Jak szybko i niewielkim kosztem przenieść swoje usługi do sieci?
Dynamiczny rozwój rynku internetowego
Cyfrowa transformacja przyśpiesza i nie da się jej już zatrzymać. Dotyczy to także branży usługowej. Jedną z głównych sił napędowych zmian jest pandemia COVID-19, która miała i nadal ma olbrzymi wpływ na większość sfer naszego codziennego życia. Ogólnopolski lockdown wymusił na wielu właścicielach biznesów przeniesienie działalności do świata online. Przeprowadzone przez PwC badanie konsumentów pokazuje, że obecnie już ok. 150 tys. polskich przedsiębiorstw prowadzi sprzedaż swoich produktów i usług przez internet. Firma prognozuje, że w kolejnych latach ich liczba będzie dynamicznie rosnąć. To efekt nowych przyzwyczajeń konsumenckich. Wzrost liczby podmiotów prowadzących działalność w sieci zwiększa konkurencję, która napędza również rozwój rozwiązań technologicznych ułatwiających pracę zdalną z klientami.
Korzyści prowadzenia biznesu online
Firmy, które do tej pory korzystały z tradycyjnych biur i obsługiwały klientów osobiście, mogą liczyć na szereg korzyści z przeniesienia biznesu do sieci, m.in.:
- Większą konkurencyjność działalności - coraz więcej właścicieli firm usługowych decyduje się na działalność online, budując w ten sposób wizerunek nowoczesnej firmy.
- Oszczędność czasu - zamiast tracić czas na dojazdy i stanie w korkach możemy przeznaczyć go na inne, ważniejsze rzeczy.
- Znacznie większy zasięg - rozszerzenie działalności poza miejsce zamieszkania. Obecność online umożliwia też dotarcie do tak zwanych cyfrowych tubylców, czyli osób, dla których internet jest nieodłącznym elementem ich codziennego i zawodowego życia.
- Obniżenie kosztów prowadzenia firmy poprzez eliminację kosztów wynajmu przestrzeni biurowej.
- Minimalizację ryzyka związanego z niespodziewanymi sytuacjami jak np. pandemia koronawirusa.
5 kroków, które pozwolą Ci rozwinąć biznes online
Aby rozwijać swoje usługi w sieci, warto zacząć od kilku podstawowych kroków, które nie tylko pozwolą na dotarcie do nowych klientów, ale także otworzą nowe możliwości automatyzacji i prowadzenia biznesu.
Krok 1. Załóż bezpłatny profil w Google Moja Firma
Skorzystaj z bezpłatnego rozwiązania Google Moja Firma, które ułatwi potencjalnym klientom odnalezienie Twojego biznesu. Aby założyć wizytówkę w Google, potrzebne jest konto na Gmailu lub dowolne inne połączone z usługami Google. W profilu możesz dodać najważniejsze informacje o swojej firmie, wybrać kategorię usług, a także załadować grafiki lub zdjęcia, które podkreślą Twój profesjonalizm. To doskonały sposób na promocję Twoich usług w lokalnych wynikach wyszukiwania i Mapach Google. Dodatkowo profil umożliwi Ci zbieranie recenzji od klientów, które mogą znacząco poprawić Twoją pozycję w wyszukiwarce.
Krok 2. Zadbaj o widoczność w social media
Media społecznościowe to idealne miejsce do promowania własnej marki i budowania wizerunku eksperta. Portale jak Facebook czy LinkedIn pozwalają nie tylko na łatwy kontakt z odbiorcami, ale także zdobycie ich zaufania.
Postaw na aktywność w tych kanałach, w których są Twoi klienci. Jeśli nie masz pomysłu, jakiego rodzaju treści tworzyć, zobacz, jak to robią inne marki. Testuj różne formaty: merytoryczne posty, eksperckie wideo, angażujące relacje czy ciekawe infografiki - możliwości jest wiele. Zadbaj o jak najlepszą jakość publikowanych materiałów. Pomogą Ci w tym darmowe rozwiązania jak Canva, Crello czy Snappa.
Rozważ również stworzenie grupy na Facebooku czy LinkedIn. To świetne narzędzie do budowania zaangażowanej społeczności zainteresowanej danym tematem. Algorytm Facebooka preferuje treści, które motywują użytkowników do dyskusji, dlatego serwis oficjalnie faworyzuje grupy. Oprócz standardowych grup dyskusyjnych znajdziemy również społeczności typu, Q&A - w których ludzie mogą zadawać pytania w formie postów i otrzymać odpowiedź od eksperta z danej dziedziny. Popularne są też grupy uczestników konkretnych kursów.
Krok 3. Stwórz stronę internetową
Własna strona to zdecydowana podstawa, jeśli chcesz rozwinąć swój biznes w internecie. Większość Twoich działań marketingowych będzie kierować potencjalnych klientów właśnie tam.
Każda branża ma swoje standardy i wymagania, jeśli chodzi o wygląd i treści na stronie internetowej. Jest jednak kilka zasad, których warto się trzymać, niezależnie od rodzaju świadczonych usług:
- Kluczowym momentem jest wywołanie pierwszego wrażenia. W internecie masz tylko kilka sekund, aby zainteresować odbiorcę i zachęcić go do zapoznania się z Twoją ofertą. Twoja strona musi być przede wszystkim przejrzysta i szybko się ładować.
- Nowoczesna strona musi być zoptymalizowana pod urządzenia mobilne. Według raportu „Digital 2021” ponad 92% internautów używa telefonów i tabletów do korzystania z internetu. Nie możesz tego zignorować!
- Dopilnuj aspektów prawnych, umieść politykę prywatności i regulamin na swojej stronie.
- Przy tworzeniu treści na stronę zadbaj o spójność z tym, co komunikujesz w innych miejscach, np. mediach społecznościowych. Klient musi mieć poczucie, że nadal ma do czynienia z tą samą osobą.
Zadbanie o powyższe kwestie, opracowanie atrakcyjnych treści i wreszcie „postawienie strony” może pochłonąć nie tylko dużo czasu, ale i pieniędzy. Zlecenie stworzenia prostej strony programiście lub agencji to koszt nawet 5 tysięcy złotych!
Na szczęście są tańsze i łatwiejsze sposoby. Warto skorzystać z kreatora stron internetowych, takiego jak naffy. Pozwala on na samodzielne zbudowanie profesjonalnej strony internetowej bez pomocy programisty czy grafika, a więc bez wysokich kosztów.
Takie rozwiązanie ma więcej zalet. Nie musisz martwić się żadnymi kwestiami technicznymi. Wszystko bierze na siebie dostawca kreatora. Jedyne co musisz zrobić to wybrać szablon graficzny swojej strony i uzupełnić go treściami na temat Twojej działalności.
Twórcy naffy zadbali również o kwestie prawne, oferując swoim klientom gotowe szablony polityki prywatności i regulaminu strony. Dzięki temu nie trzeba angażować prawnika do przygotowania takich dokumentów.
Dużym plusem jest też płatność w formie miesięcznej subskrypcji. Dzięki temu rozłożysz koszty w czasie, przez co łatwiej będzie Ci utrzymać płynność finansową.
Krok 4. Automatyzuj procesy w swojej firmie
Strona to nie tylko tekst i grafiki. Prowadzenie biznesu w internecie otwiera przed Tobą mnóstwo możliwości ułatwienia sobie codziennej pracy. Jednym z popularniejszych udogodnień jest system rezerwacji. Takie rozwiązanie pozwala Twoim klientom umówić się na spotkanie lub konsultację bez Twojego udziału. Wystarczy, że wybiorą odpowiedni termin w interaktywnym kalendarzu na Twojej stronie.
Ostatnie lata przyzwyczaiły klientów do takiego sposobu umawiania się. Warto więc wyjść naprzeciw ich potrzebom. Pozwoli Ci to także zaoszczędzić dużo czasu spędzanego na ustalaniu odpowiedniego terminu spotkania.
System rezerwacji warto połączyć z płatnościami online. Z badania Gemius z 2021 roku wynika, że aż 70% internautów korzysta z szybkich płatności internetowych. Z roku na rok rośnie też popularność transakcji mobilnych. 48% badanych deklarowało płacenie kodem BLIK.
To wygoda nie tylko dla Twoich klientów, ale i dla Ciebie. Pożegnasz żmudne sprawdzanie przelewów od klientów i wyeliminujesz błędy. Warto zdecydować się na takie rozwiązanie, które daje Ci połączone systemy rezerwacji i płatności. naffy, oprócz kreatora stron, oferuje właśnie takie funkcje.
Krok 5. Obsługuj klientów zdalnie
Praca zdalna stała się standardem i na dobre zagościła w naszym życiu. Kluczowe znaczenie zyskały rozwiązania, które pozwalają na łatwą i bezpieczną komunikację. Jak podają eksperci Grupy ING, blisko 8 mln Polaków wykonywała swoją pracę zdalnie w czasie pandemii. Duża część z nich chce pozostać w tym modelu docelowo. Takie rozwiązanie daje wiele korzyści, a jedną z głównych jest oszczędność czasu.
Aplikacje do prowadzenia wideokonferencji stały się nieodłącznym elementem pracy zdalnej. Oferując wysoką jakość obrazu i dźwięku, pozwalają na kontakt zbliżony do tego na żywo. Na co zwrócić uwagę wybierając odpowiednie rozwiązanie?
- Łatwość obsługi - rozwiązanie powinno być przystępne nawet dla osób nietechnicznych. Niektóre z dostępnych aplikacji nie wymagają instalacji na komputerze czy smartfonie oraz tworzenia profilu, wystarczy dostęp do internetu i przeglądarka.
- Niezbędne funkcje - sprawdź, czy wybrana aplikacja pozwala na udostępnianie ekranu i prowadzenie rozmów grupowych, posiada funkcję czatu i działa na urządzeniach mobilnych. Istnieją też komunikatory, które dają możliwość dodania własnego logo, co dodatkowo podkreśli Twój profesjonalizm.
- Bezpieczeństwo rozmów - zwróć uwagę, czy komunikator szyfruje połączenia. Dzięki temu będziesz mieć gwarancję, że Twoje rozmowy nie będą wykorzystywane do celów marketingowych.
Na rynku dostępnych jest wiele aplikacji do wideorozmów, jednak nie wszystkie będą spełniać powyższe kryteria. Jeśli chcesz obsługiwać klientów zdalnie i mieć pewność, że Twoje rozwiązanie jest zarówno funkcjonalne, jak i bezpieczne, wybierz komunikator naffy.
Jak widzisz, korzyści przeniesienia usług do sieci jest wiele. Im wcześniej zaczniesz działać, tym szybciej zobaczysz efekty i zwiększysz swoje szanse na zbudowanie silnej pozycji względem konkurencji. Nie czekaj, wypróbuj naffy i zacznij rozwijać swój biznes w internecie.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: