Gry w marketingu, grywalizacja w biznesie
Co to jest grywalizacja?
Zacznijmy od wyjaśnienia dość młodego jeszcze w polskich warunkach pojęcia grywalizacji (zwanej również gamifikacją). Jest to wykorzystanie mechanizmów gier dla celów biznesowych. Jakie mogą być to cele? Najczęściej firmy wykorzystują gry dla celów szkoleniowych oraz marketingowych.
Grywalizacja - dlaczego to działa?
Czy wiesz, że gry towarzyszą człowiekowi już nieomal od samego początku jego istnienia? Pierwsze gry odnalezione przez archeologów pochodziły ze starożytnej Mezopotamii, jednej z pierwszych ludzkich cywilizacji. Dlaczego więc ludzie aż tak lubią grać w gry?
Jako ludzie mamy naturalne predyspozycje do rywalizacji. Każdemu z nas zależy na jak najwyższej pozycji, uznaniu i renomie. Większość ludzi lubi rywalizować ze sobą, czasami nawet bez konkretnego celu. Jako ludzie lubimy również kolekcjonować różnego rodzaju rzeczy.
Wszystkie te elementy można skutecznie wykorzystać w Twoim biznesie właśnie przez zastosowanie grywalizacji.
Grywalizacja jako forma szkolenia
Jeżeli zatrudniasz pracowników, to pewnie nie raz spotkałeś się z niechętną reakcją na kolejne szkolenie, które chciałeś im zorganizować. To jasne, że chcesz, żeby Twoi pracownicy podnosili swoje kompetencje. Oni zapewne też tego chcą, ale często forma szkoleń i zdobycia nowych umiejętności odbywa się w formie wykładu zakończonego testem, co raczej nikogo nie zachęca i nie ekscytuje.
A co jeśli podnoszenie kompetencji może wyglądać inaczej? Na przykład w formie gry? Szkolenia przeprowadzane w formie gier są atrakcyjniejsze dla uczestników. Grywalizacja oferuje tę samą wiedzę, którą wyniósłbyś w wykładu, ale w dużo lżejszej i przyjemniejszej formie. Można jednocześnie świetnie się bawić zdobywając punkty i rywalizując z innymi uczestnikami gry, a w tym samym czasie, niemalże bezwiednie uczyć się. Ponadto, zdobywanie wiedzy samo w sobie jako cel nie przemawia do wszystkich. A co jeśli Twoi pracownicy w ramach grywalizacyjnego szkolenia będą konkurować ze sobą o jakąś nagrodę? Mechanizmy gier opierają się właśnie na naturalnej dla człowieka skłonności do rywalizacji, mocno angażują graczy, dając im możliwość porównania swoich wyników do wyników innych uczestników gry. Dzięki temu gracze motywują się wzajemnie do wykonywania kolejnych zadań i podwyższania swoich wyników. Ponadto system punktów i rankingów pozwala na bieżąco oceniać postępy każdego z uczestników, co może być doskonałym narzędziem dla monitorowania rozwoju umiejętności i kompetencji pracowników. Co więcej, grę można skonstruować w taki sposób, że dzięki niej Twoi pracownicy będą mogli przeszkolić konkretne umiejętności, np. wcielając się w grze w rolę sprzedawcy negocjującego z klientem.
Jak widzisz, grywalizacja w szkoleniach może przynieść naprawdę świetne efekty, o czym przekonało się już wiele firm, np. Grupa PZU, która wdrożyła u siebie projekt pod nazwą „Inspiratorium Menedżer 2.0” - rozwiązanie pozwalające zwiększyć efektywność szkoleń i rozwoju pracowników. Jest to platforma edukacyjna, na której umieszczono treści merytoryczne podzielone na misje, w formie krótkich materiałów: filmów, e-booków czy quizów. Uczestnicy programu są nagradzaniu punktami, które wymieniają na książki czy kupony charytatywne.
Grywalizacja w marketingu
Grywalizacja może być sposobem na dotarcie do współczesnego człowieka, który już zdążył uodpornić się na silny przekaz marketingowy płynący z radia, telewizji czy skrzynek mailowych.
Przez grywalizację w marketingu w ciekawy oraz szybki sposób można zdobyć informacje o swoich klientach lub aktywnie zaangażować ich w promocję swojej marki. Wszystko to można zamienić w emocjonującą grę, w której gracze będą nagradzani punktami lub wirtualną walutą, którą da się później zamienić na produkty marki. Można też stworzyć szerszy system i nagradzać odpowiednio każdą czynność swojego klienta, np. zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza z danymi czy za dokonanie zakupu.
Grywalizacja marketingowa zawdzięcza swój rozwój popularyzacji internetu oraz urządzeń mobilnych, takich jak smartfony czy tablety oraz rozwojem i coraz większą popularnością i różnorodnością mediów społecznościowych. Zresztą w social media grywalizacja wykorzystywana jest od dawna – wiele firm za pośrednictwem stron internetowych i forów organizuje konkursy, w których np. trzeba wymyślić hasło reklamowe lub zrobić zdjęcie. Wynik takiego konkursu rozstrzygany jest za pośrednictwem ilości oddanych głosów przez kliknięcia lub lajki. Jest to bardzo łatwa i jednocześnie skuteczna forma grywalizacji. Kolejną formą dosyć często wykorzystywaną na Facebookowych fanpage-ach, jest zaangażowanie użytkowników w udostępnianie i zapraszanie znajomych do polubienia określonego posta przez oferowanie w zamian jakiejś nagrody.
Co więcej, grywalizacja pozwala “wyjść” grom poza świat online, to znaczy nie ogranicza się jedynie do działań wykonywanych przed ekranem komputera czy tableta. Przykładem świetnie zrobionej właśnie takiej grywalizacyjnej kampanii było działanie firmy Delta Airlines. Jedną z największych wartości marki Delta Airlines są ich pracownicy – czyli stewardessy i stewardzi, których pasażerowie uwielbiają za sposób, w jaki rozwiązują ich problemy. Przez swoje charakterystyczne stroje nazywani są „czerwonymi kurtkami” (ang. red coats). Chcąc zbudować zaangażowanie i świadomość marki wśród nowojorczyków, Delta zorganizowała grę miejską, której celem było znalezienie ukrytych w mieście czerwonych kurtek. Zabawne wskazówki, grupowe rozwiązywanie problemów, włączenie kanałów social media sprawiło, że kampania dotarła do 70 milionów ludzi na Twitterze, samych bezpośrednich interakcji z marką było 180 tysięcy.
Jakie są konkretne korzyści zastosowania gier w kampanii promocyjnej?
Przede wszystkim dzięki wykorzystaniu grywalizacji w marketingu można wymienić trzy wzrosty:
- wzrost zaangażowania klientów
- wzrost lojalności
- wzrost świadomości marki
Jak stworzyć projekt grywalizacyjny?
Jak widzisz, grywalizację w biznesie możesz wykorzystać na wiele sposobów. Tak naprawdę im większa kreatywność – tym lepiej. Czy są jednak jakieś złote zasady, których powinieneś się trzymać tworząc projekt grywalizacyjny dla swoich potrzeb, niezależnie od tego, czego on będzie dotyczył? Tak.
Proponowana gra nie powinna być ani za łatwa, ani za trudna. Zbyt trudna gra może odstraszyć konsumenta skomplikowaniem, ale zbyt prosta może jednocześnie zniechęcić. Dlatego należy uważnie przeanalizować grupę docelową, dla której chce się stworzyć grę.
Poza tym, każda dobra gra powinna dać albo satysfakcję osobistą, albo wymierną korzyść w postaci np. zniżki lub gratisu.
Idealnie będzie, gdy połączy się oba te elementy, tworząc akcję angażującą i nagradzającą uczestników.
Można w związku z tym wziąć pod uwagę następujące aspekty:
- wizualizacja postępu,
- kolekcjonowanie,
- wizualizacja aktualnego rankingu (hierarchii),
- stawianie wyzwań motywujących do działania,
- określanie jasnych celów,
- nagradzanie za włożony wysiłek,
- aspekt społecznościowy - angażowanie znajomych gracza.
Grywalizacja – przykłady wykorzystania
HBO Polska - w HBO Play użytkownik otrzymywał punkty, np.: za obejrzenie zwiastuna serialu, polubienia fan page’a, znalezienia odpowiedzi na profilu na Pinterest czy rozwiązanie quizu. Zadbano również o to, by w zabawę zaangażować jak największą liczbę osób, bowiem każdemu użytkownikowi mógł pomóc jego znajomy. Ciekawym rozwiązaniem była organizacja aukcji, na których użytkownicy przy pomocy zdobytych punktów licytowali nagrody – gadżety reklamowe powiązane z promowanymi produkcjami HBO. Grywalizacja zastosowana przez HBO zdobyła uznanie i odniosła duży sukces, otwierając drogę do innych ciekawych projektów na polskim rynku.
Aplikacja Starbucksa – aplikacja premiująca szybkie wstawanie z łóżka. Jeśli użytkownik nie włączy trybu drzemki na telefonie i szybko się pozbiera, ma szansę na atrakcyjną zniżkę na kawę z tej popularnej sieci. Oprócz zniżek w tej aplikacji znaleźć można element rywalizacyjny - udział znajomych gracza-klienta w całym przedsięwzięciu dzięki modułowi społecznościowemu.
Klient kontra barman - wiele pubów wprowadziło możliwość zagrania z barmanem o darmowy kufel piwa lub inny napitek. Polem rywalizacji mogą być np. rzucanie monetą lub celność w rzucaniu do tarczy.
Samsung - po raz pierwszy w Samsung Electronics Polska gamifikację zastosowano w aplikacji wspierającej kampanię Samsung GALAXY S4. Głównym celem projektu było zbudowanie świadomości marki samego telefonu, ale również edukacja dotycząca jego unikalnych funkcji. Długość realnego przekazu tradycyjnego komunikatu reklamowego nie wystarcza na dobry kontakt konsumenta z tak zaawansowanym technologicznie produktem jak S4. Dlatego zastosowana została aplikacja gamifikacyjna S4You. W aplikacji znalazło się prawie 50 zadań pogrupowanych w sześciu różnych misjach, o różnym stopniu trudności, wszystkie powiązane z Samsung GALAXY S4 i jego funkcjami. Dzięki różnorodności zastosowanych zadań – od obejrzenia filmu po odpowiedzi na pytania dotyczące właściwości technicznych – udało się uzyskać wynik ponad 110 tysięcy zadań, wykonanych w aplikacji w ciągu ostatniego miesiąca kampanii.
Aplikacja Toyoty - ta znana japońska marka motoryzacyjna zaprojektowała program, który zachęca do bezpiecznej i taniej (pod względem zużycia paliwa) jazdy. Kierowca zerka na wyświetlaną w telefonie szklankę wody - jeśli jedzie zbyt szybko i zrywnie, płyn się rozlewa i przepadają punkty za przejazd. To przykład akcji z pogranicza marketingu komercyjnego i społecznego.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: