Profesjonalne prowadzenie fanpage Facebooka

Ostatnia aktualizacja: 2019-10-20  |  Średni czas czytania: 10:21
Już ponad 20 milionów Polaków posiada swoje konta w mediach społecznościowych. Nic więc dziwnego, że większość firm decyduje się na prowadzenie fanpage’a na Facebooku. Facebook jest wiodącym kanałem społecznościowym, który idealnie sprawdza się jako narzędzie do budowania świadomości marki, prezentowania nowych produktów czy usług oraz jako forma kontaktu z klientami. Czym właściwie jest fanpage i jakie daje możliwości? Czy warto prowadzić fanpage samoidzielnie oraz jest koszt prowadzenia fanpage’a przez agencję?
Profesjonalne prowadzenie fanpage Facebooka

Czym jest fanpage?

Niemal każdy wie do czego służy Facebook i jakie są jego podstawowe założenia. Jednak tylko nieliczni zdają sobie sprawę z tego, jak wiele korzyści może zaoferować małym i dużym firmom.

Fanpage to doskonałe narzędzie do budowania społeczności i pozyskiwania nowych klientów dla firm działających w branży B2C, jak również B2B. Social Media, a w szczególności Facebook, są fantastycznym łącznikiem na linii Firma - Klient.

Głównym założeniem fanpage’a jest budowanie społeczności wokół jakiegoś tematu, ale jego możliwości mogą być o wiele szersze. Dzięki właściwościom fanpage’a możesz dotrzeć do osób, które są zainteresowane Twoim produktem lub usługą.

Aktywność w Social Media - benefity dla Twojej firmy

Prowadzenie własnego konta w serisach społecznościowych wymaga czasu i zaangażowania, dlatego wielu przedsiębiorców stawia sobie pytanie "Czy warto?" Odpowiedź brzmi: Warto! A o korzyściach można by napisać osobny artykuł. Już samo założenie fanpage’a daje możliwość znalezienia nas na Facebooku. Czy to mało? Zdarzają się przypadki, że kompletnie nieprowadzone fanpage, mają po kilka tysięcy opinii, setki zdjęć, klientów, którzy oznaczyli firmę i masę polubień strony. Są to jednak rzadkie przypadki, częściej jednak konieczne jest poświęcenie swojego czasu i uwagi naszej stronie, aby była naszą jak najlepszą wizytówką.

Coraz więcej osób używa Facebooka w podobny sposób jak wyszukiwarkę Google, na przykład do wyszukiwania firm z interesującej ich branży. Warto więc nie tylko zadbać o naszą obecność w Social Media, ale również o wprowadzenie poprawnych danych kontaktowych i aktualną ofertę.

Media społecznościowe, a szczególnie Facebook, to również fantastyczne miejsce do sprawdzania opinii innych klientów na temat firm. Recenzje pisane przez osoby, które prowadzą konta pod własnym imieniem i nazwiskiem, zazwyczaj są bardziej autentyczne.

Reklamy na Facebooku

Płatne reklamy na Facebooku to kolejna możliwość, otwierająca się przed Tobą w momencie utworzenia strony na portalu społecznościowym. Facebook udostępnia reklamodawcom specjalną platformę służącą do konfiguracji reklam, które możesz skierować do stworzonej grupy odbiorców. Jest to doskonała opcja, w momencie gdy w szybki sposób chcesz dotrzeć do osób, które jeszcze nie miały styczności z Twoją marką lub mogłyby być zainteresowane Twoją ofertą.

Dobrze przygotowana płatna reklama na Facebooku może poprawić Twoją sprzedaż oraz zwiększać znajomość marki. Musisz jednak pamiętać o tym, że możliwość zwiększenia przychodów bezpośrednio z Facebooka to nie jedyny powód, dla którego powinniśmy prowadzić konta w mediach społecznościowych. Klienci często wybierają Messenger jako drogę kontaktu z firmą i traktują ją na równi z drogą e-mailową oraz Twoją firmową stroną internetową.

Social Media to również doskonałe miejsce na pokazanie kulis z życia firmy, pochwalenie się dotychczasowymi realizacjami czy osiągnięciami. Tego typu informacje pozytywnie wpłynie na wizerunek marki, upewni Twoich klientów, że mają do czynienia z profesjonalistami.

Jak zacząć profesjonalnie prowadzić konto w mediach społecznościowych?

Tablice użytkowników Facebooka każdego dnia są zasypywane postami, które mają przykuć uwagę i zachęcić do różnych aktywności. Musisz odpowiednio się przygotować do rozpoczęcia postowania, aby Twoja kreacja wyróżniła się na tle innych i została zauważona przez osobę znajdującą się po drugiej stronie ekranu.

Poniżej znajdziesz kilka punktów, na które powinieneś zwrócić uwagę publikując swoje posty.

Zaktualizuj informacje na fanpage’u

Pierwszym i podstawowy krokiem jest uzupełnienie strony o awatar i zdjęcie w tle oraz zapisanie wszystkich niezbędnych rubryk znajdujących się w zakładce “Informacje”. Dzięki temu osoba trafiająca na fanpage, będzie miała możliwość lepszego poznania Twojej firmy. Warto również uzupełnić rubrykę Our Story i “Call To Action”. Oprócz podstawowych informacji NAP (Name, Adress, Phone), masz cały wachlarz możliwości w kwestii personalizacji zakładek na fanpage’u. W zależności od potrzeb, dodaj zakładki, które sprawdzą się w Twoim przypadku.

Zakładki na Facebooku

  • Sklep - w tej zakładce możesz dodać oferowane produkty wraz z opisami i cenami. Możesz to zrobić ręcznie lub zaimportować produkty ze strony www. Produkty możesz pogrupować w kategorie, co bardzo ułatwia użytkownikom przeglądanie oferty. Dodanie produktów umożliwia również oznaczanie ich w postach.
  • Usługi - nie tylko sklepy mogą wyeksponować swoją ofertę na Facebooku. Usługodawcy również mogą dodać zakładkę, w której przedstawione zostaną wszystkie oferowane przez nich usługi wraz z cenami, opisami, zdjęciami a nawet szacowanym czasem realizacji.
  • Spotkania - świetna funkcja dla lokalnych usługodawców, takich jak np. fryzjer czy kosmetyczka. Skonfigurowanie zakładki “Spotkania” umożliwia klientom opcję rezerwacji wizyty za pośrednictwem fanpaga. Aby było to możliwe, musisz dodać oferowane usługi wraz z czasem ich wykonania. Klient wchodząc na fanpage’a ma możliwość wybrania konkretnego dnia, godziny oraz usługi, którą chciałby zamówić. Następnie generowana jest automatyczna wiadomość z prośbą o potwierdzenie lub odrzucenie rezerwacji. Funkcja ta staje się coraz bardziej popularna, a w niektórych gabinetach fryzjerskich czy kosmetycznych z powodzeniem zastępuje płatne platformy do zarządzania rezerwacjami.
  • Notatki - to miejsce, w którym możesz dodać dłuższą treść. Notatki służą do zamieszczania artykułów/dłuższych wpisów na Facebooku. Warto w nich zawrzeć FAQ czy ważne informacje dla Twoich aktualnych oraz przyszłych klientów.
  • Wydarzenia - w tej zakładce pojawią się wszystkie wydarzenia, których jesteś organizatorem lub współorganizatorem.
  • Oferty - to miejsce szczególnie lubiane przez łowców okazji. Możesz tam umieścić informacje o promocjach, wyprzedażach, darmowej wysyłce, jak również dodać kod rabatowy.
  • Menu - zakładka stworzona została z myślą o branży gastronomicznej. Wystarczy zaledwie kilka minut aby zaimportować plik PDF i zamieścić menu na Twoim fanpage’u.

2. Poznaj swoich odbiorców

Kolejnym krokiem, który jest niestety często pomijanym lub robionym "na wyczucie", jest określenie grupy docelowej. Wiedząc, kto znajduje się po drugiej stronie, możesz lepiej dopasować treści, grafiki i formy postów, tym samym zwiększając szansę na powodzenie kampanii.

Dowiedz się kim są Twoi klienci, a kim są Twoi fani?

Określenie prawidłowej odpowiedzi na to z pozoru proste pytanie, jest jedną z kluczowych decyzji, dlatego warto zrobić to solidnie i nie opierać się na domysłach.

Pierwszym źródłem, które może dostarczyć wielu ciekawych informacji są... statystyki fanpage’a. To właśnie tam możesz dowiedzieć się w jakim wieku są Twoi fani, jaki procent to kobiety i mężczyźni, w jakich godzinach korzystają oni z Facebooka czy skąd pochodzą.

Uwaga! Jeśli zaprosiłeś swoich znajomych do polubienia strony, weź to pod uwagę, zwłaszcza jeśli stanowią oni większą część polubień fanpage’a. Twoi znajomi najprawdopodobniej nie są Twoją grupą docelową, a ich polubienia są grzecznościowe.

Innym miejscem, do którego warto zaglądnąć jest Google Analytics. Tutaj możesz sporo się dowiedzieć na temat osób odwiedzających Twoją stronę www oraz ich zainteresowań.

W przypadku, kiedy posiadasz zaimplementowany Piksel Facebooka w kodzie Twojej strony www, powinnieneś odwiedzić również zakładkę Analytics w Menedżerze Firmy Facebooka. Jest to narzędzie posiadające podobne funkcje co Google Analytics i Statystyki fanpage’a. Znajdziesz tam między innymi bieżące informacje na temat aktywności użytkowników, ich pochodzeniu czy na jakich urządzeniach odwiedzili oni Twoją stronę. Warto także przeanalizować jakie cechy charakterystyczne mieli dotychczasowi klienci. Może byli w większości pracownikami biurowymi? A może cechą wspólną był fakt, że wszyscy mieli dzieci? Warto również zwrócić uwagę na status majątkowy oraz styl życia potencjalnych klientów. Tworząc szkic odbiorcy, każdy detal może być istotny.

3. Określ cele, które chcesz osiągnąć i ich hierarchię

Znajac już grupę docelową, warto zastanowić się jakie cele chcesz realizować poprzez prowadzenie fanpage’a na Facebooku. Czy Twoim celem jest budowanie świadomości marki, informowanie o nowych produktach czy docieranie do nowych osób, które mogą być potencjalnymi klientami? Celów takich może być wiele i nie musisz ograniczać się do jednego. Wystarczy ustalić ich hierarchię ważności!

4. Znajdź treść, która będzie interesowała Twoich odbiorców

Dzięki temu, że już dokładniej znasz swoich odbiorców i wiesz jakie cele chcesz zrealizować, łatwiej będzie dopasować formy i przekaz Twoich postów. Spróbuj zaskoczyć użytkowników Facebooka i zachęcić ich do wykazania aktywności wobec posta, dzięki czemu zasięgi Twoich wpisów będą prawdopodobnie znacznie większe.

Pamiętaj, że każdy Twój wpis powinien spełniać jakąś intencję - dostarczyć informacji, rozwiązać problemy, pomagać realizować konkretne cele Twoich fanów, a może po prostu ich rozbawić. Prowadzenie konta wymaga kreatywności - szalone pomysły na posty zazwyczaj okazują się strzałami w dziesiatkę! Staraj się, aby strategiczne posty były redagowane w języku korzyści. Nawiązuj do bieżących wydarzeń (niekoniecznie politycznych), wyszukuj ciekawostki branżowe i staraj się być w jak najlepszym kontakcie z odbiorcami. Stwórz miejsce do którego chce się wracać. Pokaż użytkownikom, że śledząc Twój fanpage zyskują.

Aby lepiej zrozumieć jakiego typu wpisy publikować na Facebooku, aby budziły zaangażowanie fanów, spróbuj przypomnieć sobie, na jakiego typu posty Ty reagujesz? Jakie grafiki zachęcają Cię do zatrzymania się choć na chwilę nad wpisem? Sprawdź, czy posty które Cię zainteresowały pojawiły się na Twojej tablicy organicznie czy może za przyczyną płatnego targetowania (reklamy)? Podsumuj, ile postów lajkujesz, komentujesz, sprawdź co udostępniasza na swojej tablicy. Wyciągnij wnioski. Porównaj swój sposób korzystania z portalu, z tym jak korzystają z niego Twoi fani. Wybierz kilka profilów osób, które obserwują Twój fanpage i zobacz co publikują na swojej tablicy.

5. Stwórz grupę, w której Twoi obserwatorzy będą mogli wymieniać się doświadczeniami

Grupy na Facebooku w dużym stopniu wyparły fora internetowe i w wielu przypadkach są pierwszym miejscem w którym szukane są porady. Wielu użytkowników portalu, największą aktywność wykazują właśnie na grupach. Dlaczego? Fenomen grup polega na tym, że zazwyczaj są one skupione wokół jednego tematu, a posty w nich publikowane są zazwyczaj przez autentycznych ludzi.

Spróbuj znaleźć niszę, związaną z Twoją firmą i stwórz grupę, która będzie przystępnym miejscem do wymiany informacji.

Przykład:
Prowadzisz sklep z akcesoriami do DIY (zrób to sam - ang. Do it yourself) - stwórz grupę, w której Twoi klienci (i nie tylko) będą mogli wymienić się zdjęciami swoich prac, instrukcjami wykonania, czy zasięgnąć porady, kiedy coś im się nie uda.

A może prowadzisz lokalną szkołę nauki jazdy? Stwórz grupę, w której przyszli i obecni kierowcy będą mogli wymienić się doświadczeniami czy znaleźć odpowiedzi na trudne pytania egzaminacyjne.

Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z cenzurowaniem grupy i nie dodawać nienaturalnych komentarzy czy postów - jeśli ktoś na Twojej grupie zapyta o opinie na temat konkurencyjnej firmy nie dodawaj negatywnych komentarzy z prywatnego lub fikcyjnego konta.

Konto firmowe na Facebooku - ile kosztuje prowadzenie fanpage’a?

Jeśli nie chcesz lub nie masz czasu prowadzić własnego fanpage’a to możesz zlecić to zadanie specjalistom. Ile to kosztuje? Bardzo trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Cena zależy od wielu czynników, takich jak branża, wielkość fanpage’a czy intensywność publikowanych postów. Każda agencja ma nieco inny cennik prowadzenia fanpage. Dobrym sposobem jest przygotowanie briefu lub umówienie się na rozmowę ze specjalistą oraz przedstawienie realiów branży, oczekiwań, dotychczasowych działań i ich efektów. Zwykle agencja potrzebuje kilku dni, aby przygotować dopasowaną ofertę.

Pamiętaj, że oddając fanpage pod opiekę agencji, nadal powinnieneś aktywnie uczestniczyć w tworzeniu treści na stronę. Tak naprawdę wciąż to Ty jesteś najlepiej poinformowany o tym co dzieje się w Twojej firmie. Nie zapminij rówież o ktrolowaniu pracy agencji i reaguj na wszelkie działania, które mogłyby w jakiś sposób zaszkodzić Twojej marce.

Zaangażowanie fanów kluczem do sukcesu

Pewnie nie raz w trakcie przeglądania swojej strony fanpage spotkałeś się z postami - duchami, których nikt nie komentuje, lajkuje ani nie udostępnia. Zachęcenie użytkowników do aktywności wobec posta nie jest łatwym zadaniem, a jednocześnie jest też jednym z najważniejszych zadań do wykonania, jeśli chcesz, aby Twoja firma pozyskiwała nowych obserwatorów i klientów, a także była atrakcyjnym miejscem dla fanów.

Poniżej znajdziesz przykłady i rodzaje wpisów, które skutecznie zaktywizowały użytkowników Facebooka.

Organizacja konkursów

Jedną z pierwszych nasuwających się na myśl metod na zwiększenie interakcji fanów jest zorganizowanie konkursu, który wcale nie musi opierać się na zadaniach: “Polub, skomentuj i udostępnij post”. Tendencja jest wręcz odwrotna - użytkownicy Facebooka są coraz bardziej świadomi i chętnie biorą udział w konkursach, które nie wzbudzają wątpliwości co do autentyczności. Należy go zorganizować zgodnie z prawem i regulaminem Facebooka, a poziom trudności zadania konkursowego dopasować do rodzaju nagrody. Tutaj kreatywność jest jak najbardziej wskazana! Im ciekawsze zadanie konkursowe, tym większe szanse na pozytywne reakcje.

Organizacja konkursów na Facebooku

Źródło: www.facebook.com/NeoNailPL/

Dziel się wartościową wiedzą

Dbając o to, aby Twój fanpage był stale atrakcyjny dla Twoich odbiorców, nie możesz zapomnieć o dzieleniu się wiedzą, która może być cenna dla Twoich odbiorców. Poruszaj tematy, które będą dla nich ciekawe, publikuj informacje, które pomogą im np. w pozyskiwaniu nowych klientów, w lepszym wykorzystaniu produktu czy dostarczą ciekawych pomysłów i rozwiązań. Nie musisz specjalnie tworzyć bloga, skorzystaj z notatek na Facebooku lub po prostu przygotuj obszerny post.

Staraj się jednak, aby nie zamieszczać w tego typu wpisach nachalnej reklamy Twoich produktów czy usług. Buduj wizerunek swojej firmy jako partnera/eksperta/przyjaciela, a obserwatorzy chętniej będą wracać do Ciebie w poszukiwaniu porad czy informacji. Dbaj o to, aby informacje, które publikujesz były prawdziwe i wartościowe dla Twoich odbiorców. I tu wracamy do punktu wyjścia, mianowicie do poznawania swoich odbiorców. Jeśli nie zrobisz tego dokładnie tylko oprzesz się na przypuszczeniach, istnieje duże prawdopodobieństwo, że treści, który stworzysz nie będą aż tak atrakcyjne dla odbiorców jak może ci się wydawać.

Dziel się wartościową wiedzą

Źródło: www.facebook.com/booksypolska/

Bądź sprytny i kreatywny

Pewnie nie raz widziałeś grafikę, która sprawiała wrażenie interaktywnej, a po kliknięciu okazywało się, że ukryte są na niej dodatkowe elementy, które nie są widoczne podczas scrollowania. Przygotowanie takiej grafiki wbrew pozorom nie musi być problematyczne i wcale nie wymaga użycia skomplikowanych programów. Kluczowe jest odpowiednie dobranie wymiarów grafiki, przykładowo 2600x1083 px.

Taką grafikę z łatwością przygotujesz, na przykład w programie Canva, która jest dostępna zarówno na desktopach jak i na urządzeniach mobilnych.

Bądź sprytny i kreatywny

Źródło: www.facebook.com/Iwostin/

Zachęcaj do dzielenia się przeżyciami i emocjami

Jeśli dokładnie odrobiłeś zadanie z poznawania Twoich odbiorców i klientów to już dokładnie wiesz kim oni są, czego szukają na Twojej stronie i co ich może ze sobą łączyć. Wykorzystaj wiedzę, którą zdobyłeś i stwórz posty, które będą dotyczyć większości użytkowników, a Twój fanpage będzie miejscem, w którym goście będą mogli podzielić się swoimi przeżyciami.

Zachęcaj do dzielenia się przeżyciami i emocjami

Źródło: www.facebook.com/MocusPL/

Dziel się wydarzeniami “na żywo”

Relacje na żywo mają w sobie duży potencjał - to świetny sposób, nie tylko na zwiększenie zasięgów czy rozpoznawalności firmy ale również na poprawienie relacji z obserwatorami.

W zależności od branży w której działasz możesz wykorzystać transmisję do przeprowadzenia prezentacji produktów, tutorialu, zwykłej pogadanki czy też webinaru. Niedawno Facebook umożliwił również funkcję udostępniania ekranu, więc możesz przygotować materiały, które pomogą Ci dotrzeć z przekazem do większego grona odbiorców.

Relacje na żywo to również doskonały sposób na zwiększenie sprzedaży produktów i usług. Świetny sposób na to znalazły sklepy online, które w trakcie transmisji na żywo prezentują swój asortyment i często jest to jeden z ich głównych kanałów sprzedaży. Skąd ten fenomen? Widzowie w trakcie relacji często mogą zobaczyć jak produkt prezentuje się po rozpakowaniu i jak go można używać. Użytkownicy mogą w komentarzach dokonać rezerwacji produktu lub zakupić go w trakcie transmisji.

Dziel się wydarzeniami na żywo

Źródło: www.facebook.com/mateuszgrzesiak/

Zapewnij rozrywkę

Dostarczanie rozrywki to również bardzo ważny filar, którego nie może zabraknąć jeśli chcemy zbudować atrakcyjny fanpage. W końcu często czas poświęcany na przeglądanie mediów społecznościowych klasyfikujemy właśnie jako czas poświęcany na rozrywkę.

Quizy, głosowania, zachęcanie do oznaczania, a często nawet memy świetnie sprawdzą się w tej roli. Tutaj warto przetestować RTM (Real Time Marketing) i spróbować odwołać się do bieżących wydarzeń. Tworząc takie posty należy pamiętać, że powinny one pozostawiać użytkownikowi miejsce na wykonanie aktywności wobec postu.

Zapewnij rozrywkę

Źródło: www.facebook.com/CitroenPolska/

Zapewnij rozrywkę

Źródło: www.facebook.com/rtveuroagd/

Nagradzaj swoich odbiorców

Użytkownicy Social Mediów coraz rzadziej lajkują, komentują czy udostępniają posty. Warto więc spróbować zaproponować “nagrodę” w zamian za komentarz/like. Ciekawy materiał, dodatkowy rabat? Czemu nie!

Zapewnij rozrywkę

Żródło: www.facebook.com/SprawnyMarketing/

Zadbaj o dobrą oprawę graficzną!

Masz ułamki sekund, aby przyciągnąć uwagę użytkownika w czasie, gdy scrolluje tablicę. Co zrobić, aby na tyle mocno wzbudzić zainteresowanie odbiorcy, żeby chciał poświęcić Twojemu postowi więcej czasu? Przyciągająca uwagę grafika to jeden z najważniejszych (o ile nie najważniejszy) element, o który musisz zadbać przygotowując post. Zwróć uwagę na kolory. Wybieraj je świadomie i dopasuj do emocji, które chcesz wywołać.

Zapewnij rozrywkę

Źródło: www.facebook.com/BlackRedWhitePL/

Inspiruj

Przykłady zastosowania Twoich produktów lub efekty świadczonych przez Ciebie usług są jak najbardziej mile widziane! Wizualizacja potrafi zdziałać więcej niż niejedno Call To Action. Zadbaj o to, aby zdjęcia czy materiał wideo były dobrej jakości. Wizualizacje budzą u Twoich odbiorców potrzebę, a to kolejny krok do zrealizowania celu.

Zapewnij rozrywkę

Źródło: www.facebook.com/lidlpolska/

Daj możliwość do wykazania się wiedzą!

Powyżej przeczytałeś o tym, aby dzielić się wartościową wiedzą. Nie możesz zapomnieć również o tym, aby stwarzać użytkownikom możliwość wykazania się ich wiedzą. Pamiętaj, że to posty generujące rozmowy między użytkownikami.

Zapewnij rozrywkę

Źródło: www.facebook.com/prawkotesty/

Czy fanpage na Facebooku może zastąpić stronę internetową?

To zależy. Zdarzają się firmy, które świetnie sobie radzą i prowadzą tylko Facebooka - zazwyczaj są to firmy lokalne. Również sporo sklepów stacjonarnych, chcąc zwiększyć przychody, zaczyna sprzedawać właśnie za pośrednictwem Facebooka. Są to zazwyczaj sklepy z odzieżą, obuwiem czy gadżetami do domu, których wartość nie przekracza około 200 złotych. Bardzo często wykorzystują one transmisje live.

Profesjonalne prowadzenie fanpage’a na Facebooku wymaga przemyślanego i dobrze skoordynowanego działania. Aby działania przynosiły pożądane efekty potrzebna jest również odpowiednia strategia. Działanie “na wyczucie”, bez odpowiedniego przygotowania może nie przynieść oczekiwanych efektów.

Artykuł powstał przy współpracy z kampanieseo.pl.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: