesz w stanie znaleźć jakiś ciekawy pomysł. Realizując projekt w dziedzinie, którą znasz masz o wiele większą szansę na sukces. Wchodząc do zupełnie nowego segmentu rynku, którego nie znasz, konkurujesz z już doświadczonymi firmami, które bardzo szybko mogą Cię wypunktować.

7.Znajdź usterkę produktu lub usługi i usuń ją

Jest to klasyczny przypadek, gdy firma wchodzi i usuwa problemy, błędy czy niedoskonałości już istniejących produktów lub usług. Jest to strategii tak zwanego błękitnego oceanu. Musisz znaleźć niszę rynkową i zmienić warunki panujące na tym rynku. Twój produkt musi być unikalny. Jednocześnie musisz uświadomić klientów, że potrzebują Twojego produktu. Koncepcja błękitnego oceanu wymaga niejednokrotnie dużego budżetu na wytworzenie produktu i działania marketingowe.

Aby stworzyć nową usługę lub produkt wg tej koncepcji musisz zweryfikować:
  • z czym klienci mają problemy i co chcą zmienić
  • czego brakuje wybranym istniejącym produktom na rynku
  • jak wygląda proces korzystania z produktów i co w nim można zmienić
  • jak odwrócić istniejącą sytuację na rynku – zmienić model płatności, grupę odbiorców, sposób działania

Dobrym przykładem może być Google. W momencie pojawienia się tej wyszukiwarki na rynku były już inne wyszukiwarki jednak były one bardzo wadliwe i prezentowały wiele nietrafnych wyników. Google opracowało sposób, aby naprawić ten błąd w wyszukiwaniu, a reszta to już historia.

Kiedy już opracujesz produkt, dowiedz się jak skutecznie sprzedawać!

8.Szukaj specjalizacji – zawężenie i precyzowanie oferty

Jeśli na rynku, na który chciałbyś wejść konkurencja działa kompleksowo i w ofercie ma „wszystko”, to zastanów się, czy nie lepsza byłaby specjalizacja i zawężenie oferty. Klienci chętniej skorzystają z Twoich usług, wiedząc, że zajmujesz się tylko jednym tematem i jesteś w tym najlepszy. To także pozwoli Ci na łatwiejsze zautomatyzowanie i skalowanie twojego biznesu.

9.Poszukuj kompleksowości – rozszerzanie zakresu oferty

Kompleksowość jest przeciwieństwem specjalizacji. Jeśli firmy w Twoim segmencie rynku koncentrują się wyłącznie w konkretnych specjalnościach, to możliwe, że skuteczne będzie działanie kompleksowe. Niektórzy klienci mają dość współpracy z wieloma firmami, które nie zawsze są godne zaufania i woleliby złożyć zamówienie u jednego partnera biznesowego, który zajmie się wszystkim od A do Z.

10.Indywidualizuj usługi

Jeśli na danym rynku każdego klienta traktuje się tak samo, to dobrym rozwiązaniem byłoby podnieść cenę usługi i zindywidualizować je i dopasować do potrzeb konkretnego klienta. Zaproponowanie indywidualnej obsługi na rynku zdominowanym przez obsługę masową zwiększy Twoją szansę na sukces biznesowy. Przykładem takiego biznesu może być np. firma produkujący koszulki z indywidualnym nadrukiem, które klient może sobie samodzielnie przygotować lub zlecić jego przygotowanie.

11.Spróbuj przełożyć produkty i usług z rynku detalicznego do biznesowego i na odwrót

Pewne typy produktów występują wyłącznie na rynku biznesowymi inne wyłącznie na rynku klientów indywidualnych. Musisz przemyśleć czy można konkretny produkt lub usługę przenieś pomiędzy tymi grupami.

12.Popularyzuj produkty niszowe

Rzadkie, ekskluzywne lub po prostu drogie w jednostkowej produkcji towary lub usługi dotychczas dostępne jedynie dla nielicznych klientów można spopularyzować. Dzięki efektowi skali koszty produkcji mogą zostać znacznie obniżone i więcej osób będzie w stanie z nich skorzystać. Przykładem mogą być np. przewozy lotnicze – dawniej był to bardzo ekskluzywny i drogi sposób podróżowania, a dziś dzięki nowym graczom na rynku, jakimi są tanie linie lotnicze stał się tani i niezwykle powszechny.

13.Pozycjonuj produkty powszechne, jako produktu ekskluzywne

Jest to metoda odwrotna do popularyzacji produktów niszowych. Znajdujemy produkt powszechnie dostępny, a następnie staramy się inaczej go pozycjonować na rynku – tak by w świadomości klientów reprezentował on jakąś wartość dodaną. Znakomitym przykładem może być woda – butelka wody mineralnej w sklepie może kosztować kilkukrotnie więcej niż zwykłej, a przecież każdy z nasz może nalać sobie wodę z kranu za ułamek jej wartości.

14.Adaptuj istniejące produkty do nowej grupy docelowej

Innowacyjny pomysł nie musi polegać wyłącznie na wymyśleniu nowe produktu. Można wykorzystać już istniejące rozwiązanie, ale na rynku, na którym nie było ono jeszcze stosowane. Czasami wystarczy przedstawić istniejący produkt nowej grupie klientów.

15.Słuchaj swoich przeczuć

Jeżeli masz dobrze rozwiniętą intuicję lub po prostu czujesz, że to jest to, co chciałbyś robić nic nie stoi na przeszkodzie, aby spróbować. Jednak uwaga – swój pomysł musisz bardzo dokładnie przemyśleć i policzyć, ponieważ przeczucie to niejednokrotnie zbyt mało. Upewnij się, zrób kilka badań, aby potwierdzić czy masz rację zanim zainwestujesz dużo czasu i pieniędzy.

Niektóre typy działalności gospodarczej wymagają dodatkowych licencji lub zezwoleń. Więciej informacji na ten temat przeczytasz w artykule:
Jakie rodzaje działalności gospodarczej wymagają koncesji?

Nie udało mi się znaleźć żadnego sensownego pomysłu na biznes i co teraz?

sensowny pomysł na biznes

No cóż, jeśli nie udało Ci się znaleźć żadnej szansy rynkowej i nie wymyśliłeś żadnego pomysłu biznesowego możliwe, że ta droga jednak nie jest przeznaczona dla Ciebie.

W tym przypadku warto zapoznać się z artykułem: Zalety i wady prowadzenia działalności gospodarczej

Jeżeli jednak uznałeś, że chcesz zmierzyć się ze światem i powalczyć o swojego mercedesa i dom z basenem masz jeszcze jedną drogę. Skorzystaj z już istniejącego pomysłu na biznes – poszukaj odpowiadającej Ci franczyzy. Nie musisz wymyślać modelu biznesowego od zera. Jest on już opracowany i gotowy do wdrożenia.

Jeżeli dysponujesz sporym kapitałem możesz równie dobrze kupić już istniejącą firmę lub start-up.

Więcej o franczyzie możesz poczytać tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Franczyza, a listę dostępnych franczyz znajdziesz tutaj.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.