Jak przygotować plan marketingowy dla firmy pozyskującej kontakty od klientów B2B?

Ostatnia aktualizacja: 2019-07-06  |  Średni czas czytania: 02:15
Artykuł reklamowy
Wiedza o tym jak przygotować plan marketingowy dla firmy to punkt wyjścia do działań, których końcowym celem jest pozyskanie tzw. leadów sprzedażowych. Bez dobrze przygotowanego planu bardzo trudno o uzyskanie zadowalających efektów w obrębie sprzedaży B2B. Dlatego właśnie powinieneś poznać główne elementy planu marketingowego, które stanowią punkt wyjścia do opracowania strategii i wdrożenia konkretnych działań.
Jak przygotować plan marketingowy dla firmy pozyskującej kontakty od klientów B2B?

Postaw na spojrzenie w krótkim terminie, opracuj plan na 6 miesięcy do przodu

Zanim rozpoczniesz jakiekolwiek działania musisz zdać sobie sprawę, że plan marketingowy powinien mieć charakter krótkoterminowy. Dlaczego przedsiębiorcy nie lubią planów krótkoterminowych? Ponieważ dużo łatwiej jest przygotować strategię na kilka lat i następnie działać wedle raz ustalonego schematu. Na polu marketingu internetowego takie postępowanie na pewno się nie sprawdzi. Dynamika zmian w tym obszarze jest bardzo duża i wymaga ciągłej analizy prowadzonych działań. Analiza pozwala na trafne określenie elementów, które: - przynoszą oczekiwane rezultaty (należy się skupić na ich dalszym rozwoju), - mają niską skuteczność (wymagają zmiany lub modyfikacji). Plan marketingowy Twojej firmy musi zmieniać się dynamicznie razem z wyciąganymi z działań wnioskami.

Jakie są główne elementy planu marketingowego?

Dobry plan działania to połowa sukcesu! Dlatego w pierwszej kolejności musisz poznać elementy, z jakich ma składać się plan marketingowy Twojej firmy. Następnie powinieneś stworzyć szablon planu marketingowego, który posłuży Ci do analizy oraz rozpisania planowanych działań. Oto elementy planu marketingowego Twojej firmy:

plan

Analiza dotychczasowej komunikacji marketingowej z Klientami

Analiza dotychczasowych działań i sposobu, w jaki Klienci postrzegają Twoją firmę powinna być dla Ciebie punktem wyjścia. Jest to tzw. etap rozpoznania, w ramach którego musisz: - zebrać opinie Klientów na temat Twojej firmy (opinie w Internecie, ankiety na stronie sugestie telefoniczne i mailowe od Klientów), - zebrać opinie i spostrzeżenia Pracowników Twojej firmy (np. jakie problemy dostrzegają, jaki „feedback” na temat oferty oraz samej firmy zbierają od Klientów), - wykonać szczegółowy audyt firmowej strony oraz treści, za pomocą których komunikujesz się z Klientami (np. analiza słów kluczowych, rozmieszczenie treści na stronie, reakcje Klientów na publikowane treści).

Buyer Persona czyli fikcyjna osoba reprezentująca Twojego idealnego Klienta

Aby przygotować konkretne formy działań marketingowych oraz sposoby komunikacji musisz najpierw określić kim tak naprawdę jest Twój Odbiorca? Powinieneś dowiedzieć się przede wszystkim: - kim jest dana osoba (płeć, wiek, orientacyjne zarobki), - jakie pełni stanowisko w swojej firmie, - z jakimi problemami boryka się w codziennej pracy, - jakie ma potrzeby związane z obszarem działalności Twojej firmy (produkty lub usługi, którymi może być zainteresowany), - jakie może mieć obawy przed skorzystaniem z oferty Twojej firmy. Te informacje pozwolą Ci stworzyć profil tzw. Buyer Persona.

Cele, jakie ma osiągnąć Twoja firma dzięki prowadzonym działaniom marketingowym

Skoro już wiesz czego potrzebuje Twój potencjalny Klient, to czas teraz na określenie celów i potrzeb Twojej firmy. Głównym elementem jest rzecz jasna oczekiwany przychów firmy. Oczekiwany przychód oraz średnia wartość transakcji będą dla Ciebie pozycją wyjściową do obliczenia docelowej liczby transakcji, jaką chcesz sfinalizować. W kolejnym kroku określisz, ile leadów sprzedażowych potrzebujesz, aby zamknąć wskazaną wcześniej liczbę transakcji. Znając liczbę leadów jesteś w stanie obliczyć ruch, jaki musisz skierować na stronę, aby uzyskać założoną liczbę zapytań.

Planowanie konkretnych działań marketingowych

Wiedząc co chcesz osiągnąć powinieneś określić ścieżki, którymi dotrzesz do założonego celu. Strategia marketingowa to bardzo ważny punkt Twojego planu marketingowego. Jej opracowanie będzie opierać się na analizie informacji zebranych w poprzednich punktach (Buyer Persona, liczba leadów, wielkość ruchu na stronie) i wyborze konkretnych metod komunikacji z Klientem.

Plan działań marketingowych powinien obejmować:

- trzy poziomy świadomości Klienta w procesie zakupowym (lejek TOFU, MOFU, BOFU),

- filary treści, czyli w jaki sposób będziesz komunikować się z Klientami i organizował treści w celu pozyskania leadów,

- kampanie reklamowe (Google Ads, Facebook Ads) oraz wykorzystanie kanałów Social Media.

Zyskałeś właśnie ogólny obraz tego, jak przygotować plan marketingowy dla firmy. Więcej informacji oraz praktyczne przykłady znajdziesz w artykule na naszej stronie businessweb.pl.

Przygotowaliśmy też dla Ciebie darmowy szablon planu marketingowego, który pomoże Ci zaplanować skuteczną kampanię marketingową dla swojej firmy. Wzór planu marketingowego możesz pobrać tutaj: https://www.businessweb.pl/plan-marketingowy-b2b-pdf/.

Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do  Urzędu Pracy  ›

Oceń ten artykuł:


Zobacz także artykuły podobne:

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
Gotowe biznesplany

Gotowe biznesplany

Planujesz założyć firmę?
Kup przykładowy biznesplan!

Cena już od: 29 zł

Zobacz listę biznesplanów  ›

lub

Zleć napisanie wniosku do   Urzędu Pracy  ›

Przydatne linki: