Na czym polega audyt ekspercki UX?

Ostatnia aktualizacja: 2022-01-26  |  Średni czas czytania: 02:33
Artykuł reklamowy
Wśród metod badania użyteczności wyróżnić można audyt ekspercki, którego zadaniem jest dokładne przeanalizowanie sposobu funkcjonowania strony internetowej, sklepu internetowego czy aplikacji. Na czym dokładnie polega audyt UX? Kiedy warto się na niego zdecydować?
Na czym polega audyt ekspercki UX?

Kiedy warto skorzystać z audytu UX?

Stworzenie strony internetowej, sklepu bądź aplikacji pociąga za sobą spore koszty, należy również włożyć w niego dużo pracy i wysiłku. Dlatego też wiele osób zastanawia się, czy inwestycja w ogóle ma sens, a także jakie konkretnie korzyści może przynieść. W takim przypadku warto zdecydować się na audyt UX, który da odpowiedź na te i inne pytania.

Wprowadzając na rynek produkt lub usługę, skupiamy się przede wszystkim na potrzebach klienta, zastanawiając się tym samym, co dokładnie jest go w stanie zadowolić i skłonić do zakupu. Bardzo często pomijany jest jednak etap badania doświadczeń użytkowników, które w znacznym stopniu wpływają do odbiór danego produktu, strony internetowej czy aplikacji mobilnej.

Audyt UX a współczynnik konwersji

Audyt ekspercki polecany jest również firmom, które odnotowały spadek sprzedaży bądź odwiedzin na swojej stronie internetowej. Co istotne, eksperci skupiają się nie tylko na ocenie samej użyteczności, choć oczywiście to ona gra kluczową rolę. Należy więc zadać sobie pytanie, jakie problemy napotykają użytkownicy, w jaki sposób korzystają z produktu i jakich zmian chcieliby dokonać. Z drugiej strony audyt UX skupia się również na emocjach, jakie towarzyszą użytkownikom podczas odwiedzania strony czy sklepu. Należy zastanowić się, które elementy wywołują ekscytację, a które frustrację. Emocje związane są poniekąd z użytecznością, bowiem trudności w realizacji jakiegoś zadania mogą powodować frustrację, natomiast łatwość poruszania się stronie - ekscytację. Audyt UX skupia się też na wrażeniach zmysłowych, a konkretnie na samej szacie graficznej i estetycznym układzie strony. Wbrew pozorom klienci przywiązują dziś do tego bardzo dużą wagę, dlatego nie sposób pominąć tego elementu.

Na czym polega audyt UX?

Pozostaje odpowiedzieć sobie na pytanie, w jaki dokładnie sposób eksperci badają użyteczność, emocje czy wrażenia zmysłowe? Otóż aby znaleźć odpowiedź nawet na pozornie proste pytania, potrzebna jest wiedza z zakresu psychologii, kognitywistyki czy nawet informatyki. Audyt użyteczności skupia się przede wszystkim na analizowaniu, ocenianiu ciągu przyczynowo-skutkowego oraz wyciąganiu stosownych wniosków. Bardzo przydatna jest również praktyka, czyli innymi słowy duże doświadczenie audytorów, które zdobywają latami, aby móc pomagać swoim klientom.

Przeprowadzenie audytu UX to skomplikowany proces, który wymaga zaangażowania nie tylko samego projektanta, ale również osób związanych z branżą marketingu, informatyki czy samych właścicieli marki. Z drugiej jednak strony audyt UX pozwala zidentyfikować błędy, które mają wpływ na użyteczność, wiarygodność i funkcjonalność strony internetowej, sklepu czy aplikacji. Efekty prac są naprawdę zadowalające, dlatego też z pomocy specjalistów UX korzysta coraz więcej przedsiębiorców. Warto mieć na uwadze, że ekspert UX podczas całego procesu audytowania stale konsultuje się z innymi specjalistami, a sam proces otwiera bardzo szczegółowa rozmowa z klientem. Na jej podstawie można określić oczekiwania klienta, a także wstępnie rozpoznać, jakie obszary będą wymagały pogłębionej analizy. Rozmowa z klientem jest niezwykle istotnym elementem audytu, dlatego warto poświęcić na nią nieco więcej czasu.

W kontekście czasu warto również zadać sobie pytanie, ile właściwie trwa audyt UX i po jakim czasie można otrzymać wyniki? Otóż czas trwania audytu jest różny, w zależności o wielkości projektu i ilości pracy do wykonania. Średnio zajmuje on zwykle około tygodnia bądź dwóch tygodni, natomiast klient od razu otrzymuje wyniki w postaci raportu. Są to gotowe wskazówki, które jasno informują, jakie zmiany należy wprowadzić, aby witryna była bardziej przyjazna użytkownikowi.

Audyt UX - wstęp do projektowania UX/UI

Projektowanie UX to bardzo skomplikowany proces analityczny, który dotyczyć ma całego procesu planowania i wprowadzania produktu na rynek. UX design skupia się przede wszystkim na wypełnieniu luki pomiędzy potrzebami klientów, a oczekiwaniami firmy. Proces projektowania UX nie skupia się na samym tworzeniu aplikacji, strony internetowej czy sklepu internetowego. Wręcz przeciwnie, bowiem jest to zadanie dla informatyka, który będzie opracowywał produkt zgodnie ze wskazówkami, jakie dostarczy mu projektant UX. Ten zaś skupia się na odczuciach użytkowników; dochodzi, jak należy zaprojektować produkt, aby klient mógł czerpać z niego jak najwięcej korzyści. Należy dodatkowo wziąć pod uwagę trendy rynkowe czy aspekty czysto estetyczne, które w niemałym stopniu wpływają dziś na odbiór konkretnego produktu. W przypadku redesignu serwisów przed przystąpieniem do projektowania UX, warto wykonać audyt użyteczności obecnej platformy. Dzięki temu zidentyfikujemy problemy i będziemy świadomi słabych i mocnych stron aktualnego rozwiązania, co pozwoli zaprojektować jeszcze lepsze doświadczenia użytkowników w nowym serwisie.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: