Jaki wybrać hosting dla firmy na start?
Jeśli chcesz stworzyć stronę internetową dla swojej firmy, to jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać. Z pewnością będzie to przemyślenie profilu strony internetowej, opracowanie treści i przygotowanie warstwy wizualnej. Nie można zapominać jednak o technicznej części, a konkretnie o serwerze, czyli hostingu, na którym umieścisz stronę, a także być może stworzysz swoje firmowe konta pocztowe i wykupisz domenę. Nawet jeśli to nie Ty będziesz zajmować się stworzeniem strony (być może zatrudnisz web developera do tego zadania), to i tak warto samodzielnie zapoznać się z ofertą firm hostingowych i wybrać hosting dla firmy, który spełni swoje zadanie.
Wybór odpowiedniego hostingu jest jednym z elementów, o których nie można zapomnieć. W tym artykule przedstawię Ci sześć kroków, które należy podjąć w celu wybrania odpowiedniego hostingu dla swojej firmy. Zatem jaki wybrać hosting dla firmy na start?
Czym jest hosting?
Hosting to, najprościej mówiąc, miejsce na wszystkie dane i pliki związane z Twoją stroną internetową i działalnością online. W ramach usługi hostingu otrzymujesz dostęp do serwera o określonej pojemności (przestrzeni dyskowej). Przestrzeń tą możesz wykorzystać do:
- umieszczenia plików strony (serwer FTP)
- przechowywania wszystkich danych strony (baza MySQL, z którą łączy się strona)
- stworzenia kont pocztowych w Twojej domenie
Innymi słowy, na hostingu umieszczasz pliki strony, tworzysz bazę danych, a także konta pocztowe w swojej domenie.
Krok 1 - Sprawdź parametry i wydajność hostingu
Na pewno na sam początek warto zwrócić uwagę na powierzchnię dyskową. Owszem, strona internetowa nie musi zajmować dużej ilości miejsca na dysku serwerowym, ale (jak już ustaliliśmy wyżej) hosting to nie tylko miejsce na pliki strony, ale także na bazę danych (która może zajmować od kilkuset megabajtów do paru gigabajtów). Oprócz tego powierzchnia dyskowa udostępniana w ramach hostingu jest też wykorzystywana do stworzenia kont pocztowych w zakupionej przez Ciebie domenie (np. kontakt@adres-twojej-witryny.pl).
Jeśli planujesz stworzenie kilku kont pocztowych, umieszczenie strony firmowej na WordPressie (który wymaga bazy danych MySQL), to koniecznie celuj w pakiet oferujący min. 5GB, a najlepiej 10GB powierzchni dyskowej. Przeanalizuj dostępną powierzchnię serwerową, na której będą znajdować się pliki strony www, jak również skrzynki pocztowe
Pamiętaj także, że wybierając hosting dla firmy musi on być stabilny i szybki. Wydajność kupionego hostingu to jeden z kroków, o których nie wolno Ci zapominać. Jakość serwera, na którym umieszczona jest strona ma duże znaczenie dla jej prędkości ładowania, dlatego warto zwrócić uwagę na kilka kwestii technicznych.
Zweryfikuj, czy w standardzie masz do dyspozycji dyski SSD (najlepiej NVMe ). Są one zdecydowanie lepsze niż standardowe dyski talerzowe. Działa to dokładnie tak samo, jak w przypadku komputera stacjonarnego lub laptopa - przeskok ze zwykłego dysku HDD na SSD sprawia, że wszystkie pliki odczytywane są znacznie szybciej. Nie inaczej jest w przypadku serwerów. Ma to duże znaczenie zwłaszcza w sytuacji, kiedy serwis jest oparty o bazy danych MySQL. Im szybszy dysk, tym operacje na serwerze wykonują się szybciej.
Istotna jest także dostępność najnowszej wersji PHP (7.4, wkrótce 8.0), jak również obsługa protokołu HTTP/2. Nie zapomnij o parametrze TTFB. Jest to czas, jaki upływa od chwili wysłania zapytania przez przeglądarkę (czyli np. kliknięcia w link do Twojej strony w Google) do momentu, w którym serwer odpowie i rozpocznie się generowanie strony WWW. Tego parametru nie znajdziesz w specyfikacji hostingu, gdyż zależy on nie tylko od wydajności samego serwera, ale także od indywidualnej strony - możesz jednak zapoznać się z testami hostingów i przejrzeć wyniki TTFB.
Ile razy Ci się zdarzyło, że klikasz link w Google, ale nic się nie dzieje i dopiero po chwili strona zaczyna się ładować? To właśnie wysoki TTFB - musisz czekać, aż w ogóle serwer zareaguje zanim zacznie się strona ładować. Im niższy jest TTFB, tym strona szybciej się ładuje, a ma to istotne znaczenie pod kątem SEO.
Krok 2 - Niezastąpiony support
Odpowiednie wsparcie techniczne i pomoc bardzo często są czynnikiem, o którym myślimy dopiero w momencie powstania awarii. Jest to bardzo często powielany błąd. Warto przed zakupieniem usług u hostingodawcy zainteresować się jakością oferowanego supportu. Jeśli ktoś zrobi dla Ciebie stronę, ale jej utrzymanie pozostanie na Twojej głowie (i nie masz aż tak dużej wiedzy technicznej), to taka pomoc może okazać się bardzo przydatna.
Często przed zakupieniem usługi hostingodawcy oferują bezpłatny okres próbny. Jest to doskonała okazja do tego, aby zweryfikować, w jakim czasie uda Ci uzyskać pomoc.
Sprawdź także oferowane kanały komunikacyjne:
- w jakich godzinach dostępna jest pomoc telefoniczna na infolinii oraz czy jest uruchomiona infolinia alarmowa, która pozwala na zgłoszenie awarii poza godzinami pracy Biura Obsługi Klienta (np. w święta),
- kontakt mailowy, zweryfikuj czy support sprawnie i merytorycznie odpowiada na Twoje zgłoszenia,
- dodatkowe źródło komunikacji np. livechat, często pozwala na szybkie i sprawne komunikowanie się.
W LH.pl uzyskasz szybką i merytoryczną pomoc np. z zakresu konfiguracji swojego konta pocztowego w Outlooku lub innym kliencie poczty, a także pomocną dłoń w przypadku krytycznych problemów ze stroną, uniemożliwiających jej poprawne działanie.
Krok 3 - Poznaj opinie klientów o hostingodawcy
W obecnym świecie nie ma lepszej metody na zweryfikowanie opinii o konkretnej firmie niż zapoznanie się opiniami klientów, którzy skorzystali z usług firmy. Znajdziesz tam wiele cennych informacji dotyczących supportu i ogólnej jakości usług. Warto zatem zajrzeć na profil Google firmy lub fanpage na Facebooku.
Oprócz samych opinii warto też zapoznać się z różnego rodzaju rankingami i testami hostingów. Nie tylko pomogą one wyciągnąć najważniejsze wnioski ze specyfikacji technicznej, ale także pozwolą Ci zobaczyć, jak realnie wygląda wydajność hostingu na konkretnym przykładzie (np. wspomniane TTFB, czyli czas reakcji serwera).
Krok 4 - Regularny backup
Istnieje mnóstwo powodów, dla których zawsze warto dbać o regularne wykonywanie kopii zapasowej. Aby spać spokojnie i nie martwić się o to, że rozwijana miesiącami strona www nagle przestanie działać, warto pamiętać o regularnym backupie. Kopia zapasowa to nie tylko zabezpieczenie przed utratą strony w wyniku ataku hakerskiego, ale także możliwość powrotu do wcześniejszej wersji strony np. w przypadku nieudanej aktualizacji WordPressa lub innego systemu, z którego korzystasz.
Wykonywanie regularnych kopii zapasowych jest czynnikiem, który warto wziąć pod uwagę, gdy zastanawiasz się jaki wybrać hosting dla firmy na start. W LH.pl kopie zapasowe wykonywane są codziennie i przechowywane aż przez 14 dni. Dostęp do nich i przywracanie jest całkowicie bezpłatne.
Krok 5 - Bezpieczeństwo
To bardzo ważny czynnik przy wyborze hostingu dla strony firmowej. Strona składa się z plików, treści, szablonów, formularzy ale także danych, które są na niej przetwarzane. Dane te muszą być bezpieczne by wyeliminować ryzyko ich wycieku, czy bezpowrotnej utraty.
Wybierając hosting warto zwrócić uwagę na to, jakie zabezpieczenia na serwerze stosuje operator. Hostingodawca powinien posiadać zaawansowany system ochrony przed atakami DDoS, które mają na celu sparaliżowanie działania serwera, a także atakami Brute Force, które próbują złamać hasła. Jeżeli Twoja strona jest oparta o WordPressa, zwróć uwagę, czy hostingodawca zapewnia ochronę WAF (ang. Web Application Firewall), czyli zaporę sieciową, która ochrania aplikacje webowe.
Bezpieczeństwo to także certyfikat SSL, czyli protokół, który szyfruje dane przesyłane między serwerem, a przeglądarką, a tym samym zabezpiecza je przed odczytaniem przez osoby trzecie. Dane, o których mowa to mogą być wypełnione formularze kontaktowe, czy dane transakcyjne. Wybierając hosting zwróć uwagę, czy certyfikat SSL otrzymasz za darmo.
Bezpieczna powinna być korespondencja prowadzona za pomocą poczty e-mail. Prowadząc firmę zapewne przesyłasz i otrzymujesz dane osobowe, wrażliwe, a nierzadko także poufne. Dlatego właśnie połączenie z pocztą powinno być szyfrowane, a sam interfejs (webmail) logowania do poczty zabezpieczony certyfikatem SSL. Hostingodawca powinien także sugerować użytkownikowi by ten stosował hasła silne, długie i trudne do złamania.
Krok 6 - Umowa RODO
Jeżeli poprzez Twoją stronę internetową będą przepływać dane klientów, to musisz też pomyśleć o odpowiednich regulacjach prawnych. Stajesz się w tym momencie Administratorem danych osobowych, które są przechowywane w systemie (stronie internetowej) umieszczonej na serwerach usługodawcy (firmy, u której wykupiona została usługa hostingu). W takiej sytuacji powierzasz przechowanie tych danych hostingodawcy, a co za tym idzie powinno dojść do podpisania umowy o powierzeniu lub przetwarzaniu danych osobowych.
Zwróć zatem uwagę, czy wybrany przez Ciebie hostingodawca umożliwia wygenerowanie umowy o powierzeniu danych osobowych. Najlepiej, jeżeli umowę powierzenia danych osobowych wygenerujesz online, bez konieczności wychodzenia z domu.
Jaki wybrać hosting dla firmy na start - podsumowanie
Mam nadzieję, że powyższe 6 kroków pomogą Ci w wyborze i odpowiedzą na pytanie, jaki wybrać hosting dla firmy na start. Pamiętaj, aby to była przemyślana i odpowiedzialna decyzja. Zachęcam zatem do dokładnego zweryfikowania ofert hostingowych i porównywania parametrów technicznych przed zakupem.
Doskonałą opcją jest skorzystanie z darmowego okresu próbnego, który pozwoli na sprawdzenie jakości oferowanych usług. W LH.pl możesz testować hosting przez 14 dni bez kosztów. Nie zapomnij przetestować supportu firmy hostingowej, bo to właśnie do nich zapewne zwrócisz się z problem w momencie jego pojawienia.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: