O czym należy pamiętać przy zakładaniu hotelu?
Przede wszystkim należy założyć działalność gospodarczą, która w klasyfikacji PKD będzie opisywała właściwy profil usług. Działalność może być jednoosobowa, zatrudniająca pracowników w ramach umowy cywilnoprawnej lub zarejestrowana jako spółka (z wyjątkiem spółki partnerskiej) jawna, komandytowa, akcyjna, cywilna lub z ograniczona odpowiedzialnością. Po zarejestrowaniu firmy w CEIDG lub KRS (w przypadku spółek) koniecznie należy zgłosić się do marszałka województwa, właściwego dla lokalizacji obiektu celem zaszeregowania go jako obiekt hotelarski.
Kiedy można korzystać z nazwy Hotel?
Decyzja o zaszeregowaniu obiektu jako hotel, motel, pensjonat, dom wycieczkowy lub schronisko młodzieżowe, po uiszczeniu dwóch opłat administracyjnych (za wydanie decyzji oraz za dokonanie oceny obiektu) zostanie wydana przez marszałka województwa i udostępniona do informacji jawnej w ramach księgi obiektów hotelarskich ewidencjonowanych. Jeżeli obiekt zostanie zakwalifikowany jako hotel, musi posiadać co najmniej 10 pokoi noclegowych, jedno lub dwuosobowych oraz zaplecze relaksacyjne dla gości. Na jego terenie świadczone są usługi na rzecz klientów. Standard hotelu określa ilość gwiazdek (w przypadku pól kempingowych lub namiotowych są to cyfry rzymskie). Gwiazdki można otrzymać jako promesę, czyli obietnicę spełnienia wymogów, odpowiadających standardowi przez czas maksymalnie dwóch lat. Promesa udzielana jest do celów marketingowych, a podczas jej obowiązywania klienci nie mogą korzystać z noclegów w obiekcie. Właściciel nowopowstałego hotelu może zachęcać gości do skorzystania w przyszłości z atrakcyjnej oferty. Bez względu na wariacje nazwy hotel, uwzględniając małe litery, odnośniki, formy zdrobniałe, niezaszeregowanie obiektu oraz prowadzenie niezarejestrowanej działalności hotelarskiej zagrożone jest karą grzywny.
Zakładanie hotelu w praktyce
Poza spełnieniem wymogów prawnych, niezwykle istotne są wymogi bezpieczeństwa przeciwpożarowego, budowlane oraz sanitarne. Aby świadczyć usługi w branży HoReCa należy dostosować się do wielu przepisów, określających rodzaj materiałów, użytych do wykonania i wyposażenia obiektów, określonego rozmieszczenia urządzeń, niezbędnego wyposażenia, gwarantującego wyeliminowanie ryzyka pogorszenia stanu zdrowia u osób, korzystających z usług hotelu. Aby obiekt spełniał niezbędne wymogi, nawet tekstylia muszą być dobrane nie tylko pod względem jakości materiału, ale i z uwzględnieniem certyfikatu, gwarantującego materiał, odporny na działanie wysokich temperatur, czyli uwzględniony jako trudnopalny w klasyfikacji odporności materiałów. Jako, że na użytek prywatny używamy materiałów o normalnej odporności na ogień, można by pominąć ten aspekt bezpieczeństwa tkanin, skupiając się na ekologicznym wytwórstwie oraz materiałach, bezpiecznych dla skóry. Materiały trudnopalne powinny w teście ognia przez 20 sekund nie zająć się płomieniem, a ich nitka nie powinna ulec przerwaniu. Materiałów, oznaczonych odpowiednim znakiem, dostępnych w sklepach branżowych, powinno się w hotelu używać do dekoracji oraz praktycznego zastosowania. Pościel, ręczniki, zasłony, firany, obrusy muszą być wykonane z materiałów trudnopalnych.
Aktem prawnym, określającym główne wymogi, dyktowane właścicielom obiektów hotelarskich jest Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. (z późn. zm.) o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych (Dz.U. 2019 poz. 238). stosuje się również przepisy Ustawy Prawo Budowlane oraz założenia aktów wykonawczych. Artykuł powstał we współpracy z Polską Grupą Tekstylną.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: