Infolinia: 22 300 51 11  Chcesz założyć firmę? Masz pytania? Zadzwoń!

Czy biznes w postaci sklepu internetowego się opłaca?

Ostatnia aktualizacja: 2020-10-03  |  Średni czas czytania: 04:03
Artykuł promowany
JPK COMARCH
Rynek e-commerce nieustannie się rozwija i nic nie wskazuje na to, aby ta tendencja miała się zmienić. Mimo że mogłoby się wydawać, iż wykazuje on pewne nasycenie, to wciąż nie brakuje miejsca na nowe sklepy, które mają szansę przyciągnąć klientów niczym magnes. Jeśli zastanawiasz się nad tym z czym się wiąże ich założenie, prowadzenie i czy jest to opłacalny biznes, to ten artykuł jest dla Ciebie.
Czy biznes w postaci sklepu internetowego się opłaca?

Popularność sklepu internetowego jest coraz większa

Rozwój Internetu i technologii mobilnej sprzyja temu, że coraz częściej korzystamy z usług sklepów internetowych. Dzieje się tak w dużej mierze z ich dostępności. Zakupy w sieci stają się synonimem wygody i oszczędzania czasu. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że sklepy kuszą korzystnymi akcjami promocyjnymi, których często na próżno szukać w ich stacjonarnych odpowiednikach. Oprócz tego, że produkty są łatwo dostępne, w zasadzie wystarczy kilka kliknięć, żeby je mieć. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że jeśli okażą się wadliwe lub niezgodnie z oczekiwaniami czy rozmiarem, to w równie łatwy sposób można je zwrócić - po prostu odesłać. Nic dziwnego, że nawet najwięksi sceptycy patrzą na tą formę zakupów coraz bardziej przychylnym okiem.

Dlaczego warto uruchomić sklep internetowy?

Istnieje wiele powodów przemawiających za tym, że założenie sklepu internetowego, to dobry pomysł. Oto kilka z nich:

  • koszty prowadzenia działalności - jeśli zastanawiasz się nad prowadzeniem sklepu stacjonarnego czy internetowego biorąc pod uwagę związane z tym koszty, to zdecydowanie bardziej opłacalna jest opcja nr 2. Nie musisz ponosić opłat zawiązanych z wynajmem lokalu, ani też zatrudniać sztabu ludzi. Powstałe oszczędności możesz przeznaczyć na przykład na promocję sklepu czy też zakup towaru.
  • wizerunek marki - kampanie internetowe dają zdecydowanie więcej możliwości dotarcia do potencjalnego klienta. Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że w dużej mierze są tańsze od stacjonarnych.
  • większa dostępność do produktów - klienci mogą robić zakupy przez całą dobę, także w dni świąteczne.
  • większa liczba klientów - zakładając sklep online masz większą szansę na dotarcie do dużego grona potencjalnych klientów, także tych zagranicznych.

Jak wszystko, także i prowadzenie sklepu online ma swoje wady. Są one zauważalne w dużej mierze z punktu widzenia klienta, jednak przy odpowiednim zaangażowaniu można przekuć je w zalety. Sporo wątpliwości może pojawić się także wśród inwestorów. - Zakładając sklep zastanawiałem się czy oby na pewno jest to dobry pomysł. W końcu tapety najlepiej jest oglądać na żywo. Nie bez znaczenia pozostawał także fakt, że konkurencja nie śpi, co wiąże się ze sporym obniżaniem marż. Obawiałem się też wysokich kosztów dostaw, co mogłoby skutecznie zniechęcić potencjalnych klientów, ale postanowiłem zaryzykować - mówi właściciel sklepu internetowego z dekoracjami wnętrz 4wall.pl. - Szybko okazało się, że przy odpowiednim zrobieniu zdjęć, oddających rzeczywisty wygląd oferowanych u nas produktów, możliwość pokazania ich w różnych aranżacjach, jak również dzielenie się poradami z naszymi klientami na łamach bloga szybko spotkały się z ich przychylnością. Poradziliśmy także sobie z cenami, po prostu postawiliśmy na ich atrakcyjność idącą w parze z wyceną wysokiej jakości naszych produktów. Udało nam się także porozumieć z dostawcami, nawet do tego stopnia, że jeden z nich oferuje darmowe wysyłki. Wszystko jest więc kwestią podejścia do tematu, dopasowania się do potrzeb klienta i wymagań rynku. Angażując się w biznes e-commerce można odnieść sukces. - dodaje.

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

1) Wybierz platformę i oprogramowanie

Wybór platformy na której założysz sklep jest jednym z najważniejszych czynników, które będą miały wpływ zarówno na proces jego tworzenia, jak i późniejszego funkcjonowania. Zanim podejmiesz decyzję sprawdź między innymi łatwość jej obsługi oraz koszty z jakimi wiąże się korzystanie z niej. Zwróć także uwagę na dostęp do uzyskania pomocy (warto, aby był on w języku polskim). Bardzo ważne jest także to jakie masz możliwości dostosowania jej do swoich potrzeb, a ponadto zgłaszanie owej strony do Google. Jeśli chodzi o oprogramowanie, to w przypadku gdy zakładasz sklep z perspektywami rozwoju, możesz z powodzeniem postawić na to typu Open Source. Budowę swojego biznesu możesz zlecić agencji lub spróbować zrobić to samodzielnie. Na rynku dostępne są różne dedykowane takiemu działaniu platformy.

2) Domena i hosting

Następnym krokiem jest podjęcie decyzji dotyczącej domeny oraz hostingu. Pamiętaj o tym, że nazwa domeny to w zasadzie pierwsza styczność klienta z Twoim sklepem. Warto więc, aby nawiązywała ona do Twojej działalności, nie była zbyt skomplikowana i w łatwy sposób można było ją zapamiętać. Jeśli chodzi o hosting, to tu wszystko zależy od zasięgu Twojej działalności. Współdzielony SSD będzie dobrym wyborem jeśli planujesz stworzenie małego sklepu. W przypadku gdy stawiasz na większą ilość produktów, to idź w kierunku serwera dedykowanego.

3) Layout i integracja z magazynem

Kolejny krok, to zadbanie o odpowiedni layout Twojego sklepu. Pamiętaj o tym, że jego wygląd bezapelacyjnie powinien być spójny z wizerunkiem marki, którą chcesz wypromować. Tutaj nie warto jest stawiać na oszczędności , a od razu zainwestować w dedykowany. Zakładając e-commerce koniecznie pamiętaj także o zadbaniu o jego integrację z magazynem. Nie możesz dopuścić do sytuacji w której klient zamawia dany towar, a nie ma go na stanie. Jego ilość musi zawsze zgadzać się z tym, co oferujesz potencjalnemu nabywcy. Synchronizacja danych w systemie musi więc być dokładna i ma odbywać się regularnie.

Bank PekaoAd

Prowadzenie sklepu internetowego w praktyce

Pamiętaj o tym, że otworzenie sklepu internetowego wiąże się z posiadaniem regulaminu. To Twój obowiązek jako dostawcy usług. Musi być on ściśle dostosowany do prowadzonej przez Ciebie działalności. Nie bez znaczenia pozostają także formalne wymogi, które zostały określone między innymi w ustawie o prawach konsumenta. Wynika z niej np. to, że musisz dopełnić obowiązek informacyjny wobec konsumentów. Koniecznie zgłoś też bazę danych osobowych klientów do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych. W sklepie muszą znaleźć się także dokumenty, a wśród nich m.in. wzór odstąpienia od umowy, jak również reklamacja. Koniecznie umieść również informację dotyczącą polityki prywatności oraz plików cookies.

Pamiętaj także o tym, aby odpowiednio rozmieścić produkty w swoim sklepie, czyli w praktyce - skup się na e-merchandisingu. Ma on olbrzymi wpływ na decyzje zakupowe przed którymi staną Twoi potencjalni klienci.

Mówią, że reklama jest dźwignią handlu i mają w 100 proc. rację. Na szczęście metod promowania sklepów internetowych jest mnóstwo, więc nie oszczędzaj na tym pieniędzy. Jeśli dokładnie przemyślisz strategię działania, to szybko zwrócą się one z nawiązką. Wykorzystaj do tego przede wszystkim media społecznościowe. Postaw także na promocje, bony rabatowe, programy lojalnościowe czy też upusty w zamian za wyrażenie zgody na otrzymywanie newslettera.

Metody płatności to także bardzo ważna kwestia, którą musisz wziąć pod uwagę. Im masz ich więcej do zaoferowania, tym lepiej. Najważniejsze jest jednak to, aby były bezpieczne.

Promocja sklepu, to także jego optymalizacja SEO. W jej skład wchodzą wszelkie działania, które zmierzają do poprawy jego widoczności w wyszukiwarce. Na tym także nie warto oszczędzać.

Jak widzisz, sklep internetowy to ogromna szansa na osiągnięcie sukcesu, a tym samym, realne zyski. Wszystko jest kwestią odpowiedniego podejścia do tematu, determinacji oraz dobrej strategii działania.

Oceń ten artykuł:

eFaktor

Zobacz także artykuły podobne:

Infolinia

Chcesz założyć firmę?
Masz pytania? Zadzwoń!

22 300 51 11

Bezpłatne doradztwo zapewnia:

Warto wiedzieć

zobacz wszystkie artykuły ›

Przydatne linki: