E-commerce w B2B a B2C - różnice

Ostatnia aktualizacja: 2021-04-27  |  Średni czas czytania: 02:11
Artykuł promowany
erp-xt
Handel internetowy wkracza w coraz to nowsze obszary działalności. Jednym z nich jest sprzedaż towarów w modelu B2B na zasadach zarezerwowanych do tej pory dla modelu B2C. Jak to ma wyglądać?
E-commerce w B2B a B2C - różnice

Platformy e-commerce spełniają oczekiwania nie tylko modelu sprzedaży B2C

Kiedy wejdziemy na popularne platformy do handlu elektronicznego, spotkamy się przede wszystkim z ogromną liczbą ofert nastawionych na dotarcie do konsumenta końcowego. E-commerce handlem B2C stoi. W końcu to zakupy internetowe umożliwiły dotarcie do bardzo dużej grupy odbiorców, stworzyły pole do rozwoju logistyki szybkiego dostarczania wybranych dóbr do domu (lub paczkomatu), czy nadały nowy wymiar konkurencji między ofertami i ich atrakcyjności dla „zwykłych” klientów. Jednak wraz z rozwojem branży potrzebne jest podjęcie także nowych wyzwań. Do tej pory wymiana handlowa B2B w ramach e-commerce prowadzona była na zupełnie innych zasadach w stosunku do B2C – konieczna była organizacja specyficznego kanału logistycznego, model rozliczenia należności nie zawsze zabezpieczał odpowiednio interesy obydwóch stron, a znajdowanie odpowiednich ofert nie było łatwe, szczególnie dla nowych graczy. Większość z tych problemów da się jednak rozwiązać. Jakie walory mogłaby posiadać platforma e-commerce wspierająca handel B2B?

Transakcje B2B w e-commerce – dlaczego nie wystarczy zwykła platforma dla handlu B2C?

Handel B2B jest znacznie bardziej skomplikowany i angażuje inne zasoby obydwóch firm, które uczestniczą w wymianie niż handel w modelu B2C. Standardowe platformy dla handlu B2C nie oferują np. możliwości negocjowania ceny, czy zaawansowanych metod wyszukiwania z katalogów produktów o zbliżonej specyfikacji. Ważna jest także możliwość integrowania systemów informatycznych, z których dana firma korzysta do celów magazynowo-księgowych z infrastrukturą danej platformy. Sama możliwość przeglądania cen netto już jest pewnym ułatwieniem, a wprowadzenie takiej technologii w platformach do e-commerce wcale nie jest trudnym zadaniem, jednak wciąż nie na każdej platformie wybór podglądu cen netto i brutto jest możliwy.

Jak powinien wyglądać skuteczny model handlu B2B na platformie e-commerce?

Odpowiednia platforma specjalizująca się w handlu internetowym może rozwiązać większość problemów, z jakimi zmagają się firmy realizujące zakupy i sprzedaż w modelu B2B. I to w zasadzie na każdej płaszczyźnie. Jeśli wykaże się ona odpowiednimi zasięgami i zaufaniem, a także zapleczem finansowym, możliwe jest stworzenie skuteczniejszego systemu rozliczania i fakturowania, który będzie zabezpieczał interesy obydwóch stron w obszarze samej platformy. Z podobnego rozwiązania korzysta zresztą Allegro Biznes. Kolejnym korzystnym aspektem działania sporej platformy e-commerce w obszarze B2B może być skuteczniejsza organizacja kanału logistycznego. Możliwe jest zarówno wykorzystanie infrastruktury danego podmiotu, jak i skorzystanie z atrakcyjniejszej oferty dostaw w ramach porozumień platformy e-commerce i firmy kurierskiej. Brak konieczności organizowania kanału logistycznego od zera, lub angażowania w transport towarów własnych zasobów, pozwala na znaczące zredukowanie kosztów związanych z wymianą B2B.

Dlaczego to dobrze, że e-commerce wkracza także do sektora B2B?

Ułatwienie wymiany dóbr pomiędzy firmami jest bardzo korzystne przede wszystkim dla tworzenia rynku opartego o zasady sprawiedliwej konkurencji i zapewniającego prosty dostęp do pożądanych dóbr. Platformy e-commerce skierowane na handel B2B, takie jak Allegro Biznes, już dziś generują spory „ruch” i zdobywają zainteresowanie coraz to nowszych graczy. Pozwalają one na skuteczne rozwijanie sprzedaży, porównywanie cen i korzystania z pełni „firmowej” funkcjonalności. Handel B2B w sektorze e-commerce bardzo intensywnie się rozwija. Dzięki temu zarówno marki obecne od długiego czasu na rynku, jak i te wkraczające na niego, zyskują wiedzę na temat ofert konkurencji, coraz częściej angażują się w przygotowywanie dedykowanej oferty B2B, a także silnie koncentrują swoje działania na jak najkorzystniejszej wymianie pomiędzy klientami biznesowymi. Przekłada się to na redukcję kosztów, stabilizację rynku zbytu, a także innowacyjność i konkurencyjność.

Bardzo ważne jest jednak to, by dana platforma do handlu B2B oferowała faktyczne korzyści dla danego przedsiębiorstwa – musi skupiać wokół siebie sporą liczbę dostawców, pozwalać na tworzenie ofert skierowanych dla klientów kupujących na firmę sporo dóbr, czy też zapewniać odpowiednią ochronę kupującym i sprzedającym.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Zakładanie
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: