Polski przedsiębiorca w 2021 - kto to?
Kim jest polski przedsiębiorca?
W 2018 roku opublikowano raport "Przedsiębiorca odczarowany - kim są twórcy polskiej gospodarki". W omawianym badaniu po raz pierwszy kompleksowo scharakteryzowano polskich przedsiębiorców. Zgodnie z tym dokumentem, przedsiębiorcy stanowią 4 procent ogółu pracujących w Polsce, ale jednocześnie mają ogromny wpływ na szereg procesów ekonomicznych zachodzących w naszym kraju. Dzięki ich codziennej pracy zwiększa się dobrobyt wszystkich pracowników, a za sprawą uiszczanych przez nich danin do budżetu państwo może funkcjonować bez przeszkód.
Najwięcej przedsiębiorców mieszka w województwach: mazowieckim, pomorskim oraz łódzkim. W tych regionach osoby prowadzące własną działalność stanowią 4,6% zatrudnionych. Najmniej przedsiębiorców zamieszkuje tereny województwa kujawsko-pomorskiego oraz lubelskiego. Podział na płcie jest zbliżony do tego w pozostałych krajach UE: większość przedsiębiorców to mężczyźni, jednak kobiety stanowią ponad 30% tej grupy.
Pracowity jak... polski przedsiębiorca
W latach 90-tych ubiegłego stulecia utarło się przekonanie, że typowy polski przedsiębiorca to cwaniak, któremu zależy wyłącznie na własnym interesie. Czy omawiane badanie potwierdziło tę tezę? Wręcz przeciwnie.
Typowy polski przedsiębiorca jest bardzo pracowity. Jak pokazuje raport, wielu z nich prowadzi więcej niż jedną firmę, a przeciętny tygodniowy czas ich pracy wynosi 47 godzin. Warto zaznaczyć, że jest to siedem godzin więcej aniżeli osoby zatrudnione na etacie. Ponadto, przeszło 13% przedsiębiorców pracuje systematycznie w niedziele, zaś u pozostałych pracowników odsetek ten wynosi tylko 3 procent.
Tak ogromne zaangażowanie w swoją pracę sprawia, że w 2016 roku przedsiębiorcom udało się wygenerować ponad 30% Produktu Krajowego Brutto (PKB), czyli 569 miliardów złotych. Było to o 100 miliardów złotych więcej niż wkład całej reszty przedsiębiorstw, czyli spółek skarbu państwa oraz zagranicznych podmiotów.
Jednocześnie udział małych przedsiębiorców w gospodarce z roku na rok wzrasta. Polska przedsiębiorczość nieustannie się rozwija, czego dowodem jest fakt, iż przedsiębiorcy odpowiadają za przeszło 50% wzrostu gospodarczego. W 2016 roku wypracowali 1,6 procent z 3 procent realnego wzrostu PKB. Więcej informacji na temat polskich przedsiębiorców można znaleźć na stronie https://urodzeniprzedsiebiorcy.pl/polski-przedsiebiorca/.
Franczyza szansą dla polskich przedsiębiorców
Jedną z rewelacyjnych możliwości zarówno dla początkujących jak i doświadczonych przedsiębiorców jest postawienie na franczyzę. Wejście w biznes franczyzowy jest znacznie łatwiejsze aniżeli zakładanie od zera własnej marki. Czym jednak dokładnie jest franczyza?
Zgodnie z definicją Europejskiego Kodeksu Etycznego Franczyzy, jest to nieustanna i ścisła współpraca między różnymi podmiotami gospodarczymi niezależnymi od siebie pod względem prawnym i finansowym. Mamy tu do czynienia z franczyzodawcą, który udziela licencji na używanie określonej marki a także z franczyzobiorcą, który wykorzystuje znak towarowy dostarczony przez franczyzodawcę.
Działalność franczyzową prowadzi się dzięki temu, że franczyzodawca przekazuje nam specjalną licencję pozwalającą na posługiwanie się określonym znakiem towarowym, know-how oraz resztą składowych modelu biznesowego. Franczyzobiorca otrzymuje od franczyzodawcy gotowy model biznesowy - zyskuje wszystko, co jest potrzebne do prowadzenia biznesu. Jedyne, co musi zainwestować, to pieniądze na wynajem lokalu oraz wynagrodzenia dla pracowników.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: