CTA - jak tworzyć skuteczne wezwanie do działania

Ostatnia aktualizacja: 2020-02-11  |  Średni czas czytania: 03:50
Artykuł reklamowy
Prowadzisz działania marketingowe i chcesz zwiększyć ilość kliknięć w swoich kampaniach? Skup się na stworzeniu skutecznego Call To Action. Użytkownik Internetu przytłoczony ogromem informacji, mnóstwem komunikatów reklamowych i e-maili, zwróci uwagę tylko na te wiadomości, które w jakiś sposób wyróżniają się wśród innych. Ma tylko kilka sekund na podjęcie decyzji o tym, czy kliknąć w umieszczony w nich link. Wyraźne CTA sprawia, że użytkownik wie gdzie kliknąć i dokąd zostanie przekierowany.
CTA - jak tworzyć skuteczne wezwanie do działania

Co to jest CTA?

CTA – ang. Call To Action, czyli wezwanie do działania. Jest to jeden z najważniejszych elementów strony www, reklam czy kreacji mailingowych. Pełni kluczową rolę, niezależnie od tego, czy nawołuje do zapisania się do newslettera, kupna produktu czy zapoznania się konkretną treścią.


Call To Action może przybierać różne formy. Najczęściej występuje jako graficzny przycisk, podkreślony tekst lub ikona, która swoim wyglądem jednoznacznie sugeruje użytkownikowi co stanie się po kliknięciu. Kliknięcie w CTA przenosi użytkownika w miejsce docelowe, np. na landing page czy do sklepu internetowego. Tekst towarzyszący CTA najczęściej wyraża wezwanie (Sprawdź, Kup, Zarejestruj się), które ma doprowadzić do wykonania konkretnego działania przez użytkownika.

Co to jest CTA?

Jak dobrze stosować CTA?

Aby Twoje Call To Action było chętnie klikane musi przede wszystkim zwracać na siebie uwagę od pierwszych chwil wejścia na stronę lub otwarcia wiadomości. 

Zobacz, praktyczne protipy jak stworzyć skuteczne CTA

1. Wyróżnij go kolorem

Użycie CTA w kontrastującej z resztą kolorów barwą jest bardzo dobrym pomysłem. Takie rozwiązanie sprawia, że przycisk nie ginie w gąszczu innych kolorów. To zwiększa jego szansę na dostrzeżenie i wykonanie pożądanej czynności przez użytkownika.

Wyróżnij go kolorem

2. Nie stosuj zbyt wielu słów

Na przyciskach CTA umieszcza się różne hasła. Są to zazwyczaj teksty typu „Zamów już dziś”, „Pobierz e-booka”, „Wypróbuj za darmo”, „Dodaj do koszyka” , „Zarejestruj się”.

CTA to krótkie, lecz klarowne polecenie. Składa się zazwyczaj z 2-4 słów. Dzięki temu przekaz jest bardzo krótki, ale też dostatecznie długi, by trafić do naszej świadomości. Dzięki niemu rozumiemy, co mamy zrobić.

Nie stosuj zbyt wielu słów

3. Zwróć się do użytkownika w 1 os. liczby pojedynczej

Dobrą praktyką jest używanie w przycisku zwrotu w pierwszej osobie liczby pojedynczej, czyli np. “Wchodzę” zamiast “Wejdź”. Zastosowanie tej praktyki w CTA może zwiększyć klikalność nawet o 90%.

4. Dopasuj tekst do grupy docelowej

Jeśli wiesz, że możesz pozwolić sobie na mniej formalną komunikację ze swoją grupą docelową, wykorzystaj to i przygotuj tekst, który będzie nietypowy, zabawny i intrygujący.

Dopasuj tekst do grupy docelowej

5. Umieść go we właściwych miejscach

Skuteczny przycisk Call To Action przede wszystkim jest widoczny. Oczywiście ważną rolę odgrywa tu m.in. jego rozmiar, kolor oraz użyte na nim hasło, jednakże jego widocznością można także manewrować poprzez umieszczanie go w odpowiednich miejscach.

Dlatego też stopka strony nie jest najlepszym pomysłem. Pasek boczny również zazwyczaj wyda się chybiony. Za to bardzo dobrze powinny sprawdzić się wszelkie wyeksponowane sekcje: menu, treść nad tzw. foldem, a także choćby koniec wpisu blogowego, aby pokierować dalszą uwagą czytelników po przeczytaniu tekstu.

6. Zastosuj słowa nakierowujące na wykonanie akcji

Staraj się mówić językiem korzyści, który wskazuje, jakie są plusy wykonania jakiejś akcji przez użytkownika. Tym samym kieruje się on na danej stronie internetowej tym, że poprzez spełnienie określonych kroków może uzyskać coś wartościowego.

Dokładnie tę samą zasadę dobrze jest wykorzystywać na przyciskach CTA. Oto przykłady:

  • „Przetestuj za darmo” – użytkownik wie, że ma szansę sprawdzenia danego produktu lub usługi bez żadnych zobowiązań. Dzięki temu może sprawdzić jego wady i zalety jeszcze zanim zdecyduje się na ostateczny zakup.
  • „Dołącz i uzyskaj rabat” – odwiedzający dowiaduje się, że po rejestracji otrzyma zniżkę na dany produkt czy też usługę.
  • „Dowiedz się więcej” – użytkownik wie, że po kliknięciu w przycisk zostanie przekierowany na stronę, gdzie otrzyma więcej informacji m.in. o ofercie, usługach, firmie. 

Spraw, aby przekaz CTA był klarowny i nie wprowadzał użytkownika w błąd.

Zastosuj słowa nakierowujące na wykonanie akcji

7. Jeżeli chcesz mieć kilka CTA, wyróżnij jedną z opcji

Czasem bywa tak, że tworząc stronę internetową, artykuł lub reklamę chcemy dać użytkownikowi większy wybór. Stosujemy zatem nie jeden, a kilka przycisków, których kliknięcie prowadzi do innego miejsca docelowego.

Jeżeli używasz kilku przycisków CTA,  postaraj się jeden z nich jakkolwiek wyróżnić – np. odpowiednim kolorem tła. Wszystkie pozostałe, mniej preferowane, powinny być ujednolicone (oraz „wytłumione” choćby poprzez zastosowanie tzw. ghost buttons, czyli przycisków bez tła – z samą ramką i tekstem w jednakowym kolorze), aby wskazywać użytkownikom tę najlepszą opcję.

8. Rozważ zastosowanie dodatkowego, towarzyszącego mu tekstu

Czasem bywa tak, że skuteczny przycisk Call To Action występuje w akompaniamencie dość drobnego, znajdującego się pod nim tekstu. Jest to swego rodzaju dopowiedzenie, czyli poinformowanie użytkownika o jakiejś istotnej dla niego informacji, na którą po prostu zabrakło miejsca na samym przycisku.

Rozważ zastosowanie dodatkowego, towarzyszącego mu tekstu

9. Zaznacz i daj poznać, że CTA jest klikalne

Zaprezentuj użytkownikowi CTA tak, by od początku było wiadomo, że wezwanie do działania jest klikalne. Zrób to zwiększając rozmiar fontu CTA, podkreślając tekst (co sugeruje hiperłącze) i zmieniając jego kolor, albo stosując graficzny button z odpowiednią treścią w środku.

Zaznacz i daj poznać, że CTA jest klikalne

10. Sprawdź podlinkowanie CTA

Na koniec pamiętaj o jednej ważniej rzeczy, czyli prawidłowy podlinkowaniu CTA. Nie ma nic gorszego, niż link prowadzący do nieprawidłowej strony. 

Dlaczego skuteczny przycisk Call To Action jest tak ważny?

Wyraziste przyciski CTA sprawiają, że nasza uwaga może zatrzymać się na nich na nieco dłuższy czas. Jeśli dodamy do tego odpowiedni przekaz, wzmocniony kilkoma dodatkowymi sygnałami, zwiększamy szanse na to, że dana osoba zainteresuje się tym, co oferujemy na danej stronie internetowej. Stąd już tylko krok do osiągnięcia celu, czyli najczęściej do pozyskania kolejnego klienta.

Call To Action to coś więcej niż „Kliknij tutaj”

Podejdź do CTA z myślą nie tylko jako o wezwaniach do działania, ale krótkich komunikatach, które:

  1. składają obietnicę
  2. informują o korzyści
  3. pozwalają wyrazić swoją potrzebę

Większość CTA nie informuje o korzyściach z podjętego działania. Nie odzwierciedla potrzeb ani motywacji odwiedzających witrynę oraz zapowiada zadanie do wykonania bez pokazania, co użytkownik będzie z tego miał.

Jak mierzyć skuteczność CTA?

Do mierzenia skuteczności CTA możesz wykorzystać wskaźnik klikalności, czyli Click Trough Rate - CTR). Jak go obliczyć?

CTR to procentowy stosunek liczby unikalnych kliknięć w CTA, w stosunku do liczby wszystkich użytkowników, którzy odwiedzili stronę. W przypadku e-mail marketingu – do wszystkich wysłanych wiadomości e-mail).

Jeśli Twój artykuł odwiedziło 100 osób, a 5 z nich kliknęło w CTA – to CTR wyniesie 5%. 

CTR = liczba odwiedzin/liczba kliknięć w CTA x 100%

Call To Action jest jednym z ważniejszych elementów stron, mailingów i reklam. Nie powinieneś ignorować drzemiącego w nim potencjału. Skuteczność CTA mierzy się wskaźnikiem klikalności.

Projekt unijny

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: