Zaplanuj jak chcesz by Twoja firma była postrzegana
Krok 4 z 6

Zaplanuj jak chcesz by Twoja firma była postrzegana

Ostatnia aktualizacja: 2015-05-20
Czy idziesz na spotkanie w wymiętym garniturze z brudnymi paznokciami i nieumytymi od tygodnia włosami? Nie? To słusznie. Twoje pierwsze wrażenie spali od razu całe spotkanie. A czy zastanawiałeś się jakie pierwsze wrażenie budzi Twoja nazwa? „Jak Cię widzą tak Cię piszą” mówi stare przysłowie i bardzo dużo w nim prawdy. Dobra nazwa dla firmy może wspomagać Twoją sprzedaż i budować rozpoznawalność dla klientów. Zła nazwa jest jak kotwica - ciągniesz ją za sobą po dnie, przez co nie nabierasz rozpędu i nie możesz dokonać szybkiego zwrotu.

Jak nazwać firmę? - aspekty prawne

Na początek kilka kwestii formalnych dotyczących projektowania nazw firm. W przeciwieństwie do języka potocznego, zgodnie z kodeksem cywilnym określenie „firma” jest nazwą, pod jaką dany przedsiębiorca prowadzi swoją działalność gospodarczą. Pomimo tej definicji, w informacjach zamieszczanych w tym serwisie, określenie „firma” będę traktował w znaczeniu potocznym.

Nazwa firmy w dużej mierze uzależniona jest od formy organizacyjno-prawnej przedsiębiorstwa. Dowiedz się więcej na ten temat w artykule: Wybierz formę prawną działalności gospodarczej

Pełna nazwa firmy uzależniona jest od formy prawnej prowadzonej działalności. Poniżej podaję przykłady nazw dla firm zgodne z wymogami polskiego prawa (takie dane muszą znaleźć na wystawianych fakturach):

Jednoosobowa działalność gospodarcza (rejestrowana w CEIDG)

W nazwie firmy zawsze musi być imię i nazwisko. Nie można stosować skrótów np. J. Brzeszczot nazwa ma wówczas postać:
AGROMID Jan Brzeszczot

Spółka cywilna (rejestrowana w CEIDG)

Dla spółek cywilnych nazwa firmy ma postać:
AGROMID Jan Brzeszczot, Adam Nowak spółka cywilna lub AGROMID Jan Brzeszczot, Adam Nowak, Jan Kowalski S.C.

Nie można w danych podawanych na fakturze pominąć imion i nazwisk wspólników spółki, ani w pełnej nazwie spółki cywilnej, ani w jej nazwie skróconej, można natomiast używać skrótu s.c.

Spółka jawna (rejestrowana w KRS)

W tworzonej nazwy spółki jawnej powinny znaleźć się nazwisko przynajmniej jednego wspólnika (może być kilku lub wszyscy) oraz dopisek „spółka jawna”. W obrocie gospodarczym można używać skrótu „sp.j.”, ale w postępowaniach sądowych trzeba używać już pełnej nazwy. Imiona wspólników nie są wymagane, mogą być, ale nie muszą.

Jeśli wymieniamy wszystkich wspólników nazwa firmowa ma postać:
AGROMID Brzeszczot, Nowak, Kowalski sp.j. lub AGROMID Brzeszczot i ska, sp.j.
Udziałowcem spółki jawnej oprócz osób fizycznych może być również inna firma. Nazwa wówczas będzie miała postać:
AGROMID Brzeszczot, Nowak, MASPEX sp. z o.o., sp.j.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (rejestrowana w KRS)

W administracyjnym i sadowym obiegu używa się pełnej nazwy spółki:
AGROMID spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Jednak w obrocie gospodarczym można używać skrótów: "spółka z o.o." lub "sp. z o.o".

W zakresie nazw dla spółek z o.o. istnieje kilka szczegółowych przypadków:
  • cudzysłów ma znaczenie AGROMID i "AGROMID" to w rozumieniu przepisów dwa różne przedsiębiorstwa – tak więc używaj cudzysłowu ostrożnie, podobnie jest z myślnikiem,
  • istnieje kilka słów, których nie powinieneś używać, to jest: "Bank", "Kasa" (wyklucza to prawo bankowe), "Klinika" (wyklucza to ustawa o działalności leczniczej), "Notariusz" czy "Adwokat" (wykluczają to ustawy korporacyjne). Jednak, jeżeli któreś z tych słów użyte zostanie w odpowiednim kontekście to nazwa może zostać zarejestrowana np. „Mazowiecki Bank Spermy sp. z o.o.”,
  • jeżeli na tym samym rynku działa już tak samo nazywająca się firma, której przedmiot działalności będzie zbieżny z Twoim, to rejestracja firmy może się wydłużyć nawet o kilka tygodni lub sąd może odmówić rejestracji.
  • sąd może również odmówić rejestracji nazwy dla Twojej firmy, jeśli stworzona nazwa wprowadza w błąd np. "kancelaria prawna" w firmie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może wprowadzać w błąd przez sugerowanie, że przedmiotem działania spółki jest świadczenie pomocy prawnej przez osoby będące adwokatami lub radcami prawnymi.

Powyżej przestawiłem zasady projektowania nazw najpopularniejszych w Polsce form prawnych prowadzenia działalności gospodarczej. Jeśli chodzi o spółki partnerskie, akcyjne czy spółki komandytowe zasady tworzenia ich nazw są zbliżone do zasad spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, jednak ze specyficznymi cechami dla danej formy prawnej. Więcej informacji na ten temat można znaleźć w przepastnych zakamarkach internetu i wujka Google :)

Tworzenie nazwy firmy – zrobić samodzielnie czy zlecić profesjonaliście?

Tworzenie nazwy firm

Nazwa firmy oraz logotyp są najważniejszymi elementami budującymi rozpoznawalność każdej firmy. Zarówno logotyp jak i nazwę możesz zaprojektować samodzielnie lub zlecić to profesjonalistom.

Jeżeli postanowiłeś stworzyć nazwę Twojej firmy samodzielnie, musisz przygotować:
  • budżet na zakup domeny (przynajmniej jednej),
  • kupić skrzynkę piwa na wzmocnienie swojej kreatywności,
  • zarezerwować sobie dużo czasu na wymyślanie, analizy i weryfikację pomysłów.

Jeżeli natomiast nie masz czasu na tworzenie nazwy firmy, nie jesteś pewien swoich pomysłów lub po prostu ich nie masz, to zaprojektowanie nazwy możesz zlecić komuś, kto się na tym zna i robi to zawodowo.
Uwaga! Nie popadaj w samouwielbienie uznając, że sam wszystko wiesz najlepiej i sam możesz wszystko zrobić. Na medycynie też się wszyscy znają, ale jakoś mało kto sam sobie wyrywa zęby lub wycina wyrostek robaczkowy.

Ile kosztuje stworzenie nazwy firmy przez specjalistę?

Jak to w życiu – różnie. Ceny na rynku wahają się od 500 złotych do kilkudziesięciu tysięcy. Ta górna granica dotyczy specjalistycznych agencji tworzących strategie namingowe dla znanych marek i dużych korporacji, gdzie konieczne jest przeprowadzanie dużych badań rynkowych. Jednakże za 500 złotych nie oczekuj, że ktoś będzie siedział miesiąc czasu po osiem godzin dziennie i myślał tylko nad Twoim wyjątkowym projektem, proponując ci jednocześnie 30 propozycji nazw do wyboru.
Jeśli ktoś zna się na rzeczy to otrzymasz kilka, ale za to przemyślanych i najlepszych propozycji popartych konkretną analizą. Sama nazwa firmy to nie wszystko, ważny jest kontekst jej użycia, osobowość marki, przeznaczenie, jakie ma prezentować wartości, dla jakiej grupy docelowej jest kierowana, czy nie ma wad prawnych, czy można ją zastrzec oraz konkretna idea, historia, która tą nazwę wspiera.

Jest wiele agencji namingowych, ale zaledwie kilka wie o co w tym chodzi... Osobiście poleciłbym nazwane.pl - jest to jedna z najlepszych agencji namigowych w Polsce.
Więcej informacji na temat stworzenia nazwy firmy możesz znaleźć tutaj.

Jak sprawdzić czy copywriter/agencja zna się na projektowaniu nazw?

  • Sprawdź jakie ma doświadczenie i narzędzia - nie ufaj ofertom obiecującym „cuda na kiju” bądź realistą. Zobacz czy otrzymasz jakiś brief do wypełnienia. Jeśli ktoś obiecuje, że „na pewno będzie Pan zadowolony”, a nie dysponuje żadnymi narzędziami w oparciu, o które tworzy nazwy to już w tym momencie powinna ci się zapalić w głowie czerwona lampka ostrzegawcza.
  • Nie kontaktuj się wyłącznie mailowo. Porozmawiaj z człowiekiem, posłuchaj jak mówi i jakie zadaje pytania – od razu poznacz czy masz do czynienia z fachowcem.
  • Nie kieruj się wyłącznie ceną. Jeżeli chcesz zlecić komuś zaprojektowanie nazwy, która przez następnych klika lat, a może i dekad ma być wizytówką Twojej firmy, to warto głębiej się nad tym pochylić. Fuszerka bardzo szybko się na Tobie zemści, a zmiana nazwy w późniejszym okresie funkcjonowania firmy wywoła wielokrotnie większe koszty niż Twoja początkowa inwestycja. Twoja początkowa oszczędność, przykładowo stu złotych, może być bardzo pozorna.
  • Zweryfikuj, czy otrzymasz tylko nazwę czy też otrzymasz jakaś strategię nazewniczą.
  • Jasno określ termin realizacji usługi i sposób jej przekazania.

Jak wymyślić dobrą nazwę firmy samodzielnie?

Jeżeli postanowiłeś samodzielnie stworzyć nazwę Twojej firmy, to na początku warto przeprowadzić burze mózgów. W wymyślanie nazwy włącz większą ilość osób. Dodatkowe pomysły, inspiracje i interakcje mogą wygenerować pomysły, o których na początku nawet nie myślałeś. Weź białą kartkę i zanotuj wszystkie pomysły, jakie zostały wygenerowane. W kolejnym kroku możesz je poddać ocenie.

8 kroków do własnej nazwy Stwórz nazwę firmy w 8 krokach:
  1. Poznaj swojego klienta - jego profil, cechy. Jeżeli zrobiłeś to już na etapie analizy rynku, to masz już gotowe dane. Klienta wyobraź sobie, jako konkretną osobę. Możesz go opisywać konkretnymi cechami np. prywatny, domowy, przemysłowy, zajęty, słynny czy ekskluzywny. Wymyślając nazwy zawsze staraj się konfrontować je z Twoim klientem.
  2. Poznaj swoją konkurencję – przepatrz swoją konkurencję, zbierz nazwy firm i postaraj się je jakoś logicznie pogrupować. Przeanalizuj, jakie główne wartości lub skojarzenia dominują w Twojej branży, jakiego są one typu i co komunikują.
  3. Myśl kreatywnie i szukaj inspiracji - postaraj się wyjść poza ramy schematycznego myślenia. Szukaj pomysłów i inspiracji w otaczającym świecie – sport, nauka, mitologia, przyroda, kultura. Pole inspiracji jest olbrzymie.
  4. Szukaj skojarzeń i synonimów - szukaj skojarzeń połączonych lub kojarzących się z tym, z czym będziesz się zajmować. Szukaj również synonimów najtrafniejszych określeń. Do tego możesz użyć słownika, np. http://www.synonimy.pl lub ze zwykłego programu MS Word (musisz zaznaczyć słowo, kliknąć prawym klawiszem myszy i wybrać opcję synonimy). Czasami jedno słowo otwiera nową gamę skojarzeń, wokół których można zbudować ciekawą historię.
  5. Stwórz bazę słów - na podstawie dotychczasowych poszukiwań, stwórz bazę słów. Możesz do niej dodać również inne słowa ważne z Twojego punktu widzenia np. imię i nazwisko, imiona dzieci, miejscowość, z której pochodzisz czy imię Twojego psa.
  6. Buduj miksy i zestawienia wyrazowe - z istniejącej bazy słów i skojarzeń spróbuj tworzyć miksy połączeń. Postaraj się wygenerować możliwie dużą ilość nazw. Nie oceniaj ich jeszcze. Po prostu wymyślaj. Niektóre nazwy mogą nieść w sobie ukryty potencjał, którego możesz nie dostrzec na samym początku. Sprawdź ich tłumaczenia na łacinę, grecki, angielski itp.
    Unikaj jednak najbardziej banalnych połączeń typu „Rem-Bud”, „Met-Pol”, „Mirex” itp. Takich firm są setki, a Tobie chyba nie zależy na tym by być tą sto pierwszą.
    Ostrożnie podchodź do skrótów np. UPC, AXA itp. Te marki są znane nie dlatego, że mają dobrą nazwę, ale dlatego, że wpompowano w ich reklamę miliony złotych. Z punktu widzenia klienta skróty bardzo ciężko się zapamiętuje. Używanie sztucznie wytworzonych nazw (neologizmów) jest użyteczne pod warunkiem, że wiemy, co chcemy z tą nazwą zrobić. Plusem takich nazw jest to, że łatwo je wypozycjonować w Google oraz można im nadać znaczenie, jakie nam się podoba (są to nazwy „puste” nic nieznaczące), minusem są jednak znacznie większe koszty promocji.
  7. Zrób wstępną selekcję - zbadaj podstawowe parametry nazwy:
    • Czy dla danej nazwy firmy jest wolna domena (najlepiej .pl lub .com). Jeżeli Twoja nazwa jest dwuczłonowa to sprawdź czy domena jest wolna z myślnikiem i bez myślnika (nie chcesz chyba, żeby ktoś się pod Ciebie podszywał)
    • Zbadaj czy projektowana nazwa nie jest zastrzeżona oraz czy jest możliwość jej rejestracji, jako znaku towarowego. To bardzo ważny aspekt – musisz wykluczyć ryzyko ewentualnego sporu sądowe z już istniejącą firmą, która może mieć duże „ALE” do Twojego użytkowania ich nazwy.

      Nazwę możesz zweryfikować:
      - na stronie Urzędu Patentowego RP – baza „Znaki Towarowe”
      - baza Harmonizacji rynku Wewnętrznego - “Trade mark name”
      - bazy WIPO (World Intelectual itemprop Organization) - “Mark”
    • opracuj macierz oceny nazwy wg kryteriów, które sam określisz jako kluczowe dla Twojej nazwy, a następnie oceń każdą z propozycji
    Pamiętaj - nawet, jeśli nazwa jest wolna to nie każdą nazwę możesz zastrzec!
  8. Zrób ostateczną selekcję i weryfikuj stworzone propozycje - jeśli masz kilka pomysłów na nazwę firmy i nie wiesz który z nich jest najlepszy to najprostszą metodą weryfikacji jest pójście spać. Gdy rano się obudzisz i żadnej z nich nie będziesz pamiętał, to znaczy, że żadna nie była dobra. Skoro Ty nie byłeś w stanie zapamiętać stworzonej nazwy, to jak klient ma to zrobić?
    Inny sposób to przedstawienie kilku propozycji nazewniczych swoim znajomym oraz poproszenie ich o określenie, jakie mieli pierwsze skojarzenia po usłyszeniu stworzonej nazwy. Za jakiś czas zapytaj, która z propozycji zapadła im w pamięć – będzie to znakomita metoda weryfikacji.

Dobra nazwa dla firmy – czyli jaka?

Wybór nazwy dla Twojej firmy powinien być przemyślaną decyzją. Musisz ją rozpatrzyć pod różnymi aspektami. Lepiej na początku zainwestować czas, energię i pieniądze, niż później stawać na głowie i pokrywać wielokrotnie większe koszty związane koniecznością zmiany nazwy na nową.

Cechy dobrze zaprojektowanej nazwy:
  • jest prosta i krótka - prostota przekazu, brzmienia, wymowy, pisowni itp.,
  • łatwo ją zapamiętać - wiążę się to z prostotą, ponieważ to właśnie nazwy proste najłatwiej zapamiętać,
  • budzi pozytywne skojarzenia - postaraj się, aby nazwa budowała pozytywne skojarzenia i sugerowała branżę w jakiej działasz np. piekarnia „Smaczna bułeczka”,
  • wyróżnia się wśród konkurencji - jeżeli wszystkie firmy z Twojej branży mają w nazwie np. element „bud” czy „soft” to tym bardziej nie powinieneś kopiować tego rozwiązania bo będziesz jednym z wielu,
  • ma wolną domenę internetową (najlepiej z końcówką .pl lub .com),
  • jest łatwa w wymowie - sprawdź jak twoja nazwa brzmi, czy łatwo ją wymówić przez telefon oraz czy nie generuje złych skojarzeń,
  • można ją zastrzec - sprawdź czy nazwa nie jest zastrzeżona i nie jest już chroniona znakiem towarowym,
  • nie jest zbyt wąska - zbyt precyzyjna nazwa może ograniczać rozwój firmy. Jeżeli na przykład zdefiniujesz w nazwie, że zajmujesz się jedynie wąską działalnością np. naprawa alternatorów to trudniej będzie ci później poszerzyć ofertę o np. wulkanizację,
  • nie zawiera skrótów i akronimów - nie każdemu będzie się chciał rozszyfrowywać jakiś dłuższy skrót,
  • jest neutralna w języku obcym.
Do stworzenia dobrej nazwy dla firmy, niezbędne jest przeprowadzenie analizy rynku i zbadanie konkurencji.
12 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu nazwy firm

12 najczęściej popełnianych błędów przy tworzeniu nazwy firmy

  1. pośpiech - „jak się człowiek spieszy to się diabeł cieszy”. Dokładnie przemyśl, jakie wartości musi nieść ze sobą nazwa Twojej firmy i z czym ma się kojarzyć. Odczekaj trochę i ponownie przeanalizuj wymyślone propozycje.
  2. kopiowanie nazw – nie kopiuj nazw innych firm, nie staraj się również robić nazw podobnych ponieważ najczęściej wychodzi to karykaturalnie. To co jest dobre dla konkurencji, nie zawsze będzie dobre dla Ciebie. Podobieństwo nazw może również nieść za sobą konsekwencje prawne.
  3. nie bądź wszystkowiedzący – zapytaj o zdanie inne osoby, przyjaciół czy rodzinę. Weryfikuj opinie i wyciągaj wnioski. Nazwa nie jest dla Ciebie, ale dla Twoich klientów. To oni powinni ją zapamiętać.
  4. błędna nazwa w językach obcych - jeżeli chcesz działać poza rynkiem polskim – sprawdź, co Twoja nazwa oznacza w innych językach oraz w jakim kontekście będzie używana. Na pewno słyszałeś o: „Pupa” – marce kosmetyków czy „Osram” – producencie żarówek, czy też Mitsubishi Pajero – po hiszpańsku oznaczającego onanistę.
  5. niebezpieczne rymy i odmiany - nazwa może niestety rymować się z jakimś śmiesznym lub wulgarnym słowem lub też jej odmiana może być trudna.
  6. rozbieżność pisowni i wymowy – może to znacznie utrudnić praktyczne wykorzystywanie nazwy np. podanie jej przez telefon.
  7. im więcej osób tym słabsza nazwa - do samego procesu wymyślania nazwy nie angażuj zbyt wielu osób – to może spowodować, że wymyślone nazwy będą „bezbarwne” ze względu na konieczność kompromisu wielu członków zespołu.
  8. nie idź za krótkotrwałą modą.
  9. nie komplikuj - nazwa ma budować wyjątkowe skojarzenia, ale nie mogą być to zbyt abstrakcyjne i skomplikowane skojarzenia, tak by za każdym razem tłumaczyć klientowi o co nam chodziło.
  10. słowa pospolite - użycie powszechnie używanych słów w nazwie sprawi, że nie będziesz mógł jej zastrzec, a konkurencja będzie się mogła pod ciebie podszywać.
  11. ryzyko używania polskich znaków - jeżeli na siłę chcesz używać nazwy z polskimi znakami – również w nazwach domen to pamiętaj, że to może skutkować w przyszłości problemami z promocją w internecie oraz kontaktami z zagranicznymi klientami.
  12. wtórność i schematyczność - czyli użycie sylab -pol, -ex, -bud słów „świat”, „centrum”, „wszystko za/dla” itp.

Stwórz chwytliwy slogan reklamowy

Slogan reklamowy (Claim) jest to hasło, zwrot lub zdanie, które razem z logotypem tłumaczy istotę działalności Twojej firmy. Slogan reklamowy oraz logotyp stanowią nierozerwalną całość. Niejednokrotnie to właśnie slogan pozwala bardziej zapamiętać firmę i bywa częściej rozpoznawalny. Na przykład: Nike – „Just Do It” czy Biedronka – „Codziennie niskie ceny”.

Slogan reklamowy to nie hasło reklamowe. To dwie różne rzeczy. Hasła reklamowe towarzyszą konkretnej prowadzonej kampanii reklamowej i mogą się zmienić, natomiast slogan reklamowy jest stałym elementem towarzyszącym marce, tłumaczącym istotę i budującym jej świadomość wśród klientów.

Slogan reklamowy ma cię wyróżnić - nie może być oklepany, nie może być kopią lub klonem innego bardziej znanego sloganu i budzić negatywnych skojarzeń. Powinien być krótki, sugestywny, zawierać element emocjonalny, budzić zaufanie, a przede wszystkim być prawdziwy. Nie może być nic gorszego niż kłamstwo, którym próbujesz promować firmę – jeżeli na przykład obiecujesz, że najszybciej dostarczasz towar, to niech tak będzie. Dobry slogan może być również zabawny lub zaskakiwać – niektóre slogany mogą w pierwszym kontakcie wydawać się głupie np. „Zaufało nam miliony kurczaków” – ferma drobiu albo „800 lat doświadczenia w IT” – firma informatyczna, ale to właśnie ten śmieszny slogan sprawił, że zapamiętałeś firmę, bo właśnie on wywołał u Ciebie określone emocje.

Proces tworzenia sloganu reklamowego jest bardzo zbliżony do procesu projektowania nazwy firmowej. Jego podstawą jest gruntowna analiza klientów, konkurentów, docelowego rynku, a przede wszystkim samej firmy, jej idei, oferty i wartości.

Wypisz kluczowe wartości Twojej firmy, mocne strony, korzyści i przewagi konkurencyjne, określ które mogą być kluczowe z punktu widzenia klienta oraz przeanalizuj synonimy Twoich wartości. Wybierz jedną lub dwie z nich i pracuj nad nimi. Twój claim powinien dobrze brzmieć i zapadać w pamięć, dlatego też zweryfikuj swoje pomysły i zapytaj znajomych i przyjaciół, co o nim sądzą.

Pamiętaj to jak o sobie myślisz i jaki przekaz dajesz do rynku w pewien podświadomy sposób definiuje Twoje działania. Czasem zmiana nazwy firmy oraz sloganu reklamowego może stanowić „nowe otwarcie” i zmianę całej koncepcji funkcjonowania Twojego biznesu.

Na koniec – kilka słów o numerologii, czyli Voodoo, które czasem działa

Przynajmniej tak twierdzi wiele osób, które znam i które z sukcesem od wielu lat prowadzą własne firmy. Znam ludzi, którzy nie umawiają się na spotkania w piątki, albo kluczowe umowy podpisują jedynie w okresach, gdy księżyc jest w fazie nowiu. Faktyczne z boku może się to wydawać śmieszne, ale są to bardzo poważne i bardzo racjonalne osoby, które jednak oprócz racjonalnych przesłanek wierzą w szczęście biznesowe oraz przyciągającą klientów i pieniądze moc dobrej nazwy firmy.

Możesz w to wierzyć lub nie, ale spróbować nic nie zaszkodzi. Dobra nazwa pod względem numerologicznym może pomóc, natomiast zła niekoniecznie musi zaszkodzić. Najbardziej pożądane nazwy firm to takie, których suma wibracji wynosi 1, 3, 8. Więcej o numerologii i znaczeniu konkretnych liczb możesz znaleźć tutaj, tutaj kalkulatory zaś tu i tu.

Oceń ten artykuł:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›

Chcesz założyć firmę?

Poznaj swoją branżę i weź udział w targach branżowych.
Zobacz ›

Nasze poradniki:

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.