6krokow.pl
6korkow.pl
Poradnik jak założyć i prowadzić firmę krok po korku
794-442-662
kontakt@6krokow.pl
6krokow.pl - Zalety i wady prowadzenia firmy w formie franczyzy
Krok 2 z 6

Zalety i wady prowadzenia firmy w formie franczyzy

Ostatnia aktualizacja: 2018-03-18  |  Średni czas czytania: 05:32
frnaczyzaAdvertisement
Franchising, jak każda forma prowadzenia biznesu, ma swoje plusy i minusy, zalety i wady. Każdy człowiek jest inny - co dla jednego będzie zaletą, dla innego może okazać się wadą nie do zaakceptowania. W tym kroku oprócz oczywistych zalet oraz wad wyróżniliśmy jeszcze kategorię czynników, które w zależności od indywidulanego postrzegania mogą być albo zaletą, albo wadą. W artykule znajdziesz również zestawienie rzeczy na którze należy zwrócić uwagę przy wyborze: „własna marka czy franczyza?“.

W poniższej tabeli znajdziesz ogólne zestawienie wad i zalet franczyzy. Szczegółowo omówione poszczególne plusy i minusy franczyzy przeczytasz w dalszej części artykułu:

Charakterystyka franchisingu
Zalety franczyzy Zalety lub wady franczyzy Wady franczyzy

Zalety franczyzy

Łatwiejszy start

Rozpoczynając swój biznes w formie franczyzy, masz dużo łatwiejszy start niż ropoczynając biznes pod własną marką.

Od franczyzodawcy otrzymasz niezbędne przeszkolenie, wiedzę, dobre praktyki, a często również materiały reklamowe oraz pierwszych klientów. Jako przedsiębiorca stajesz się częścią większej sieci i możesz stale liczyć na doradztwo i wsparcie franczyzodawcy. Co więcej łatwiejszy start wiąże się z rozpoznawalną marką, która może dodatkowo przyciągać klientów.

Gotowy pomysł na biznes

Jeżeli należysz do osób przedsiębiorczych, które od zawsze chciały mieć własną firmę, ale nie masz konkretnego pomysłu na biznes, to franczyza jest idealnym dla Ciebie rozwiązaniem.

Rozwijając firmę niestety trzeba popełnić wiele błędów i zaangażować duża ilość czasu na sprawdzenie co działa, a co nie, czy swiadczona usługa lub oferowany produkt odpowiada naszym klientom oraz jakie jego cechy należy prezentować w reklamie tak, aby działała ona możliwie najefektywniej.

Franczyza zapewnia gotowy i już sprawdzony w praktyce pomysł na biznes! Nie musisz poświęczas swojego czasu i pieniędzy na testowanie różnych roziwązań. Obecnie na rynku jest setki dostępnych modeli franczyzowych, które już zostały sprawdzone w realiach rynkowych.

Minimalizacja ryzyka

Prowadzenie swojego biznesu w formie franczyzy obarczone jest dużo mniejszym ryzykiem niż otwarcie od zera własnej firmy pod swoją własną marką. Dlaczego tak jest?

Czynniki zmniejszające ryzyko biznesowe w prowadzeniu franczyzy:

  • Znana i rozpoznawalna marka - otwierasz biznes pod dobrze znaną i rozpoznawalną marką, co sprawia, że możesz liczyć na klientów już od pierwszego dnia prowadzenia firmy.
  • Wsparcie franczyzodawcy: know-how, szkolenia, doświadczenie biznesowe, doradztwo - najczęściej franczyzodawcy prowadzą specjalne szkolenia dla swoich franczyzobiorców, na których nauczą Cię swojego know-how i pokażą Ci w jaki sposób możesz maksymalizować swoje obroty. Franczyzodawcy to osoby z dużym doświadczeniem biznesowym, którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą - od tego jak duże Ty osiągniesz obroty będzie zależało też ich wynagrodzenie, bo zazwyczaj jest tak, że franczyzodawca otrzymuje określony procent od uzyskanych przez Ciebie dochodów lub obrotów. Dlatego, też franczyzodawcy zależy tak samo jak Tobie, żeby Twój interes osiągał jak największe zyski.
  • Pomysł na biznes sprawdzony już na rynku - jeżeli otwierana jest dziesiątą, dwudziestą czy setną placówka franczyzowa, to znaczy, że rynek zweryfikował już dany pomysł na biznes i jest na niego zapotrzebowanie. Mówiąc inaczej, jeżeli innym franczyzobiorcom się udało, to dlaczego Tobie ma się nie udać?

Ciekawostka:
Z badań przeprowadzonych przez firmę PROFIT System wynika, że pełny okres umowy franczyzowej przeżywa aż 80% firm. Jak sytuacja przedstawia się na tle ogólnych statystyk? Z badania firmy Euler Hermes wynika, że w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej upada 30% nowych firm, natomiast po 5 latach prowadzenia firmy upada ponad 70% biznesów.

Znana i rozpoznawalna marka

Wsparcie i know-how ze strony franczyzodawcy

Zalety lub wady franczyzy

Określony czas franczyzy

Zazwyczaj umowa franczyzowa jest podpisywana na określony czas. W związku z tym pojawia się problem braku pewności, że franczyzodawca przedłuży z Tobą tę umowę po upływie określonego czasu. Dla jednych będzie to wada, bo takie rozwiązanie wprowadza poczucie niestabilności, dla innych będzie to zaleta, bo przez ten czas będą mogli się zastanowić, czy dana forma współpracy im odpowiada i po upływie określonego czasu będą mogli z niej po prostu zrezygnować bez dodatkowych konsekwencji wynikających z zerwania umowy.

Zależność od franczyzodawcy

Wybierając franczyzę jako formę prowadzenia własnej firmy, musisz pamiętać, że będziesz związany zapisami umowy, która będzie łączyła Cię z franczyzodawcą. Będziesz musiał spełnić szereg wymogów i standardów, tak aby zachować spójność i elementy charakterystyczne dla całej sieci franczyzowej. W umowie franczyzy zazwyczaj znajduje się szczegółowy wykaz działań które są dozwolone lub zakazane. Dla części osób będzie to znaczne ułatwienie, dla innych osób, które cenią sobie niezależność, będzie to oczywiście wada.

Wady franczyzy

Opłaty franczyzowe

Chcąc rozpocząć działalność w formie franczyzy, oczywiście musisz liczyć się z tym, że nic nie dostaniesz za darmo i będziesz musiał ponieść koszty.

Będziesz zobowiązany uiścić opłatę za pakiet franczyzowy, czyli za możliwość korzystania ze znaku towarowego, szkolenia, pomoc i doradztwo, a także musisz liczyć się z tym, że zazwyczaj franczyzodawca będzie oczekiwał od Ciebie zapłaty ustalonego procentu od zysku lub od osiąganych przez Ciebie obrotów.

Efekt domina w czasie kryzysu marki

Jedną z najcenniejszych wartości związanych z franczyzą jest korzystanie z rozpoznawalnej marki. Często ludzie nawet nie uświadamiają sobie, że dany biznes jest prowadzony w formie franczyzy wchodząc do swojej ulubionej rejesturacji, placówki bankowej czy robiąc zakupy w najbliższym sklepie osiedlowym. Jednak jeżeli marka ucierpi w związku z działaniami jednego z franczyzobiorców lub jej właściciela, to mogą ucierpieć wszyscy członkowie sieci franczyzowej.

Przykładowo, jeżeli klient zatruje się jedzeniem serwowanym w jego ulubionej restauracji w Krakowie, zapewne już nigdy się do niej nie wybierze, ale też nie uda się do restauracji prowadzonej po tą samą marką w Warszawie. Jeszcze gorzej, jeśli zrobi się o tym głośno w mediach. Możemy mówić tutaj o efekcie domina.

Jak widzisz, jeden błąd innego przedsiębiorcy może mieć wpływ również na Twoje przychody. Dlatego właśnie wielu franczyzodawców ma przygotowane tzw. pakiety ratunkowe, służące do wyciągania franczyzobiorców z tarapatów. Na bieżąco monitorują działania swoich franczyzobiorców i gdy zaczyna się dziać coś niepokojnącego, wprowadzają działania mające na celu eliminację zagrożeń.

Rada:
Gdy będziesz decydował się na wybór franczyzy, to zweryfikuj, czy franczyzodawca prowadzi działania monitorujące poczynania swoich franczyzobiorców i czy mają wypracowane sposoby na radzenie sobie z ewentualnymi kryzysami.

Upadek franczyzodawcy

Upadek franczyzodawcy powoduje, że nie możesz już dalej prowadzić swojego biznesu pod jego marką. Dobra wiadomość jest taka, że nie będziesz odpowiadał za długi swojego franczyzodawcy. Niestety zła wiadomość jest taka, że będziesz musiał zmierzyć się z rebrandingiem swojej firmy i w ogóle ze zmianą jej prowadzenia, ponieważ Twoja umowa z franczyzodawcą zapewne zostanie rozwiązana.

W obliczu takiej sytuacji możesz albo zamknąć swoją firmę, albo otworzyć własną markę lub przejść pod skrzydła konkurencyjnego franczyzodawcy, co często jest korzystnym rozwiązaniem. Franczyzodawcy przecież dużo bardziej opłaca się przejąć franczyzobiorcę, który już istnieje, zna realia danego rynku oraz jest zorientowany we franchisingu.

Rada:
Upadek Twojego franczyzodawcy nie musi oznaczać dla Ciebie zakończenia biznesu. Taka sytuacji może stać się okazją przejścia do inne sieci franczyzowej na lepszych warunkach lub okazją do rozpoczęcia biznesu pod własną marką.

Własna marka czy franczyza?

Jeżeli decydujesz się na rozpoczęcie własnego biznesu, to pewnie zastanawiasz się nad tym, czy otworzyć firmę w formie franczyzy czy jednak prowadzić firmę pod własną marką. Każde z tych rozwiązań charakteryzuje się innymi zaletami i wadami. Zobacz poniżej na jakie czynniki powinieneś zwrócić uwagę podejmując tę decyzję.

Własna marka czy franczyza? Aby odpowiedzieć na to pytanie możesz skorzystać z prostego testu - odpowiedz sobie szczerze na poniższe pytania:

  1. Czy chcesz otworzyć firmę, ale nie mam jeszcze żadnego konkretnego pomysłu na biznes?
  2. Czy chcesz prowadzić firmę, ale czuję, że mam zbyt małe doświadczenie w tym zakresie?
  3. Czy chcesz otworzyć biznes, który od razu będzie rozpoznawalny wśród klientów?
  4. Czy chcesz zostać przeszkolony i przygotowany do poprowadzenia własnej firmy?
  5. Czy chcesz cieszyć się prowadzeniem własnej firmy przy zminimalizowaniu ryzyka?
  6. Czy chciałbyś móc korzystać z doradztwa osób, które są bardziej doświadczone ode Ciebie w prowadzeniu biznesu?
  7. Czy wolisz być prowadzony za rękę w prowadzeniu firmy, czy być całkowicie niezależny?

Jeżeli na większość pytań odpowiedziałeś twierdząco, to franczyza może być dla Ciebie lepszym rozwiązaniem niż założenie firmy pod własną marką.

Charakterystyka franczyzy:

  • zminimalizowane ryzyko prowadzenia działalności, dzięki temu, że korzystasz z już rozpoznawalnej marki i masz wsparcie franczyzodawcy
  • korzystasz z rozpoznawalnej marki, dlatego nie musisz ponosić aż tak dużych nakładów na szeroko pojęty marketing
  • zostajesz przeszkolony i zostaje Ci udostępnione konow-how prowadzenia konkretnego biznesu
  • możesz skorzytać z pomysłu na biznes, który już został sprawdzony przez rynek i działa
  • możesz liczyć na pomoc kogoś, kto jest już doświadczony w prowadzeniu firmy, czyli z pomocy franczyzodawcy
  • konieczność posiadania konkretnej wielkości kapitału własnego na start
  • stajesz się częścią większej sieci, a zapewne znasz powiedzenie "too big to fail" - więszkszemu podmiotowi trudniej jest upaść niż małej firmie, która dopiero się rozwija
  • musisz ponosić wszelkie opłaty franczyzowe
  • nie jesteś niezależny w podejmowaniu decyzji biznesowych
  • musisz się dostosować i spełniać wszelkie wymogi wynikające z przynależności do sieci franczyzowej

Charakterystyka prowadzenia firmy pod własną marką:

  • niezależność w podejmowaniu wszelkich decyzji
  • budowanie własnej marki - z jednej strony większe wydatki na szeroko pojęty marketing, z drugiej strony niezależność i satysfakcja ze stworzenia czegoś unikatowego
  • brak ograniczania przez kogokolwiek
  • wymaga większego zaangażowania czasu i energii
  • możliwość rozpoczęcia firmy bez posiadania dużej wielkości kapitału własnego
  • brak wsparcia i know-how - do wszystkiego musisz dojść sam
  • pomysł nie zweryfikowany przez rynek
  • konkurencja - może być Ci trudno konkurować z dużymi firmami i z sieciami franczyzowymi

Oceń ten artykuł:

Partnerem serwisu jest:

Taxcare

Znajdź urząd

Lista urzędów dla wybranych miejscowości

Baza kodów PKD

(Aktualna Polska Klasyfikacja Działalności)

Kody PKD ›
eBook: Jak założyć własną firmę

eBook:
Jak założyć własną firmę? w 2018 roku

Wszystkie aktualne informacje o zakładaniu własnej firmy zebrane w jednym miejscu!

zobacz więcej ›

Publikacja dostępna w formacie PDF

Podaj e-mail

Trwa generowanie dokumentu, może to potrwać około 10 sekund.