Inteligentne planowanie to podstawa. Poznaj skuteczne narzędzie!
5 kryteriów, jakie muszą spełniać postawione cele
Jedną z najstarszych i wciąż najpopularniejszych technik osiągania celów jest analiza SMART. Nie tylko wykonanie, lecz sam sposób określania zadań i obowiązków wpływa bardzo mocno na prawdopodobieństwo skutecznej ich realizacji. Zgodnie z tą metodyką każdy cel, który sobie stawiamy, powinien spełniać 5 wymogów. Od pierwszych liter ich nazw stworzona została nazwa całej koncepcji. Stawiane sobie cele powinny więc być możliwie jak najbardziej:
- precyzyjne (ang. specific) – każdy cel musi być jasno określony, aby ograniczyć możliwość nadinterpretacji i zapewnić sobie jasną ścieżkę do jego osiągnięcia.
- mierzalne (ang. measurable) – mierzalne cele to założenia, które osadzone są na konkretnej skali (np. liczba podpisanych umów, procent ukończonej pracy dyplomowej), co pozwala na jednoznaczne i obiektywne realizowanie założeń.
- atrakcyjne (ang. attractive) – cele nie mogą być wymuszone, gdyż ich osiągnięcie się nie uda. Powinny więc odpowiadać nie tylko naszym zapotrzebowaniom, ale także preferencjom.
- realistyczne (ang. realistic) – zbyt ambitne cele są wrogiem każdego dobrego planowania.
- określone w czasie (ang. time-based) – założenie, które sprzyja dążeniu, jak i osiągnięciu danego celu. Bez określenia ram czasowych trudniej o motywację i determinację.
Czy ta metoda faktycznie działa?
Z pięcioelementowego zespołu kryteriów określających sposób stawiania sobie nowych celów korzystać może każdy. Metoda ta pomaga w skutecznym planowaniu swojej kariery, życia prywatnego, ale także wypełnianiu bardziej krótkoterminowych obowiązkowych. Wszystkie kryteria służące do precyzyjnej operacjonalizacji celów rzeczywiście zwiększają szanse na to, że te ostatnie faktycznie uda się osiągnąć.
Analiza SMART jest jednym ze starszych narzędzi i z czasem zyskała duże grono zwolenników, jak i przeciwników. Warto dodać, że została ona także rozszerzona o dwa kolejne kryteria – kontroli (ang. controllable) i pozytywności (ang. positive). Cele nie mogą znajdować się poza naszą kontrolą, ale jednocześnie muszą skupiać się na pozytywnych aspektach. Dobrym przykładem może być skoncentrowanie na spożywaniu zdrowej żywności zamiast ograniczaniu pożywienia wysokokalorycznego.
Gotowe biznesplany
Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!
Cena już od: 29 zł
Zobacz listę biznesplanów ›lub
Zleć napisanie wniosku do Urzędu Pracy ›Oceń ten artykuł: